حسن فتحی WWW.HassanFathi.Blogfa.Com گروه بینالملل: روزی که پس از اشغال عراق و سقوط رژیم بعث و صدام حسین تمامی کارشناسان اعلام کردند که اثری از تسلیحات کشتار جمعی و فعالیت هستهای در این کشور یافته نشد و در مصاحبهای اعلام کردند که سراغ این مواد و امکانات را باید در یکی از کشورهای همسایه عراق گرفت. حال با گذشت 5 سال از آن حادثه بزرگ که عصر جدیدی در عراق و حتی منطقه رقم زده به یکباره اعلام میشود که سوریه در این راه قدم گذارده و درصدد دستیابی به سلاح هستهای از طریق دوستی و اتحاد با کره شمالی است. البته بنده معتقد نیستم آنچه در سوریه یافته شده و یا مورد ادعای آمریکا و اسراییل است همان تاسیسات و امکانات مفقود شده عراقی است اما باید اعتراف کرد قرار است دمشق در همان سراشیبی قرار بگیرد که سالها قبل رژیم بعث عراق در آن قرار گرفت. سال گذشته بود که اسراییل حملهای هوایی به سوریه کرده و عنوان شد که این حمله از طریق ترکیه صورت گرفته است. همان زمان اسراییل اعلام کرد که هدفش بمباران و منهدم کردن تاسیسات هستهای سوریه بوده است. در حالی که نه تنها دمشق این ادعا را نفی کرد بلکه برای بسیاری غیرقابل باور بود که سوریه در چنین مسیری حرکت میکند. ولی چند روزی است که صراحتاً اعلام میشود که سوریه با کمک کره شمالی در صدد دستیابی به سلاح کشتار جمعی و هستهای در مجاورت اسراییل است. هر چند این ادعا تکذیب شده اما اصرار و پافشاری آمریکا حکایت از این واقعیت دارد که قرار است دمشق بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و در سیاستهایش تجدیدنظر کند. یکی از اهداف آمریکا از کنار آمدن با کره شمالی و یا به قولی باج دادن به این کشور که بارها اعلام شده جلوگیری از حدود تکنولوژی موشکی و هستهای و مواردی است که در این ارتباط بکار گرفته میشوند. البته آمریکا و متحدانش در اقیانوس آرام از طریق بازرسی کشتیهای مشکوک در این راستا قدم برداشته و سعی کرده مانع چنین ارتبطی با جهانیان شوند. آمریکا و دوستانش از این مساله بیش از همه نگران هستند که چنین تکنولوژی و موادی نه در اختیار کشورهایی نظیر سوریه قرار بگیرد بلکه آنها در صددند مانع دستیابی گروههای تروریستی مثل القاعده به موادی شوند که میتواند آنها را به یک قدرت هستهای تروریستی تبدیل کند. در سپتامبر سال گذشته اسراییل پس از حمله هوایی به سوریه ادعا کرد که تاسیسات هستهای را مورد حمله قرار داده است. آن زمان این ذهنیت به وجود آمده بود که هدف اسراییل از بیان این ادعاها در حقیقت تحتالشعاع قرار دادن تجاوزش به سوریه است ولی امروزه مشخص میشود که آنچه صورت گرفت در حقیقت پیش درآمدی بر آن چیزی است که این روزها عنوان میشود. مایکل هایدن رییس سیا و استفان هادلی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسهای در پشت درهای بسته کنگره همکاری هستهای میان سوریه و کره شمالی را بررسی میکنند در حالی که سفیر سوریه در واشنگتن به رد این ادعاها اقدام کرده و آنها را گامی در راستای گمراه ساختن کنگره و افکار عمومی جهان و همراه با ادعاهای پیشین اسراییل میداند. او میگوید: این ادعاها تنها در راستای توجیه این حمله صورت میگیرد. به گفته او، اسنادی که دولت آمریکا نظیر تصاویر ارایه شده در اختیار دارد درست و منطقی نیست چرا که در این تصاویر یک ساخمان عادی بدون هیچ حصار و محافظ امنیت نشان داده شده و گفته میشود یک پایگاه هستهای است که کره شمالی اقدام به ساخت آن کرده است. بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل هم میگوید: ما بارها گفتهایم هیچ همکاری میان سوریه و کره شمالی وجود ندارد. ادعاهای رییس سیا و مشاور امنیت ملی بوش واکنشهای گوناگونی را غیر از سوریه در پی داشت زیرا در صورت تایید این مساله، روابط با کره شمالی در راستای مذاکره 6 جانبه تحت تاثیر قرار میگرفت به طوری که سخنگوی کابینه ژاپن یکی از کشورهای عضو گروه 6 اعلام میدارد چنانچه کره شمالی از فعالیتهای هستهای سوریه حمایت کند مشکلی بزرگ ایجاد خواهد شد. در این ارتباط کره جنوبی برخلاف توکیو خاطرنشان میسازد که این مساله نمیتواند مذاکرات 6 جانبه را تحتالشعاع قرار دهد. کاخ سفید که درصدد تشدید فشارها به دمشق است با انتشار بیانیهای صراحتاً اعلام میدارد کره شمالی تا سپتامبر 2007 به سوریه برای ساخت یک رآکتور هستهای با توان تولید پلوتونیوم با اهداف نظامی کمک کرده است. در بیانیه کاخ سفید آمده که سوریه باید درباره فعالیتهای هستهای خود که با همکاری کره شمالی صورت میگیرد کاملاً روشنگری کند. «دانا پرینو» سخنگوی کاخ سفید اعلام میدارد همکاری هستهای پنهانی کره شمالی با سوریه عملی بیثباتکننده و خطرناک برای جهان است و تردیدها را در خصوص اهداف پیونگ یانگ برای متوقف ساختن فعالیتهای هستهای خود افزایش میدهد. او از رژیم سوریه میخواهد شفافسازی کرده و مدعی میشود: ما ادله خوبی در اختیار داریم مبنی بر آن که راکتوری که در 6 سپتامبر سال گذشته توسط اسراییل بمباران شد اهدافی صلحآمیز را دنبال نمیکرد. مقامات آمریکایی در پی این ادعاها خواستار اعزام بازرسان هستهای سازمان ملل و آژانس بینالمللی انرژی اتمی به سوریه میشوند. در حالی که اسراییل بارها دستیابی سوریه به سلاح هستهای را به منزله خطری واقعی و جدی برای خود اعلام کرده است. آمریکا در 8 ماهی که از حمله اسراییل به سوریه میگذرد در حقیقت سکوت اختیار کرده بود به همین دلی تحلیلگران معتقدند جوسازیهای اخیر سیا و کاخ سفید در راستای توجیه حمله سپتامبر 2006 بوده و بدین وسیله واشنگتن در نظر دارد راه را برای اقدامات آتی اسراییل هموار سازد. زیرا یکی از مسایلی که این روزها مطرح است و پس از اولین مانور نظامی بزرگ اسراییل در جنوب لبنان و مناطقی که در مجاورت لبنان و سوریه قرار دارد، مورد تاکید قرار گرفته رویارویی نظامی با دمشق است. برخی تحلیلگران معتقدند: اوضاع منطقه مشابه شرایط قبل از حمله آمریکا و متحدانش در 5 سال قبل به عراق است. در این شرایط اسراییل درصدد است از حربهای علیه سوریه بهره بگیرد که در طول این سالها در حقیقت خط قرمز این رژیم بوده است در حالی که به اعتراف اولمرت نخستوزیر اسراییل، این رژیم دارای سلاح هستهای بوده و در زرادخانه هستهای خود بمب اتمی دارد اما این رژیم که از سالها قبل دارای سلاح اتمی بوده به هیچ وجه مایل نیست همسایگان عربش به چنین سلاحهایی دست بیابند. بهانهای که گرفته شده میتواند برای دمشق مشکلساز شود. در حالی که سوریه نشان داده تمایلی به رویارویی نظامی با اسراییل ندارد. در این حال ترکیه به صورت جدی درصدد آشتی دادن سوریه با اسراییل است و در این ارتباط زمزمهها و رایزنیهایی را شاهدیم. همچنین سوریه به صراحت به نفی ادعاهای آمریکا درباره برنامه تسلیحات هستهای خود پرداخته و آشکارا اعلام کرده که حاضر به همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. در این رابطه نماینده سوریه در سازمان ملل در یک موضع رسمی از همکاری با آژانس استقبال کرده و خواستار تحقیق بازرسان آژانس میشود. وی میگوید: سوریه چیزی ندارد که به خاطر آن نگران باشد دکتر محمد برادعی در سوریه است تا ببیند آنچه ما میگوییم کاملاً حقیقت دارد از این رو از این همکاری هراسی نداریم. سوریه از سال 1970 به پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) پیوسته است. جعفری هدف اصلی ادعای سازمان سیا علیه سوریه را توجیه حمله اسراییل به خاک کشورش توصیف کرده و اعلام میدارد انتشار این گزارش با اختلافاتی در داخل دولت آمریکا در خصوص نحوه تعامل با برنامه هستهای کره شمالی در ارتباط است. او مدعی است دیوارهایی با این ضخامت نمیتواند راکتور هستهای باشد.