تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۵۹۸۶۸
دلایل استعفای وزیر آموزش و پرورش

فرشیدی رفت


نرگس جودکی: «رفتار دولت در قبال استیضاح و استعفای وزیر آموزش و پرورش دوگانه است، اگر فرشیدی توانایی اداره این وزارتخانه را نداشت چرا مجلس شش ماه پیش در زمان استیضاح از او دفاع کرد.»

این گفتۀ شهریار مشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است دربارۀ استیضاح وزیر آموزش و پرورش که زمزمه آن از شنبه شب آغاز شده بود و دیروز قوت گرفت و سرانجام حسین زاده‌حسین، مدیر روابط عمومی وزارتخانه، بعد از ساعت‌ها خاموشی، تلفن همراهش را روشن و خبر را تایید کرد. در میان شایعات مختلفی که به نقل از منابع آگاه و یک مقام مسوول در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دیده می‌شود، صحبت از استعفای دسته‌جمعی معاونان وزیر هم بود.

علی باقرزاده، معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش که چند ساعتی است به ایران رسیده، تلفن همراهش را جواب می‌دهد: «من مطلع نیستم، اما قصد استعفا هم ندارم و فکر نمی‌کنم معاونان دیگر هم این برنامه را داشته باشند. در حکومت جمهوری اسلامی آمدن و رفتن وزرا بدیهی و ساده است.» ساعت 10 صبح یکشنبه براساس برنامۀ قبلی، نشست «اولین کنفرانس آموزش امور تربیتی کشور» با حضور علی‌اصغر یزدانی، رییس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برگزار می‌شود. بعد از سخنان یزدانی، خبرنگاران دربارۀ استعفای فرشیدی می‌پرسند و رییس آموزش و پرورش شهر تهران که عجله دارد زودتر جمع خبرنگاران را ترک کند، می‌گوید: «هنوز ابلاغیه‌ای در مورد استعفای وزیر دریافت نکرده‌ام.» یزدانی تداخل این نشست را با زمان استعفای وزیر از بدشانسی خود می‌داند. خبرگزاری فارس در خبری به نقل از منابع آگاه درباره استعفای وزیر آورده است: «بعد از نماز ظهر دیروز محمود فرشیدی با کارکنان وزارت آموزش و پرورش صحبت کرد و از همۀ آنان به خاطر فعالیت خالصانه در وزارت آموزش و پرورش تقدیر کرد.»

او که قرار بود در مراسم افتتاحیۀ گردهمایی روسای مراکز تربیت معلم سراسر کشور حاضر شود، به این مراسم نرفت.مهدی نوید ادهم، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هم قرار بود طبق برنامۀ قبلی امروز نشستی را در این سازمان با خبرنگاران داشته باشد، اما تلفن روزنامۀ «سرمایه» به صدا درمی آید و روابط عمومی این سازمان از لغو این برنامه خبر می‌دهد.

بعد از تایید استعفای فرشیدی، خبر ابلاغ حکم سرپرستی علی احمدی در وزارت آموزش و پرورش منتشر می‌شود.

علی احمدی رییس دانشگاه پیام نور است و از این پس به جای او معاون آموزشی این دانشگاه به عنوان قائم مقام ادارۀ دانشگاه پیام نور را به عهده خواهد داشت.

استعفای فرشیدی مسجل بود

علی عباسپور تهرانی فرد، هم یکی از کسانی است که به زنگ تلفن خود پاسخ می‌دهد: «استعفای فرشیدی تقریبا مسجل بود. ولی خبرها ضدونقیض است و دوباره گویا خبر استعفا را تکذیب کرده‌اند. شاید این به دلیل انعکاس خبر استعفا باشد و دولت را نسبت به ثبات مدیریتی نگران کرده و تصمیم دوباره‌ای برای ابقای فرشیدی گرفته‌اند.» محمود فرشیدی در دو سال وزارت خود بارها به مجلس رفته و در مورد عملکرد خود به نمایندگان پاسخ داده است. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز معتقد است که دولت باید زودتر از این نسبت به ابقا یا استیضاح فرشیدی تصمیم می‌گرفت: «اگر دولت به نتیجه رسید که فرشیدی نمی‌تواند این وزارتخانه را اداره کند، چرا در زمان مطرح شدن استیضاح تلاش کرد تا او رای اعتماد بگیرد. دولت باید زودتر اقدام می‌کرد. این نشان می‌دهد که دولت از نظر مجلس امتناع کرده است.»

او به کسری بودجۀ آموزش و پرورش اشاره می‌کند: «از ابتدای سال که کسری دو هزار و 100 میلیارد تومانی وزارتخانه مشخص شد، موضوع را پیگیری کردیم و به رییس‌جمهوری نامه نوشتیم اما دولت حساسیتی برای جبران کسری نشان نداد و در اول شهریور ناگزیر به طرح برداشت از ذخیرۀ ارزی شدیم و چون دولت اعلام کرد که به زودی متمم بودجه را می‌دهد، نمایندگان به این طرح رای ندادند.»

عباسپور معتقد است: «تعامل مطلوبی بین دولت و وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته است و سرانجام وضعیت کسری بودجه و پرداخت معوقۀ معلمان نامعلوم است.» شهریار مشیری، عضو کمیسیون آموزش مجلس، آموزش و پرورش را بزرگ ترین وزارتخانه کشور می‌داند که بودجه‌اش صرف حقوق جاری پرسنل و حق‌التدریس معلمان می‌شود: «دیون معوقۀ این وزارتخانه بعد از انقلاب شامل حقوق بازنشستگی و بازخرید اجارۀ فضای آموزشی (که پنج ساله تمدید می‌شده) است که اکنون چند میلیارد تومان شده و در مقابل آن کاری از وزیر برنمی‌آید بلکه دولت باید زیربال و پر وزارتخانه را بگیرد.»

او بدهکاری وزارتخانه را یکی از دلایل موفق نبودن وزرای آن در سال‌های گذشته تا امروز عنوان می‌کند: «در شمال تهران 25 هزار معلم مازاد و در جنوب این شهر چند هزار کمبود معلم داریم. در شهرهای دیگر هم همین طور است. استان هرمزگان شش هزار معلم کم دارد. پس آموزش و پرورش باید اقدامی اساسی انجام دهد.»

مشیری، طرح لایحۀ اختصاص چهار میلیارد دلار از صندوق ذخیرۀ ارزی را برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس از اقدامات موثر دولت خاتمی در حوزۀ آموزش و پرورش می‌داند: «دولت باید چنین اقدامی را دربارۀ دیون وزارت آموزش و پرورش انجام دهد و به جای کارخانه‌های ورشکسته از خودش شروع کند.» او دربارۀ انتصاب علی احمدی به جای فرشیدی می‌گوید: «هر کس دیگر هم که بیاید مشکل آموزش و پرورش برطرف نمی‌شود. ایشان هم در مقام ریاست دانشگاه پیام نور موفق نبوده است. دانشگاه‌های پیام نور یک سری رشتۀ تحصیلی دایر کرده ولی هیچ کدام از آن‌ها عضو هیات علمی ثابت ندارد و دورۀ کارشناسی آن هشت سال طول می‌کشد. اگر این هزینه‌ها به افزایش ظرفیت دانشگاه روزانه تزریق می‌شد شاید وضع بهتری می‌داشتیم. آموزش عالی و آموزش و پرورش باید به بخش خصوصی واگذار شود.» به گفتۀ وی، استعفای وزیران و تغییر در مدیریت‌ها تنها باعث جنجال مقطعی و انحراف افکار عمومی از تورم و سیاست خارجی دولت می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات