تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۵۷۶۳۷

رویکرد متناقض رادیوهای بیگانه‌


بخشی‌ از فضای‌ تبلیغی‌ روز گذشته‌ رادیوهای‌ بیگانه‌ درباره‌ تحولات هسته‌ ای‌ ایران به‌ موضوع‌ تکمیل‌ نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر تا پایان سال‌ جاری‌ میلادی‌ اختصاص‌ یافت.

 اعلام‌ نظر لئونید رزنیکف رئیس‌ شرکت اتم‌ استروی‌ اکسپورت روسیه‌ مبنی‌ بر اینکه‌ نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر تا فوریه‌ سال‌ 2009 بهمن ماه‌ سال‌ جاری‌ تکمیل‌ خواهد شد از دو زوایه‌ مورد توجه‌ قرار گرفت، نخست آنکه‌ برخی‌ رادیوهای‌ بیگانه‌ همنوا با محافل‌ صهیونیستی‌ به‌ بهانه‌ تکمیل‌ و راه‌ اندازی‌ نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر سعی‌ کردند چهره‌ ای‌ تهدیدزا و مخاطره‌ آمیز از فعالیت های‌ صلح‌ آمیز هسته‌ ای‌ ایران ترسیم‌ نمایند، از این منظر تکمیل‌ و راه‌ اندازی‌ نیروگاه‌ بوشهر به‌ منزله‌ بن بست در مذاکرات و جدی‌ شدن گزینه‌ نظامی‌ برای‌ جلوگیری‌ از دستیابی‌ ایران به‌ سلاح‌ هسته‌ ای‌ القاء شد به‌ طوری‌ که‌ شائول‌ موفاز وزیر حمل‌ و نقل‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ آنچه‌ را که‌ در مورد برنامه‌ های‌ هسته‌ ای‌ ایران رخ‌ می‌ دهد خطرناک توصیف کرد و مدعی‌ شد پایان گرفتن احداث کوره‌ اتمی‌ بوشهر در آینده‌ نزدیک پیشرفتی‌ پرخطر از سوی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بوده‌ و نشان دهنده‌ ناکامی‌ تلاش‌ های‌ دیپلماتیک به‌ منظور جلوگیری‌ از برنامه‌ های‌ هسته‌ ای‌ ایران بوده‌ است. (1)

از زوایه‌ ای‌ دیگر غرب و رسانه‌ های‌ آن در راستای‌ مخدوش‌ سازی‌ همکاری‌ هسته‌ ای‌ ایران و روسیه‌ با برجسته‌ سازی‌ پیشینه‌ این همکاری‌ و تاخیر و تعلل‌ روسیه‌ در راه‌ اندازی‌ نیروگاه‌ بوشهر سعی‌ کردند روسیه‌ را همکاری‌ غیرقابل‌ اعتماد و ناپایدار برای‌ ایران معرفی‌ نمایند از این رو تاکید می‌ شود در حالی‌ که‌ از ساخت نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر بیش‌ از سه‌ دهه‌ می‌ گذرد اما بنا به‌ بدقولی‌ های‌ روسیه‌ تاریخ‌ بهره‌ برداری‌ آن که‌ بر اساس‌ قرارداد اولیه‌ میان دو کشور می‌ بایست در تاریخ‌ هشتم‌ ژوئیه‌ سال‌ 1999 تکمیل‌ می‌ شد تا به‌ حال‌ بارها به‌ تعویق‌ افتاده‌ است.

 از منظر رسانه‌ های‌ بیگانه‌ هدف اصلی‌ روسیه‌ از همکاری‌ هسته‌ ای‌ با ایران تامین منافع‌ اقتصادی‌ است و مسکو به‌ هیچ وجه‌ نمیخواهد که‌ بازار پرمنفعت ایران را از دست بدهد به‌ طوری‌ که‌ گفته‌ می‌ شود که‌ ایران برای‌ ساخت نیروگاه‌ هزار مگاواتی‌ بوشهر تا کنون بیش‌ از یک میلیارد دلار به‌ روسیه‌ پرداخت کرده‌ است(2)،جالب آنکه‌ نیاز فزاینده‌ چین به‌ انرژی‌ با توجه‌ به‌ رویکرد اقتصادمحور این کشور موجب شده‌ تا پکن به‌ دنبال‌ تقویت مناسبات خود با تهران باشد اما در این میان به‌ ادعای‌ برخی‌ از تحلیلگران رسانه‌ ای‌ چین برای‌ همکاری‌ با ایران به‌ چراغ‌ سبز امریکا و غرب احتیاج‌ دارد و همین مسئله‌ موجب شده‌ تا چین از عضویت ایران در پیمان شانگهای‌ حمایت نکند چرا که‌ مخالفت امریکا موجب گردید تا حتی‌ یک شرکت چینی‌ نیز موفق‌ به‌ کسب امتیاز حفاری‌ در عراق‌ نشود ،در اینجا خروج‌ ایران از انزوا به‌ عادی‌ سازی‌ مناسبات تهران واشنگتن باز می‌ گردد زیرا کشورهای‌ جهان حتی‌ بلوک شرق‌ حاضر به‌ ریسک کردن و به‌ مخاطره‌ اتداختن منافع‌ اقتصادی‌ خود در برابر امتیازدهی‌ به‌ ایران نیستند.(3)

از سوی‌ دیگر رزمایش‌ یگان های‌ پدافند هوایی‌ با مشارکت ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی‌ که‌ از 18 شهریور ماه‌ به‌ مدت سه‌ روز در فضای‌ عمومی‌ آسمان کشور برگزار شده‌ است و هدف آن حفظ و ارتقای‌ آمادگی‌ رزمی‌ یگان های‌ پدافند هوایی‌ و آمادگی‌ برای‌ دفاع‌ مقتدرانه‌ از حریم‌ هوایی‌ کشور می‌ باشد در فضای‌ تبلیغی‌ بیگانه‌ نوعی‌ ماجراجویی‌ نظامی‌ و تنش‌ آفرینی‌ در منطقه‌ خوانده‌ می‌ شود و سعی‌ شده‌ تا به‌ نوعی‌ از توان بازدارندگی‌ نظامی‌ ایران اعتبارزدایی‌ شود؛  از این منظر نیروی‌ هوایی‌ ایران فاقد کارآمدی‌ و قابلیت لازم‌ برای‌ مقابله‌ با تهدیدات خارجی‌ القاء و ادعا می‌ شود که‌ فرسودگی‌ و از رده‌ خارج‌ بودن هواپیماهای‌ جنگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ موجب شده‌ تا آسمان ایران به‌ روی‌ هجوم‌ های‌ خارجی‌ باز باشد، در اینجا از منظر رسانه‌ ای‌ تحریم‌ های‌ اقتصادی‌ غرب علیه‌ ایران به‌ همراه‌ تمرکز جمهوری‌ اسلامی‌ بر روی‌ سامانه‌ موشکی‌ برای‌ دفاع‌ از پوشش‌ هوایی‌ کشور و گستردگی‌ خاک ایران از جمله‌ عواملی‌ است که‌ حریم‌ هوایی‌ ایران را در برابر تهدیدات نظامی‌ به‌ شدت آسیب پذیر کرده‌ است. (4 )

فروش‌ سپر دفاعی‌ موشکی‌ 7 میلیارد دلاری‌ امریکا به‌ امارات متحده‌ عربی‌ از دیگر موضوعاتی‌ بود که‌ رادیوهای‌ بیگانه‌ برای‌ القای‌ تهدیدزایی‌ فعالیت های‌ صلح‌ آمیز هسته‌ ای‌ ایران و در نتیجه‌ محتمل‌ نشان دادن حمله‌ نظامی‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ به‌ ایران بدان دامن زدند، بر این مبنا رادیوها در راستای‌ تنش‌ آفرینی‌ در مناسبات ایران با کشورهای‌ عربی‌ حوزه‌ خلیج‌ فارس‌ به‌ دنبال‌ تکرار ادعای‌ مالکیت امارات بر جزایر سه‌ گانه‌ اکنون سعی‌ دارند با برجسته‌ سازی‌ تصمیم‌ امارات برای‌ خرید این سامانه‌ دفاع‌ موشکی‌ از امریکا برنامه‌ های‌ هسته‌ ای‌ ایران را مسبب جنگ تسلیحاتی‌ و تبدیل‌ شدن خاورمیانه‌ به‌ انبار باروت القاء نمایند، از این منظر ادعا می‌ شود چنانچه‌ امریکا یا اسرائیل‌ به‌ تاسیسات هسته‌ ای‌ ایران حمله‌ کنند امارات متحده‌ عربی‌ می‌ تواند یک هدف قابل‌ توجه‌ و تلافی‌ جویانه‌ برای‌ ایران باشد که‌ میلیاردها دلار در تاسیسات زیربنایی‌ آن سرمایه‌ گذاری‌ شده‌ است و لذا امارات متحده‌ عربی‌ از بیم‌ حمله‌ تلافی‌ جویانه‌ ایران بسیار مشتاق‌ است برای‌ مقابله‌ با توانایی‌ موشکی‌ ایران از سیستم‌ دفاع‌ موشکی‌ تاد بهره‌ مند شود. ( 5 )

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات