تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۵۶۷۹۳

مناظره‌ رمضانزاده‌ و فضائلی‌


فضائلی‌ مدیرعامل‌ سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ در این مناظره‌ گفت: یکی‌ از بزرگترین معضلات ما در کشور اینست که‌ همواره‌ منافع‌ ملی‌ تحت الشعاع‌ منافع‌ حزبی‌ قرار می‌ گیرد و جریانات سیاسی‌ آنها را در چارچوب منافع‌ حزبی‌ خود ارزیابی‌ می‌ کنند.
به‌ گزارش‌ خبرنگار ما وی‌ با بیان اینکه‌ براساس‌ این دیدگاه‌ هر آنچه‌ دیگران انجام‌ داده‌ اند خطا و همه‌ آنچه‌ خود انجام‌ داده‌ اند صحیح‌ و مطابق‌ منافع‌ مردم‌ و به‌ صورت عالمانه‌ و مدبرانه‌ است، این دیدگاه‌ را غلط دانست و افزود: اگر سیاستمداری‌ معتقد باشد که‌ همه‌ آنچه‌ او انجام‌ داده‌ درست و عملکرد دیگران خطاست بطلان سخنانش‌ به‌ طور کامل‌ مشخص‌ می‌ شود.

فضائلی‌ تصریح‌ کرد: درصورتی‌ که‌ فرصتی‌ برای‌ بیان دیدگاهها مهیا می‌ شود باید در چارچوب منافع‌ ملی‌ و مبانی‌ قابل‌ دفاع‌ سخن بگوییم،‌ مدیرعامل‌ سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ با اشاره‌ به‌ دو دیدگاه‌ جزء نگرانه‌ و کلان در همه‌ امور از جمله‌ سیاست خارجی‌ گفت: درموضوع‌ هسته‌ ای‌ باید دید سیاست ها در این زمینه‌ محقق‌ شده‌ است یا خیر.

وی‌ افزود: جمهوری‌ اسلامی‌ ایران از ابتدای‌ پیروزی‌ انقلاب تصمیم‌ گرفته‌ است که‌ به‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ دست یابد و بخشی‌ از نیازهای‌ انرژی‌ خود را از طریق‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ بدست آورد و این تدبیر به‌ هیچ دوره‌ ای‌ اختصاص‌ ندارد و همه‌ دولت ها بر این تصمیم‌ اتفاق‌ نظر داشته‌ اند.فضائلی‌ گفت: در دهه‌ 80 میلادی‌ اتفاقاتی‌ در آژانس‌ بین المللی‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ و سازمان ملل‌ متحد رخ‌ داد که‌ به‌ همه‌ کشورها ثابت شد که‌ نمی‌ توانند هیچ امیدی‌ به‌ تامین سوخت از کشورهای‌ دارای‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ داشته‌ باشند و کشورمان نیز باتوجه‌ به‌ داشتن 10 درصد سهام‌ کارخانه‌ تولید اورانیوم‌ در فرانسه‌ تاکنون حتی‌ یک گرم‌ از این تولیدات را در اختیار نداشته‌ است. وی‌ افزود: در این شرایط ایران یا باید از دستیابی‌ به‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ به‌ صورت کلی‌ چشم‌ پوشی‌ می‌ کرد یا اینکه‌ خود وارد کلوپ هسته‌ ای‌ که‌ متشکل‌ از کشورهای‌ تولید کننده‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ و دارای‌ چرخه‌ سوخت هستند می‌ شد.

مدیرعامل‌ سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ پرسید: کشورهایی‌ که‌ بعد از گذشت 10 سال‌ به‌ هیچ عنوان اجازه‌ صدور تضمین بین المللی‌ را به‌ ایران نمی‌ دهند آیا اجازه‌ ورود کشورمان را برای‌ داشتن دانش‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ و ورود به‌ این کلوپ صادر می‌ کنند؟
فضائلی‌ گفت: دراین شرایط دو راه‌ پیش‌ پای‌ ما بود یا اینکه‌ دیگران از عملکرد ما عصبانی‌ می‌ شوند و باید برای‌ جلوگیری‌ از عصبانیت انان دست از چرخه‌ هسته‌ ای‌ می‌ کشیدیم‌ یا اینکه‌ اگر بخواهیم‌ برای‌ خوشایند دیگران عمل‌ کنیم‌، اساس‌ پیدایش‌ انقلاب و 8 سال‌ دفاع‌ مقدس‌ نیز زیر سوال‌ رود.وی‌ در پاسخ‌ به‌ سخنان رمضانزاده‌ درخصوص‌ این که‌ باید سیاست هایمان به‌ گونه‌ ای‌ باشد که‌ برای‌ مردم‌ هزینه‌ نداشته‌ باشد تصریح‌ کرد: اگر سیاستی‌ را دنبال‌ کنیم‌ که‌ به‌ مردم‌ هزینه‌ تحمیل‌ نکند اساس‌ انقلاب زیر سوال‌ می‌ رود زیرا برای‌ براندازی‌ نظام‌ ستمشاهی‌ و مبارزه‌ با امریکا و شوروی‌ و رفتارهای‌ انحصار طلبانه‌ از آغاز انقلاب هزینه‌ پرداخت کرده‌ ایم.
فضائلی‌ گفت: اگر درخصوص‌ موضوع‌ هسته‌ ای‌ به‌ امریکا پاسخ‌ مثبت می‌ دادیم‌ آیا دیگر باکشورمان مشکلی‌ نداشت یا اینکه‌ بعد از این موضوع‌ حقوق‌ بشرسیاست های‌ ایران در قبال‌ حزب الله‌ لبنان، عراق‌ افغانستان و سیاست های‌ خارجی‌ و داخلی‌ ما را زیر سوال‌ می‌ برد.
وی‌ با بیان اینکه‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ محصول‌ راهبردی‌ نفع‌ و ضرر محاسبه‌ نمی‌ شود زیرا نبود این کالا اساس‌ منافع‌ کشور را زیر سوال‌ می‌ برد افزود :دستیابی‌ به‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ جزو سیاست های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است و امروز دولت نهم‌ به‌ طور کلان در این زمینه‌ افتخار دستیابی‌ به‌ فن آوری‌ هسته‌ ای‌ را کسب کرده‌ است فضائلی‌ گفت: مسیر دولت اصلاحات ایران را به‌ نقطه‌ ای‌ که‌ به‌ آن دست یافته‌ ایم‌ نمی‌ رساند .
مدیرعامل‌ سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ همچنین در پاسخ‌ به‌ سخن رمضانزاده‌ سخنگوی‌ دولت اصلاحات مبنی‌ بر اینکه‌ مسئولان تهدید خود را درخصوص‌ خروج‌ از ان پی‌ تی‌ عملی‌ نکرده‌ اند و فقط حرف زده‌ اند افزود هیچ مسئولی‌ تاکنون این تهدید را بیان نکرده‌ است و ایران حرکت در چارچوب ان پی‌ تی‌ را پذیرفته‌ است و بیان اینگونه‌ مسائل‌ در روزنامه‌ ها با نظر مسئولان متفاوت است وی‌ همچنین درباره‌ ادعای‌ رمضانزاده‌ مبنی‌ بر بازدید بازرسان آژانس‌ از مراکز نظامی‌ گفت: این بازدیدها براساس‌ توافقات دولت اصلاحات بوده‌ است و مسئولان ان باید پاسخ‌ گو باشند ضمن اینکه‌ براساس‌ گزارش‌ بازرسان و البرادعی‌ در بازرسی‌ های‌ سرزده‌ و ناگهانی‌ هیچگونه‌ مسائل‌ ادعایی‌ رویت نشده‌ است.
فضائلی‌ گفت: براساس‌ آمارها 24 بازدید بازرسان سرزده‌ آژانس‌ در سال‌ های‌ 82 تا 84 انجام‌ شده‌ است و برپایه‌ این تحلیل‌ که‌ آنان در پی‌ مسائل‌ هسته‌ ای‌ نیستند و تلاش‌ می‌ کنند که‌ توانمندی‌ کشورمان را در زمینه‌ فعالیت های‌ موشکی‌ کشف کنند بازدید بازرسان محدود شد.
مدیر سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ در ادامه‌ سخنان سخنگوی‌ دولت اصلاحات گفت: رمضانزاده‌ از دغدغه‌ های‌ مردم‌ به‌ گونه‌ ای‌ سخن می‌ گوید که‌ گویا در دوران آنان درامد مردم‌ رو به‌ افزایش‌ بود و دولت نهم‌ می‌ خواهد جلوی‌ این منافع‌ را بگیرد.
فضائلی‌ افزود: گرانی‌ ها و تجمعات اعتراص‌ آمیز و مقابله‌ نیروی‌ انتظامی‌ با آنان ارتباطی‌ با موضوع‌ هسته‌ ای‌ ندارد و اگر به‌ این مسائل‌ پرداخته‌ شود ما نیز مطالبی‌ برای‌ ارائه‌ داریم،‌ وی‌ تصریح‌ کرد: بحث و پافشاری‌ ما بر انرژی‌ هسته‌ ای‌ مختص‌ چند نیروگاه‌ برق‌ هسته‌ ای‌ نیست بلکه‌ این تخفیف موضوع‌ است و اهمیت دستیابی‌ به‌ فناوری‌ هسته‌ ای‌ برای‌ ایران بسیار زیاد است، فضائلی‌ گفت: رفتار 6 سال‌ گذشته‌ قدرت های‌ جهان و بسیج‌ همه‌ توانمندی‌ ها و تهدیدات آنان برای‌ جلوگیری‌ از رسیدن ایران به‌ این نقطه‌ از پیشرفت به‌ علت ارزشمند بودن دستاوردهایمان است و هیاهوهای‌ جهانی‌ درباره‌ موضوع‌ هسته‌ ای‌ منوط به‌ ساخت 4 نیروگاه‌ برق‌ نیست.
وی‌ شکست انحصار کشورهای‌ قدرتمند و ورود ایران به‌ باشگاه‌ هسته‌ ای‌ را مهم‌ دانست، فضائلی‌ با اشاره‌ به‌ بحران ها و قطعنامه‌ های‌ علیه‌ ایران گفت: می‌ توان همه‌ این مسائل‌ را ناشی‌ از سیاستهای‌ دولت گذشته‌ دانست زیرا اگر می‌ دانستند که‌ این پیامدها را دارد چرا کشور را وارد این قضیه‌ کردند.
فضائلی‌ موضوع‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ را کاملا امنیتی‌ و آینده‌ آنرا بسیار مهم‌ ارزیابی‌ کرد و افزود بسیاری‌ از تحلیل‌ ها به‌ واسطه‌ چشم‌ انداز انرژی‌ است و اینکه‌ بسیاری‌ از کشورها برای‌ رسیدن به‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ در تلاش‌ و مسابقه‌ هستند و امریکا نیز برای‌ احداث نیروگاه‌ هسته‌ ای‌ به‌ کشورهای‌ منطقه‌ وعده‌ آنرا می‌ دهد سوال‌ برانگیز است.
مدیرسابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ گفت: بر اساس‌ اطلاعات مشخص‌ می‌ شود که‌ موضوع‌ انرژی‌ هسته‌ ای‌ از نفت اهمیت بیشتری‌ دارد، فضائلی‌ با اشاره‌ به‌ سخنان رمضانزاده‌ درباره‌ پافشاری‌ دولت اصلاحات بر مقابله‌ با تهدید ها و غنی‌ سازی‌ تصریح‌ کرد: اگر اکنون شما برمسند دولت بودید در زمینه‌ فناوری‌ هسته‌ ای‌ از کسب آن صرف نظر می‌ کردید یا به‌ ارجاع‌ آن به‌ شورای‌ امنیت رضایت می‌ دادید ؟
وی‌ گفت: اگر دراین شرایط پرونده‌ هسته‌ ای‌ به‌ سازمان ملل‌ نمی‌ رفت هر آنچه‌ می‌ خواستند باید عمل‌ می‌ کردید و این رفتار تدبیر و سیاست نبود و اگر پرونده‌ به‌ این شورا منتقل‌ می‌ شد و خواستار تعلیق‌ غنی‌ سازی‌ می‌ شدند و شما به‌ خواسته‌ آنان عمل‌ می‌ کردید در این صورت به‌ خلاف سخنانتان در دوران اصلاحات عمل‌ کرده‌ بودید و همچنین اگر تعلیق‌ را نمی‌ پذیرفتید همانند دولت نهم‌ عمل‌ کرده‌ بودید.
فضائلی‌ افزود: درزمان دولت گذشته‌ می‌ گفتند که‌ سیاست ها به‌ صورت مجموعه‌ مسئولان گرفته‌ می‌ شود و نظام‌ این موضوع‌ را عالمانه‌ و با پرداخت هزینه‌ پیش‌ می‌ برد اما در اجرای‌ این سیاست ها مشکلاتی‌ وجود داشت ،فضائلی‌ تصریح‌ کرد: درجلسه‌ ای‌ که‌ با حسن روحانی‌ دبیر اسبق‌ شورای‌ امنیت ملی‌ کشورمان داشتم‌ به‌ وی‌ گفتم‌ چرا اکنون سیاست های‌ نظام‌ را نقد می‌ کنید زیرا مگر انسان ها در اجرا تاثیرگذار نیستند وی‌ گفت: سه‌ توافقنامه‌ سعدآباد بروکسل‌ و پاریس‌ هیچ دستاوردی‌ نداشته‌ است و جز تلاش‌ برای‌ پیگیری‌ خواسته‌ های‌ ایران به‌ مسئله‌ دیگری‌ اشاره‌ نشده‌ است و حتی‌ منافقان نیز در آن روزها در فرانسه‌ جلساتی‌ علیه‌ کشورمان برگزار می‌ کردند.
فضائلی‌ افزود: همه‌ تلاش‌ های‌ دولت اصلاحات منجر به‌ فک پلمپ، یوسی‌ اف اصفهان در پایان عمر دولت خاتمی‌ شد. وی‌ تصریح‌ کرد: رمضانزاده‌ در سخنانش‌ گاهی‌ می‌ گوید که‌ باید از تصمیم‌ گیری‌ امریکا جلوگیری‌ کنیم‌ اما در بخش‌ دیگری‌ جلب اعتماد مسئولان این کشور را مطرح‌ می‌ کند.
فضائلی‌ گفت: زمانی‌ اعتماد امریکا جلب می‌ شود که‌ همه‌ آرمان ها و دستاوردهای‌ انقلاب را نادیده‌ بگیریم‌ و از آنها دست بکشیم‌، مدیرسابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ با اشاره‌ به‌ حمایت امریکا از اصلاح‌ طلبان تصریح‌ کرد: این حمایت بی‌ جهت نیست و می‌ پندارند می‌ توانند با روی‌ کار آمدن آنان به‌ اهداف خود برسند .
فضائلی‌ افزود: هیچ تحلیلگری‌ وضع‌ هسته‌ ای‌ ایران را بحرانی‌ ارزیابی‌ نمی‌ کند و بسته‌ پیشنهادی‌ کشورهای‌ 5 بعلاوه‌ 1 از بسته‌ اتحادیه‌ اروپا که‌ در زمان دولت اصلاحات ارائه‌ شد پربارتر است. وی‌ گفت: این کشورها که‌ امریکا نیز جزو آنان است اکنون پیشرفت های‌ ما را در زمینه‌ فناوری‌ هسته‌ ای‌ پذیرفته‌ اند و این موضوع‌ بدان معناست که‌ کسانی‌ که‌ روزگاری‌ حق‌ استفاده‌ از سانتریفیوژهای‌ اندک را از ما سلب می‌ کردند اکنون استفاده‌ از 3 هزار سانتریفیوژ را تایید می‌ کنند و دیگر از موضع‌ تحکم‌ و تحقیر با ایران برخورد نمی‌ کنند.
فضائلی‌ تصریح‌ کرد: سیاست اعتماد سازی‌ این کشورها، ارسال‌ تاسیسات همانند لیبی‌ به‌ آنان است. وی‌ با اشاره‌ به‌ بخشی‌ از سخنان سخنگوی‌ دولت اصلاحات درباره‌ اجماع‌ جهانی‌ علیه‌ کشورمان گفت: هیچ اجماع‌ بین المللی‌ در این زمینه‌ علیه‌ ایران وجود ندارد بلکه‌ فقط چند کشور با یکدیگر اجماع‌ کرده‌ اند.
فضائلی‌ افزود: اکنون اتحادیه‌ اروپا بازگشت پرونده‌ ایران را از شورای‌ امنیت سازمان ملل‌ متحد به‌ آژانس‌ خواستار شده‌ است و اگر یکی‌ از توفیقاتی‌ که‌ در 3 سال‌ گذشته‌ حاصل‌ شده‌ است در دوران اصلاحات بدست می‌ آمد برخی‌ خود را برای‌ انتخابات ریاست جمهوری‌ آماده‌ می‌ کردند. وی‌ گفت: روحانی‌ در سخنانی‌ گفته‌ بود اگر در گزارش‌ البرادعی‌ به‌ موضوع‌ پی‌ یک و پی‌ دو اشاره‌ شود پیروزی‌ بزرگی‌ است و اینگونه‌ نیز شد مدیرسابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ با تاکید بر تبیین غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ در همه‌ عرصه‌ ها تصریح‌ کرد اگر این موضوع‌ به‌ تاسیسات برق‌ محدود شود هزینه‌ های‌ پرداختی‌ آن زیاد است اما اکنون هزینه‌ ها در مقابل‌ دستاوردهای‌ علمی‌ در ایران ناچیز است فضائلی‌ گفت: دولت اصلاحات استقلال‌ و جلوگیری‌ از پیشرفت کشور را در موضوع‌ هسته‌ ای‌ هزینه‌ کردند و دانشمندان روحیه‌ خود را باختند و برخی‌ از آنان درشرف جذب به‌ کشورهای‌ دیگر بودند وی‌ افزود دولت نهم‌ نشان داد که‌ حاضر به‌ مقابله‌ بر سر حق‌ ایران است و هیچ قیمتی‌ نمی‌ تواند ان را جبران کند.

 جلوگیری‌ رمضانزاده‌ از حضورگروه‌ خبری‌ واحد مرکزی‌ خبردرجلسه‌ مناظره
سخنگوی‌ دولت اصلاحات از حضور گروه‌ خبری‌ واحد مرکزی‌ خبر در جلسه‌ مناظره‌ وی‌ با مدیرعامل‌ سابق‌ خبرگزاری‌ فارس‌ جلوگیری‌ کرد.
به‌ گزارش‌ خبرنگار واحد مرکزی‌ خبر عبدالله‌ رمضانزاده‌ با اطلاع‌ از حضور گروه‌ خبری‌ واحد مرکزی‌ خبر خروج‌ آن را از جلسه‌ مناظره‌ خواستار شد و با پافشاری‌ خبرنگار صدا و سیما بخشی‌ از سخنان وی‌ در مناظره‌ تصویربرداری‌ شد اما وی‌ از مسئولان روابط عمومی‌ فرهنگسرای‌ رسانه‌ به‌ عنوان برگزار کنندگان این مناظره‌ خواست از ادامه‌ مناظره‌ تصویربرداری‌ نشود و خبرنگار واحد مرکزی‌ خبر هم‌ در جلسه‌ مناظره‌ حضور نداشته‌ باشد .
رمضانزاده‌ پس‌ از خروج‌ گروه‌ خبری‌ علت این اقدام‌ را تحریف مطالب اصلاح‌ طلبان در رسانه‌ ملی‌ عنوان و ابراز امیدواری‌ کرد سازمان صدا و سیما به‌ رسانه‌ ملی‌ تبدیل‌ شود .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات