تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۶۱۲۲۷
دکتر احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

بانک قرض‌الحسنه گام اول تحول در نظام بانکی است


نخستین بانک اسلامی و تخصصی قرض الحسنه با عنوان بانک قرض الحسنه مهر ایران صبح امروز با حضور رییس جمهور افتتاح و راه اندازی شد.

رییس جمهور بانک قرض الحسنه مهر ایران را یک نظام اقتصادی و مدلی برای زندگی متعالی دانست و گفت: راه اندازی این بانک، گام اول در جهت تحولات بانکی و مناسبات جدید اقتصادی در کشور است.

دکتر محمود احمدی نژاد پس از افتتاح رسمی نخستین بانک اسلامی و تخصصی قرض الحسنه در سخنانی با اشاره به اینکه بانک‌ها نقش تاثیرگذاری درجهت گیری و فعالیت های اقتصادی دارند، اظهار داشت: امروز بانک ها مهمترین عامل تعیین کننده در نظام اقتصادی هستند و رویکرد بانک ها، دیگر مناسبات اقتصادی در جامعه را مشخص می کند.

وی راهبرد اسلامی بانکها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اگر مجموعه نظام بانکی در جهت اهداف اسلامی و فعالیت های سالم اقتصادی حرکت کند، شاهد رشد و شکوفایی روز افزون و توسعه عدالت در سراسر کشور خواهیم بود.

رییس جمهور با تاکید به اینکه بدون حضور بانک، هیچ فعالیت اقتصادی معنایی ندارد، گفت: همه فعالیت های اقتصادی متاثر از بانک و مقررات بانکی است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه فعالیت هایی که بانک ها در کشور انجام می دهند، متفاوت و گسترده است، خاطر نشان کرد: شرایط کسی که برای تحصیل یا ازدواج وام می گیرد، بایستی با فردی که به دنبال تاسیس مجموعه ای برای سودآوری است، متفاوت باشد. متاسفانه نظام بانکی بین آنها تفاوتی قائل نیست و این منشاء اختلالات اقتصادی در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: اگر از سیستم بانکی صرفاً سودآوری را مطالبه داشته باشیم، این فرهنگ تمام اجزای جامعه را تحت تاثیر قرار داده و تمام اقداماتی که روزی ضد ارزش می پنداشتیم، گام به گام تغییر و توجیه خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: اگر نگاه آحاد جامعه نسبت به فعالیت های اقتصادی صرفاً سودآوری باشد، جامعه روی آرامش نمی بیند. ضمن اینکه معتقدم با نگاه سرمایه داری نمی توان یک ملت اسلامی را هدایت کرد.

رییس قوه مجریه در ادامه با اشاره به اینکه در نظام برنامه ریزی شعار کوچک سازی دولت مطرح شده اما تقریبا بالای 90 درصد فعالیت ها در بانک متمرکز شده است، گفت: این کار اشتباه است و باید تغییر پیدا کند. چرا که در چنین شرایطی عملاً هیچ کسی قادر به رقابت با این موجود عظیم نیست و نهایتاً همه، زیر چرخ های عظیم آن خرد می‌شوند.

دکتر احمدی نژاد نقش اصلی بانک را واسطه گری بین کسانی که منابع در اختیار دارند با کسانی که دنبال استفاده از این منابع هستند دانست و تصریح کرد: بانک کار اقتصادی نمی کند و طرف مقابل قراردادهای اقتصادی نیست.

رییس قوه مجریه خاطر نشان کرد: بانک ها باید تامین نیازهای ضروری مردم را از کار سرمایه گذاری تفکیک کنند. مجموعه بانکها باید به واسطه تبدیل شوند و صرفاً حق واسطه گری خود را بگیرند و پول خدمات خود را از به تناسب میزان تسهیلاتی که پرداخت کرده اند ، دریافت نمایند.

وی افزود: نهادی مثل بانک نباید به نمایندگی از مردم، وارد فعالیت اقتصادی شود . چنین شیوه ای مختص نظام مارکسیستی است و ما باید شرایطی فراهم کنیم که مردم بتوانند در کارهای اقتصادی نقش فعالتری پیدا کنند.

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت تحول در نظام بانکی کشور گفت: همه باید دست به دست هم داده، تلاش کنیم که آرمان ها و روش های انقلاب اسلامی در کشور جاری شود. برای رسیدن به رشد و شکوفایی واقعی بایستی دستورات اسلامی را پیاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک قرض الحسنه صرفاً صندوق خیریه ای برای فقرا و درمانده ها نیست گفت : قرض الحسنه یک منش و نظام اقتصادی است و جایگاه ویژه ای در بین مردم کشورمان دارد . قرض الحسنه یک مدل و نظام زندگی متعالی است که هم سود و برکت مادی دارد و هم دارای سود معنوی است که موجب اعتلای روحی جامعه می شود.

وی همچنین تاسیس بانک قرض الحسنه را گام بسیار مهمی در تحولات بانکی و مناسبات جدیدی اقتصادی دانست.

رییس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه در راه اندازی این بانک، همبستگی خوبی بین وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی و مدیران بانک های دولتی و خصوصی به نمایش درآمد خاطر نشان کرد: خوشبختانه گام اول در تحول نظام بانکی به خوبی برداشته شد.

وی خاطر نشان کرد این مجموعه باید والاترین و بالاترین خدمات را به مردم ارائه دهد و امیدواریم با منابعی که مردم به این بانکها می آورند، به سرعت به نقطه مطلوب برسد.

دکتر احمدی نژاد خطاب به مدیران بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز گفت: نگذارید این بانک به دایره کارهای سرمایه گذاری وارد شود چرا که اگر این اتصال برقرار شود، کار سرمایه گذاری به قدری قوی و پرجاذبه است که می تواند بانک را از مسیر و هدف اصلی خود منحرف کند.

وی در عین حال تصریح کرد: مقررات را بگونه ای تنظیم کنید که در پرداخت تسهیلات هیچ گونه تبعیضی وجود نداشته باشد.

در مراسم افتتاحیه و راه اندازی بانک قرض الحسنه مهر ایران که آیت الله جنتی، وزیر اقتصاد و دارایی و برخی از معاونان رییس جمهور و مدیران بانکها حضور داشتند، شعبات این بانک در 6 استان مشهد، اردبیل، اصفهان ، ایلام و فارس و همدان از طریق ویدئو کنفرانس بطور همزمان افتتاح شد.

همچنین در این مراسم دکتر احمدی نژاد با افتتاح حساب در بانک قرض الحسنه مهر ایران، اولین دفترچه این بانک را دریافت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات