تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۶۲۳۵۹

انحلال یا انشعاب؟


سرویس سیاسی ـ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از رادیکال‌ترین بخش‌های جریان دوم خرداد به حساب می‌آمد در جریان بیانیه اخیر خود طی اقدامی که البته نمونه‌های مشابهی در گذشته هم دارد سعی کرد با تئوریزه کردن سازش و ذلت‌پذیری، ترس واهی خود را از تهدیدهای آمریکا به جامعه منتقل کند.

این سازمان در بیانیه اخیر خود با ناآگاه خواندن مردم نسبت به تبعات شعار دستیابی به فناوری هسته‌ای، از مسئولان کشور خواسته بود تا با تعطیلی فعالیت هسته‌ای قطعنامه شورای امنیت را بپذیرد. این قطعنامه ذلت‌بار و ضدمیهنی خشم بسیاری از محافل سیاسی ایران و حتی اعتراض بدنه سازمان مجاهدین را هم برانگیخته است. از اعضای ناشناس این سازمان در اظهارنظری اعتراضی که حاکی از انشعابی خاموش در این سازمان است به خبرگزاری فارس گفت: رویکرد رو در رو با مردم و مغایر با منافع ملی در بیانیه اخیر این سازمان، سایه قهقرایی را بر این تشکل مستولی کرده است.

وی افزود: بیانیه اخیر سازمان به نوعی ما را در مقابل خواست عمومی مردم قرار داده است و نمی‌دانیم چگونه باید پاسخگوی مردم باشیم.

این عضو سازمان مجاهدین تأکید کرد: بارها گوشزد کرده‌ایم که اجازه نمی‌دهیم جریانات مختلف از حضور مردم سوءاستفاده کنند اما باید توجه دوستان بیش از پیش به این مسئله می‌شد که خواسته گروه‌های مختلف مردم در موضوع هسته‌ای را نادیده نگیریم.

وی خاطرنشان کرد: با این اقدام برخی اصول مرامنامه سازمان زیر سؤال رفته است؛ مثلا در «بند الف» بر پاسداری از اصول و دستاوردهای انقلاب تأکید شده،‌ در «بند د» ‌هم تصریح شده که نباید اجازه دهیم کشورمان استثمار شود؛ اما در بیانیه این اصول از مرامنامه زیر سؤال رفته است و ما اجازه نمی‌دهیم افرادی اصول سازمان را زیر پا گذاشته و برای منافع خودشان، حیثیت و ماهیت چندین ساله سازمان مجاهدین انقلاب را نابود کنند.

علاوه بر این عضو ناشناس، محمد سلامتی دبیر کل سازمان مجاهدین هم دیروز مفاد بیانیه سازمان متبوع خود را رد کرد.

سلامتی به فارس گفت: در مقابل دشمن به هیچ وجه نباید مرعوب شد و دشمن را نباید آنقدر بزرگ شمرد که در مقابل آن احساس خفت کرد؛ چون ملت ما پشتیبان انقلاب است.

سلامتی با اشاره به این نکته که اگر با قدرت ملی ایران برخورد حساب‌‌شده‌ای صورت نگیرد، امکان تضعیف آن وجود دارد، اظهار داشت:‌ ملت بزرگ ما از نظام و انقلاب دفاع می‌کنند و این بزرگ‌ترین قدرت ملی ماست و قطعاً با عظمت مردمی و اقدامات حساب شده مسئولان، ایران سربلند خواهد بود.

وی ادامه داد: طرح کردن مشکلات بیش از آنچه که واقعیت دارد باعث تضعیف روحیه می‌شود، اما در عین‌حال نباید مشکلات را کوچک شمرد و این وظیفه رسانه‌های جمعی، شخصیت‌ها و گروه‌ها است که دقت کنند و مشکلات را در همان حدی که هست تبیین کنند تا مردم و مسئولان به اشتباه نیفتند.

منابع کیهان می گویند در حال حاضر در داخل سازمان مجاهدین دو جریان متمایل به حفظ منافع ملی و مرعوب از تهدیدهای خارجی در تقابل هستند که این امر باعث بروز تنش‌هایی میان لایه‌های مختلف این سازمان و اعضای آن شده است.

این در حالی است که با توجه به «بند د» از مرامنامه این سازمان که گفته شده است : «هر گونه تغییر و انحراف از ماهیت اصیل این سازمان به منزله خیانت به بنیانگذاران سازمان بوده و خود به خود موجب انحلال سازمان می‌گردد» این سازمان منحل شده است.

شایان ذکر است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالهای حاکمیت دولت اصلاحات با صدور بیانیه‌ای این سازمان را نامشروع خواند.

با این شرایط به نظر می‌رسد لازم است تا عناصر متعهد و اصولگرای این سازمان، با توجه به رویه ضدمنافع ملی، اصول و آرمان‌های انقلاب و مغایر کلام صریح رهبری هرچه زودتر حساب خود را از عناصر مرعوب این جریان جدا کرده و تعلق خود را با صدور بیانیه‌ای به اثبات برسانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات