تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۶۰۵۳۹
سولانا:

پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارم


خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خاویر سولانا امروز (جمعه) در مذاکرات با ایران به دنبال راه حلی برای پایان دادن به بحران بر سر برنامه هسته‌یی تهران است اما اعمال تحریم‌ها علیه ایران اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبرگزاری افزود: خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قرار است با سعید جلیلی، نماینده‌ی هسته‌یی ایران در لندن ملاقات کند تا دقیقا چند ساعتی قبل از ارایه‌ی گزارش به پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره‌ی اینکه در طول نزدیک به 18 ماه مذاکره با ایران چه پیشرفتی حاصل کرده است حرف‌های جمهوری اسلامی را بشنود.

براساس این گزارش، سولانا که معمولا بسیار خوشبین است در حالی که زمان برای ارایه‌ی ارزیابی‌اش به شورای امنیت رو به پایان است بسیار مایوس به نظر می‌رسد.

ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌یی‌اش منحصر به اهداف صلح‌آمیز است تهران تاکنون تحت دو سری از تحریم‌های شورای امنیت و نیز تحریم‌های یک جانبه‌ی آمریکا به دلیل خودداری از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم قرار گرفته است.

سولانا تلاش کرده است شرایطی را برای مذاکرات بیشتر با ایران که در آن تهران غنی‌سازی را در ازای مشوق‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی متقوف کند، فراهم سازد.

کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا گفت: آنچه ما در انتظار آن هستیم یک بار دیگر ایجاد چارچوبی مناسب آغاز برای مذاکرات رسمی است.

خبرگزاری رویتر در گزارشی با اشاره به دیدار سعید جلیلی و خاویر سولانا، فرصت پیشرفت در این مذاکرات را ضعیف دانست.

رویتر گزارش داد: شانس پیشرفت در زمانی که مذاکره کننده هسته‌یی ایران با دیپلمات ارشد اروپا در آخرین تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های سخت‌تر علیه تهران انجام می‌دهد، ضعیف است.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند ایران دلیل اندکی برای کاستن از خودداری خود در تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در حالی می‌بینید که شش قدرت جهانی همچنان در خصوص اینکه چه زمانی به مجازات‌ها علیه تهران در سازمان ملل پیش روند و این تحریم‌ها تا چه اندازه سرسختانه باشد، با یکدگیر اختلاف دارند.

سعید جلیلی بنا به اعلام تهران ابتکارات جدیدی را در نشست لندن مطرح می‌کند.

پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان پیشتر توافق کرده بودند که در صورت فقدان نتیجه مثبت در مذاکرات ایران – اروپا و بازرسی‌های آژانس از ایران تا آخر ماه نوامبر، قطعنامه‌ی جدیدی را علیه تهران تنظیم کند که به اعمال محدودیات مالی، تجاری و محدودیت بیشتر در صدور ویزا برای ایران باشد.

ولی روسیه و چین و تا حدی نیز آلمان که روابط تجاری نزدیکی با ایران دارند بعید است تحریم‌های جدید را بپذیرند.

مارک فیتزپاتریک، عضو ارشد مطالعات منع اشاعه در موسسه‌ی بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن گفت: مشکل می‌توان تصور کرد که ایران واقعا چیز با ارزش جدیدی را پیشنهاد کند.

بر اساس این گزارش مقامات اروپایی فاش کردند که سولانا، در گفت‌وگو با مقامات ایرانی در رم در تاریخ 23 اکتبر تعلیق موقت توسعه‌ی فعالیت هسته‌یی ایران را در ازای تعلیق گام‌ها به سوی تحریم‌های بیشتر را مطرح کرد.

آنها افزودند: این امر نیازمند یک تعلیق کامل در پی آن بود. بنابراین گزارش انگلیس، فرانسه و آلمان هفته‌ گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند: به هر حال ایران در رم هیچ رفتاری در حسن نیت نشان ندارد هر دو ایده توقف موقت دو سویه و تعلیق دو سویه را رد کرد.

یک مقام اروپایی گفت که سولانا اجازه نداشت فراتر از پیشنهاد توقف موقت دو سویه صحبت کند و افزود که بعید است نشست جمعه به نتایجی دست یابد.

انتظار می‌رود سولانا پس از نشست خود با وزیران امور خارجه‌ی گروه موسوم به 1+5 از طریق تله کنفرانس ارتباط برقرار کنند. این گروه روز شنبه بنا به اعلام وزارت امور خارجه‌ی انگلیس در سطح معاونین وزارت امور خارجه برای بررسی گزارش سولانا تشکیل جلسه خواهند داد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد که این اولین باری است که سولانا بدون حضور لاریجانی با جلیلی دیدار می‌کند. وی می‌تواند ارزیابی کند آیا موضع تهران پس از روی کار آمدن جلیلی سخت تر شده است یا خیر.

بنا به این گزارش در نشست 1+5 یک نماینده‌ی سولانا نیز در پاریس حاضر خواهد بود.

هم‌چنین خاویر سولانا در آستانه دور دیگری از مذاکرات با سعید جلیلی اعلام کرد که پیشنهاد جدیدی برای ایران ندارد.

نووستی به نقل از رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپایی که در دفتر مرکزی سازمان ملل متحد پس از دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: من هیچ ایده جدیدی ندارم که بخواهم اطلاع دهم، اما آماده شنیدن ایده های طرف ایرانی هستم.

سولانا به نمایندگی از اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز (جمعه) در لندن درباره پرونده هسته‌یی ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

نماینده بلندپایه اروپا اعلام داشت که موضع اتحادیه اروپا بر اساس مطالبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی امتناع از غنی سازی اورانیوم و پروژه‌های مربوط به آب سنگین، تولید موشک و نیز راه دادن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته‌یی است.

وی به این سوال که آیا به عقیده وی زمان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران فرا رسیده است، پاسخ نداد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات