تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۶۰۶۸۶
واکنش‌ها به گزارش آژانس‌های ‌جاسوسی آمریکا

آمریکا و 3 کشور اروپایی: برای تشدید تحریم‌ها تلاش می‌کنیم


انتشار "گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا" درباره‌ی ایران، افکار عمومی جامعه بین‌الملل را نسبت به اتهامات ادعایی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای همسو با بهت و حیرت مواجه کرد. حجم اطلاعات انتشار یافته در این گزارش درباره‌ی برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌یی ایران آن قدر غیرمنتظره بود که حتی کشورهای همسو با سیاست‌های آمریکا درقبال ایران نیز از اظهار نظر و موضع‌گیری فوری خودداری کردند.

با این حال پس از خروج از بهت زدگی، این کشورها در همراهی کورکورانه با آمریکا همچنان بر طبل مواضع غیرمنطقی و واقعی علیه ایران می‌کوبند. در عین حال این گزارش آنچه از سوی برخی کشورها "نگرانی" درباره‌ی برنامه‌های هسته‌یی ایران مطرح می‌شد را بی‌اساس و بدون مبنا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با وجود آنکه انتشار گزارش فوق موضع ایران را قوی‌تر می‌کند، اما نباید برخی نکات منفی در این گزارش که برنامه هسته‌یی ایران را تا پیش از سال 2003 نظامی می‌خواند، نادیده گرفت.

چین: توافقات 1+5 علیه ایران زیر سوال خواهد رفت

وانگ گوانگیا، نماینده‌ی چین در سازمان ملل با مهم خواندن این گزارش اعلام کرد که توافقات 1+5 برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ممکن است با گزارش اخیر جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا زیر سوال برود.

وی گفت: ما محتوای این گزارش را مطالعه خواهیم کرد و من همچنین به استلزامات اقدام شورای امنیت (در نیویورک) نیز فکر می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وانگ گوانگیا درحالیکه از سوی خبرنگاران برای پاسخ به اینکه آیا این گزارش تحریم‌های جدید علیه ایران در آینده‌ی نزدیک را کمتر می‌کند یا خیر تحت فشار قرار گرفت گفت: فکر می‌کنم اعضای شورای همکاری باید آن (گزارش) را در نظر بگیرند زیرا اکنون اوضاع تغییر کرده است.

در عین حال چین با اعلام اینکه هیچ اطلاعاتی که گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا درباره‌ی برنامه هسته‌یی ایران را تایید کند، در دست ندارد، انجام مذاکرات بیشتر برای حل این مساله را خواستار شد.

کین گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی چین اظهارداشت که نمی‌تواند گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا را تایید کند.

وی در نشست خبری به خبرنگاران گفت: به هر حال موضع چین کاملا منسجم است و من هیچ چیز جدیدی برای افزودن به آن ندارم.

روسیه: اطلاعاتی درباره وجود برنامه‌های هسته‌یی نظامی در ایران پیش از 2003 نیست

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز (چهارشنبه) گفت مسکو اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران تا پیش از سال 2003 برنامه‌های هسته‌یی نظامی داشته در اختیار ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و نووستی، پیش از این، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در گزارشی اعلام کرده بودند، ایران قبل از سال 2003 برنامه هسته‌ای نظامی داشته اما در اثر فشارهای بین‌المللی آن را به حالت تعلیق درآورده و تاکنون به فعالیت‌های خود بازنگشته است.

وی هم‌چنین گفت: من مواضع آمریکا را نرم شده و یا طور دیگری توصیف نمی کنم. بحث در مورد آنست که گزارش نیروهای امنیت آمریکا در اختیار آگاهی عموم قرار گرفته است. این گزارشات تایید کننده نتایجی بود که ما در اختیار داشتیم یعنی در مورد اینکه در حال حاضر هیچگونه برنامه ای که ماهیت نظامی هسته ای داشته باشد، انجام نمی شود.

لاوروف و خاویر سولانا، کمیسر عالی امور سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا هم‌چنین در جریان گفتگویی تلفنی به بررسی مساله هسته ای ایران پرداختند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در اطلاعیه‌ای در خصوص این تماس تلفنی که دیروز انجام شده آمده است اعلام کرد: طرفین درباره موضع روابط روسیه و اتحادیه اروپا به تبادل نظر پرداخته و برخی از مسائل مهم بین المللی از جمله برنامه هسته‌ای ایران، عملیات پاسداری صلح اتحادیه اروپا- سازمان ملل متحد در چاد و جمهوری آفریقای مرکزی را مطرح ساختند.

این گفت‌و‌گو در حالی انجام شد که گزارش اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا در قبال ایران منتشر شده بود.

اتحادیه اروپا: برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا در قبال ایران تاثیر دارد

بلومبرگ به نقل از کشورهای اروپایی گزارش داد: گفت‌وگوهای شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران علی‌رغم برآورد آژانس‌های اطلاعات جاسوسی آمریکا ادامه خواهد داشت.

کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران همچنان به نقض درخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیومش ادامه می‌دهد، گفت که سولانا به تلاش خود برای ایجاد شرایط لازم به منظور آغاز مذاکرات رسمی با ایران درباره تعلیق برنامه هسته‌یی‌اش ادامه خواهد داد.

گالاش در ادامه گفت که اگرچه برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران و قضاوت‌های سیاسی جامعه بین‌المللی در قبال ایران تاثیر خواهد گذاشت این برآورد به گذشته ربط داشته و به طور مستقیم با روند تحریم‌های سازمان ملل ارتباطی ندارد.

سخنگوی سولانا گفت: من فکر نمی‌کنم در اساس این سیاست تغییری به وجود آمده باشد.

بازار داغ گفت‌وگوهای تلفنی پس از انتشار گزارش

پس از انتشار این گزارش بازار گفت‌و‌گوهای تلفنی بین مقامات کشورهای مختلف از جمله مقامات آمریکا و روسیه داغ شد.

به گزارش اینترفکس جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی وی روز گذشته در مکالمه‌ای تلفنی درباره برنامه هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردند.

بوش گفت که این گزارش فرصتی برای جامعه بین‌المللی است تا فشار به ایران را ادامه دهند.

همچنین بلومبرگ گزارش داد: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره برنامه هسته‌یی ایران با همتاهای خود در آلمان و چین مکالمه‌ی تلفنی داشته است.

کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در یک هماهنگی با آمریکا پس از گفت‌وگوهایی که به طور جداگانه داشتند مواضع همسویی را علیه ایران پس از انتشار گزارش اتخاذ کردند!

واکنش بوش و رایس

رییس جمهور آمریکا درباره این گزارش گفت که ایران همچنان یک خطر محسوب می‌شود و در عین حال از کنار گذاشتن گزینه‌ی نظامی از روی میز امتناع کرد.

جورج بوش، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت: بهترین دیپلماسی و کارآمدترین دیپلماسی، موردی است که در آن همه‌ی گزینه‌ها روی میز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بوش مدعی شد: اگر ایران دانش لازم برای تولید سلاح هسته‌یی را داشته باشد یک خطر بوده، هست و خواهد بود.

وی از شرکای آمریکا خواست فشار بر ایران درباره برنامه هسته‌یی را افزایش دهند.

بوش گفت: بهترین راه اطمینان از اینکه در آینده دارای صلح است این است که جامعه‌ی بین‌المللی به کار کردن با یکدیگر برای اینکه به ایرانی‌ها بگوید ما قصد داریم شما را منزوی کنیم ادامه دهد.

رییس جمهور آمریکا گفت: من هم چنان به شدت احساس می‌کنم که ایران یک خطر است.

وی در خصوص تلاش ایران برای تسلط بر دانش غنی‌سازی هشدار داد و آن را گامی مهم در جهت تولید سلاح هسته‌یی خواند.

بوش گفت: فکر می کنم برای جامعه‌ی بین‌المللی خیلی مهم است که این واقعیت را تشخیص دهد که اگر ایران این دانش را توسعه دهد آنها می‌توانند آن را به برنامه‌ای مخفی تبدیل کنند و این خطری را برای جهان ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا گفت: من این گزارش را علامت هشدار دهنده می‌دانم. همچنین بنا بر گزارش نووستی، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا حمایت این کشور از روش روسیه در رابطه با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی در ایران را اعلام کرد.

وی روز سه‌شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید ضمن اشاره به این مطلب که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت‌وگویی تلفنی داشته است، اظهار نمود: یکی از تصمیمات تاکتیکی روسیه که آمریکا از آن حمایت می‌کند، درک این مطلب است که ایران حق برخورداری از برنامه هسته‌یی غیرنظامی را دارد. اما آنها (ایرانی‌ها) مور اعتماد ما نیستند که بتوانند از امکان غنی‌سازی اورانیوم برا تحقق این اهداف برخوردار باشند.

رییس جمهور آمریکا گفت: ما به این مطلب پی بردیم که اگر ایرانی‌ها برنامه نظامی داشته باشندف این تهدیدی واقعی خواهد بود. روس‌ها از ما سوال کردند که آیا آمریکا از این حمایت می کند که با توجه به عدم اعتماد به ایرانیان در مساله ایجاد چرخه سوخت هسته‌یی، روسیه سوخت را به این کشور تحویل داده و پسماند آن را باز گرداند، و من در پاسخ علنا اعلام کردم بلی و این کار را بار دیگر هم انجام می‌دهم. ما این بخش از استراتژی خود را بررسی کردیم.

بوش گفت: من همچنین به پوتین درباره محتوای گزارش ارزیابی اداره اطلاعات ملی آمریکا توضیحاتی دادم، و در مورد اینکه مفهوم آن چیست و اینکه همکاری‌ها میان ما موثر واقع شده‌اند.

وی در عین حال اطلاع داد که در جریان گفتگو با رییس جمهور روسیه آنها ادامه دادن به تلاش‌ها برای تنظیم قطعنامه جدید علیه ایران را نیز بررسی کردند که در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیوم در ایران، صادر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوش گفت که "کشفی بزرگ" در ماه اوت منجر به بازگشت جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا از دیدگاهش درباره‌ی اینکه ایران برنامه تسلیحات هسته‌یی دارد شده است.

اما وی به هیچ جزییاتی درباره‌ ماهیت گزارشات اطلاعاتی جدید اشاره‌ای نکرد.

بوش درباره اینکه گفته می‌شود مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه اوت به بوش گفته است " ما اطلاعات جدیدی داریم" اظهار کرد: وی به من نگفت این اطلاعات چه بود ولی به من گفت تحلیل آن زمان می‌برد.

بنابر این گزارش، بوش و چنی تا روز چهارشنبه به طور رسمی از یافته‌های جدید جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا درباره‌ی ایران مطلع نشده بودند.

دموکرات‌ها از بوش به دلیل نادیده گرفتن این گزراش در تاریخ 17 اکتبر زمانی که وی از جنگ جهانی سوم در پی دستیابی ایران به دانش تولید سلاح هسته‌یی حرف زد، انتقاد شدید کردند.

بوش در خصوص اینکه چرا چنین حرفی را در آن زمان زده است گفت: باید اطمینان پیدا می‌شد که اطلاعات غلط نیست و اطلاعات جاسوسی که وجود دارد واقعی است.

کاندولیزا رایس نیز گفت: کاهش فشارها علیه ایران "اشتباه بزرگی" خواهد بود، زیرا گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا گفته است که تهران در سال 2003 برنامه هسته‌یی‌اش را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا که سال‌ها برای جلب حمایت قدرت‌های جهانی نظیر روسیه و چین که به مجازات ایران بر سر برنامه هسته‌یی‌اش اکراه دارند، زمان صرف کرده است گفت که به اعمال فشار برای رسیدن به سومین قطعنامه‌ی تحریم شورای امنیت علیه تهران ادامه خواهد داد.

به گزارش رویتر، رایس به خبرنگارانی که همراه با وی به اتیوپی سفر می‌کردند، گفت: دنبال کردن قطعنامه‌های شورای امنیت و دیگر فشارهایی که ما اعمال می‌کنیم ادامه دارد تا اینکه آنها به مواد شکاف پذیر دست پیدا نکنند.

وی پیش از توقف در روتا واقع در جنوب اسپانیا برای سوخت‌گیری گفت: من همچنان ایران را قدرتی خطرناک در سیاست‌های بین‌المللی می‌بینیم.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا گفت که تقریبا با همه‌ی شرکای مهم خود که به مساله‌ی ایران می‌پردازند، پس از انتشار برآورد اطلاعات ملی آمریکا تماس گرفته است.

وی ادامه داد که یافته‌های ارزیابی‌های اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران برنامه‌ی تسلیحاتی‌اش متوقف کرده خبر خوبی است و مدعی شد: اما تهران همچنان به توسعه‌ی ابزارهای فنی که می‌تواند به استفاده در تولید سلاح به کار رود ادامه می‌دهد.

رایس گفت: اگر اطلاعات جدید آمریکا باعث شود که گفته شود: بنابراین نیازی نیست ما نسبت به آنچه ایران انجام می‌دهد نگران باشیم، فکر می‌کنیم اشتباه بزرگی خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: آنچه آنها انجام می دهند تداوم فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری و تا آنجایی که می‌توانیم بگوییم تکمیل کردن آنهاست.

وی افزود که نتایج برآورد اطلاعاتی آمریکا به معنای آن است که فشار بر ایران کارآیی دارد و باید ادامه یابد.

وی گفت: اکنون زمان آن نیست که متوقف شده و بگویم به دیپلماسی نیازی نیست. آنچه من به همکارانم می‌گویم و به آنها گفته‌ام این است که ببنید ما استراتژی صحیحی داشته‌ایم.

رایس پیشنهاد آمریکا به ایران برای رها کردن برنامه‌ی حساس غنی‌سازی اورانیوم و نشست بر سر میز مذاکره با آمریکا و ایران را تکرار کرد.

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا گفت: به ایرانی‌ها می‌گویم از گشایشی که در برابرتان قرار گرفته برای تعلیق کار بر روی چرخه سوخت استفاده کنید این چیزی است که همه از آن نگران هستند. اجازه دهید بنشینیم و درباره اینکه چطور می‌توانید برنامه هسته‌یی غیرنظامی داشته باشید که خطر اشاعه نداشته باشد، گفت‌وگو کنیم.

رایس پس از سفر یک روزه به اتیوپی قرار است به بروکسل برود و در نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو ناتو شرکت کند و انتظار می‌رود در آنجا به شرکایش از جمله سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره‌ی ایران مذاکره کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اراده برای اقدام علیه ایران در پی انتشار گزارش آمریکا ضعیف شده است گفت: همه باید برای درک جزییات این کزارش زمان صرف کنند و آنگاه آنها خواهند خواست بر استراتژی دیپلماتیک فعلی ادامه دهند.

انگلیس: گزارش آمریکا نگرانی از توانایی تولید تسلیحات هسته‌یی ایران را تایید می‌کند!

مایکل ایلام، سخنگوی گوردون براون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران لندن با اشاره به برخی ادعاهای برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران مبنی بر اینکه تهران یک برنامه تسلیحات هسته‌یی را در سال 2003 متوقف کرده است، گفت: گزارش اطلاعاتی آمریکا تایید می‌کند که ما حق داشتیم نگران توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌یی باشیم. این گزارش علاوه بر آن نشان می‌دهد که تحریم ها و فشارهای بین‌المللی تاثیرگذار است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس یک روز پس از انتشار گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا که وجود برنامه‌ی تسلیحاتی هسته‌یی در ایران را نفی می‌کند برنامه هسته‌یی ایران را یک تهدید امنیت جدی خواند!

سخنگوی نخست وزیر انگلیس با اشاره به گزارش 16 سازمان اطلاعاتی جاسوسی آمریکا در "برآورد اطلاعات جاسوسی ملی" که نتیجه‌گیری کرده است، در خصوص اهداف هسته‌یی ایران دست کم به مدت دو سال مبالغه شده است گفت: ما باید جزییات این گزارش را بررسی کنیم.

سخنگوی دولت انگلیس ادامه داد: این (گزارش) همچنین نشان می‌دهد که برنامه‌ی تحریم‌ها و فشار بین‌المللی تاثیراتی داشته است و نیز نشان می‌دهد این نیت در آنجا وجود دارد و خطر دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی همچنان یک مساله‌ی بسیار جدی است.

فرانسه: به اعمال فشار برای تحمیل سومین قطعنامه علیه ایران ادامه می‌دهیم

وزارت امور خارجه‌ی فرانسه تداوم اعمال فشارها علیه برنامه هسته‌یی صلح آمیز ایران را خواستار شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که پاریس به اعمال فشار برای تحمیل سومین سری از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به رغم گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه‌ی هسته‌یی تهران ادامه خواهد به گزارش رویتر این سخنگو گفت: به نظر می‌رسد ایران الزامات بین‌المللی‌اش را رعایت نمی‌کند.

وی افزود: ما باید به اعمال فشار علیه ایران ادامه دهیم. ما به همکاری برای ارایه‌ی تدابیر محدود کننده در چارچوب سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش یک منبع امنیتی اروپایی که از گزارشات جاسوسی درباره ایران مطلع است گفت: تغییر موضع آمریکا خوشایند است و موضع جنگ طلبان آمریکا را تضعیف می‌کند.

وی افزود: آژانس آمریکایی به موضع اروپایی‌ها نزدیک‌تر شده‌اند.

پاسکال آندره‌آنی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاریس گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیمات اولیه خود برای ارایه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بر اساس مدارکی که آژانس ارایه کرده بود قرار دادند.

وی گفت: موضع ما تغییری نکرده است. ما باید همچنان به اعمال فشار علیه ایران ادامه دهیم. ما به تنظیم قطعنامه تحریم‌ها در چارچوب سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

همچنین، فرانسوا گر یک کارشناس امور ایران و رییس موسسه فرانسوی تحلیل استراتژیک گفت که این گزارش بیش از اروپا بر استراتژی و سیاست‌های آمریکا تاثیر خواهد داشت.

آلمان: رویکرد دوسویه ارایه مشوق‌ها و اعمال تحریم‌ها درست بوده است

به گفته یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه این کشور با رایس یک گفت‌وگوی تلفنی داشت.

این سخنگوی وزارت خارجه آلمان که خواست نامش فاش نشود گفت که آلمان معتقد است رویکرد دو سویه شورای امنیت در زمینه ارایه مشوق‌ها به ایران و اعمال تحریم‌های همزمان درست بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقامات اروپایی که تلاش دارند نشان دهند که گزارش تعجب برانگیز آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تعادل آنها را بر هم نزده است تاکید کرده‌اند که جامعه بین‌المللی نباید فشار به ایران را متوقف کنند.

به گزارش نووستی، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: اگر ایران اعتماد ما را جلب کند که باید هم همین طور شود، ما برای همکاری های سیاسی و اقتصادی همه جانبه آمادگی داریم. این موضع همیشگی اتحادیه اروپا بوده و این اواخر موضع مشترک ما با آمریکا، روسیه و چین است.

به اعتقاد اشتاین‌مایر ارزیابی نیروهای امنیتی آمریکا از برنامه هسته‌یی ایران فرصت مناسبی برای تحرک جدید در مذاکرات اتمی با ایران است.

وی تاکید کرد: حال همه طرفین موظف به انجام حرکات عاقلانه‌ای هستند که این فرصت از دست نرود.

معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد: با کمک یکدیگر ما باید روند مذاکراتی بعد از دیدار مایوس کننده اخیر سعید جلیلی با خاویر سولانا را از سر بگیریم. دقیقا در چنین مرحله‌ای نباید اجازه داد که دوره سکوت برقرار شود.

به اعتقاد وی گزارش آمریکایی‌ها نشان داد که موضع قاطع جامعه جهانی می‌تواند ایران را در راه ایجاد اعتماد هدایت کند.

در همین رابطه اشتاین‌مایر از همکاران خود خواست که بهانه‌ای برای تردید در قاطع بودن مواضع مشترک ندهند. به گفته وی اتحادیه اروپا مانند گذشته دست کمک به سوی ایران دراز می کند.

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد: اما در همین حال ما همراه با شرکای خویش در قالب "1+5" به این مسئله فکر می کنیم که چگونه باید ایران را برای اجرای تعهدات در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد متقاعد ساخت.

حزب محافظه کار انگلیس: ایران هنوز در حال سرپیچی از درخواست شورای ملل است.

ویلیام هیگ، سخنگوی امور خارجه حزب محافظه کار انگلیس گفت: بسیار اهمیت دارد که ما از گفتن "دستتان درد نکند، اکنون این مساله به پایان رسیده است" خودداری کنیم. این مساله به پایان نرسیده است. ایران هنوز در حال سرپیچی از درخواست شورای ملل است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران ممکن است نگرانی کشورهای اروپایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران را رفع کند.

همچنین یوسی مکلبرک، یک کارشناس امور خاورمیانه در موسسه بین‌المللی کاتام هاوس در لندن در این باره گفت: موضع کسانی که معتقدند تنها می‌توان با حمله نظامی با ایران برخورد کرد تضعیف شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: علی‌رغم تداوم گفت وگوها درباره تحریم‌ها با توجه به گزارش جدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا عملی بودن قطعنامه جدید سازمان ملل علیه تهران مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تهران به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات هسته‌یی نسبت به تنها هدفش از دنبال کردن برنامه صلح آمیز هسته‌یی تولید انرژی برق و برآوردن نیازهای اقتصادی رو به رشد این کشور است.

موضع متفاوت سوییس نسبت به همسایگان اروپایی‌اش

پایگاه اینترنتی سوییس اینفو گزارش داد: وزارت خارجه سوییس با اشاره به گزارش جدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران خواستار حل دیپلماتیک مساله هسته‌یی تهران شد.

لارس کنوشل، سخنگوی وزارت خارجه سوییس روز سه‌شنبه در واکنش به "برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا" درباره ایران خواستار یک راه حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌یی ایران شده و گفت: این گزارش از این نکته که باید برای این مساله راه حلی دیپلماتیک پیدا کرد حمایت می‌کند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: به گفته برخی مقامات موضع دیپلماتیک سوییس متفاوت از همسایگان اروپایی‌ این کشور از جمله فرانسه است که خواستار تحریم‌ها شدیدتر علیه ایران هستند.

میشل کالمی ری، رییس جمهور سوییس اخیرا اعلام کرد که سوییس یک منطقه بی‌طرف بوده و مسوولیت پیشبرد مذاکرات دیپلماتیک مستقیم و مناسب را بر عهده دارد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است و به عنوان میانجی دو طرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمریکا و ایران از سال 1980 هیچگونه روابط دیپلماتیک نداشته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات