تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۶۱۵۳۱

پنج چهره سارا پیلین


کاوه شجاعی
اولین فرماندار زن
پیلین اولین زنی است که در اردوگاه جمهوریخواهان به عنوان معاون و همراه انتخاباتی یک کاندیدا انتخاب می شود. (در تاریخ آمریکا او پس از جرالدین فرارو معاون نامزد حزب دموکرات در سال 1984 نفر دوم به حساب می آید.) پیلین اولین زنی بود که به فرمانداری آلاسکا رسید و جوان ترین فرماندار تاریخ این ایالت به حساب می آید. (در سال 2006 هنگامی که 42 سال داشت سوگند یاد کرد.) در آیداهو به دنیا آمد، اما خانواده اش هنگامی که او نوزاد بود به آلاسکا مهاجرت کردند و سارا در شهر کوچک واسیلابا 9 هزار نفر جمعیت بزرگ شد با پیروزی در انتخابات شوراهای محلی وارد صحنه سیاسی شد. هنگامی که تنها 32 سال داشت به سمت شهرداری واسیلاانتخاب شد و پس از دو دوره برای پست معاونت فرمانداری کاندیدا شد اما با اختلاف فقط 2000 رای باخت. پیلین هیچ سابقه ای در حد ملی ندارد و از دو سال پیش بود که فرمانداری آلاسکا را برعهده گرفت. او خودش مشکلی با این قضیه ندارد و به تایم گفته است: <این قضیه اشکالی ندارد؛ خیلی پاکیزه تر هم هست. دیدگاه های من تر و تازه است»!
فرار دختر شایسته با عشق دوران دبیرستان
در دوران نوجوانی به شکار گوزن، ماهیگیری در یخ و پیاده روی علاقه داشت و کاپیتان جنگنده تیم بسکتبال دبیرستان بود. پیلین هنگامی که 20 سال داشت در مسابقه دختر شایسته شرکت کرد تا کمک مالی ورود به کالج را دریافت کند. پیلین در مسابقه دختر شایسته کانادا نفر دوم شد. او در سال 1987 از دانشگاه آیداهو در رشته روزنامه نگاری فارغالتحصیل شد و مدت کوتاهی هم به عنوان گزارشگر ورزشی یک شبکه تلویزیونی کار کرد. سارا یک سال بعد بدون اطلاع یا اجازه خانواده با تاد پیلین عشق دوران دبیرستانش ازدواج کرد. تاد، یک اسکیمو تبار، در شرکت بریتیش پترولیوم ناظر تولید بود.
یک نوزاد در دفتر خانم شهردار
سارا و تاد 5 فرزند دارند؛ سه دختر و دو پسر که آخری، تریگ در ماه آوریل به دنیا آمد. خودش می گوید هم به وظایف مادری اش می رسد و هم کارش را انجام می دهد. سارا تنها سه روز پس از تولد تریگ به سر کار برگشت، هنگامی هم که شهردار واسیلابود دختر نوزادش را هر روز با خود به دفتر می برد. ترک، پسر بزرگ پیلین یازدهم سپتامبر 2007 در ارتش اسم نوشت و قرار است به زودی به عراق اعزام شود.
او یک محافظه‌کار است
پیلین مخالف سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان است، البته مدعی شده که چندین نفر از دوستانش همجنس گرا هستند. در سال 2006 که برای پست فرمانداری نامزد شده بود اعلام کرد از طرحی حمایت می کند که مزایای زوج های همجنس گرا را رد می کند، اما پس از آنکه در انتخابات پیروز شد این طرح را وتو کرد. (او غیرقانونی اعلام شدن طرح توسط دیوان عالی را دلیل وتوی آن اعلام کرد.) پیلین مسیحی است ولی از کنترل جمعیت حمایت می کند. او عضو «فمینیست ها برای زندگی» است که یک سازمان ضد سقط جنین به شمار می آید. پیلین معتقد است دیدگاه دینداران درباره آفرینش و تئوری تکامل داروین باید همزمان در مدارس تدریس شوند. او عضو انجمن اسلحه آمریکا و از هواداران نظام وظیفه اجباری است. در جریان رقابت بر سر فرمانداری آلاسکا که بحث بر سر قانونی شدن ماریجوانا بالاگرفته بود، رقیب پیلین اعلام کرد تا به حال این ماده مخدر را تجربه نکرده است. پیلین هم در پاسخ یک خبرنگار گفت: «واقعا نمی توانم مثل بیل کلینتون بگویم که هیچ وقت ماریجوانا نکشیده ام.»
سوءاستفاده از قدرت؟
اوایل سال جاری، وزارت دادگستری، تحقیقاتی 100 هزار دلاری را آغاز کرد تا معلوم شود که آیا پیلین تلاش کرده شوهر سابق خواهرش را از ارتش بیرون بیندازد یا نه. بنا بر گزارش ها پیلین پس از خودداری یکی از مقامات ایالتی از اخراج شوهرخواهرش او را از کار برکنار کرده است. ازدواج مایک ووتن با خواهر پیلین به طلاقی پر سر و صدا در سال 2005 منجر شده بود. پیلین بارها این اتهامات را رد کرده است و می گوید در ده ها تلفنی که از طرف شوهرش و مقامات دولتی به روسای ووتن شده نقشی نداشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات