تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۵۸۸۴۷
واکنش نمایندگان به گزارش پرونده ایران به شورای امنیت

فریاد مرگ بر آمریکا در مجلس


گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: جلسه علنی مجلس در روز پنجشنبه تحت تاثیر ارجاع گزارش محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت قرار داشت. غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس این موضوع را محکوم کرد و نمایندگان مجلس با فریاد یکپارچه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بر آمادگی ایران برای مقابله با دشمنان تاکید کردند. همزمان 195 نماینده مجلس هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار اجرای سریع قانون رفع تعلیق از فعالیت‌های هسته‌ای شدند. با این وجود برخی نمایندگان هم جنبه انتقادی داشتند و از اینکه تیم هسته‌ای جدید نتوانسته اقدامی موثر بر ای جلوگیری از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد بیندیشد، انتقاد کردند. برخی نمایندگان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند حال که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش شده است بنابراین باید از نظر اقتصادی خود را برای تحریم‌های احتمالی آماده کنیم. تاکید برخی نمایندگان بر این بود که تدوین بودجه سایه در چنین شرایطی بیشتر احساس می‌شود.
فریاد مرگ بر آمریکا در مجلس
اما آغاز جلسه علنی مجلس در روز پنجشنبه با فریاد مرگ بر آمریکای نمایندگان شروع شد. فریاد مرگ وقتی آغاز شد که غلامعلی حداد عادل در نطق پیش از دستور خود گفت پرونده ایران تحت فشار آمریکا و پیروان اروپایی‌اش به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شد. حداد عادل گفت: اعتقاد خود را به NPT بارها بیان کردیم، درهای تاسیسات هسته‌ای خود را برای بازدید بازرسان آژانس گشودیم و قبل از آنکه پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کنیم، اجرای داوطلبانه آن را برای اثبات حسن نیت آغاز کردیم و حتی فراتر از آن با آژانس همکاری کردیم اما طرف‌های مذاکره ما منطقی عمل نکردند؛ حتی به موافقتنامه‌هایی که خودشان مطرح کرده و ما پذیرفته بودیم هم پایبند نبودند. حداد عادل ادامه داد: آنها ادامه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مشروط به تضمین عینی کرده بودند. امروز ملت ایران به خوبی احساس می‌کند که این مسئله با استقلال کشور ارتباط پیدا کرده؛ یعنی فشاری که آمریکا و پیروانش به ایران وارد می‌کنند. نقطه مقابل استقلال‌طلبی ما است. در این لحظه تعدادی از نمایندگان فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند و حداد عادل هم سپس گفت: آمریکا از اسرائیل که چند صد کلاهک هسته‌ای دارد و تهدیدی برای همه مردم جهان است حمایت می‌کند و با هند قراردادی هسته‌ای انعقاد می‌کند، آنگاه با تحقیقات صلح‌آمیز هسته‌ای ما در مقیاس آزمایشگاهی مخالفت می‌شود. در این لحظه بار دیگر نمایندگان فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند. حداد عادل در پایان گفت: فراتر از آنچه حق مسلم ما در چارچوب مقررات بین‌المللی است در مسئله هسته‌ای چیزی نمی‌خواهیم اما از حق مسلم خود هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. آمریکا باید بداند اگر در مخالفتی که با ملی شدن صنعت نفت داشتند، نفعی گرفتند، در این قضیه هم سودی عایدشان خواهد شد. ملت ایران هرگز آمریکا را در بحث ملی شدن صنعت نفت نخواهد بخشید و مادامی که آمریکا رفتار خود را با ایران تغییر ندهد و در برابر ملت بزرگوار ایران خضوع نکند نفرت ما بر ای خود باقی است.
بیانیه محکومیت
در پایان جلسه علنی مجلس هم نامه 195 نماینده قرائت شد. در این بیانیه که از تریبون مجلس قرائت شده آمده است: طی ماه‌های اخیر نظام سلطه بین‌المللی و لابی صهیونیسم به رهبری آمریکا تلاش کرد و وانمود کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال تولید سلاح‌های هسته‌ای است؛ حال آنکه همگان واقفند ملت ایران صرفاً ‌به دلیل پافشاری و صیانت از حداقل حقوق خود در داشتن تحقیقات هسته‌ای به عنوان یک عضو «NPT» انواع و اقسام تهدیدات و فشارها را متحمل می‌شود. در ادامه این نامه آمده است: دولت تلاش کرد تا در قالب قواعد پذیرفته شده بین‌المللی و با استفاده از ابزارهای مذاکره و گفت‌وگو، پذیرش بازرسان آژانس و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای اعتمادسازی کند. لکن گویی این گام‌ها با زیاده‌خواهی‌های غیرمعقول قدرت‌های بزرگ مواجه شدند تا آنجا که حتی برخی با زیاده‌روی و تمامیت‌خواهی بحث بی‌مبنا و غیرحقوقی تعلیق تحقیقات هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. در پایان این نامه آمده است: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن یادآوری به دولت محترم در اجرای دقیق قانون رفع تعلیق از کلیه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام می‌کنیم که دولت و ملت ایران امروز بیش از پیش مصمم است با اتکال به ذات لایزال الهی و با انسجام و پیوستگی و تبعیت از مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همه عرصه‌های دفاع از انقلاب و نظام اسلامی، پرتوان ایستادگی کند.
مجلس این هفته جلسه هسته‌ای دارد
در همین حال غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس اعلام کرد به احتمال زیاد این هفته از مسئولان هسته‌ای دعوت خواهیم کرد تا با حضور در مجلس درباره گزارش پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد توضیح بدهند. «سعید ابوطالب» نماینده تهران و عضو ائتلاف آبادگران روز پنجشنبه در تذکری آیین‌نامه‌ای خواستار قطع همه همکاری‌های داوطلبانه ایران براساس مصوبه مجلس شد. وی گفت: باید از مسئولان بخواهیم هر چه زودتر این قانون را اجرا کنند و به مجلس توضیح بدهند. حداد عادل هم گفت: مصوبه مجلس اجرا شده و ایران تعلیق‌ها را برداشته است و از این به بعد نیز فعالیت‌های ایران ادامه پیدا خواهد کرد.
مناقشه درباره بودجه سایه
اما پایان جلسه علنی مجلس در روز پنجشنبه با اظهارات متفاوت چند نماینده درباره ضرورت یا عدم ضرورت تدوین بودجه سایه همراه شد. در حالی که الیاس نادران تدوین بودجه سایه را ضروری ندانست اما محمد خوش‌چهره دیگر نماینده اصولگرای مجلس خواستار توجه به پرونده هسته‌ای در بررسی لایحه بودجه شد. نادران گفت: در حال حاضر ضرورت بودجه سایه احساس نمی‌شود. ما الان شرایط خوبی در مذاکرات داریم و از این نظر نگرانی نداریم. عضو ائتلاف آباداگران گفت: اگر اقتضا شود احتمالاً بعد از فروردین بحث بودجه سایه را پیگیری خواهیم کرد. اما در برابر این اظهارنظر خوش‌چهره گفت: در شرایط فعلی بحث بودجه سایه مفهوم پیدا می‌کند و در همین زمینه از رئیس مجلس خواسته‌ایم سریعا جلسه غیرعلنی تشکیل دهد. وی گفت: در شرایط فعلی باید اصولگرایانه‌تر عمل کنیم زیرا اکنون در عرصه جهانی برای ایران به گونه‌ای طراحی می‌کند که بین تحقیر ملی و تهدید عملی یکی را انتخاب کنیم. خوش‌چهره گفت: بنابراین باید واقع‌بینانه‌تر اقدام کنیم و تصور نکنیم همیشه اوضاع به نفع ما است.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات