گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: نمایندگان مجلس دیروز در شرایطی کار رسیدگی به لایحه بودجه سال 1385 را آغاز کردند که موج مخالفت با لایحه بودجه دولت به صحن علنی مجلس کشیده شد و «احمد توکلی» نماینده تهران هشدار داد لایحه فعلی بودجه، ایران را به سمت انفجار تورمی و بحرانهای اقتصادی و سیاسی که در سال های 1352 به بعد رخ داد، سوق میدهد. برخی نمایندگان هشدار دادند سال آینده حداقل یک تورم 30 درصدی را تجربه خواهیم کرد و اقتصاد کشور با چالش مواجه خواهد شد. این اعتراضات در شرایطی صورت گرفت که پیشتر کمیسیون تلفیق مجلس در پی انتقادات گسترده کارشناسان تغییرات گسترده و کم سابقهای را به منظور کاستن از آثار تورمی بودجه و کاهش اعتکا به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه اعمال کرد ولی این تغییرات نه تنها انتقادات را کاهش نداد بلکه به محل اختلاف دولت و مجلس تبدیل شد و بر بار مشکلات افزود و اوضاع فعلی را پیچیدهتر کرد. کمیسیون تلفیق حدود 9 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه 195 هزار میلیارد تومانی لایحه دولت را کاهش داد. عمده این مبلغ از بودجه جاری دولت هم به میزان سه هزارو پانصد میلیارد تومان کاسته شد.
با این وجود کمیسیون تلفیق مجلس نتوانست درباره یکی از مهمترین بندهای بودجه یعنی تکلیف واردات روزافزون بنزین و تعیین قیمت آن به نتیجه قابل قبولی برسد. از همین رو هشدار درباره اتکای اقتصاد به نفت و آثار تورمی لایحه بودجه، صرف هزینه های ارزی عمده برای واردات بنزین، افزایش بیرویه واردات کالا، خطر ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی، کاهش اشتغال، بزرگشدن بدنه دولت، ضعیف شدن بخش خصوصی و در نهایت احتمال بروز بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از محورهایی بود که دیروز نمایندگان مجلس بر روی آن تاکید کردند. عمده سخنان نمایندگان درمخالفت با لایحه بودجه بودجه بود و کمتر کسی حاضر به دفاع مطلق از لایحه بودجه شد. حتی موافقان لایحه بودجه دولت هم اذعان کردند نمیتوان به آثار تورمی این بودجه و افزایش وابستگی اقتصاد به نفت بیتوجهی کرد. این انتقادات در شرایطی شکل گرفت که محمود احمدینژاد رئیسجمهور چند روز پیش درباره لایحه بودجه نامهای به رئیس مجلس نوشت و گفت: این لایحه به مثابه ساختمانی است که تک تک آجرهای آن با ظرافت خاصی چیده شده و اگر هر قطعه از آجرهای آن حذف یا جابجا شود به کل ساختمان آسیب وارد میشود. فرهاد رهبر رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی هم در جلسات کمیسیون تلفیق به مخالفت آشکار با تغییرات به وجود آمده در لایحه بودجه پرداخت وچنین تغییراتی را باعث به هم ریختن ساختار برنامه اقتصادی دولت و عدم تحقق وعدههای رئیسجمهوری دانست.
فرهاد رهبر حتی دو بار جلسات کمیسیون تلفیق را ترک کرد که باعث انتقاد تعدادی از نمایندگان به وی شد. همچنین دیروز وقتی نمایندگان مجلس لایحه بودجه را بررسی میکردند خبری پخش شد مبنی بر اینکه اگر اعتبارات عمرانی مورد نظر دولت تصویب نشود دولت چارهای ندارد جز اینکه اعتبارات استانی را تخصیص ندهد. حتی در این زمینه جدولی که نشانگر کاهش اعتبارات عمرانی استانها بود، پخش شد که انتشار این خبر نگرانی نمایندگان مناطق محروم کشور و در عین حال اعتراض برخی دیگر از نمایندگان مناطق محروم کشور و در عین حال اعتراض برخی دیگر از نمایندگان مانند احمد توکلی و الیاس نادران را برانگیخت. آنان انتشار چنین خبرهایی را به عنوان فشار بر مجلس برای تصویب مطلق آن چیزی اعلام کردند که موردنظر دولت است. احمد توکلی در جلسه علنی دیروز مجلس یکی از انتقادیترین نطقهای خود را به سیاستهای دولت احمدینژاد ایراد کرد. اهمیت سخنان توکلی از آن روی است که وی از نفوذ زیادی در مجلس برخوردار است و نقش تعیینکنندهای را در رد یا تصویب طرحها و لوایح در دستور کار مجلس دارد. ضمن اینکه تاثیر توکلی در تصویب یا رد طرحهای اقتصادی بیشتر است. توکلی ویژگیهای لایحه بودجه را انبساطی و متکی بودن بر درآمدهای نفتی توصیف کرد و گفت: انبساطی یعنی این که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه تورم می شودو بودجه متکی بر درآمدهای نفتی یعنی اینکه بار دیگر خطای اقتصادی سالهای 1352 به بعد را تکرار میکنیم. وی به تشابه گرانشدن قیمت نفت در بازارهای جهانی طی سالهای اخیر و اوایل دهه پنجاه شمسی اشاره کرد و گفت: در آن سالها نیز به واسطه افزایش درآمد نفتی و واریز کردن یکباره آن به اقتصاد کشور تورم 5/1 درصدی دهه 40 ناگهان به بالای 20 درصد رسید. توکلی گفت: گزارش محرمانهای از سازمان مدیریت وقت به شاه وجود دارد که در آن سالها هشدار داده بود چنین سیاستهای اقتصادی به فروپاشی نظام منجر خواهد شد. توکلی گفت: یک نسخه از این گزارش محرمانه را در اختیار دارم. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس به آفات اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: وقتی دلارهای نفتی را به ریال تبدیل میکنیم تقاضای کل اقتصاد بالا میرود، واردات کالاهایی که قابل وارد کردن باشند از جمله تولیدات صنعتی و کشاورزی گسترش پیدا میکند و این به کاهش قیمت چنین کالاهایی منجر میشود و برای تولیدات داخلی مضر است و از طرف دیگر قیمت کالاهای غیرقابل تجارت مانند مسکن بالا میرود و به این ترتیب ضریب کل تورم در کشور افزایش پیدا میکند و این به ضرر تولیدات داخلی، طبقات محروم جامعه و صادرکنندگان کالا است. وی گفت: به این مسئله بلای نفت میگویند که در واقع بلای نوع تصمیمگیری حاکمان است.
توکلی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از سیاستهای دولت در زمینه تکمیل پروژههای عمرانی پرداخت و گفت: بررسیها نشان میدهد 42 درصد دلایل کندی پیشرفت و تکمیل طرحهای عمرانی ناشی از کمبود اعتبارات و 52 درصد عوامل دیگر در میان است. بنابراین افزایش یکباره اعتبارات عمرانی راهحل این مشکل نیست. عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان به جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس با محمود احمدینژاد اشاره کرد و گفت آقای رئیسجمهور در آن جلسه گفت شما اعتبارات عمرانی را تخصیص بدهید ما میتوانیم. توکلی گفت: در همان جلسه به آقای رئیسجمهور گفتم شما فقط قدرت اجرایی دارید ولی تمام امکانات در اختیار شما نیست و سیتم با شما همراه نیست. مثلاً کمبود ده میلیون تن سیمان را چه میکنید که آقای احمدینژاد پاسخ داد، وارد میکنیم. اما من گفتم ظرفیت این همه واردات را نداریم و به روندی که اصطلاحاً به آن دموراژ میگویند منجر میشود و همین اتفاق هم در سال 52 رخ داد. وی گفت: اگر در 365 روز سال و به صورت 24 ساعته سیمان وارد کنیم بلایی بر سر بنادر و حمل و نقل میآید که در آن سالها رخ داد و عملاً کشتیهای حامل بار بنادر میخوابیدند و امکان تخلیه بار وجود نداشت. توکلی گفت: اینکه تصور کنیم اتمام طرحهای عمرانی به اشتغال میانجامد و از محل درآمدهای آن درآمدهای مالیاتی افزایش مییابد حکایت یک کاسه ماست و آب دریاست که اگر دریا دوغ شود چه شود، اگر بشود. توکلی در قسمتی دیگر از سخنان خود به مسائل جانبی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: میگویند مصوبه مجلس درباره کاهش اعتبارات عمرانی باعث میشود تا دولت ناچار اعتبارات عمرانی استانی را کاهش دهد. توکلی این مسئله را تکذیب کرد و گفت: بودجه عمرانی استانی به همان نحوی تصویب شده است که در لایحه دولت آمده بود و ما اعتبارات عمرانی طرحهای ملی را کاهش دادیم. وی گفت: بنابراین اگر نمایندهای برای اختصاص اعتبارات عمرانی استانش به مسئول دولتی مراجعه کرد و او گفت، مجلس اعتبارات را تصویب کند تا آن را تخصیص دهیم، سخن خلافی گفته زیرا که مجلس تمام اعتبارات را تصویب کرده است. وی گفت: ما از پروژههای ملی کم کردهایم و در عین حال به دولت اجازه دادهایم تا در اولویتبندی تکمیل پروژههای عمرانی ملی تا 30 درصد اجازه جابجایی اولویتها را داشته باشد و این امری بیسابقه در تصویب لایحه بودجه است. وی سپس به نامه رئیسجمهور اشاره کرد و گفت: رئیسجمهور ادعا کردهاند که ما بنایی را با کار کارشناسی ساختهایم و یک بنیان مرصوصی است اگر هر جای آن دست گذاشته شود خراب میشود و این بنیان مرصوص متزلزل خواهد شد. توکلی به انتقاد از این نامه پرداخت و گفت: رئیس سازمان مدیریت هم در جلسات کمیسیون تلفیق چنین ادعایی را مطرح کردند که اصل این ادعاها محل تردید است. وی افزود: این تصور که هر چه دولت به مجلس میدهد بنیان مرصوص است و اگر به هر جایش دست بزنید، خراب میشود با مبانی مردمسالاری دینی سازگار نیست. ضمن اینکه به انحصار حاکمیت فردی میانجامد، مجلس را مسلوبالاختیار میکند و ممکن است دستش بلرزد. توکلی گفت: به دوستان دولت توصیه میکنم چنین استدلالهایی نیاورند و به آفت سیاسی آن توجه کنند. توکلی در پایان به وجود زمزمههایی در مجلس مبنی بر بازگشت به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: اگر مجلس به این طرح رای بدهد ما هم سعی میکنیم آثار آن را همانند فردی که سم خورده از بین ببریم اما در ابتدا هشدار میدهم کاری به نتیجه میرسد که مبنای علمی داشته باشد. بنابراین بازگشت به لایحه بودجه تورم و رکود را افزایش میدهد، اهداف اشتغالزایی دولت را ناکام میگذارد، واردکنندگان را ثروتمند میکند و به بخش کشاورزی و تولیدی آسیب جدی میرساند. «الیاس نادری» نماینده تهران و عضو ائتلاف آبادگران دیگر نمایندهای بود که در جلسه علنی دیروز به مخالفت با سیاستهای اقتصادی دولت پرداخت. نادران نمایندهای است که در جریان رای اعتماد مجلس به کابینه محمود احمدینژاد در شهریورماه سال جاری هم مخالفت گستردهای از از خود نشان داد. این نماینده در کنار کسانی چون عماد افروغ، محمد خوشچهره و احمد توکلی به عنوان منتقدان اصلی دولت احمدینژاد در مجلس شناخته میشوند. نادران دیروز به آثار تورمی بودجه 85 اشاره کرد و گفت: ترکیب لایحه بودجهای که دولت به مجلس آورده است تورم بالای 30 درصد را به کشور تحمیل میکند. وی گفت: در این مسئله اقشار محروم و بخشهای غیرقابل رقابت با بخشهای خارجی بیشترین آسیب را خواهند دید. نادران با اشاره به تغییرات لایحه دولت در کمیسیون تلفیق گفت: به رغم همه نقاط ضعف مصوبه کمیسیون تلفیق، آن را به لایحه پیشنهادی دولت ترجیح میدهم.
نادران تصریح کرد: تغییراتی که کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه پیشنهادی دولت داده است، کاهش بار منفی آثار تورمی ناشی از اقداماتی است که ما در آستانه ورود شوک مثبت خارجی به اقتصادمان داریم متحمل میشویم. نادران در بخشی دیگر از سخنان خود به انتقاد از پیشنهاد 18 هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی دولت اشاره کرد و گفت: کمیسیون تلفیق تمام اعتبارات استانی پیشنهادی را تصویب کرد ولی اعتبارات عمرانی ملی را کاهش داد. وی گفت: در خصوص منطق کاهش اعتبارات عمرانی نیز باید این سئوال را مطرح کرد که آیا کشور ظرفیت فنی و اجرایی برای جذب 18 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را دارد یا ندارد؟ نماینده تهران اضافه کرد: شش ماه از سال 1384 در اختیار دولت احمدینژاد بود و همین دولت در متممی که به مجلس آورد، دو هزار و 600 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سال 84 را به ردیف جاری انتقال داد و جابهجا کرد. نادران گفت: اگر این ظرفیت اجرایی وجود داردباید در 6 ماه دوم سال 84، خود رانشان میداد. پس چرا جابهجایی بودجه عمرانی و انتقال آن به جاری صورت گرفت؟ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کمیسیون تلفیق نسبت به آنچه در سال 84 اتفاق افتاد و 50 درصد اعتبارات عمرانی را افزایش داده، آیا کشور ظرفیت اجرایی بیش از از 50 درصد را دارد؟! اگر داشت چرا دو هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار عمرانی را جابهجا کرد؟ نادران گفت: آنچه مهم است، این است که اگر نگاه ما به نیازها باشد، امروزکشور برای اتمام پروژههای عمرانی 84 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، چرا 18 هزار میلیارد تومان پول بدهیم؟! وی افزود: همین امروز، بخش آب مدعی است که 5 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژهها نیاز دارد ولی سازمان مدیریت کمتر از سه میلیارد تومان اختصاص داده، چرا و با چه منطقی این کار را کرده است؟ اگر با همین منطق میتوان کم کرد چرا نباید از بودجه عمرانی کم کرد و آثار تورمی آن را واقعیتر کرد؟ نادران گفت:چرا به اسم طرحهای عمرانی، 18 هزار میلیاردتومان تصویب کنیم، ولی آخر سال، آن را به بخش جاری منتقل کنیم؟ وی افزود: یکی از نمایندگان به یکی از مسئولان سازمان مدیریت مراجعه کرده و درخواست چند میلیون تومان پول روستایی داشته که آن مسئول گفته، شما اعتبار عمرانی را برگردانید تا منم چند میلیون پول روستایی بدهم. نادران گفت: آیا این گروکشی نیست؟ اینگونه در کشور ظرفیتسازی میکنید؟ «غلامرضا مصباحی مقدم» نماینده تهران و دیگر عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان هم از دیگر مخالفان لایحه بودجه دولت بود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم افزایش شدید تورم از 5/13 درصد به 55/33 درصد، افزایش اتکای اقتصاد به نفت، عدم رعایت انضباط مالی و بزرگ شدن بدنه دولت را از آثار منفی لایحه بودجه دولت عنوان کرد. وی گفت: از دولتی که میگوید دولتهای گذشته اسراف داشتهاند و ریخت و پاش کردهاند تعجب میکنم که خود این دولت سر جمع چقدر از هزینههای جاریاش را کاهش داده در حالی که نه تنها هزینههای جاری را کاهش نداده بلکه 3/10 درصد هم بر میزان آن افزوده است. وی گفت: شرکتهای دولتی در مجموع 72 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص دادهاند و این در حالی است که براساس لایحه دولت و حتی مصوبه کمیسیون تلفیق باز هم شرکتهای دولتی در سال 1385 بزرگتر میشوند. وی گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفم اما به صورت شدیدتر با لایحه دولت مخالفم. مصاحبی مقدم تصریح کرد: بزرگ شدن شرکتهای دولتی تا کی؟ در سال آینده باز هم شرکتهای دولتی بزرگتر خواهند شد، بنابراین ما چه ساز و کاری را برای واگذاری شرکتهای دولتی منظور کردهایم؟
اعتراض به کاهش اعتبارات عمرانی
اما سیاستهای اقتصادی دولت به خصوص درباره تخصیص 18 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای عمرانی سال 1385 با حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس هم مواجه شد. در واقع حامیان لایحه بودجه دولت بیشتر نمایندگان از مناطق محروم کشور هستند و از کاهش اعتبارات عمرانی نگران هستند. نگرانی آنان از این جهت است که مبادا کاهش اعتبارات عمرانی بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز اجرای طرحهای عمرانی و پروژههای نیمهتمام حوزههای انتخابیه آنان تاثیر منفی بگذارد. از همین رو دیروز نمایندگانی که به عنوان موافق لایحه دولت و مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق صحبت میکردند بیشترین انتقاد خود را از کاهش طرحهای عمرانی مطرح کردند. حتی در مواردی نماینده موافق دولت به بخشهایی از سیاست اقتصادی دولت به خصوص در بخش مربوط به یارانههای انرژی و بنزین انتقاد میکرد. محمدرضا میرتاجالدینی نماینده تبریز و یکی از اعضای شاخص فراکسیون اصولگرایان از جمله این نمایندگان بود. البته میرتاجالدینی به کمیسیون تلفیق مجلس هم اعتراض کرد که چارهای را برای مصرف روزافزون بنزین پیدا نکرده است. وی گفت: یارانههای بنزین همیشه یکی از چالشهای اصلی بودجه طی سالهای اخیر بوده و متاسفانه این موضوع همچنان لاینحل باقی مانده است. وی گفت: متاسفانه در لایحه بودجه دولت و مصوبه کمیسیون تلفیق هم این مشکل حل نشده است. وی گفت: پرداخت یارانههای بنزین تبعیضآمیز است به گونهای که آمارها نشان میدهد تهران با مصرف 4/20 درصد بیشترین و استان ایلام با مصرف 6/0 درصد کمترین یارانه بنزین را به خود اختصاص داده است. وی گفت: در واقع استان تهران 33 برابر استان ایلام یارانه دریافت کرده و این نوع پرداخت یارانه عدالت محور نیست. البته نمایندگان دیگری بودند که صرفاً به دفاع از لایحه دولت پرداختند. محسن یحیوی نماینده بروجرد، ابراهیم کارخانهای نماینده همدان، فتحالله حسنوند نماینده خرمآباد، احمد بلوکیان نماینده کاشمر، علیاکبر آقایی نماینده سلماس، ولی آذروش نماینده اردبیل، اسدالله تابع نماینده میاندوآب، و محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز از جمله کسانی بودند که دیروز در موافقت با لایحه بودجه دولت و اعتبارات عمرانی پیشنهادی دولت سخن گفتند و برخی از آنان خواستار بازگشت به لایحه بودجه دولت و نادیده گرفتن مصوبات کمیسیون تلفیق شدند. محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون اصولگرایان گفت برنامهریزی درست مال اندک را بسیار و برنامهریزی نادرست مال فراوان را نابود میکند. وی گفت به کلیات بودجه رای میدهیم زیرا در غیر این صورت لایحه از دستور خارج میشود و رای مخالف به معنای ارائه لایحه جدید یا بودجههای یک دوازدهم، دو دوازدهم و... است این به صلاح کشور نیست ضمن اینکه به هم ریختن لایحه دولت را هم به صلاح نمیدانم زیرا حذف پنج میلیارد دلار اعتبارات عمرانی لایحه بودجه را با مشکل مواجه کرده است. اسدالله تابع نماینده میاندوآب هم به وعدههای استانی رئیسجمهور اشاره کرد و گفت دولت وقتی به این وعدهها عمل میکند که ساز و کارهای مناسب در اختیارش باشد. وی از کاهش اعتبارات عمرانی انتقاد کرد و گفت: اکثر طرحهای عمرانی در مناطق محروم قرار دارند بنابراین حذف این اعتبارات چه پیامی دارد؟ آیا مناطق محروم، محرومتر و مناطق برخوردار برخوردارتر نمیشوند؟
ابراهیم کارخانهای نماینده همدان هم با تاکید بر اینکه نباید دست دولت را در تامین اعتبارات عمرانی مورد نیازش بست، گفت: شک در توانمندی دولت در جذب اعتبارات عمرانی به علت تخصیص تنگنظرانه اعتبارات عمرانی شکل گرفته بنابراین کاهش اعتبارات عمرانی توجیهی ندارد. فتحالله حسنوند نماینده خرمآباد هم گفت: سالها دوست د اشتیم که اعتبارات عمرانی در کشور زیاد شود و حالا که زیاد شد به دست خودمان آنها را کم میکنیم. احمد بلوکیان نماینده کاشمر هم گفت: راهبرد کلان در تنظیم بودجه بسط عدالت، توسعه و تعالی همهجانبه و استفاده از علوم پیشرفته برای ارتقای سلامت اجتماعی است. وی محرومیتزدایی را هم از دیگر رویکردهای بودجه عنوان کرد. عضو کمیسیون اقتصادی به وجود 9 هزار پروژهها طولانی شود باعث افزایش هزینه و تورم میشود بنابراین باید برنامهها به گونهای تنظیم شود که اعتبارات لازم برای تشکیل پروژهها تخصیص یابد. سیدمحسن یحیوی عضو فراکسیون اصولگرایان هم مصوبات کمیسیون تلفیق را بر اساس احساس دانست و گفت: این تصمیمات با منطق و واقعیتهای کشور منطبق نیست. نماینده بروجرد تصریح کرد: ما که در مقابل این دو مسئله هستیم باید نکات ضعف و قدرت هر یک از گزارشهای کمیسیون و یا لایحه دولت را ارزیابی کنیم و سپس تصمیم بگیریم که آیا به کلیات گزارش کمیسیون رای بدهیم یا ندهیم و یا به لایحه دولت بازگردیم. وی با اشاره به سخنان احمد توکلی اظهار داشت: مطالبی که دکتر توکلی فرمودند به درد تدریس در دانشگاه میخورد اما منطبق با واقعیات کشور ما نیست. همچنین وی به کاهش 5 هزار میلیارد تومانی بودجههای عمرانی کشور و دلایل عدم وابستگی به درآمد نفتی در بودجه سالیانه اشاره کرد. عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد:
این عبارت بسیار زیبا است و راهی است که ما در نهایت باید به آن برسیم. به مفهوم این است که اگر درآمد نفتی داریم از آن استفاده نکنیم و مردم در فقر زندگی کنند و امکاناتی را که می توانیم به مردم دهیم، ندهیم یا مفهوم این است که ما زیر بنای اقتصاد کشور را به گونهای بسازیم که از تولیدات، ما به اندازهای درآمد داشته باشیم که بودجه را در حد اعلی بنویسیم و بدون تکیه بر بودجه نفت بتوانیم کشور را اداره کنیم؟ این نماینده مجلس گفت: امروز که درآمد نفتی داریم آن را در صندوقچه نگه داریم و نتوانیم به بیکاریها پاسخ دهیم. نباید مفاهیم را اشتباه بگیریم.
«علی اکبر آقایی» هم به عنوان مخالف تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دولت تاکید کرد که حذف 10 میلیارد دلار از بودجه، پاک کردن صورت مسئله و به معنای متوقف کردن عمران کشور است.
نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس سخن میگفت، با اشاره به اینکه پنج میلیارد دلار از 10 میلیارد دلار حذف شده از لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق مربوط به طرحهای عمرانی است، نسبت به لطمه خوردن به پروژههای عمرانی اعلام خطر کرد. «ولی آذروش» نماینده اردبیل و عضو فراکسیون اقلیت هم از تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه پیشنهادی دولت انتقاد کرد و گفت: با کاهش 10 میلیارد دلاری در بودجه، بیشترین ضربه به پروژههای عمرانی وارد میشود.
صفآرایی محرومان و توانمندان
به این ترتیب میتوان گفت مجموع سخنان موافق و مخالف نمایندگان مجلس نسبت به سیاستهای اقتصادی دولت نشان میدهد یک نوع صفآرایی در مجلس به وجود آمده که میتوان آن شکاف میان مناطق محروم و مناطق برخوردار نامید. عمده مخالفان دولت از بین نمایندگانی بودند که حوزههای انتخابیه آنان از مناطق غنیتر و ثروتمندتر کشور محسوب میشود و در مقابل حامیان دولت را هم نمایندگانی از حوزههای انتخابیه مناطق محروم تشکیل دادهاند. نمایندگان مناطق ثروتمندتر اگرچه در استدلالهای خود عنوان کردهاند حامی اقشار محروم جامعه هستند زیرا تصویب بودجه موردنظر دولت به بروز تورم شدید و کاهش تولید، بیکاری و فقر منجر میشود اما با این وجود این استدلال مورد قبول نمایندگان مناطق محروم قرار نگرفته است و آنان ترجیح میدهند هر چه بیشتر اعتبارات عمرانی دریافت کنند حتی اگر به قیمت متورم شدن غیرمتعارف اقتصاد کشور منجر شود.