تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۶۰۵۴۲
طلایی‌نیک در گفت‌وگو با ایسنا:

برخی نارسایی‌های فضای سیاسی، موجب شفاف نشدن جایگاه واقعی احزاب شده است


رضا طلایی‌نیک گفت: برخی احزاب با وجود داشتن سابقه ده‌ها ساله، دارای بدنه اجتماعی و کارکرد منظم نبوده و فقط در فصل انتخابات ظاهر می‌شوند.

یکی از اعضای موسس حزب توسعه ملی ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد رویش احزاب جدید در آستانه انتخابات تصریح کرد: داشتن مبانی، ساختار و پشتوانه اجتماعی و کارکرد منظم نسبت به زمان تاسیس هر حزبی مهم‌تر است.

وی با بیان این‌که احزاب واقعی دارای مبانی و ساختار مستحکم‌تر و پشتوانه اجتماعی و کارکرد منظم هستند، افزود: صرف نظر از سابقه و زمان تاسیس هر حزبی، باید به مبانی هویتی و ماهیت کارکردی هر حزب فراتر از فصل انتخابات اهمیت داده شود.

وی شناسایی احزاب واقعی از احزاب اسمی را با شاخص‌های ارزیابی استحکام مبانی و ماهیت کارکردی منظم و پشتوانه مردمی در بدنه جامعه ممکن دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که برخی احزاب با وجود داشتن سابقه ده‌ها ساله دارای بدنه اجتماعی و کارکرد منظم نبوده و فقط در فصل انتخابات ظاهر می‌شوند، عنوان کرد: بنابراین با وجود طولانی بودن پروسه تاسیس و کسب مجوزهای لازم برای تشکیل احزاب سیاسی، عمق فکری و بدنه اجتماعی و داشتن برنامه در واقعی بودن احزاب جدید بسیار مهم است.

وی ادامه داد: احزاب موفق در هر کشوری با تکیه بر مبانی فکری و سیاسی عمیق و داشتن ظرفیتی تشکیلاتی و کارکرد منظم در قبل و بعد از هر انتخابات، درقالب حزب پیروز یا منتقد وجود داشته است.

به گفته نماینده بهار و کبودرآهنگ، صرف نظر از پیروزی انتخاباتی یک حزب و حضور او در قدرت یا خارج قدرت، ساختار فکری و استحکام تشکیلاتی و تعامل اجتماعی و کارکرد منظم، شاخص‌های واقعی بودن حزب خواهد بود.

وی تاکید کرد: به جای اهمیت دادن به سابقه و زمان تاسیس هر حزب، باید به ظرفیت‌های فکری و تشکیلاتی و داشتن برنامه و عمق اجتماعی اهمیت داده شود.

عضو موسس حزب توسعه ملی با تاکید بر این‌که هنوز در افکار عمومی و حتی در بین نهادهای ذیربط ، نظام‌مندی شفافی برای تمایز بین احزاب واقعی و اسمی وجود ندارد، متذکر شد: برخی نارسایی‌ها در فضای سیاسی کشور از گذشته تاکنون موجب شفاف نشدن جایگاه واقعی احزاب و تمایز بین احزاب واقعی و اسمی بوده است.

وی ادامه داد: باید با میدان دادن به احزاب قانونی و حمایت واقعی از آنان امکان ارزیابی افکار عمومی مردم از احزاب فراهم شود.

به گفته طلایی‌نیک، بدون ساختار حزبی البته به مفهوم واقعی و بر مبنای مبانی دینی و سیاسی کارآمدی نهادهای منتخب مردم با تردید مواجه است.

این نماینده مجلس هفتم تاکید کرد: ارتقای کارآمدی و نهادینه شدن پشتوانه مردمی ارکان منتخب ملت با تحرک و تلاش احزاب واقعی محقق خواهد شد.

این عضو موسس حزب توسعه ملی ایران اسلامی تاکید کرد: احزاب دارای ایدیولوژی و تشکیلات منسجم و پشتوانه مردمی با برنامه کارآمد، پایداری و کارآیی واقعی خواهند داشت.

به گفته‌ی وی، مهم‌تر از تشکیل و تعدد احزاب، واقعی بودن حزب به مفهوم حقیقی و کارکرد منظم آن در ساختار سیاسی کشور مهم است.

وی با بیان این‌که با تبدیل احزاب کشور به احزاب واقعی و دارای کارکرد منظم، امکان کاهش هزینه‌های سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی فراهم می‌شود، گفت: احزاب واقعی در چارچوب قانون اساسی و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران به کارآمدی ساختار سیاسی و کاهش هزینه‌های ملی و فراملی کمک اساسی می‌کند.

این عضو موسس حزب توسعه ملی در پایان با تاکید بر این‌که بدون احزاب واقعی و فعال، نیل به ارتقای کارآمدی و کنترل هزینه‌های منطقی سیاسی در امور داخلی و خارجی کاهش می‌یابد، افزود: بنابراین در صورت ائتلاف احزاب همگرا و شکل‌گیری احزاب توانمند به لحاظ ساختار فکری و تشکیلاتی و داشتن برنامه و عمق اجتماعی، کارکردهای حزبی و کارآمدی نظام ارتقا خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات