تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲  ، 
کد خبر : ۶۳۷۲۰

هنری‌ کیسینجر: گفتگو با احمدی‌نژاد عاقلانه‌ نیست


وزیر امور خارجه‌ اسبق‌ آمریکا در دوران نیکسون و فورد گفت حق‌ با مک کین است و گفتگو با احمدی‌ نژاد در اوضاع‌ فعلی‌ غیر عاقلانه‌ است به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ فاکس‌ نیوز مجری‌ شبکه‌ در ابتدا با اشاره‌ به‌ اظهارات دو نامزد انتخاباتی‌ آمریکا درباره‌ گفتگوی‌ مستقیم‌ با ایران و رئیس‌ جمهور ایران پرسید حقیقت چیست آیا شما از دیدار رئیس‌ جمهور آمریکا با احمدی‌ نژاد و مذاکره‌ با وی‌ بدون هیچ قید و شرطی‌ حمایت می‌کنید؟ کسینجر گفت: نه‌ اینطور نیست بحث من این بود که‌ گفتگو با ایران در برخی‌ سطوح‌ مفید است از نظر من این کار باید باید سطح‌ فراتر از سطح‌ کاری‌ باشد و رئیس‌ جمهور در این میان مداخله‌ ای‌ نداشته‌ باشد و این کار باید تا زمانی‌ که‌ به‌ توافق‌ نزدیک شده‌ باشیم‌ یا از ماهیت آن مطلع‌ باشیم‌ ادامه‌ یابد تا پای‌ رئیس‌ جمهور باز شود مجری‌ پرسید از این رو نظر شما این است که‌ گفتگو ها باید در سطح‌ پایین تر باشد شاید در سطح‌ وزیر امور خارجه‌ ولی‌ شما باور ندارید که‌ رئیس‌ جمهور آمریکا به‌ شکلی‌ که‌ باراک اوباما میگوید می‌ خواهد انجام‌ دهد وارد عمل‌ شود کیسینجر گفت: درست است مجری‌ پرسید در صورتی‌ که‌ رئیس‌ جمهور آمریکا چنین کاری‌ کند چه‌ خطری‌ دارد؟ وزیر امور خارجه‌ اسبق‌ آمریکا گفت در مرحله‌ نخست باید درک کنیم‌ که‌ اگر ایران به‌ سلاح‌ اتمی‌ دست یابد اوضاع‌ خاورمیانه‌ در مقایسه‌ با اوضاع‌ فعلی‌ آن تفاوت بسیار چشمگیری‌ خواهد کرد چنین کاری‌ به‌ ایران این قدرت را می‌ دهد که‌ با اتکا به‌ سلاح‌ اتمی‌ دفاع‌ کند و نشان خواهد داد.
دیدگاه‌ شورای‌ امنیت که‌ از ایران می‌ خواهد از ساخت سلاح‌ اتمی‌ دست بردارد کاملا نادیده‌ انگاشته‌ شده‌ است شماری‌ از کشورها هستند که‌ گفته‌ اند رسیدن ایران به‌ سلاح‌ اتمی‌ پذیرفتنی‌ نیست ولی‌ خود لفظ پذیرفتنی‌ نیست هم‌ منظور از این کلمه‌ نیز متفاوت است وی‌ افزود به‌ باور من گفتگو با این کشور می‌ تواند برای‌ نشان دادن آنچه‌ ما آن را پذیرفتنی‌ نمی‌ دانیم‌ یا اتخاذ راههای‌ دیگر مفید باشد برای‌ این کار باید سطحی‌ انتخاب شود که‌ بتوان تلاش‌ هایی‌ را که‌ برای‌ این منظور صورت می‌ گیرد آزمود رئیس‌ جمهور نمی‌ تواند اولین گفتگو کننده‌ باشد زیرا در صورت شکست گفتگوها در این سطح‌ کشور گفتگو شونده‌ می‌تواند از این حربه‌ به‌ عنوان عامل‌ تبلیغاتی‌ بلند مدت خود برای‌ مشروعیت دادن به‌ مبارزات خود ضد آمریکا بهره‌ جوید مجری‌ گفت: یکی‌ از مسائلی‌ که‌ مک کین می‌ گوید این است که‌ چنین کاری‌ می‌ تواند احمدی‌ نژاد را در چشم‌ مردم‌ دنیا مشروع‌ جلوه‌ دهد به‌ دیگر سخن شما به‌ این مرد که‌ می‌ گوید اسرائیل‌ باید از صفحه‌ روزگار محو شود حتی‌ با عکس‌ گرفتن در کنار هم‌ نیز مشروعیت می‌ دهد آیا اینگونه‌ نیست کیسینجر گفت به‌ نظر من مک کین حق‌ دارد و چنین کاری‌ یعنی‌ نشستن با احمدی‌ نژاد برای‌ گفتگو غیر عاقلانه‌ است در ضمن برای‌ گفتگو باید نامه‌ نگاری‌ های‌ فراوان در سطوح‌ پایین تر صورت گیرد در زمان نیکسون و برای‌ گفتگو با مائو حدود دو سال‌ نامه‌ نگاری‌ در سطح‌ پایین صورت گرفت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات