تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۶۰۶۹۳
در پی انتشار گزارش آمریکایی،

بوش: فشارها بر ایران باید تشدید شود


رییس جمهور آمریکا به رغم گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا گفت که ایران همچنان یک خطر محسوب می‌شود و در عین حال از کنار گذاشتن گزینه‌ی نظامی از روی میز امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در کاخ سفید گفت: بهترین دیپلماسی و کارآمدترین دیپلماسی، موردی است که در آن همه‌ی گزینه‌ها روی میز باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بوش مدعی شد: اگر ایران دانش لازم برای تولید سلاح هسته‌یی را داشته باشد یک خطر بوده، هست و خواهد بود.

وی از شرکای آمریکا خواست فشار بر ایران درباره برنامه هسته‌یی را افزایش دهند.

بوش گفت: بهترین راه اطمینان از اینکه در آینده دارای صلح است این است که جامعه‌ی بین‌المللی به کار کردن با یکدیگر برای اینکه به ایرانی‌ها بگوید ما قصد داریم شما را منزوی کنیم ادامه دهد.

رییس جمهور آمریکا گفت: من هم چنان به شدت احساس می‌کنم که ایران یک خطر است.

وی در خصوص تلاش ایران برای تسلط بر دانش غنی‌سازی هشدار داد و آن را گامی مهم در جهت تولید سلاح هسته‌یی خواند.

بوش گفت: فکر می کنم برای جامعه‌ی بین‌المللی خیلی مهم است که این واقعیت را تشخیص دهد که اگر ایران این دانش را توسعه دهد آنها می‌توانند آن را به برنامه‌ای مخفی تبدیل کنند و این خطری را برای جهان ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص گزارش جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا گفت: من این گزارش را علامت هشدار دهنده می‌دانم. همچنین بنا بر گزارش نووستی، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا حمایت این کشور از روش روسیه در رابطه با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌یی در ایران را اعلام کرد.

وی روز سه‌شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی در کاخ سفید ضمن اشاره به این مطلب که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت‌وگویی تلفنی داشته است، اظهار نمود: یکی از تصمیمات تاکتیکی روسیه که آمریکا از آن حمایت می‌کند، درک این مطلب است که ایران حق برخورداری از برنامه هسته‌یی غیرنظامی را دارد. اما آنها (ایرانی‌ها) مور اعتماد ما نیستند که بتوانند از امکان غنی‌سازی اورانیوم برا تحقق این اهداف برخوردار باشند.

رییس جمهور آمریکا گفت: ما به این مطلب پی بردیم که اگر ایرانی‌ها برنامه نظامی داشته باشندف این تهدیدی واقعی خواهد بود. روس‌ها از ما سوال کردند که آیا آمریکا از این حمایت می کند که با توجه به عدم اعتماد به ایرانیان در مساله ایجاد چرخه سوخت هسته‌یی، روسیه سوخت را به این کشور تحویل داده و پسماند آن را باز گرداند، و من در پاسخ علنا اعلام کردم بلی و این کار را بار دیگر هم انجام می‌دهم. ما این بخش از استراتژی خود را بررسی کردیم.

بوش گفت: من همچنین به پوتین درباره محتوای گزارش ارزیابی اداره اطلاعات ملی آمریکا توضیحاتی دادم، و در مورد اینکه مفهوم آن چیست و اینکه همکاری‌ها میان ما موثر واقع شده‌اند.

وی در عین حال اطلاع داد که در جریان گفتگو با رییس جمهور روسیه آنها ادامه دادن به تلاش‌ها برای تنظیم قطعنامه جدید علیه ایران را نیز بررسی کردند که در صورت عدم توقف غنی سازی اورانیوم در ایران، صادر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوش گفت که "کشفی بزرگ" در ماه اوت منجر به بازگشت جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا از دیدگاهش درباره‌ی اینکه ایران برنامه تسلیحات هسته‌یی دارد شده است.

اما وی به هیچ جزییاتی درباره‌ ماهیت گزارشات اطلاعاتی جدید اشاره‌ای نکرد.

بوش درباره اینکه گفته می‌شود مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه اوت به بوش گفته است " ما اطلاعات جدیدی داریم" اظهار کرد: وی به من نگفت این اطلاعات چه بود ولی به من گفت تحلیل آن زمان می‌برد.

بنابر این گزارش، بوش و چنی تا روز چهارشنبه به طور رسمی از یافته‌های جدید جامعه‌ی اطلاعاتی آمریکا درباره‌ی ایران مطلع نشده بودند.

دموکرات‌ها از بوش به دلیل نادیده گرفتن این گزراش در تاریخ 17 اکتبر زمانی که وی از جنگ جهانی سوم در پی دستیابی ایران به دانش تولید سلاح هسته‌یی حرف زد، انتقاد شدید کردند.

بوش در خصوص اینکه چرا چنین حرفی را در آن زمان زده است گفت: باید اطمینان پیدا می‌شد که اطلاعات غلط نیست و اطلاعات جاسوسی که وجود دارد واقعی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات