گروه سیاسی: دانشجویان انجمنی روزهای پرکاری را می گذرانند. آنان این روزها در دیدارهای جداگانه با شخصیت های سیاسی و فرهنگی سعی می کنند تا از دوستان خود در انجمن های اسلامی دانشگاه ها که در چند روز گذشته بازداشت شده اند یا با مشکلاتی مواجه شده اند، دفاع کنند. این بار اعضای انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) به دیدار مهدی کروبی رفتند تا از او بخواهند در حل مشکلات پیش آمده برای فعالان دانشجویی کمک کند. کروبی که خود را در مقابل دانشجویانی می دید که اعلام می کردند به نمایندگی از هفت دانشجوی بازداشت شده، ۱۵ دانشجوی ممنوع الورود، ۱۱ دانشجوی معلق از تحصیل، یکصد دانشجوی کتک خورده، شش دانشجوی احضار شده و هفت هزار دانشجوی پلی تکنیک در دفتر او حاضر شده اند، گفت؛ «جوانی همراه با شور و نشاط است و ممکن است با نپختگی هم همراه شود. اگر مسائلی پیش می آید و شعارها و انتقادهایی مطرح می شود، باید با سعه صدر و تامل از کنار موضوع رد شد.» او در ادامه با ابراز تاسف از احکام محرومیت از تحصیل و ممنوع الورودی برای دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و با تاکید بر اینکه مشکلات دانشجویان با تعلیق و ممنوع الورود حل نمی شود، گفت؛ «این موضوع رنج آور است، به ویژه که در زمان امتحانات رخ می دهد. ما هم هر کاری از دستمان برآید انجام می دهیم و از طریق مذاکره با نماینده رهبری در دانشگاه ها و نیروهای منصف کار را دنبال می کنیم تا بچه ها بتوانند وارد دانشگاه شوند و امتحانات خود را بدهند.» به گزارش ایلنا کروبی که در این جلسه از دیدن فیلمی که در آن تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند متاثر شده بود، گفت؛ این اقدامات به هیچ وجه درست نیست. دانشجو باید بتواند حرف خود را بزند و با سعه صدر به انتقادات وی گوش فراداد، در آخر هم اشکالات را به وی گوشزد کرد و باید با تدبیر، حکمت و عقل از سختی ها عبور کرد. رانندگی در یک جاده آسفالت چندان مهم نیست. در یک گردنه است که هنر راننده معلوم می شود. هم اکنون که این بحران ها پیش آمده است، دانشجویان باید روی اهداف خود بایستند و با تدبیر و حکمت و دوراندیشی عمل کنند.» البته او در ادامه تاکیدی نیز داشت؛ «دانشگاه باید فعالیت سیاسی داشته باشد.» «در عین حال دانشجویان باید مراقب باشند تا کسی وارد آنها نشود که چیزی را بگوید که خود آنها نیز با آن موافق نیستند. باید اهداف مشخص شود و مراقب بود تا قضایای تلخ رخ ندهد.»رئیس مجلس دوره ششم در ادامه جلسه خود با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر لازم دید تا در خصوص موضوع مهمی که این روزها در دانشگاه امیرکبیر رخ داده یعنی انتشار مطالبی با لوگوی نشریات دانشجویی منتقد در دانشگاه مطالبی را بیان کند. او گفت؛ «قضیه بدی در دانشگاه رخ داده است که همه آن را محکوم می کنند. مشخص است که این کار دانشجویان نیست زیرا آنها نمی توانند چنین اقدامی انجام دهند. من معتقدم دست های خاصی در این کار دخالت داشتند.» او گفت؛ «باید بپذیریم که این کار را دانشجویان مسلمان نکرده اند، زیرا معنا ندارد کسی چنین کاری بکند آن گاه اسم خود را هم روی آن بزند. همه ما می دانیم هیچ بچه مسلمانی حاضر نیست چنین کاری بکند. ممکن است یک مارکسیست و یک نفوذی این کار را کرده باشد. ما هم هر جا که بتوانیم، نظرات دانشجویان را منعکس و از آنها دفاع می کنیم.» دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان توصیه ای را نیز بیان کرد؛«باید همواره از اصل اسلام و اصل انقلاب و حقوق دانشجو و حقوق مردم و انتخابات آزاد دفاع کرد.» لذا افزود؛ «درون یک حکومت ممکن است برخی مسائل هم پیش بیاید اما ما باید مراقب باشیم که کاری نکنیم تا پل های پشت سرمان خراب شود. حرکت باید معقول باشد و کارهای نسنجیده ای نکنیم که حوادث تلخی رخ دهد.» او با تاکید بر لزوم بازگشت به آرمان هایی که مردم برای آن فداکاری کرده اند، گفت؛ «در توفان ها این گونه مسائل رخ می دهد و باید مراقب بود و با تدبیر عمل کرد.» اما دانشجویان انجمنی نیز در این جلسه سخنانی را بیان کردند. آنان به دیدار کروبی رفته بودند تا از مشکلات خود بگویند. لذا یکی از دانشجویان حاضر از تلاش عده ای برای هل دادن دانشجویان به سمت رادیکالیسم سخن گفت. او از کم تحملی عده ای در دانشگاه و سکوت شخصیت های مذهبی و رجال سیاسی انتقاد کرد. او گفت؛ «دانشجو نمی تواند به تنهایی جور همه این مشکلات را بکشد.» «مردان سیاسی ما باید درباره این قضایا موضع بگیرند. هم اکنون داریم به جایی می رسیم که پای دین خدا را هم وسط کشیده اند. ما تا جایی که بتوانیم در مقابل این مسائل می ایستیم اما سیاسیون هم باید دانشجویان را در این راه یاری کنند .»بر این اساس دانشجوی دیگری که در این جلسه حاضر بود لازم دید تا با ارائه توضیحاتی به مهدی کروبی گوشه ای از وقایع گذشته را بازگو کند. او گفت؛ «زمانی که مطالب موهن با لوگوی نشریات دانشجویی منتشر شد، مدیران مسوول نزد مدیرکل امور فرهنگی رفتند و از وی خواستند نشریات را جمع کند اما هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.» همچنین به گزارش ایسنا آنان گفتند؛ «روز دوشنبه ساعت ۵۰/۱۳ چهار نشریه با مطالب موهن در سطح دانشگاه پخش شد که تمام لوگوهای آن تقلبی بود و مسوولان نشریات دانشجویی اعلام کردند این نشریات از طرف آنها منتشر نشده است. قبل از آنکه این نشریات در دانشگاه امیرکبیر انتشار پیدا کند خبر رسید که در دانشگاه دیگری نیز این نشریات پخش شده است.»
«زمانی که نشریات با مجوز چاپ شده دیده می شد آن نشریات جمع می شد اما بسیار جالب بود که آن روز به هیچ عنوان اقدام به جمع آوری نشریات نشد و با توجه به آن که مدیران مسوول نشریات دانشجویی تاکید زیادی بر روی جمع آوری نشریات داشتند، اما توجهی نشد.» یکی از دانشجویان تذکر دیگری داد؛ «چند روز پیش در اطلاعیه ای آمده بود که عاملان چاپ نشریات اعتراف کردند و این موضوع برای تمام دانشجویان عجیب است، چراکه تمام دانشجویان به دیندار بودن مسوولان این نشریات دانشجویی اعتقاد دارند. در ابتدای اتفاقات به وجود آمده اعلام شد که تحقیقات ادامه دارد اما قطعاً این کار توسط این چهار مدیر مسوول بوده است. چگونه زمانی که هنوز تحقیقی صورت نگرفته است عده ای چنین مساله ای را عنوان می کنند؟» آنان در ادامه برخی از خصوصیات دوستان خود را برای کروبی بازگو کردند. یکی از دانشجویان گفت؛ «احمد قصابان مدیر مسوول نشریه «سحر» مسوول فرهنگی خوابگاه نجات اللهی بود که در برگزاری مراسم دعا در شب های جمعه نقش فعالی داشت یا بابک زمانیان کسی است که مرا برای نماز صبح بیدار می کرد. نسبت دادن بی دینی به این گونه افراد چگونه قابل توجیه است.» دیگری گفت؛ «مقداد خلیل پور هم اتاقی بنده بود که هیچگاه نماز اول وقتش ترک نمی شد و حافظ قرآن بود. وی قسمتی از شماره اول نشریه خود را به زندگی پیامبر رحمت محمد(ص) اختصاص داد و در شماره دوم در مورد علم امام صادق(ع) نوشت. پویان محمودیان دیگر هم اتاقی من بود که همواره پیگیر فتاوی و نظرات شخصیت هایی چون آیت الله صانعی بود تا به قرائتی رحمانی از دین دست یابد. یا «مجید توکلی» نیز با من در یک خوابگاه بود که مسوولیت گروه مطالعات روشنفکری دینی انجمن اسلامی را برعهده داشت. مجید شیخ پور نیز یکی از اعضای گروه مطالعاتی روشنفکری دینی انجمن اسلامی بود.» همچنین علی عزیزی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که نتوانسته بود در این جلسه حاضر شود نامه ای را برای کروبی فرستاد. او در این نامه دلیل عدم حضور خود را حضور برخی افراد در اطراف خوابگاه دانست که امکان خروج وی را از آنجا گرفته اند.
نگرانی خانواده دانشجوی پلی تکنیک
از سوی دیگر خانواده احسان منصوری دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) از وضعیت نامشخص فرزندشان ابراز نگرانی کردند. به گزارش ایلنا بعدازظهر روز سه شنبه ماموران با مراجعه به منزل یکی از اقوام احسان منصوری درصدد بازداشت این دانشجو برآمدند، اما از آنجا که او به بیرون از خانه رفته بود آنان ابتدا موفق به انجام این کار نشدند تا اینکه پس از مدتی ظاهراً این دانشجو به منزل مراجعه می کند که دیگر مشخص نیست آیا او بازداشت شده است یا خیر. بر این اساس خانواده این دانشجو که تا به امروز از وضعیت فرزندشان بی اطلاع هستند با ابراز نگرانی از این مساله، خواستار روشن شدن وضعیت احسان منصوری شدند. این در حالی است که پدر و مادر احسان منصوری روز پنجشنبه به کشیک دادستانی تهران نیز مراجعه کرده اند اما جوابی دریافت نکرده اند. پدر احسان منصوری که سابقه عضویت در کمیته انقلاب اسلامی و ماه ها حضور در سپاه پاسداران و جبهه های جنگ در منطقه کردستان را دارد ضمن رد برخی اتهاماتی که این روزها به دانشجویان زده می شود، طرح این اتهامات به جوانانی که در خانواده های مذهبی و جبهه رفته، رشد کرده اند را به نفع نظام ندانست.
فشار بر دانشجویان دور از پایتخت
گرچه مسائل مربوط به حوزه دانشجویی در تهران طی روزهای گذشته توجه بسیاری را برانگیخته و در کانون توجه محافل خبری قرار گرفته است اما این فقط دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و علامه طباطبایی نیستند که این روزها با مشکلاتی مواجه شده اند؛ در دانشگاه های دیگر شهرها نیز برخی فعالان دانشجویی با مشکلاتی روبه رو شده اند. در شاهرود اعضای انجمن اسلامی برای پاسخ به برخی سوالات به هیات منصفه دانشگاه فراخوانده شدند، در اراک زمان تشکیل دادگاه حامد ایرانشاهی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک صبح روز بیست و سوم خردادماه اعلام شد، در دانشگاه هرمزگان گروهی با پخش شب نامه هایی به انتخابات انجمن اسلامی این دانشگاه اعتراض کردند و در تبریز بازداشت تعدادی از شهروندان اعتراض دانشجویان را دربرداشت.