تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۵۴۴۴۸
روحانی در کنفرانس بین‌المللی تحولات عراق:

ایران و آمریکا از سال‌ها پیش مذاکره کرده‌اند


دکتر روحانی در کنفرانس بین‌المللی تحولات عراق در خصوص چالش‌هایی که عراق جدید با آن مواجه است گفت: کشور عراق و ملت بزرگ این سرزمین با چند چالش مهم رو به رو هستند. امروز ناامنی در کشور عراق به گونه ای است که در هیچ منطقه ای مکان امن یافت نمی‌شود. علی رغم اینکه اشغالگران مسوول امنیت این کشور هستند آمریکا هیچ توجهی به امنیت مردم عراق نمی‌کنند و به فکر امنیت و نیروهای خود در عراق هستند. آنها در تامین امنیت سربازان خود نیز ناتوان هستند. وی افزود:کشته شدن مردم عراق برای آمریکاییها اهمیت ندارد. نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشور در ادامه سخنانش گفت: اعمال آمریکا در مساله امنیت عراق سوالات بسیاری به همراه دارد. چرا آمریکا اجازه نمی‌دهد. عراق خود امنیت خود را تامین کند آمریکا چرا در برخورد با تروریستها جدیت به خرج نمی‌دهد آمریکا می‌داند چه کشورهایی به تروریستها کمک می‌کنند اما چون آنها دوستان آمریکا هستند دخالتی در این مساله نمی‌کند.
آمریکا مسوول بی‌ثباتی عراق است و این سوال وجود دارد که آیا با برقراری امنیت فلسفه حضور نظامی‌آمریکا در عراق از بین می‌رود. چرا آمریکا به مردم عراق اجازه نمی‌دهند خود امنیت خود را تامین کنند چرا آمریکا از نیروهای بعثی حمایت می‌کند، امنیت عراق با خروج اشغالگران با پایان دادن مداخلات آمریکا در امور عراق به خوبی امکان پذیر است. البته کشورهای همسایه اگر عراق بخواهد می‌توانند کمک اطلاعاتی بکنند.
وحدت و انسجام ملی و تمامیت ارضی
با وجود تکثرهای قومی‌در عراق (شیعیان کردها و سنیها) راهی جز وحدت این گروهها برای ایجاد ثبات در عراق امکان پذیر نیست. بعضی اصرار دارند که عراق وارد جنگ داخلی شده اما به خوبی می‌دانند که چنین جنگی وجود ندارد. مسئله سامرا برای ایجاد جنگ مذهبی در عراق بود. اما هوشیاری حوزه علمیه نجف آیت‌الله سیستانی مردم عراق کردها و سنیها باعث خنثی شدن این توطئه شد. هنوز هم برخی بر وجود جنگ داخلی عراق اصرار دارند آنها می‌خواهند دستاوردهای سه ساله مردم عراق را به باد دهند. قانون اساسی و دولت عراق را زیر سوال ببرند و این اتحاد در سایه تسامح تعامل عقلانیت و ایجاد دولت ملی و ایجاد ائتلاف ملی امکان پذیر است. خوشحالیم بیداری مردم عراق باعث شده به طرف انسجام و یکپارچگی حرکت کنند. دکتر روحانی در تحلیل این وضعیت گفت: خوشایند اشغالگران نیست که در درون عراق ثبات و وحدت باشد. در جریان تشکیل دولت شاهد این مساله بودیم که آنها سعی کردند از ائتلاف گروهها جلوگیری کنند.
کارآمدی دولت
دکتر روحانی در ارتباط با چالش کارآمدی دولت گفت: همه در درون و بیرون عراق باید به کارآمدی دولت عراق کمک کنند. آمریکا در عراق سازمانهای بسیاری ایجاد کرده که فلسفه وجودی آنها برای مردم عراق و منطقه روشن نیست، شرکتهایی که وابسته به مقامات آمریکایی هستند. وی افزود: با وجود مخالفتها با دخالتهای آمریکا عامل اصلی ناکارآمدی دولت در عراق است. وی افزود: کارآمدی دولت در سایه اجرای قانون اساسی حاصل می‌شود.
خروج اشغالگران
دکتر روحانی در مورد چالش بزرگ حضور نیروهای خارجی در عراق گفت: تاکنون هیچ زمان‌بندی خروج اشغالگران تهیه نشده است. با خروج اشغالگران ثبات عراق و به دنباله آن منطقه تامین خواهد شد.
چالش بازسازی
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک آخرین چالش عراق را چالش بازسازی در عراق دانست و گفت: همه کشورهای همسایه باید کمک کنند تا عراق ساخته شود. مردم عراق در این سه سال فهمیده اند که حرف و عمل دولت ایران یکی است و عراق را کشور همسایه و دوست خود می‌دانیم که وظیفه دینی و منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند که کمک به آنها را ادامه دهیم. مردم عراق نمی‌خواهند ابرقدرت (آمریکا) جایگزین دیکتاتوری صدام شود. مردم عراق از دیکتاتوری به هر شکلی خسته شده‌اند و خواستار استقلالی هستند که با مدیریت خود بتوانند کشورشان را اداره کنند.
حسن روحانی آمریکا و اشغالگران عراق را مسوول بی‌ثباتی این کشور توصیف و تصریح کرد: آمریکا باید پاسخ دهد که چرا از اقدامات ناامن کننده در عراق چشم‌پوشی و در زمینه امنیت عراق گام برنمی‌دارد. دکتر حسن روحانی تصریح کرد: امنیت عراق با خروج اشغالگران و پایان دادن به دخالت آمریکا در عراق امکان پذیر خواهد بود. البته کشورهای منطقه نیز در صورت تمایل دولت این کشور می‌توانند به عراق کمک کنند. وی همچنین با تاکید بر این که دخالت‌های آمریکا مانع کارآمدی دولت عراق است، اظهار داشت: این مساله که برخی از کشورهای در منطقه و جهان اصرار دارند که عراق به جنگ داخلی وارد شده حائز اهمیت است.
حال آنکه همه این‌ها می‌دانند چنین نیست. دکتر روحانی با برشماری برخی مشکلات کنونی ملت عراق اظهار داشت: امروز مشکلات مردم عراق روز افزون است و هر روزه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها نیز افزوده می‌شود. در واقع آنچه که مورد تصور آمریکا و انگلیس نسبت به عراق بود با هوشیاری مردم این کشور و راهبری حکیمانه آیت‌الله سیستانی نقش بر آب شد. آیت الله سیستانی از روز نخست با شعار دموکراسی و انتخابات به جنگ سیاسی با اشغالگران پرداخت. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی تدابیر حکیمانه آیت‌الله سیستانی افزود: به عنوان مثال زمانی که سازمان ملل قصد داشت با فشارهای مختلف انتخابات در عراق را برگزار نکند، ایشان با تواضع اعلام کردند که سازمان ملل را برای گفت‌وگو به خانه‌ام می‌پذیرم تا ثابت کنم که عراق برای انتخابات سراسری آمادگی دارد. دکتر حسن روحانی ادامه داد: این عالم بزرگ هوشمندی و با درایت به همراه ملت عراق تمامی ‌نقشه‌های آن‌هارا برای عراق منطقه و نهایتاً جهان به چالش کشاند و امروز آمریکا در عراق و منطقه از هر زمان دیگری منفورتر است. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که امروز آمریکا نه تنها در افکار عمومی‌ منطقه که در درون کشور خویش نیز با چالش مواجه است گفت: آمار نشان می‌دهد که تنها 37 درصد از مردم آمریکا با تداوم حضور سربازان این کشور در عراق موافقند و تنها 27 درصد از مردم این کشور به پیروزی آمریکا در عراق اعتقاد دارند. وی همچنین افزود: به قول یکی از مفسران به نام آمریکایی امروز آقای بوش در آمریکا مورد نفرت دموکرات‌ها و مورد بی‌اعتنایی روز‌افزون جمهوری خواهان است. دکتر روحانی افزود: آمار نشان می‌دهد که در تمامی‌کشورهای همسایه عراق بیش از 70 درصد از مردم از حضور آمریکا در منطقه نفرت دارند چرا که این حمله با دروغ و فریب آغاز شد. وی ادامه داد: آمریکا برای مشروع جلوه دادن تجاوزش به عراق دو استدلال را مطرح کرد که نخستین آن سلاح کشتار جمعی در عراق بود که می‌تواند برای امنیت او و دوستانش در منطقه خطرناک باشد و دومین بهانه رابطه بغداد با سازمان القاعده که به گفته آنان مسوولان حملات 11سپتامبر بود. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد:با گذشت زمان ناثواب بودن این هر دو بهانه به اثبات رسید و بعد از گذشت سه سال نه در عراق سلاح کشتار جمعی یافت شد و نه رابطه‌ای با القاعده. سازمان سیا اف.بی.آی و مقامات آمریکایی و حتی هیات تحقیق کنگره‌ی آمریکا به صراحت اعلام کردند که نشانه‌ای از رابطه با القاعده در عراق یافت نشده است. وی همچنین ابراز داشت: بنا بر آنچه گفته شد عواملی که آقای بوش مطرح می‌کرد واهی بودنش اثبات شد و امروز بوش به منزله چوپان دروغگویی درآمده و ادعاهای فریبکارانه آنها در خصوص فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی‌ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار دارد و بر اساس قطعنامه‌ها و بیانیه‌های این آژانس تاکنون صلح‌آمیز بوده است.
سالها با آمریکایی‌ها درباره افغانستان مذاکره کرده‌ایم
نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: ما تعلیق کوتاه مدت را مطرح نکرده ایم و این مساله صحت ندارد و ما به هیچ عنوان به دنبال تعلیق نبوده‌ایم و تصمیم کشور تعلیق نیست. حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست ایران برای مدتی تعلیق غنی‌سازی را بپذیرد، گفت: ما مدت زیادی غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآوردیم، بعد از این تعلیق شورای حکام در قطعنامه خود به صراحت اعلام کرد فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز بوده و اگر قصوری هم بوده آن را جبران کرده است و در واقع پس از نوامبر اعتماد انجام شده است و هم اکنون تمام فعالیت‌ها تحت نظر آژانس است و یک پیلوت 164 تایی که محصول چندانی ندارد، نگرانی ندارد. حسن روحانی ادامه داد: ایران نظر خود را که عدم تعلیق دوباره است را اعلام کرده است و ما هم فکر می‌کنیم راه حل توافق و مذاکره است. نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات ایران و آمریکا گفت: خود آمریکایی‌ها هنوز به یک تصمیم درست نرسیده‌اند و هر روز حرف تازه ای می‌زنند و فعلاً اعلام کرده اند که مذاکرات پس از تشکیل دولت عراق صورت گیرد که این مساله حداقل یک ماه طول می‌کشد و آنها داوطلبانه اعلام کرده‌اند درباره عراق مذاکره کنیم و قبلاً هم مذاکره می‌کردیم و این مساله آشکار بود و مخفی نبود. وی ادامه داد: چون عراقی‌ها برای انجام این مذاکره مصر بودند و آمریکا هم درخواست کرده بود ایران آمادگی خود را اعلام کرد و اولین بار نیست که با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم ما سالها با این کشور درباره افغانستان مذاکره کرده‌ایم و در مذاکره بین ایران و آمریکا حتی در مورد عراق هم سابقه وجود دارد و اگر مذاکراتی سربگیرد طرفین نظرات خود را بیان خواهند کرد. روحانی تصریح کرد: در هنگامی‌که عراق اشغال شده بود، مباحث مورد مذاکره ایران و آمریکا بی‌تاثیر نبود که البته سازمان ملل هم در این مذاکرات حضور داشت و این مذاکرات در جهت ایجاد هماهنگی و نفع ملت عراق مفید بود و اکنون هم می‌تواند مفید باشد. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال خبرنگار "ایلنا" که پرسیده بود خط قرمز جمهوری اسلامی‌در بحث هسته‌ای چیست گفت: ایران نسبت به پیشنهادات غرب بدبین است و مشکل ما از بدبینی‌ها منشاء می‌گیرد و اروپایی‌ها در طول مذاکره با ایران علی‌رغم انعطاف ما به دلیل این که ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است عقب‌نشینی کرد و این تقصیر خود اروپایی‌ها بود. وی ادامه داد: ما با اروپایی‌هاو بر سر اصفهان یک مجموعه به توافق رسیده بودیم و روی عدد آن بحث می‌کردیم و درباره مشارکت با کشورهای دیگر در حال مذاکره بودیم ولی آنها اعلام کردند تا پس از انتخابات صبر کنیم و این اشتباه اروپا بود و ما به آنها گفته بودیم هر دولتی در ایران بر سر کار بیاید تفاوتی نخواهد کرد. رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خط قرمز ما این است که حقوق ایران تضمین شود و مطمئن شویم که می‌توانیم غنی سازی کنیم و این مساله که ایران غنی سازی را تعلیق نمی‌کند این است که تعلیق را بهانه ای از طرف اروپا برای کش دادن مساله می‌داند. وی ادامه داد: ایران برای تعلیق مدت کوتاه مشکلی ندارد اما مشکل این است که غرب و آمریکا تعلیق کوتاه مدت را بهانه‌ای برای کش دادن مساله قرار می‌دهند و هدف نهایی آنها این است که ایران نتواند فناوری غنی‌سازی را تکمیل کند و این مساله را سردمداران آمریکا به صراحت اعلام می‌کنند. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این نکته که ایران به دنبال جنگ نیست افزود: ایران کسی را تهدید نکرده است و این آمریکایی‌ها هستند که ایران را تهدید می‌کند و ما همواره اعلام کرده ایم که آژانس نظارت داشته باشد و نگفته‌ایم که فردا صبح تولید وسیعی به راه خواهیم انداخت و فعلاً بحث تحقیق و توسعه است و این شلوغی‌ها با واقعیت ایران سنخیت ندارد.
وی ادامه داد: برای یک کار تحقیقی این همه جاروجنجال به چه دلیل است آیا واقعاً اگر کشوری بخواهد فناوری داشته باشد صلح و امنیت تهدید می‌شود و آمریکایی‌ها به دنبال ارجاع پرونده به شورای امنیت و اجرای فصل هفتم منشور سازمان ملل هستند. روحانی در پاسخ به این سوال که شما در طی هشت سال دفاع مقدس چه سمتی را داشتید و آیا پس از فتح خرمشهر ادامه جنگ صحیح بود گفت: در آن دوران من رییس ستاد قرارگاه خاتم الانبیا بودم و هم فرمانده پدافند هوایی بحث جنگ در جلساتی مطرح و در نهایت فرماندهی یعنی امام تصمیم می‌گرفتند و من اعلام کردم به خاطر بدبینی که نسبت به خارجی‌ها مخصوصاً غرب داریم معمولاً وقتی می‌خواهیم مذاکره کنیم آن بدبینی مانع ما است و در این زمینه بیش از حد احتیاط می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر زمانی لازم شود مصالح ما اقتضا کند دیالوگ و لو با دشمن ما مشکلی ندارد و در موقع جنگ من رییس کمیسیون دفاع بودم و در مورد اشغال سفارت آمریکا نماینده مجلس بودم و باید بگویم ما از مذاکره ضرر نمی‌کنیم و نباید بدبینی‌ها باعث شود ما از مذاکره فرار کنیم. نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید که ما سه سال پیس به غنی سازی دست پیدا کرده بودیم و نتیجه‌ای که اعلام شده مربوط به سه سال گذشته است گفت: این مساله را آقای خاتمی‌در 22بهمن سال 81 اعلام کرد و حتی این مساله را آژانس هم اعلام کرده است و مربوط کردن مساله مربوط به سال 81 و اتفاقات حال حاضر صحیح نیست بلکه اصل فناوری که توانست غنی‌سازی کند مربوط به گذشته است و این مساله در گزارش البرادعی در ژوئن سال 2003 که ایران به غنی‌سازی روسیده ذکر شده است. وی ادامه داد: اما این مساله که به غنی‌سازی رسیده‌ایم به این معنی نیست که به پایان مرحله رسیده‌ایم و امروز هم ممکن است در زمینه فناوری قدم‌هایی را پیش رو داشته باشیم که باید آن را ادامه دهیم و حتی ممکن است در مرحله بعدی مجموعه 500تایی را راه اندازی کرده و برای آن هم جشن بگیریم و مشکلی ندارد و حتماً این کار را خواهیم کرد.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی‌های فراتر از قانون گفت: اگر ما بتوانیم در بحث غنی‌سازی توافق کنیم این مساله امکان دارد در پذیرش یا اجرای پروتکل الحاقی به توافق برسیم وباید فشارها از ایران برداشته شود و ما بتوانیم در حد آزمایشگاهی کار خود را انجام دهیم. وی درباره سفر معاون امنیت داخلی و بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی به مسکو و وین ارایه طرح تعلیق غنی‌سازی گفت: ما تعلیق کوتاه مدت را مطرح نکرده‌ایم و این مساله صحت ندارد و ما به هیچ عنوان به دنبال تعلیق نبوده‌ایم و تصمیم کشور تعلیق نیست. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران گفت: ما نباید این مساله را متوقف کنیم فعلاً یک جنگ روانی توسط آمریکا بر ضد ایران صورت می‌گیرد و در هر مقطعی ایران تصمیم‌های خود را اعلام می‌کند و فعلاً ایران ادامه کار آزمایشگاهی را خواستار است. وی درباره گزارش مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: ما امیدواریم آقای البرادعی گزارشی از واقعیت‌ها و همکاری‌های ایران ارایه کند اما شخصاً فکر نمی‌کنم گزارش ایشان گزارش مطلوبی باشد و فکر نمی‌کنم مراحل بعدی بهتر از مرحله فعلی با توجه به موضع گیری‌های غرب بر ضد ایران باشد. روحانی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره تیم هسته‌ای چیست گفت: من در جایگاهی نیستم که درباره تیم هسته‌ ای قضاوت کنم تیم هسته‌ای را نظام تعیین کرد و مسوولیت این تیم توسط رییس جمهوری مشخص شده و در چارچوب سیاست‌های نظام کار می‌کنند و اگر کسی نسبت به عملکرد آن انتقاد کرد به آن پاسخ می‌دهیم. وی در پاسخ به این سوال که بحث پدافند هسته‌ای ایران به کجا رسید گفت: قبلاً بحث این بود که وزارت دفاع مسوول پدافند هسته‌ای باشد و الان هم این مساله وجود دارد و من از تکذیب لاریجانی خبر ندارم. ما در کشوری هستیم که در اطراف ما کشورهای دارای سلاح هسته‌ای وجود دارند و ما باید خود را برای این مساله آماده کنیم. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره اقدامات ایران در صورت مرور تحریم‌های احتمالی گفت: ایران برای تحریم حتماً برنامه‌ریزی کرده است و ما بر مبنای این احتمال برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی ادامه داد: ما در اجلاس بعدی شورای امنیت به تحریم نمی‌رسیم زیرا این شورا قطعنامه ای صادر نکرده است. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درباره تحولات عراق گفت: ما همواره شیعیان را به وحدت تشویق می‌کردیم تا بتوانند با ائتلاف فردی را به عنوان نخست وزیر معرفی کنند و ما همواره این کار تشویقی را داشته‌ایم. وی درباره کنار رفتن جعفری گفت: برای کنار رفتن ایشان فشار زیاد بود و برای انتخاب نخست وزیر باید کرد و شیعیان ائتلاف می‌کردند و چون با هر دو این‌ها مخالفت کرد و بر این مساله به بن بست رسیده بود و ناچار شیعه باید فرد دیگری را معرفی می‌کرد که آقای مالکی معرفی شد. دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درباره بحث اختصاصی کشور گفت: شورای عالی امنیت ملی برای شرایط احتمالی فشار و تحریم طراحی‌هایی را انجام داده است ولی تا آن زمان فاصله زیادی داریم. وی درباره طولانی شدن اشغال نظامی‌عراق توسط آمریکا گفت: آمریکایی‌ها برای ماندن در عراق آمده بودند و حتی به فکر ایجاد پایگاههای دایمی‌ بودند و هنوز این فکر را رها نکرده‌اند و البته ممکن است فشارهای امروز و تغییر دولت جمهوری خواه آمریکا احتمال دارد آمریکا از عراق خارج شود.
شورای امنیت پس از 55 سال در آستانه آزمونی دیگر قرار دارد
آنچه در پی می‌آید بخشی از متن سخنرانی متکی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس تحولات عراق است: اگر چه عراقی‌هاتا کنون دستاوردهای بزرگی را در راستای ایجاد عراقی نوین کسب نموده و اینک در مراحل پایانی روند سیاسی و دوران گذار به سر می‌برند لیکن این کشور تا رسیدن به شرایط مطلوب و استقرار کامل کماکان با موانع و چالش‌های مهمی‌در بخش سیاسی و امنیتی مواجه می‌باشد.
در بخش سیاسی نهایی شدن تشکیل دولت دایمی‌و شروع به کار مجمع ملی عراق که به موجب قانون اساسی این کشور وظایف خطیری را در چهار سال آینده در زمینه‌هایی چون تکمیل نهادهای حکومتی اصلاح قانون اساسی مبحث فدرالیسم و تعیین تکلیف حضور نیروهای خارجی در عراق بر عهده خواهند داشت مهمترین چالشی است که از حدود چهار ماه قبل یعنی از زمان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی تا کنون پیش روی این کشور می‌باشد. این در حالی است که مانع تراشی‌ها و اعمال نفوذ آمریکا و انگلیس و همچنین زیاده‌خواهی برخی گروه‌ها و جریانات عراقی دیگر موجب بروز اختلال و توقف چند ماهه در روند سیاسی این کشور گردید. توقفی که در صورت استمرار می‌توانست دستاوردهای ارزشمند ملت عراق در روند سیاسی و همچنین ثبات امنیت و یکپارچگی این کشور و به تبع آن آرامش و امنیت منطقه را در معرض تهدید جدی قرار دهد که خوشبختانه هوشیاری گذشت و تلاش گروه‌ها و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور و توافق آنها در خصوص مناصب مهم حکومتی تحول مهمی‌طی هفته جاری حاصل شده است و ما امیدواریم این امر سرآغازی برای تشکیل یک دولت منتخب فراگیر و کارآمد و برقراری ثبات و امنیتی پایدار در این کشور باشد.
از سوی دیگر تداوم موج خشونت و ناامنی و استمرار اقدامات تروریستی در عراق مهم‌ترین چالش این کشور در بخش امنیتی به شمار می‌رود زیرا صرف نظر از برخی مقاطع زمانی خاص مثل ایام برگزاری انتخابات پارلمانی و همه پرسی قانون اساسی که به دلیل به کارگیری گسترده نیروهای خارجی و بسیج همه امکانات دولتی و شبه نظامیان عراقی امنیت به شکلی مطلوب در عراق برقرار گردید در سایر اوقات موج خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در طول سه سالی که از اشغال این کشور می‌گذرد با شدت و ضعف متفاوت ادامه داشته است.
در شرایطی که مردم عراق پس از ده‌ها سال سرکوب و شکنجه توسط رژیم بعثی آگاهانه در راه رسیدن به عراقی امن آزاد و مستقل گام بر می‌دارند بازماندگان رژیم بعثی و توطئه‌گران داخلی و خارجی این کشور سعی دارند با دامن زدن به ناامنی و خشونت و کشتار مردن بی‌گناه و انجام اقدامات تروریستی و انفجاری علیه اهداف انسانی منابع اقتصادی و اماکن مذهبی و مساجد این کشور این ملت را از ادامه مسیر خویش بازدارند.
وی در ادامه اظهار داشت: عالی‌جنابان جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان همسایه عراق با مرزهای طولانی مشترک بین دو کشور و روابط دیرینه تاریخی دینی و فرهنگی و عواطف عمیق انسانی بین دو ملت از آغاز روند سیاسی در این کشور با به رسمیت شناختن گام‌های مهمی‌چون تشکیل شورای حکومتی برگزاری انتخابات پارلمانی همه پرسی قانون اساسی و تشکیل مجمع ملی و دو دولت موقت و انتقالی از روند شکل گیری عراقی مستقل آزاد و آباد حمایت نموده است.
جمهوری اسلامی ‌ایران معتقد است احترام به خواست و اراده ملت عراق و پذیرش نتایج انتخابات به رسمیت شناختن حقوق اکثریت همراه با رعایت حقوق اقلیت‌ها و تلاش برای تشکیل دولتی فراگیر مبتنی بر آرای انتخابات و بر اساس مشارکت گفت‌وگو و مفاهمه میان گروه‌ها و نمایندگان جوامع مختلف شیعه و سنی کرد و عرب و سایر طوایف و اقوام و اقلیت‌های عراقی تنها راه برون رفت از شرایط بغرنج و دشوار کنونی است. از این رو ما همواره با حمایت از وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق و تاکید بر عدم مداخله بیگانگان در امور داخلی این کشور و ضرورت تسریع در تشکیل دولت جدید از هر گونه تلاشی در راستای تکمیل روند سیاسی و تشکیل هر چه سریع‌تر دولت دایمی ‌بر اساس خواست و اراده ملت عراق حمایت به عمل آورده ایم. به اعتقاد ما عملکرد نادرست رویکردهای ناصواب امنیتی نیروهای خارجی در عراق نه تنها کمکی به بهبود اوضاع امنیتی و برقراری ثبات و آرامش در این کشور نموده است بلکه تداوم حضور این نیروها، اوضاع موجود را پیچیده‌تر کرده و زمینه‌های لازم برای جذب گروه‌های تروریستی به این کشور همچنین تشدید از این رو جمهوری اسلامی ‌ایران معتقد است بایستی با تسریع در روند شکل گیری نهادهای نظامی ‌امنیتی و انتظامی ‌عراق و کمک به تجهیز و افزایش کارآمدی این نیروها و انتقال امور امنیتی به آن‌ها بسترهای مناسب فراهم شود تا نیروهای بیگانه در حداقل زمان ممکن این کشور را ترک نمایند.
جمهوری اسلامی ‌ایران همواره آمادگی خود را جهت کمک به دولت و ملت عراق در برقراری امنیت از طرق ارایه کمک‌های آموزشی و ارسال تجهیزات مورد نیاز پلیس و نیروهای امنیتی این کشور اعلام کرده و با امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های امنیتی تشکیل کمیته همکاری دو جانبه و تشدید کنترل‌های مرزی بین دو کشور جهت جلوگیری از رخنه عوامل تروریستی اقدامات مهمی‌ را در این راستا به عمل آورده است. ما در عین حمایت از روند سیاسی در عراق با سیاست یک جانبه گرایی آمریکا در این کشور مخالفت کرده ایم و در این راستان رویکرد افزایش نقش سازمان ملل و جامعه جهانی در روند دولت سازی و بازسازی این کشور و برگزاری اجلاس‌های منطقه ای همچون اجلاس وزرای خارجه و نشست‌های وزرای کشور همسایه عراق و همچنین شرکت فعال در اجلاس‌های بین‌المللی پیرامون عراق را انتخاب نموده‌ایم. درهمین رابطه در نظر داریم بعد از تشکل دولت دایمی‌ در این کشور نشست بعدی وزرای خارجه همسایه عراق را با هدف بررسی آخرین وضعیت این کشور و اعلام موضع مشترک کشورهای مذکور در قبال روند سیاسی در عراق در تهران برگزار نماییم.
به گزارش ایسنا وی در ادامه این سخنرانی اظهار داشت: حضار محترم جمهوری اسلامی ‌ایران در راستای سیاست اصولی خود در حمایت همه جانبه از ملت عراق تا کنون از هیچ تلاشی برای کمک در زمینه‌های اقتصادی و بازسازی این کشور دریغ ننموده و در ین رابطه با مشاکت در بازسازی اقتصادی ارایه کمک‌های مردمی‌و انساندوستانه و تامین نیازمندی‌های ضروری این کشور همچون برق سوخت و مواد غذایی سعی کرده تا در این شرایط سخت در کنار مردم عراق باشد.
متکی همچنین پس از این سخنرانی گفت: در سال‌های اولیه پس از تشکیل سازمان ملل متحد یکی از اعضای دایم شورای امنیت در موضع گیری آشکار و غیر منطقی علیه اقدام ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت این تصمیم تاریخی و ملی ملت ایران را موضوعی توصیف کرد که صلح و امنیت بین‌الملل را به مخاطره می‌اندازد. وی افزود: امروز پس از 55سال شورای امنیت در آستانه آزمونی دیگر قرار گرفته است. ملت ایران در تصمیم جمعی اراده کرده اند که حق قانونی و طبیعی و منطبق بر قوانین بین‌المللی و منبعث از عضویت در ان.پی.تی را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استیفا کند. وی ادامه داد: این در حالی است که کشور دیگری از اعضای دایم شورای امنیت مصر است که یک بار دیگر این آزموده را بیازماید که در برابر تصمیم قطعی ملت ایران بایستد و بگوید که ما می‌توانیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم، اما شما نمی‌توانید حتی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را داشته باشید. وزیر امور خارجه تاکید کرد: این منطق قطعاً نادرست است و ملت ایران یقیناً تمام قد و یکپارچه برای محکومیت این منطق ایستاده است. متکی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اهمیت امنیت منطقه‌یی همسایه غربی ایران ابراز داشت: امیدواریم با عراق جدید در یک همکاری منطقه‌یی با کشورهای حوزه خلیج فارس بتوانیم ابتکارات جدیدی را در روند تکمیل همکاری‌های امنیتی بین ایران و کشورهای منطقه به طور دسته جمعی داشته باشیم. وی تصریح کرد: این نوع همکاری مطمئن‌ترین با ثبات‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات