رئیس مرکز ملی بهره وری، مهمترین چالش اقتصادی کشور را فقدان بهره وری دانست. محسن میرزایی، درجلسه امروز شورای اداری استان اصفهان، اتکای بیش از حد به منابع استخراجی بخصوص نفت را مانع تحقق بهره وری درکشور بیان کرد و افزود، میزان سرمایه گذاری برای تولید، ارزش افزوده در کشور ما بسیار بالاتر از متوسط جهانی است، بطوریکه درحال حاضر فقط 17 درصد از رشد اقتصادی کشور حاصل بهره وری است وبقیه آن از طریق نیروی انسانی و سرمایه بدست می آید. این درحالی است که در 12 کشور توسعه یافته جهان، 49 درصد رشد اقتصادی از راه افزایش بهره وری حاصل می شود و حتی درکشورهای درحال توسعهنیز این رقم 31 درصد براورد شده است میرزایی گفت با اینکه مهمترین دغدغه دولتها در دهه های 50 تا 80 ایجاد اشتغال بوده است. اما دراین مدت، میزان افزایش بهره وری انسانی پایینتر از نرخ افزایش مصرف انرژی و سرمایه گذاری اعلام شده است که این موضوع روند نزولی بهره وری سرمایه را درکشور نشان می دهد. وی همچنین به پایین بودن میزان تولید ناخالص ملی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: میزان تولید ناخالص ایران، بر اساس میزان مصرف انرژی، نصف متوسط جهانی برآورد شده است که این شاخص هم مصرف اسراف گرایانه انرژی در کشور را نشان می دهد.