http://mirdamadi.debsh.com
یادداشتی از یک وبلاگ: نقد سخنان پاپ توسط عبدالکریم سروش که در مشهد و میان جمعی از دوستان و نزدیکان این فیلسوف مشهور ایرانی انجام میشود موضوع پست وبلاگی این هفته است که توسط «حباب» بیان میگردد. دکتر سروش ابتدا ضمن بیانی از تفاوت میان پاپ قدیم و جدید میگوید: «پاپ قدیم درک بهتری از ادیان دیگر داشت و خود یک فیلسوف و فنومنولوژیست بود» او سپس به بیان نقد پاپ بندیکت بر اسلام میپردازد و ضمن اینکه میگوید در تاریخ تفکر اسلامی نیز اشاره به استناد به بعضی آیات قرآنی، از خداوند تلقی موجودی خودکامه، فوق سوال و اعتراض و فوق عقل را داشتند، با این جمله به نقل سخن پاپ میپردازد که «پاپ بندیکت از زبان فردی دیگر، خدای اسلام را خدایی غیر مسوول، خودکامه و فوق نقد و سوال توصیف کرده بود» سروش در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تلاش دارد تا از نادرست بودن این ادعای پاپ را نشان دهد. سروش با تاکید بر آیه: «مبشرین و منذرین لئلایکون للناس علیالله حجه بعدالرسل» اعتقاد خودش را این گونه بیان میکند: «این آیه میگوید اگر خداوند پیامبران را برای هدایت آدمیان نمیفرستاد، آدمیان در مقابل خداوند حجت داشتند و این یعنی انسانها حق پرسیدن و حجت داشتن در مقابل خداوند را دارند و خداوند چنین حقی را به رسمیت نمیشناسد». همچنین سروش معقتد هم هست که «به سختی میتوان اظهارنظر پاپ را صرفاً یک اظهارنظر کلامی دانست و بیشک نگرانی آنها از گسترش اسلام و همچنین بنیادگرایی موجب ایراد چنین کلماتی شده است.» در عین حال اما سروش این نکته را بنیادگرایی تنها در اسلام وجود دارد رد میکند تا بگوید: «هر هویتی که مورد تحقیر قرار بگیرد مستعد تبدیل شدن به بنیادگرایی است.»