تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۴۹۸۲۴

گزارش آژانس و فشار سیاسی غرب


انتشار گزارش دیگری از آژانس درباره بازرسی و راست‌آزمایی مواردی که مورد پرسش آژانس انرژی اتمی بود، در صدر خبرها قرار گرفته است. در شش مورد از پرسش‌ها که 3 مورد آن در گزارش قبلی و 3 مورد آن در این گزارش آمده است، اکنون، هیچ ابهامی وجود ندارد و گزارش رسمی آژانس تائید مواضع جمهوری اسلامی ایران در عدم‌ انحراف از دستورالعمل‌ها و قوانین مصوب آژانس انرژی اتمی و پروتکل‌های الحاقی است. بلافاصله پس از انتشار گزارش، آقای البرادعی دبیرکل آژانس مصاحبه مطبوعاتی انجام داد و از همکاری ایران با آژانس یاد کرد و خواهان ادامه آن شد. البرادعی گفت، برای آینده نیز آژانس خواهان بررسی‌ها و راست‌آزمایی‌های است که با همکاری جمهوری اسلامی ایران، پاسخ پرسش‌های که داریم، به‌ دست خواهد آمد.‌

در فضای خبری و سیاسی پس از انتشار گزارش مختصات جالبی پیدا کرده است که مهمترین آن عبارتند از:

1- دولت آقای «سارکوزی» در فرانسه که در چند هفته گذشته به‌شدت دیپلماسی را برای حمایت از جرج بوش و مواضع خصمانه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفته بود و هدایت می‌کرد، از «البرادعی» دعوت رسمی برای دیدار از پاریس بعمل آورد و در ملاقات وزیر خارجه و رئیس‌جمهور فرانسه، از آقای البرادعی درخواست شد یا انتشار گزارش را به تعویق بیاندازد و یا در چگونگی آن تجدیدنظر جدی نماید تا راه صدور قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت هموار گردد.‌

این فعالیت و خوش‌خدمتی دولت کنونی فرانسه برای آمریکا نتیجه نداده و حال با انتشار گزارش جدید مطبوعات فرانسه که ادعای آزادی بیان دارند می‌توانند روش دیپلماسی دولت خود را به نقد آورند البته مردم ایران رفتارهای غیرمعقول و بدور از انتظار در دولت کنونی فرانسه را رصد می‌کنند و آن را در دایره عرف روابط بین‌الملل محک می‌زنند. همراه دولت سارکوزی که در اعلام مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد، دولت‌های انگلیس و آلمان قرار گرفته‌اند که پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به سرعت و با عجله یک روز قبل از انتشار گزارش در شورای امنیت سازمان ملل انتشار دادند و در اختیار اعضاء این شورا قرار دادند. مانور تبلیغی ـ سیاسی انتشار پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان، پس از انتشار گزارش آژانس، بسته شد و نتیجه تبلیغی ـ سیاسی که این کشورها طالب آن بودند، بدست نیاوردند. اکنون پس از انتشار گزارش جدید در محافل سیاسی اروپا و آمریکا، اصرار به ارائه قطعنامه جدید علیه ایران را فعالیت بیهوده و از سر عدم‌تدبیر سیاسی ارزیابی می‌کنند و آن را حماقت بوش و سارکوزی می‌خوانند.‌

‌2- انتشار گزارش بدون تردید شکست دیگری برای دولت «جرج بوش» است. آنهم در فضای انتخاباتی آمریکا که رقبای دو حزب جمهوری‌خواه (حزب جرج بوش) و دمکراتها، کارنامه هشت سال عملکرد دولت جرج بوش را شکست تاریخی دولت کنونی آمریکا می‌دانند. به همین دلیل، بایکوت خبری درباره گزارش و هدایت تبلیغی آن توسط آژانس‌های خبری ـ تبلیغاتی صهیونیست‌ها که انعکاس فوق‌العاده پیدا نکند و بیش از این جرج بوش را به مخمصه نیاندازد، در دستور کار آنها است.

3- برای جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی دو نکته مهم پس از انتشار گزارش حک گردید.‌

اول ـ جرج بوش و همراهان او، دروغگو هستند و می‌خواهند با ادعای پوچ و غیرواقع، ساخت «بمب اتمی» توسط ایران، غرب را به جنگ دیگری هدایت کنند، زنگ خطر را بصدا درآورده است. افکار عمومی مردم در اروپا و آمریکا تضاد در گفته‌ها «جرج بوش» و همراهان او با گزارش رسمی آژانس انرژی اتمی را به روشنی می‌بینند و از مواضع و تحلیل‌های آنها درباره ایران فاصله می‌گیرند.

دوم، حقانیت ایران در بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی اتمی و شعار جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط بین‌المللی و روابط با اروپا و آمریکا براساس و پایه عدالت. این گزارش، شکست دیپلماسی فریبکارانه را در برابر حقانیت و مظلومیت جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی را رقم زد. دوستان ما شاد و دشمنان جمهوری اسلامی ایران زخمی دیگر خورده‌اند و به شدت عصبانی و نگرانند.‌

رژیم صهیونیستی و دستگاه تبلیغی آمریکایی اکنون دست و پا می‌زنند تا مگر به گونه‌ای این شکست را جبران کنند. بعید نیست به زودی با اجرای خبری موازی، از فضای شکست امروز، فرار کنند. برای «جرج بوش» و دولت او، گزارش آژانس التهاب جدیدی آفریده است که ترمیم آن در داخل آمریکا و در افکار عمومی مردم بسیار سخت و شاید امکان‌پذیر نباشد.

سرویس سیاسی

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات