«دولت آمریکا در شرایط فعلى اعتماد خود را به پاکستان از دست داده و چشم اندازهاى موفقیت این کشور در پاکستان نیز اکنون بسیار جنجال و چالش برانگیز شده است. یاس و ناامیدى و ازدست رفتن اعتماد به پاکستان به آن منجر شده است که آمریکا براى عملى کردن اهداف خود و چیزى که خود آن را مبارزه با طالبان مى نامد از مرزهاى افغانستان اقدام به حمله به خاک پاکستان کند.»
به گزارش ایسنا بنا به تحلیلى که در روزنامه اتریشى اشتاندارد به چاپ رسیده، تغییر رویه و استراتژى آمریکا در پاکستان یکى از موضوعات جنجالى در واشنگتن از ماه ژوییه بوده است. فشارهاى پیوسته CIA به ارتش آمریکا نهایتا منجر به آن شد که کاخ سفید دستور انجام حمله و عملیات نظامى در خاک پاکستان آن هم بدون موافقت مقامات پاکستانى را صادر کند. البته اجازه براى تجاوز به خاک پاکستان و تعقیب متهمان به عملیات هاى تروریستى چیزى است که آمریکایى ها از دوران پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان اجازه آن را کسب کرده اند و از آن زمان به بعد آن ها مبادرت به تهدید نقاط مرزى پاکستان نموده اند. نیروهاى امنیتى آمریکا به ویژه معتقدند که بسط و گسترش جنگ به خاک پاکستان جایى که اغلب تروریست ها در آن جا پناه گرفته اند، مى تواند راهکارى براى مبارزه با تروریسم باشد. در ادامه این تحلیل آمده است: تصمیم آمریکا براى تغییر استراتژى اش در پاکستان منعکس کننده یاس و ناامیدى این کشور براى توسعه و حاکم ساختن آرامش در پاکستان و همین طور نشان دهنده عدم اعتماد آمریکا به ارتش و دولت پاکستان است. در هر صورت مى توان گفت که سیاست تغییر یافته آمریکا در برابر پاکستان به دولتمردان جدید اسلام آباد که در راس آن ها آصف على زردارى، رئیس جمهور منتخب این کشور و نماینده حزب مردم (PPP) قرار دارد، کمک نخواهد کرد. بنا به این تحلیل مى توان گفت که حملات آمریکا به پاکستان در ابعاد گسترده تر مى تواند به خوراک و منبع تغذیه اى براى تبلیغات افراط گرایانه در سطح گسترده تر تبدیل شود؛ امرى که قادراست منجر به جلب مبارزان خارجى بیشترى شود، چرا که این طور به نظر مى رسد حتى اگر نقاط مرزى پاکستان و افغانستان را به عنوان پناهگاه و محل عقب نشینى القاعده بدانیم این مساله بیشتر به عنوان رویداد و موضوعى محلى و داخلى جلوه مى کند. در ادامه این تحلیل آمده است: اکنون تصمیم قطعى آمریکا براى تجاوز خود سرانه به خاک پاکستان به مسابقه طناب کشى بین برخى مقامات پاکستان و آمریکا تبدیل شده است چرا که برخى مقامات پاکستانى هم چون اشفق کیانى، رئیس ارتش با پیشنهاد آمریکا براى آموزش ارتش پاکستان که در نقاط مرزى با افغانستان مشغول فعالیت هستند وهمین طور حضور برخى نیروهاى آمریکایى در این نقاط مخالفند. البته پاکستان نیز در مسیر مبارزه با طالبان سربازان خود را در ژوییه افزایش داد و به تهاجمى گسترده علیه افراطیون دست زد، تهاجمى که کشته شدن صدها تن را در پى داشت. درادامه تحلیل اشتاندارد آمده است: دولت جدید پاکستان نیز در مسیر مبارزه با طالبان راه باریک و خطرناکى ر ا براى خود انتخاب کرده است چرا که اکثریت پاکستانى ها خواهان مذاکره با افراطیون هستند و معتقدند که براى ایجاد و حکفرما شدن دوباره صلح باید افراطیون نیز در قدرت سهم داشته باشند. البته با اتخاذ رویکرد جدید آمریکا در قبال پاکستان، آمریکا باید بیش از پیش تعداد سربازان خود را در نظر بگیرد. در این زمینه استراتژى افغانستان نیز در تقابل با استراتژى اتخاذ شده در پاکستان قرار دارد. با وجود آنکه ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهاى آمریکا مخالف هرگونه کاهش سریع نیروها در عراق است و ارتش آمریکا در افغانستان با توجه به موافقت و درخواست حامد کرزاى، رئیس جمهور افغانستان نیازمند افزایش سربازانش است، برنامه هاى جدید آمریکا نشان مى دهد که این کشور باید بتواند از عهده تامین نیروهاى احتمالى در پاکستان نیز برآید. در بخش پایانى این تحلیل آمده است: البته این واقعیت هنوز قابل تردید است که استراتژى افزایش نیرو در افغانستان یا اعزام نیرو به پاکستان تحول اساسى را در این منطقه به دنبال خواهد داشت، یا این که فقط کشته شدن انسان هاى بى گناه پیامد اصلى و مهم آن خواهد بود.
تنش در روابط دو کشور
در همین راستا یوسف على گیلانى، نخست وزیر پاکستان حمله جنگنده هاى بدون خلبان آمریکایى به خاک کشورش در ایالت وزیرستان را که موجب کشته شدن ۱۲ شهروند پاکستانى شده بود، محکوم کرد. در این میان گروه اپوزیسیون مخالف دولت خواستار خروج پاکستان از هم پیمانى با آمریکا در مبارزه با تروریسم شد. گیلانى روز گذشته در دیدار با روزنامه نگاران گفت: «موضوع حمله آمریکا به وزیرستان را از کانال هاى دیپلماتیک با طرف هاى آمریکایى در میان خواهیم گذاشت و تلاش مى کنیم آمریکایى ها را قانع کنیم که در هر حالتى به استقلال و تمامیت ارضى پاکستان احترام بگذارند.» بر اساس گزارش ها بامداد جمعه یک فروند هواپیماى بدون سرنشین حمله موشکى به یکى از مدارس دینى که در گذشته یک مدرسه دینى دولتى بوده در شهر میرانشاه در ایالت وزیرستان انجام داد که در این حمله ۱۲ نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمى شدند. این حمله در چارچوب سلسله حملاتى است که هواپیماهاى بدون سرنشین نیروهاى امنیتى آمریکا در تعقیب گروه هاى شبه نظامى در ماه هاى اخیر در پاکستان آغاز کرده اند. اشفق کیانى، رئیس ستاد ارتش پاکستان نخستین فردى بود که نسبت به این حمله به شدت واکنش نشان داد و با صدور بیانیه اى حمله آمریکا به خاک کشورش را به شدت محکوم کرد. وى در این بیانیه تاکید کرد، به هر قیمتى شده از استقلال کشورش دفاع مى کند. یوسف على گیلانى نیز در جلسه اى با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان گفت: «ارتش در سایه رهبرى دولت از تمام خاک پاکستان حمایت مى کند و دولت و ارتش در این زمینه نظر یکسانى دارند.» در همین حال روزنامه آمریکایى نیویورک تایمز گزارش داد، جورج بوش رئیس جمهورى ایالات متحده در ماه جولاى براى نخستین بار دستور سرى براى حمله نیروهاى ویژه ایالات متحده در خاک افغانستان به مناطقى از پاکستان را بدون هماهنگى با اسلام آباد صادر کرد. یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «دستور محرمانه بوش براى حمله به پاکستان نشان دهنده اوج گرفتن تنش ها بین واشنگتن و اسلام آباد پس از هفت سال حضور نظامى ایالات متحده در افغانستان است.» دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یکى از کمیته هاى فرعى کنگره نیز گفت: «از این پس، کنترل مناطق مرزى پاکستان نیز در دستور کار استراتژى جدید جنگ علیه تروریسم آمریکا در افغانستان قرار مى گیرد.» اما این اقدام ایالات متحده و اظهارات مقام هاى بلندپایه آن کشور با موضع تند نمایندگان مجلس پاکستان مواجه شد به گونه اى که شمارى از آنان تلویحا خواستار خروج پاکستان از پیمان مبارزه با تروریسم با ایالات متحده شده اند. احسان اقبال نماینده پارلمان و از اعضاى حزب مسلم لیگ به رهبرى نواز شریف در این باره گفت: «این روزها ما باید به کشورهاى خارجى بفهمانیم که پاکستان به هیچ عنوان اجازه چنین سوء استفاده اى به کسى نمى دهد. اگر بنا باشد چنین وقایعى بار دیگر تکرار شود، پاکستان ساکت نخواهد نشست و امکان خروج نهایى از پیمان مبارزه با تروریسم را مورد بررسى قرار خواهد داد.» در همین حال نمایندگان پارلمان پاکستان خواستار تشکیل جلسه فوق العاده براى بررسى چگونگى پاسخ اسلام آباد در برابر حملات مکرر آمریکا به شمال پاکستان به ویژه حمله اخیر جنگنده هاى این کشور به وزیرستان شدند. ایالات متحده بر این باور است که اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، ایمن الظواهرى، معاون وى و مرد شماره دو القاعده و دیگر رهبران و اعضاى این شبکه در این منطقه مستقرند. این در حالى است که ارتش پاکستان از اوت گذشته تا کنون خود چندین بار به مناطق مرزى پاکستان و افغانستان که گمان مى رود نیروهاى طالبان و القاعده در آن مخفى شده باشند، حمله کرده و شمارى از اعضاى این دو شبکه را از پاى در آورده اند. کارشناسان حمله آمریکا به پاکستان در حالى که تنها دو هفته از انتخاب آصف على زردارى به عنوان رئیس جمهورى پاکستان مى گذرد را ضربه اى به جایگاه زردارى مى دانند و معتقدند این اقدام کاخ سفید باعث شده، زردارى از ابتداى فعالیت خود از سوى گروه هاى مخالف به ویژه مسلم لیگ به رهبرى نواز شریف بر سر چگونگى رابطه با آمریکا و مبارزه با تروریسم تحت فشار قرار مى گیرد.