تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۵۰۱۰۵

واکنش کرباسچی به خاطرات رحیم صفوی


انتشار خاطرات سردار، پای استاندار و شهردار پیشین را به میان کشیده است. سردار رحیم صفوی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی جلد دوم خاطراتش را منتشر کرده و در آن به بیان خاطراتش از دوران جنگ تحمیلی و حضور خود در استان اصفهان پرداخته است که بخشی از آن اتفاقاتی است که در مراسم معارفه علی زاهدی ـ فرمانده جدید لشکر امام حسین (ع) ـ رخ داده بود. سردار صفوی در خاطرات خود می‌نویسد که از آیت‌ا.. طاهری برای حضور در این مراسم دعوت کرده و آیت‌ا... هم در ابتدا موافقت خود را با انتخاب علی زاهدی ابراز می‌دارد ولی به یکباره طلبه‌ای دوان دوان تکه کاغذی را از طرف آقای طاهری به وی می‌دهد که در آن نوشته بود: «این فرمانده را معرفی نکنید. به هیچ‌وجه من قبول ندارم.» زاهدی معرفی می‌شود و پس از آن سردار صفوی به سراغ آیت‌ا... طاهری رفته و به ایشان می‌گوید: [...] مگر چند دقیقه پیش نگفتید که بروید فرمانده جدید را معرفی کنید. وی در جواب سردار می‌گوید: آقای آقارحیم من قبول دارم اما شما جواب اینها را بدهید. نویسنده می‌افزاید: «من دیدم که آقای کرباسچی استاندار اصفهان و شیخ عباس روحانی خود را از اصفهان به محل لشکر رساند بودند و آقای عباسعلی روحانی خطاب به من گفت: «این چه کاری بود که شما کردید؟ لشکر امام حسین (ع) را به ... کشیدید و جنگ به امام مربوط است ... من منتظر بودم که استاندار اصفهان هم حرفی بزند که هردوی آنها را از آنجا بیرون کنیم... اما برای اتمام حجت مساله را خدمت حاج سید احمدآقا انتقال دادم و تمام قضایا خدمت وی توضیح داده شد و ایشان خدمت امام (ره) رسیدند و حضرت امام (ره) توسط حاج احمدآقا پیغام دادند: «به آقای طاهری بگویید که حق ندارد در امور لشکر و کار جنگ دخالت کند.»
این بازگویی خاطرات واکنش غلامحسین کرباسچی استاندار وقت اصفهان را در پی داشت. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره رخدادهای روز معارفه فرمانده جدید لشکر امام حسین(ع) اصفهان به ایسنا گفت: «در این نوع خاطره‌گویی‌ها آن هم بعد از حدود 20 سال معمولا خطاها زیاد است و اگر عمدا نباشد، خیلی وقت‌ها جزئیات را افراد اشتباه می‌گویند لذا شاید بهترین روش برای تحقیق تاریخی از این نوع تحقیقات و بازگویی تاریخ، خاطره‌گویی جمعی با حضور افراد حاضر در صحنه‌ها باشد.» کرباسچی توضیح می‌دهد: در جلسه ای که نشسته بودیم من اصولا زیاد مداخله نمی‌کردم و حرفی نمی‌زدم ولی جناب آقای روحانی فرمودند، منظور ما حفظ روحیه لشکر وحدت و یکپارچگی آن است و ما دلمان برای لشکر و نیروهای مخلص آن می‌سوزد و اصولا جمله‌ای که ایشان نقل کرده‌اند به هیچ‌وجه مطرح نشد و کلا از فرهنگ کلامی حضرت آقای روحانی که معلم بزرگ اخلاق و معنویت برای همه هستند این نوع سخن گفتن به دور است، نمی‌دانم چطور در ذهن ایشان چنین جمله‌ای جا گرفته است؟ کرباسچی با اشاره به فرمایشات حضرت امام (ع) که همواره نظامیان را از دخالت در امور سیاسی برحذر می‌داشتند، گفت: مطابق این فرمایشات نظامی‌ها همواره باید در عرصه‌های نظامی فعالیت کنند و در آن دوره نیز باید اینچنین می‌بود. کرباسچی با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) که همواره نظامیان را از دخالت در امور سیاسی بر حذر می‌داشتند، گفت: مطابق این فرمایشات نظامی‌ها همواره باید در عرصه‌های نظامی فعالیت کنند و در آن دوره نیز باید اینچنین می‌بود. کرباسچی با یادآوری اینکه در آن مقطع به عنوان استاندار چند بار از امام (ره) درخواست واگذاری سمتم را کردم و ایشان نپذیرفتند، خاطر نشان کرد: «امام (ره) در پاسخ من فرمودند در اصفهان بمانید و من تا پایان حیات ایشان دراین استان بودم و وضعیت استان در آن زمان و آنچه که امروز است معلول کارهایی است که در آن زمان انجام گرفت یا پی‌ریزی شد.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات