محمدرضا نوری شاهرودی / سفیر اسبق ایران در عربستان
نوشتن این تحلیل در روزنامه اعتماد ملی نشانه آن است که در مسائل اساسی مربوط به اصل نظام همه گروهها و جناحها اتفاقنظر دارند، هر ایرانی مسلمان معتقد به قانون اساسی کشور به هیچوجه نمیتواند بینظمی و اخلال و تخریب در سخنرانی هاشمیرفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم را تحمل کند. متاسفانه این بار این کار از کسانی سر زده که منتسب به حوزه بزرگ علمیه قم هستند که اگر آنها واقعاً قانون اساسی و مشروعیت آن را قبول داشتند این کار ناشایست و غیرقانونی را که باعث تخریب وجهه ایران و حوزه علمیه قم در جهان میشود انجام نمیدادند.
فراموش نکنیم مقام معظم رهبری در ملاقات با سینماگران تصریح کردند:«هر تلنگری به نظام مشتی به قلب من است.» حتماً آنها از نظرات ایشان دربارههاشمی رفسنجانی اطلاع دارند که:«هاشمی عزیزمان چهره درخشانی هستند با سوابق روشن و تلاش برای خدا و جهاد فیسبیلالله و تحمل سختیها که ملت ایران به ایشان عشق میورزند، جناب آقایهاشمی برای انقلاب و کشور ما حقیقتاً یک موهبت الهی است و بنده قدر این نعمت را میدانم»، با اینکه تاریخ بلند و پویای حوزه علمیه در ترویج معارف دین و تشریح فرهنگ اهل بیت و نوآوری و شکوفایی در گسترش علوم اسلامی موفقیت درخشانی داشته است و حوزه علمیه به خوبی توانسته در فضای آزاد نظریهپردازی توسط نخبگان و فاضلان طرح دیدگاههای مهمی را در عرصه علمی فراهم آورد اما بعضاً این مرکز بزرگ تاریخی و علمی تشیع گرفتار افرادی میشود که میخواهند چرخ زمان به عقی برگردد و با استفاده از روشهای غیرمنطقی و غیر اصولی برای آنکه سخن دیگری را بشنوند و تحمل نکنند دست به کارهایی میزنند که باید بعد از 27 سال از انفجار نور در ایران برای آن سوگوار بود. آیا سزاوار است در دارالمومنین قم به فردی که مقام رهبری دربارهاش گفتهاند از او شناختهتر و آشناتر با مسائل انقلاب نداریم چنین جسورانه بیاحترامی شود. پس چرا اقدامی سریع و قاطعانه صورت نمیگیرد. رسیدگی به این پرونده از اولویتهای نظام است و همه منظر عدالت دستگاه قضایی در این زمینه هستند.