تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۶۱۱۷۰
واکنش بحرین به اظهارات گیتس

اسرائیل تهدیدکننده منطقه است


ولیعهد بحرین در واکنش به ادعاهای واهی وزیر دفاع آمریکا که ایران و برنامه هسته ای صلح آمیز آن را خطری برای کشورهای منطقه دانسته بود،تاکید کرد: اسرائیل منطقه خاورمیانه را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الوسط چاپ منامه،"شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه" درواکنش به اظهارات "رابرت گیتس" اعلام کرد: بحرین به طور مداوم درحال بررسی وضعیت (موجود) است، اما درعین حال برای ایجاد روابط محکم و همکاری با ایران تلاش می کند؛ به این ترتیب دیدارهای بین مسئولان دو کشور با هدف تعمیق این روابط و توسعه آن انجام می شود.

ولیعهد بحرین همچنین خاطرنشان کرد: تفسیرهای آمریکا درباره اینکه ایران منبع تهدید منطقه به شمارمی آید، بیانگر دیدگاه ( شخصی) رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا است.

وی درحاشیه کنفرانس منامه درپاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل برای منطقه تهدید آمیز نیست؟ تصریح کرد: اسرائیل طبعا تهدیدی برای خاورمیانه است، بلکه هرکشوری که قادربه حمله باشد، تهدید به شمار می رود به این ترتیب باید نوعی از اطمینان خاطر وجود داشته باشد.

ولیعهد بحرین درباره اینکه چرا ایران دراین کنفرانس شرکت نکرد، گفت: این سئوال را باید ازآنان پرسید همانطوری که ما هم دوست داشتیم که آنان دراین کنفرانس شرکت کنند.

 وزیر دفاع آمریکا  روز شنبه 17 آذر در سخنان تحریک آمیز در کنفرانس امنیتی خلیج فارس در بحرین، ضمن اینکه ایران را تهدیدی برای کل خاورمیانه خواند، خواستار همسو شدن کشورهای منطقه با فشارها و سیاستهای خصمانه آمریکا علیه کشورمان شد.

رابرت گیتس درادامه اظهارات تحریک آمیز خود علیه جمهوری اسلامی ایران و با هدف بدبین کردن کشورهای عربی منطقه به کشورمان مدعی شد: تردیدی وجود ندارد که سیاستهای خارجی بی ثبات کننده آنها تهدیدی برای منافع آمریکا و منافع همه کشورهای خاورمیانه و منافع همه کشورهایی است که در محدوده موشکهای بالستیک ایران قرار دارند.

با وجود اظهارات ضد ایرانی گیتس، جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است خواهان امنیت، ثبات و شکوفایی کشورهای منطقه است و حضور بیگانگان از جمله آمریکا را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه به ویژه در منطقه خلیج فارس دانسته است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس در قطر، بار دیگر بر تمایل کشورمان به داشتن بهترین روابط با کشورهای عضو این شورا تاکید کرد و پیشنهادهایی را برای حفظ امنیت و ثبات و گسترش روابط اقتصادی و امنیتی با شورای همکاری ارائه کرد که با استقبال این شورا روبرو شد.

در چهارمین کنفرانس امنیتی خلیج فارس که توسط مؤسسه مطالعات راهبردی بین المللی لندن سازماندهی شده، نماینده ای از ایران شرکت نکرده است؛ در این کنفرانس بیش از 200 نفر از وزرا، مقامهای امنیتی و کارشناسان ضد تروریسم از حدود 50 کشور جهان شرکت دارند.

بحرین محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات