تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۵۵۳۷۱
در گفتگوی رسالت با فوزی صلوخ وزیر امور خارجه لبنان مطرح شد:

رژیم صهیونیستی رو به زوال است

گفتگو از محمدعلی حکیم اشاره: لبنان همواره در کانون توجه و توطئه‌های غرب قرار داشته است. تلاش کشورهای ایالات متحده آمریکا و فرانسه در راستای تاثیرگذاری بر امور داخلی لبنان همواره قابل مشاهده بوده است. از سوی دیگر، اخیر شاهد تشکیل دولتی پایدار در بیروت بودیم. هم‌اکنون لبنان یکی از نقاط کنونی و تاثیرگذار در معادلات منطقه محسوب می‌شود. خصوصا اینکه فرزندان مقاومت اسلامی لبنان در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی بر دشمن صهیونیستی غلبه پیدا کرد و راه را بر توسعه‌طلبی‌های واشنگتن و تل‌آویو بسته‌اند. در خصوص تحولات خاورمیانه و مسائل دیگر گفتگویی با فوزی صلوخ وزیر امور خارجه لبنان انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌‌گذرد:

* مناسبات دوجانبه تهران و بیروت را چگونه ارزیابی می کنید؟
** رابطه تهران و بیروت رابطه ای ممتاز و عالی می باشد .این رابطه دارای ریشه ها و اصول پایدار و عمیقی می باشد و همچنان استمرار خواهد داشت.ما همواره از ایران سپاسگذاریم.نقش آفرینی تهران در حل بحرانهای لبنان بلاانکار است.مخصوصا در بحرانهای اخیر، ایران به عنوان کشوری برادر و مسلمان در راستای ایجاد صلح در بیروت گام بر داشت.ایران نقش به سزایی در حل اختلاف میان سران 8 مارس و 14 مارس ایفا نمود.البته کشور همجوار ما،یعنی سوریه نیز نقش بسزایی در این خصوص داشت.نقش تهران و دمشق در برگزاری نشست دوحه و حل اختلاف میان دو گروه سیاسی اصلی لبنان غیر قابل کتمان است.
از سوی دیگر،ایران در حال حاضر در عرصه ساخت و سازهای زیربنایی در لبنان کمک شایانی می کند و در این خصوص تفاوتی بین مناطق مختلف لبنان قائل نیست.ایران در ساخت و بازسازی مساجد،کنیسه ها و معابر اهتمامی جدی دارد . کمکهای ایران برای همه مردم لبنان است.مسئله ای که به وضوح قابل درک است.ایران تا الان توانسته است صدها کیلومتر از راهها و جاده ها را بازسازی نماید.هیچ کشوری مثل ایران در کنار ملت ما ایستادگی و با آن همدردی ننموده است و این ایستادگی و کمک همچنان ادامه دارد.ایران سعی دارد زندگی مردمی که در جریان جنگ 33 روزه خانه ها و منازلشان ویران شده است را به آنها بازگرداند.در مناطقی مانند بقاع،بعلبک،ضاحیه و ضاحیه بیروت این تلاشهای ایران کاملاقابل مشاهده است.
در هر صورت،این موارد و موارد مشابه اثبات می کند که رابطه لبنان و ایران رابطه ای عمیق و دوستانه است.رابطه بیروت و تهران قابل مقایسه با کشور دیگری نیست و هیچ جریانی نمی تواند این رابطه را مخدوش نماید.
* به عنوان وزیر امور خارجه لبنان ،برگزاری اجلاس اخیر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟
** برگزاری نشست اخیر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران یک پیروزی و توفیق سیاسی محسوب می شود.حضور 80 وزیر و 38 معاون وزیر در نشست کشورهای عضو عدم تعهد بی سابقه بوده است.امیدواریم اجلاس تهران نقطه عطفی جهت بازتعریف جنبش عدم تعهد و ایجاد نشاط سیاسی دراین مجموعه باشد.جنبش عدم تعهد باید بتواند در سایه تکیه بر ظرفیت کشورهای عضو آن با قدرتهای غربی مقابله نماید تا موفق به حل معضلاتی شود که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با آن درگیر هستند.در هر صورت،برگزاری اجلاس اخیر برای ایران و کل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد یک پیروزی مهم محسوب می شود.امیدواریم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آینده بتوانند با همیاری خود مشکلات پیش روی ملتهای خویش را از همه ابعاد اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی حل و فصل نمایند.
* برخی معتقدند که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد،علی رغم وجود ظرفیتها و امکانات زیاد و از آن مهم تر تعداد گسترده اعضای آن هنوز نتوانسته اند مسائل اساسی جهان امروز را حل و فصل نمایند.نظر شمادر این خصوص چیست؟
** جنبش عدم تعهد با تلاش سیاستمدارانی مانند سوکارنو،نهرو،جمال عبدالناصر و... تشکیل گردید.دلیل نامگذاری این جنبش این بود که کشورهای تعریف شده در مجموعه آن تعلق خاطری به بلوک شرق یا غرب نداشتند.طی دهه های 60 و 70 قرن گذشته میلادی،جنبش عدم تعهد نقش بسزایی در معادلات بین المللی ایفا نمود.اما این نقش آفرینی در دهه های بعدی کمتر شد.هم اکنون شاهد آغاز فعالیت دوباره کشورهای غیر متعهددر جهان هستیم.در نشست قبلی کشورهای غیر متعهد در هاوانا،پایتخت کوبا این جنبش آغاز دوباره ای را تجربه نمد . این روند همچنان ادامه دارد.از این رو کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید همکاری و همیاری خود با یکدیگر را بیشتر نمایند تا هیچ خطری در آینده این جنبش را تهدید نکند.
* سخنان آقای احمدی نژاد،رئیس جمهور ایران در افتتاحیه نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد،بالاخص سخنان ایشان در خصوص مظلومیت ملتهای لبنان،عراق،فلسطین و افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
**سخنان آفای احمدی نژاد در این نشست منطقی و مطابق با واقعیت بود.تهران همواره در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه حرکت نموده است.این مسئله ای بود که کاملااز سخنان رئیس جمهوری ایران قابل استنباط بود.ایران همواره پشتیبان ملت فلسطین بوده است،همانگونه که ملت لبنان را نیز در مقابل جنایات صهیونیستها مورد حمایت قرار می دهد.آقای احمدی نژاد در سخنان خود به نکات مثبتی اشاره نمودند.ایشان به برخی موانع اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی در کشورهای عضو اشاه نمودند.واقعیت امر این است که مشکلات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از نوع سیاسی یا دیپلماتیک نیست بلکه در این میان یک سلسله مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وجوددارد.همان گونه که اشاره کردیم،کشورهای عضو باید با همیاری و کمک یکدیگر این مشکلات را بر طرف نمایند.پیشنهاد آقای احمدی نژاد مبنی بر تشکیل بانکی جهانی که در آن کشورهای غنی به کشورهای فقیر کمک کنند از نکات برجسته سخنان ایشان بود.
* دولت وحدت ملی لبنان به تازگی تشکیل شده است.چه ضمانتی وجود دارد که کشورهای غربی در مسیر این وحدت سنگ اندازی ننمایند؟
** ما همواره اعلام نموده ایم که اجازه نخواهیم داد هیچ جریانی در مسیر وحدت لبنان خدشه ایجاد نماید.اخیرا شاهد ایجاد وحدت میان دو گروه 8 مارس و 14 مارس بودیم.لبنان دارای سیاستمدارانی می باشد که خود قادر به حل و فصل معضلات خود می باشند.در این میان هیچ جریانی نمی تواند در مسیر وحدت لبنانیها خللی ایجاد کند زیرا ما در برابر آن واکنش نشان خواهیم داد.در هر صورت،درخواست ما از همه کشورها این است که در امور داخلی لبنان به دنبال تاثیرگذاری منفی نباشند.
* به عنوان وزیر امور خارجه لبنان،موضع گیری شما در خصوص مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ایران چیست؟
** من به نمایندگی از حکومت لبنان اعلام می نمایم که تهران همواره در راستای ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه گام برداشته و انرژی هسته ای را نیز فقط به خاطر استفاده های صلح آمیز می خواهد از این رو ما از حق غنی سازی اورانیوم و دستیابی به انرژی هسته ای از سوی ایران حمایت خواهیم کرد.ایران انرژی هسته ای را برای استفاده در علم پزشکی تولید برق و... می خواهد .ز سوی دیگر،کسانی که ادعا می کنند از برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران هراس دارند،این ترس خود را از برنامه های هسته ای غیر صلح آمیز رژیم صهیونیستی اعلام نمایند.رژیم صهیونیستی علنا دارای سلاحهای هسته ای مخرب است.حال جای سوال است که چرا کشورهای مدعی، ترس خود را از این رژیم اعلام نمی کنند.
* اخیرا اخباری در خصوص بازداشت عراقیهای مقیم لبنان به گوش می رسد.آیااین اخبار راتایید می کنید؟
** چنین مسئله یا به هیچ عنوان صحت ندارد و مردم عراق در لبنان با آرامش زندگی می کنند.البته اگر ثابت شود که فردی،اعم از عراقی یا غیر عراقی عملی مشکوک یا خلاف انجام داده است باید با وی مطابق قانون برخورد شود.ما همواره با مردم عراق که در کشورما زندگی می کنند همیاری و تعامل داریم.
* در خواست شما از کشورهای همجوار عراق جهت حل بحرانهای این کشور چیست؟
** ما از کشورهای همجوار عراق می خواهیم که با ملت و حکومت عراق رابطه ای مستقیم داشته باشند و همواره آنها را کمک نمایند.ما خواهان ایجاد عراقی آرام و متحد هستیم که درآن همه طوایف و گروهها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی نمایند.امیدواریم فعالیهای تروریستی در عراق پایان یابد و حکومت و ملت عراق بتوانند بر تروریستها غلبه نمایند.
* نظر شما در خصوص حضور جان مک کین یا اوباما در کاخ سفید چیست؟آیا حضور هریک از اینها می تواند رویکرد آمریکا را در قبال خاورمیانه و... تغییر دهد؟
** پاسخ دهی به این سوال منوط به آینده و تحولات آتی است.اما سیاست آمریکا از قدیم بر یک مبنا استوار بوده است و تنها میان تاکتیکهای روسای جمهور و سیاستمداران تفاوت وجود داشته است.در هر صورت،باید منتظر آینده بود.
* موضع لبنان در خصوص آزادی اسرای لبنانی به دست حزب الله،از جمله آزادی سمیر قطار چیست؟
** این مسئله افتخاری بزرگ برای لبنان و کل کشورهای عربی می باشد.پیام آزادی سمیر قنطار،پس از 30 سال اسارت در زندانهای رژیم صهیونیستی این است که لبنان پیروز و پابرجا خواهد ماند.
از سوی دیگررژیم صهیونیستی رو به زوال است و نفسهای آخر خود را می کشد .روز به روز بر دشمنان رژیم صهیونیستی در جهان افزوده می شود .هر اندازه که رژیم صهیونیستی به جنایات خود در فلسطین و دیگر نقاط بیشتر ادامه دهد،با سرعت بیشتری به پایان خود نزدیک خواهد شد.
در جریان جنگ 33 روزه،رژیم صهیونیستی از هیچ گونه جنایت و وحشی گری در لبنان صرف نظر نکرد و کودکان شیرخوار را به خاک و خون کشید ،اما با پایان این جنگ حتی یک وجب از خاک لبنان نیز اشغال نشد.درجریان تبادل اسرا نیز رژیم صهیونیستی شکست خود در برابر لبنان و حزب الله را پذیرفت.رژیم صهیونیستی ،حتی هر اندازه که غرب از آن حمایت نماید روبه زوال پیش می رود.
* با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید
** من هم از شما متشکرم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات