تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۵۲۶۸۵

راز چهره همیشه مصمم سیدحسن خمینی


"جناب آقای سیدحسن خمینی! شاید ما نیز اگر در زمان دولت اصلاحات، قدرت آن را داشتیم که به نحوی برایمان یک ماشین BMW هشتاد میلیون تومانی (قیمت همان موقع) خریداری شود که بحمدالله برای شما شد و از هوای بالای شهر تهران تنفس می‌نمودیم و احیانا سونای بخارمان ترک نمی‌شد... توفیق آن را می‌داشتیم که با لپ‌های گل انداخته درد مستضعفین و محرومین را رصد کنیم و راه حضرت روح‌الله را در دفاع از محرومین ادامه دهیم و مواظب باشیم خدای ناکرده حق یاران و یاوران همیشگی انقلاب مانند حزب مشارکت ضایع نگردد و باز هم خدای ناکرده لطمه‌ای به جمهوریت نظام وارد نشود." این یک پاراگراف که در پایگاه خبری "نوسازی"- که از سوی بسیاری رسانه‌ها، سایتی نزدیک به هواداران دولت نهم معرفی شد ـ کافی بود تا زخمی کهنه که از چند سال پیش بر چهره نظام جمهوری اسلامی به چرک نشسته بود سر باز کند؛ توهین نویسندگان به یاران امام و انقلاب...

بازی آغاز می‌شود...

سایت نوسازی در شرح خبر دیدار نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، آن هم در ایام فجر انقلاب اسلامی که سیدحسن خمینی بیش از هر زمان دیگری در منظر افکار عمومی دیده می‌شود، چنین برآشفت و با طعنی گزنده، یادگار امام(ره) را مستحق توهینی ناروا دانست. سیدحسن خمینی، کم‌تر از آن چه گمان می‌رفت در این سال‌ها دیده شده است. فرزند مرحوم حاج احمد خمینی(ره)، به جای حضور در صحنه‌های اجرایی و سیاسی کشور، در تهران و قم تحصیلات خود را کامل کرده و تنها در ده روز منتهی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و نیز ایام ارتحال امام خمینی(ره) مجلس‌ آرا بوده است. وی البته مسئولیت اداره مرکز حفظ و نشر آثار امام(ره) را به عنوان تنها فعالیت اجرایی خود برگزیده تا ناشر و حافظ میراث معنوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در دست نوه خلف و شایسته‌ای باشد که بیش از هر کس دیگری دل در گرو آرمان‌های پدر بزرگ دارد. اما، سیدحسن متین و آرام، در شب بیستم بهمن، بزرگان جبهه مشارکت ایران اسلامی را در حرم مطهر حضرت امام(ره) به حضور پذیرفت و در انتقاد از تیغ تیز رد صلاحیت گسترده‌ای که سر "بسیاری از دوستان" را تراشیده، سخنانی گفت که بلافاصله افشاگری! خام‌دستانه گردانندگان سایت نوسازی را در پی داشت. نوه امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای این حزب مغضوب دولتیان گفت: "این تیغ تنها سر شما را نتراشیده، بسیاری از دوستان را در همه گروههای جامعه مشمول لطف خود قرار داده است که البته مایه تأسف است. اما این گونه رفتارها در جامعه، نباید فرزندان‌مان را از ارزش‌ها و عقایدی که داریم، جدا کند." سیدحسن خمینی هم چنین در فراز دیگری از سخنانش گفت: "اگر اسلام در این سرزمین سیلی بخورد به قول امام قرن‌ها طول می‌کشد تا دوباره مورد وثوق همگان قرار بگیرد. باید بتوانیم در جامعه خودمان چهره‌ای از اسلام ارائه دهیم که راهگشای مشکلات جامعه باشد و بتواند به طور صحیح حکومت کند." همان شب، سایتی که برخلاف نامش، آمده بود برای بنیان نهادن نو ویران‌گری یاران انقلاب، در تکمله شعری با مضمون دردهای طبقه مستضعف جامعه در انتقاد از روش و منش سیدحسن، به مضامین مبتذل و بی‌مایه‌ای متوسل شد. نوسازی نوشت که نوه امام خمینی(ره) در دوران اصلاحات اتومبیلی هشتاد میلیونی از محمد خاتمی دریافت کرده و علت حمایتش از اعضای مشارکت، تنفس هوای بالای شهر تهران و ترک نشدن سونای بخارش بوده است. جملات سخیفی که کار دست محمدحسین نوبختی مدیر سایت نوسازی داد و دکانش را در کم‌تر از یک هفته تخته کرد.

واکنش بزرگان به توهین نوسازی

اگر هتاکی‌های بی‌امان نوریسدگان علیه بزرگانی هم‌چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمدباقر قالیباف و بسیاری دیگر از مردان موثق نظام، با اعتراضات پراکنده و محدود، و حتی سکوت غیرمسئولانه به محاق رفت، توهین به نوه بنیان‌گذار نظام واکنش گسترده بسیاری از بزرگان نظام را در پی داشت. بلافاصله دفتر سیدحسن خمینی به این شایعه‌پراکنی سایت نوسازی واکنش نشان داد. در توضیحاتی که این دفتر برای رسانه‌ها ارسال کرد آمده بود: "بسمه‌تعالی، پیرو درج خبری در یکی از روزنامه‌ها به نقل از یک سایت خبری در خصوص اعطای ماشین BMW به یادگار گرامی امام(ره) لازم است به اطلاع عموم مردم شریف ایران و دوستداران امام راحل عظیم‌الشان برسانیم جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن خمینی در طول عمر خویش هیچ نوع ماشین BMW و غیر آن و نه هیچ وسیله‌ مشابه از هیچ یک از دولت‌های محترم و از هیچ یک از نهادهای عمومی دریافت نکرده‌اند و خبر مذکور که به احتمال زیاد برای تشویش اذهان عمومی نشر یافته است کذب محض می‌باشد." در ادامه این نامه، سایر موارد توهین‌آمیز به نوه امام خمینی(ره) که در خبر نوسازی ذکر شده بود، فاقد ارزش پاسخ‌گویی ارزیابی شده بود و البته دفتر سیدحسن خمینی، ابراز امیدواری کرده بود که "با پیگیری قضایی امر سنت دروغ‌پراکنی و هتک حرمت بزرگان نظام و معتمدین مردم شریف ایران تکرار نشود." اما این پایان ماجرا نبود، بلکه قرار بود آتشی که سایت نوسازی به جان دلسوزان نظام افکنده، هفت روز ادامه یاید و در نهایت، گریبان خود نوسازی را بگیرد. آیت‌الله حسن صانعی، از یاران نزدیک امام(ره) در نامه‌ای خطاب به سیدحسن خمینی، به توهین‌کنندگان هشداری سخت داد. این مرجع تقلید در نامه‌اش نوشت: "بدخواهان بدانند که سکوت فرزندان امام و انقلاب هم حدی دارد که در موقع لزوم ناگفته‌ها و حرکت‌های منافقانه دشمنان حیله‌گر و عوام‌فریب را بیان داشته تل عرق شرم بر پیشانی داعیه‌داران چند چهره بنشیند." در ادامه واکنش‌ها مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از چهره‌های شناخته شده خط امام(ره)، در واکنشی بی‌سابقه اعلام کرد که "فرزندان انقلاب و امام خمینی(ره)، جوابی به اهانت‌کنندگان خواهند داد که هم خود آنها پشیمان شوند و هم کسانی که پشت پرده اینان را می‌گردانند..." مهدی کروبی، با اعلام این که "اهانت و هتاکی به بیت امام(ره) را اصلاً تحمل نمی‌کنیم" به خبرنگار ایسنا گفت: "در این مدت هرچه خواستند به من و امثال من گفتند اما دیگر اجازه نمی‌دهیم به بیت امام(ره) بی‌حرمتی شود." در همین حال، حسین شریعتمداری، از حامیان راستین دولت نهم، دو روز پس از مطلب توهین‌آمیز سایت نوسازی، در یادداشتی با عنوان "دشمن نفوذی یا دوست نادان؟" پاسخ سختی به هتاکان سیدحسن خمینی داد. آقای شریعتمداری یادداشتش را با این جملات آغاز کرد که "نگارنده از حضرت امام(ره) خجالت می‌کشد اگر در این‌ باره چیزی ننویسد. چرا که آن بزرگوار می‌فرمودند اهل قلم هم نسبت به آن چه می‌نویسند مسئولند و هم نسبت به آن چه که باید نویسند و نمی‌نویسند." مدیر مسئول کیهان در ادامه، ضمن تأیید این نکته که سایت نوسازی "وابسته ـ و یا نزدیک ـ به دولت نهم است و از آغاز راه‌اندازی تاکنون به حمایت از دولت و دفاع از مواضع و عملکرد آن مشغول بوده و هست"، که بعید نیست نفوذی‌های مخالف دولت و امام و اصول‌گرایی در آن رخنه و جا خوش کرده باشند"، اقدام نوسازی را در توهین به نوه امام خمینی‌(ره) "شرم‌آور" دانست. این یادداشت در پایان به دکتر احمدی‌نژاد توصیه کرده بود که "مراقب اطراف خود باشید و به هیچ یک از دو طیف یاد شده  [نفوذی‌های دشمن امام و دولت اصول‌گرا و به آخر خط رسیده که خود را به سیم آخر می‌زنند، و افراد ساده‌لوح و کم‌دان، اما پرمدعا یعنی دوستان نادان [فرصت حضور در پوشش حمایت از دولت اصول‌گرا را ندهید. اگر هم آنان به دروغ خود را حامی دولت می‌دانند، دروغ آن‌ها را برملا کنید."

هاشمی‌رفسنجانی، صدای بلند اعتراض به هتک حرمت سیدحسن  

اما فراگیرترین و رساترین اعتراض به هتاکی سایت نوسازی، شش روز بعد و در خطبه‌های نماز جمعه تهران از گلوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شنیده شد. خطیب آن روز نماز جمعه تهران، توهین به خانواده امام(ره) را حرکتی جاهلانه و اشتباهی بزرگ" خواند و نسبت به پیدایش جریانی غیرطبیعی در کشور با هدف ضربه به نظام هشدار داد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ضمن غیرطبیعی خواندن این جریان گفت که "قاعدتا تحرکات پشت ‌پرده‌‌ای وجود دارد و یا این که از خارج از کشور این جریانات هدایت می‌شود." وی گفت: "البته بنده هیچ کسی را متهم نمی‌کنم ولی باید قبول کرد که جریاناتی می‌خواهند به نظام ضربه بزنند و نیروهایی را که برای نظام بسیار مفیدند خراب کنند." 

فوت یار همیشگی در واپسین دفاع از بیت امام

اما آن چه ماجرای توهین به سیدحسن خمینی را بار دیگر به جریان انداخت و باعث سخنرانی‌های تند و تیز بزرگان جبهه خط امام کرد، فوت آیت‌الله توسلی یار صمیمی و نزدیک امام خمینی(ره) در حین دفاع از بیت امام(ره) در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. آیت‌الله توسلی روز شنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه در مجمع تشخیص زبان به گلایه گشود و آن چنان بر دفاع از بیت امام(ره) پای فشرد و از ناجوانمردی نویسندگان بر بیت بنیان‌گذار انقلاب بر افروخت که قلبش از حرکت باز ایستاد. مرحوم توسلی در واپسین ساعات حیاتش گفته بود: "جای تأسف است که در چنین ایامی به بیت رفیع حضرت امام(ره) آن طور اهانت‌ها و تهمت‌ها و دروغ‌‌پردازی‌هایی شد که حتی رادیو‌های بیگانه همه کلمات این سایت را نقل کردند. همان ‌طور که حضرتعالی فرمودید ما نمی‌توانیم که چه کسی هست. اما متوجه می‌شویم که یک دستی در کار است که بیت امام(ره) و شخصیت‌های مبارز اسلام را که به انقلاب دلبستگی داشتند، آن‌ها را از صحنه خارج کنند." سخنانی که بارها از زبان سایر شخصیت‌های مهم نظام تکرار شده بود. خطر اخراج بزرگان و دلبستگان نظام از نظام.

برائت‌جویی دولت نهم از سایت هتاک  

با اوج‌ گرفتن اعتراضات نسبت به توهین سایت نوسازی به نوه امام(ره)، مقامات دولت نهم که به یک‌ باره خود را در معرض اتهام می‌دیدند، ناچار به واکنش شدند. منتسب کردن سایت هتاک نوسازی، به نزدیکان دولت نهم از سوی علی‌اکبر جوان‌فکر مشاور رئیس‌جمهور پاسخ تندی دریافت کرد. آقای جوان‌فکر در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «حافظه تاریخی مردم به خاطر دارد که رسانه‌چی‌های دوم خردادی در هفته آخر منتهی به سوم تیرماه 1384 چه آتش سنگینی از تهمت، افترا، اساعه ادب و توهین علیه دکتر احمدی‌نژاد به راه انداختند تا او را از چشم مردم بیندازند و با تخریب چهره وی، ترس و نگرانی را در دل‌های مردم جایگزین آرامش و امید کنند... جنجال هفته گذشته بر سر نوشتار موهن یک سایت اینترنتی علیه یادگار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و نسبت‌ دادن آن به دولت و رئیس‌جمهور از سوی افرادی که رفتار و منش گذشته آنان مبین بی‌اعتقادی آن‌ها به امام، ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی بوده است، تنها در چهارچوب این دستورالعمل جدید قابل تعریف است..." هم‌چنین، مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی و علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه نسبت پایگاههای اینترنتی با دولت را به شدت تکذیب کردند و خواستار اعمال یکسان قانون برای همه پایگاه‌های اینترنتی شدند. یاران رئیس‌جمهور در این نامه نوشتند که "دولت نهم از روز آغاز فعالیت خود، اساسا در اندیشه راه‌اندازی روزنامه، خبرگزاری یا سایت اینترنتی نبوده و در این مسیر نیز هیچ اقدامی را به عمل نیاورده و بیش از هر چیز بر ضرورت کارآمد کردن وسایل ارتباط جمعی موجود تاکید کرده است. بنابراین به جز دو پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و سخنگوی دولت، هیچ سایت دیگری منسوب به دولت نیست و هرگونه نسبتی مبنی بر ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم میان دولت با سایت‌های خبری، نادرست و بی‌اساس است و به عنوان یک اتهام دروغین باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد."

نوسازی عذرخواهی کرد

اما پایان ماجرای هتاکی به بیت امام(ره) آن گونه که طراحان این پروژه خطرناک می‌خواستند نشد. یک هفته بعد، سایت نوسازی از سوی مقامات ذی‌صلاح توقیف و مدیر این سایت در نامه‌ای به روزنامه کیهان از توهین به سیدحسن خمینی عذر خواست. نوبختی در نامه‌اش خطاب به حسین شریعتمداری نوشت که قصد نوسازی از "راز لپ‌های گل‌انداخته سیدحسن خمینی" "تنها یادآوری مشی ساده‌زیستی آن امام بزرگوار بوده است" مدیر سایت نوسازی البته بار دیگر، داشتن هرگونه گرایش به دولت نهم را رد کرد و خود را از منتقدان اولیه آقای احمدی‌نژاد معرفی کرد. نوبختی در جای دیگری از نامه‌اش، نسبت به اعتراضات در دفاع از سیدحسن هم واکنش نشان داد و اعلام کرد که "هیاهو و فریادهای امروز اینان نه از بابت هتک حرمت بیت حضرت امام(ره) بلکه به خاطر در معرض خطر دیدن خود و امثال خود است که با دوری از سیره آن شیر مرد الهی در کاخ‌هایشان آرمیده‌اند... و الا کجا بودند زمانی که برخی از این اصلاح‌طلبان تلاش کردند به زعم خودشان، امام(ره) را به موزه‌های تاریخ بسپارند. آنان در عین ناسپاسی آن عزیز سفر کرده را ـ نستجیر با‌الله ـ دیکتاتوری غیرمتعادل می‌خواندند. شاید آن روزگار پول‌های عناصر معلوم‌الحال نظیر شهرام جزایری در گلویشان گیر کرده که آن گونه روزه سکوت گرفته بودند. چگونه است که امروز کسانی که با سیاست‌های لیبرالی، به اسم توسعه و عدالت را به عنوان میراث بزرگ حضرت روح‌الله مورد هجمه قرار دادند، فرزندان انقلاب را عامل بیگانه و نفوذی می‌خوانند؟!؟"

درایت بیت امام در سال اتحاد ملی

درایت بیت امام خمینی(ره) نیز باعث شد واکنش‌های موافقان و مخالفان، به صحنه رویارویی نیروهای مختلف نظام تبدیل نشود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری از اعضای ارشد دفتر حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد که "حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدحسن خمینی ضمن قدردانی از ابراز احساسات مراجع عالیقدر، علمای اعلام، شخصیت‌های نظام و عموم اقشار و طبقات مختلف مردم عزیز ایران اسلامی در واکنش به مطلب اهانت‌آمیز یک سایت نسبت به بیت شریف حضرت امام، خواهان آن شد که به جهت حفظ وحدت و انسجام جامعه و آمادگی جهت حضور در صحنه انتخابات، از ادامه واکنش‌ها در این خصوص خودداری شود." راز چهره‌ی مصمم و خندان سیدحسن خمینی

و درخواست سیدحسن خمینی برای پایان دادن به واکنش‌ها نسبت به مطلب توهین‌آمیز سایت نوسازی، برگ پایانی ماجرایی بود که در صورت تداوم، جز رضایت و خشنودی مخالفان نظام، به نفع هیچ یک از گروه‌های سیاسی کشور نخواهد بود. راز چهره همیشه مصمم و خندان سیدحسن خمینی را بیش از هر چیز دیگری باید در اطمینان خطر او از اعتماد وثیق مسئولان و ملت ایران نسبت به خود و خاندانش جستجو کرد. اطمینان و حمایتی که پس از انتشار یک مطلب توهین‌آمیز چنین تمامی گروه‌های سیاسی از افراطی‌ترین لایه‌های جبهه مشارکت تا تندروترین هواداران دولت نهم را به طرفداری از یادگار امام(ره) وا می‌دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات