تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۶۴۳۶۲
گفت‌وگو با محمدرضا اسلامی

تقویت انسجام برای حضور در انتخابات مجلس هشتم


اعتماد ملی: هر چند که تب انتخابات فروکش کرده ولی انتخاباتی که سال آینده پیش‌رو داریم سبب شده تا دفاتر استانی حزب اعتماد ملی بیش از گذشته در اندیشه انسجام تشکیلات باشند. استان‌هایی که در غرب و شرق هستند همه در تلاشند تا نام اعتماد ملی را در تمامی نقشه ایران به نیکی به ثبت رسانند. محمدرضا اسلامی نیز تابلوی اعتماد ملی را بر فراز نام آذربایجان شرقی برافراشت.او که زمانی در جبهه‌های جنگ حضور داشته اکنون در کسوت یک معلم به انسجام حزب اعتماد ملی در استان خود می‌اندیشد. او تحزب را محرک پویایی جامعه برمی‌شمرد و بنابر این با اعتقاد به مشی حزب اعتماد ملی به قول خودش «ندای یار دیرین امام را لبیک گفته است.»

*آذربایجان شرقی از استان‌هایی است که قومیت‌های ترک زبان را در خود جای داده است، در مدت یک سال‌ونیم گذشته تا چه اندازه توانسته‌اید از نظر تشکیلاتی سطح حزب را ارتقا دهید؟

**حزب اعتماد ملی فعالیت غیررسمی‌اش را از اوایل فروردین 85 در این استان شروع کرده و پس از افتتاح در تیر ماه، جلسات هفتگی خویش را به صورت منظم تشکیل می‌دهد. با این وصف با توجه به عوامل عدیده در این استان از جمله حوادث خرداد ماه سال جاری در دانشگاه‌ها و شهرها در ارتباط با روزنامه ایران و نیز رکود سیاسی حاکم بر کشور آنچنان که مطلوب است حزب نتوانسته در طبقات و لایه‌های مختلف مردم جایگاه بهینه خود را بیابد لیکن شورای مرکزی مصمم است برنامه‌های خویش را در ماه‌های آتی عملی سازد. در این راستا جلساتی با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان عضو تشکل‌های همسو، اساتید دانشگاه کاندیداهای شورای شهر تبریز اعم از کسانی که موفق شده‌اند و بزرگوارانی که به شورا راه نیافتند تشکیل داده است.

*نقش اعتماد ملی در استان آذربایجان شرقی در انتخابات اخیر چه بود؟

**بنا بر رسالت خطیر حزب اعتماد ملی و تاکید بر حضور قدرتمند در عرصه انتخابات، این دفتر نیز جلسات منظمی را جهت پیشبرد این مهم برگزار نمود. با طیف اصلاح‌طلبان جهت رسیدن به فهرست مشترک وارد مذاکره شدیم و در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان به طور جدی شرکت نمودیم اما به جهت فضای سیاسی حاکم بر استان و رد صلاحیت‌های گسترده از طیف اصلاح‌طلبان، شورای هماهنگی مذکور به نتیجه نرسید اما اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در استان اصرار داشتند که چون این انتخابات برای حزب اولین تجربه است و سیاست حزب هم این بود که حتماً در انتخابات به صورت جدی و موثر حضور داشته باشیم و فهرستی را ارائه کنیم، بر این مبنا با کاندیداهای محترم جلسات متناوبی برگزار نمودیم و نهایتا کاندیداهای مورد حمایت حزب را که دارای شاخص‌های ما از جمله داشتن سلامت مالی و اعتقادی و پایبندی به کار تشکیلاتی، داشتن طرح و برنامه و علاقه‌مندی به حرکت‌های اصلاحی در جامعه بود را در فهرست قرار دادیم.

*آیا حضور شما که بر موثر بودن آن تاکید دارید همراه با کسب پیروزی بود؟

**اگر موفقیت را پیروزی فهرست ارائه شده از سوی اصلاح‌طلبان بدانیم ما توفیقی کسب نکردیم و از فهرست ارائه شده ما تنها دو نفر به شورای شهر راه یافتند اما اگر موفقیت را از جنبه‌های دیگر بنگریم می‌توانیم بگوییم که ما به همراه دیگر اصلاح‌طلبان استان توانستیم در فضای سنگین و با وجود فشارهای عدیده به توافق در یک فهرست 11 نفری برسیم و در عرصه رقابت با ائتلاف‌هایی که طرفدار دولت نهم بودند حضور یافته و فضای رقابتی را در انتخابات ایجاد کنیم.

*سال آینده انتخابات مجلس هشتم را پیش رو داریم، شما چه برنامه‌هایی برای فعالیت آینده در نظر دارید؟

**از نظر تشکیلاتی تقویت شورای مرکزی استان، شناسایی و جذب نیروهای توانمند، تقویت کمیته‌ها و شاخه‌ها است که کمیته آموزش به لحاظ اهمیت در پیشبرد اهداف حزب و شاخه جوانان و دانشجویان به سبب ارتباط تنگاتنگ با قشر مذکور از اولویت‌های ما در استان است. تشکیل دفاتر شهرستانی، برگزاری جلسات مشترک با گروه‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی حقیقی برای حضور با نشاط در انتخابات مجلس هشتم را مد نظر داریم. از سوی دیگر تدارک برنامه‌های فصلی برای کمیته‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی و همچنین رایزنی با استان‌های مجاور برای ایجاد دفتر منطقه از محورهای کاری اعتماد ملی در آذربایجان شرقی است.

*شما به نادیده گرفتن نقش احزاب در جامعه اشاره کردید. چه معیاری موجب پذیرش مسئولیت استانی حزب از سوی شما شد؟

**من به حرکت‌های حزبی در محدوده نظام اعتقاد دارم زیرا به نظر من اگر زمینه لازم برای فعالیت احزاب فراهم شود می‌تواند گامی برای خارج کردن جامعه از رکود بوده و همچنین محرکی قوی برای نشاط و پویایی باشد.

از سوی دیگر تحزب باعث می‌شود تا زمینه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف فراهم شود و نحوه نظارت مردم بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی که منبعث از بطن جامعه است نهادینه گردد. بنابر این با توجه به آشنایی‌ای که با شخص آقای کروبی در مجمع روحانیون مبارز داشتم و نظر به اشراف کامل نسبت به دیدگاه‌های ایشان و حرکت در مسیر خط امام و رهبری و همچنین اهتمام خاص برای تسریع حرکت‌های دینی و انقلابی با پیش فرض اینکه بسیاری از اصول و مبانی در قالب زمان نیاز به بازبینی و به روز کردن دارد به ندای یار دیرین امام لبیک گفته و مسئولیت حزب را پذیرفتم.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات