نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: مساله احزاب مشکل عمده و نقص کشور است. دکترعلی سرافرازیزدی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، با بیان اینکه «احزابی شناسنامهدار با خط مشی کاملا مشخص نداریم» افزود: هر روز یک گروه با نام اصلاحطلب و یا اصولگرا شکل میگیرد که افراد مشخص در آنها عضو هستند که البته هر روز در یک گروهند. وی با بیان اینکه «شاید بخشی از این مسائل طبیعی باشد، چرا که تازه چند سالی است که ما از مسائل مختلفی مثل جنگ فارغ شدهایم و وارد بحثهای حکومتی و تعامل سیاسی شدهایم» ادامه داد: در واقع تازه در حال یادگیری این هستیم که از نظر سیاسی باید چه کنیم. به سوی تکامل در بحثهای سیاسی پیش میرویم سرافرازیزدی با بیان اینکه دامنه اصلاح طلبان و اصولگرایان خیلی وسیع است، گفت: نه اصلاح طلبان و نه اصول گرایان، هیچ کدام حرف مشخصی نمیزنند که همه قبول داشته باشند و در واقع گروهها و افراد متفاوتی در این دو جناح وجود دارند، ولی به حمد الله هم اکنون به سوی تکامل در بحثهای سیاسی پیش میرویم. سرافرازیزدی با اشاره به اصولگرایان مستقل گفت: این گروه نیز به همین سمت در حال حرکتند، چرا که معتقدند که نقد دولت و مجلس به صورت شفاف صورت نمیگیرد. وی با اشاره به اینکه «این گروه معتقدند که نقد دولت و حمایت از آن باید با هم انجام شود و نباید نقد را باعث تضعیف دولت بدانیم، چرا که نقد باعث سازندگی و پویایی است» ادامه داد: آنها به اصول تکیه میکنند و فرد را صرفا به خاطر اصولگرا بودنش تایید نمیکنند، بلکه نقاط قوت و نقاط ضعفش را بیان میکنند. خیلی از نقدهای وارد شده به اصلاحطلبان به اصولگرایان نیز وارد است نماینده مردم مشهد در مجلس در ادامه گفتوگو با ایسنا خیلی از نقدهایی که به اصلاح طلبان وارد است را به اصولگرایان نیز وارد دانست و افزود: همان مسائلی که باعث تفرقه و عدم پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس هفتم و یا شوراها برای اصلاح طلبان شد در مورد اصولگراها هم صدق میکند. وی اذعان داشت: آقای خاتمی شایستهسالاری را مطرح کرد ولی عکس آن عمل شد، حال اگر اصولگراها هم این طور عمل کنند قطعا مردم از آنها برمیگردند. سرافرازیزدی با بیان اینکه « وقتی به مردم میگوییم به دنبال شایسته سالاری و مردم سالاری هستیم آنها را گول نزنیم، بلکه باید واقعی عمل کنیم» گفت: اگر موضعگیریهای نیروهای گذشته را انجام دهیم ما هم دچار همان سرنوشتی میشویم که آنها شدند. وی اظهار داشت: اصولگرایان مستقل نیز چنین عقیدهای دارند و معتقدند ما در برخی جاها دچار اشتباه شدیم و نباید به این مساله دچار شویم و من هم تا اندازهای این موضوع را قبول دارم. باید در یک پروسه چند ساله به دنبال احزابی مشخص با برنامههای اجرائی و واقعی باشیم وی اظهار داشت: بسیاری از اتفاقات به خاطر این است که ما احزاب تعریف شده و مشخصی نداریم. برای حل این مشکل باید به دنبال این باشیم که در یک پروسه چند ساله احزابی مشخص را با برنامههای اجرائی و واقعی معرفی کنیم. وی تصریح کرد: مثلا در انگلیس اگر قرار است حزب کارگر روی کار بیاید مردم حزب کارگر و موضع اقتصادی، سیاسی و .... این حزب را میدانند و آگاهانه و با شناخت به حزب و نه به یک فرد رای میدهند. وی ادامه داد: در کشور ما مردم به لیست رای نمیدهند، بلکه به افراد بر اساس شعارها و قولهایشان رای میدهند. این یعنی آزمون و خطا و تا زمانی که احزاب مشخصی نداشته باشیم دچار این اشتباهات میشویم. عضو فراکسیون اصولگرایان پیشزمینه شکلگیری احزاب مشخص را عبرت از گذشته دانست و گفت: احزاب بایستی برای آینده، گروه و سازمان برنامه بریزند و به طور واقعی چیزهای را تعریف کنند که بتوانیم انجام دهیم و در واقع یک برنامه کاربردی داشته باشند تا مشکل حل شود. نماینده مردم مشهد معتقد است: احزابی که قرار است روی کار بیایند باید برنامه اداره حکومتشان از قبل مشخص باشد، یعنی مردم بدانند که در این حکومت یقینا قرار است چه کاری از نظر اقتصادی، سیاسی، و ... انجام شود. از اشتباهات گذشته عبرت نمیگیریم وی با بیان اینکه معمولا اشتباهات گذشته را تکرار میکنیم و از آن عبرت نمیگیریم، اذعان داشت: به عنوان مثال اگر دوباره اصلاحطلبان روی کار بیایند قطعا 90 درصد کارهای قبلی را تکرار خواهند کرد. نماینده مشهد با بیان اینکه باید دو جناح اصول گرا و اصلاح طلب باید به طرح جامع بیندیشند، گفت: برنامهریزی اساسی لازم است، چرا که اگر قرار است حزب A روی کار بیاید باید تمام نیروهایش مشخص و اقداماتش تعریف شده باشد. سرافرازیزدی در خصوص وضعیت فعلی اصلاح طلبان گفت: آنها قبول کردند که یک سری کارهایی را که نباید بکنند، و در واقع درس خوبی گرفتهاند و حداقل این در گفتههایشان مشخص است. وی ادامه داد: اصلاحطلبان فهمیدند که موفقیت در اتحاد است، خودشان را با وجود آسیبهایی که در انتهای کار آقای خاتمی دیدند و تفرقهای که شکل گرفت، جمع و جور میکنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات معتقد است: اصلاحطلبان در انتخاب شوراها خوب عمل کردند و در واقع از اشتباهات اردوگاه اصولگرا در دولت بهرهبرداری خوبی کردند و میکنند. وی افزود: در انتخابات شوراها درست است که اصولگراها بیشتر رای آوردند ولی رای اصلاح طلبان هم در خیلی از جاها بد نبود، در واقع با توجه به گذشته نه چندان دورشان، انتظار این آراء هم نمیرفت. عملکرد اصولگرایان در دو سال گذشته باعث شد اصلاحطلبان بتوانند آراءشان را بازسازی کنند سرافرازیزدی با بیان اینکه «یک سری از عملکردهای اصول گرایان در دو سال گذشته باعث شد اصلاح طلبان بتوانند آراءشان را باز سازی کنند» گفت: هم اکنون جایگاه اصلاحطلبان جایگاه اقلیت محض نیست و آنها با تغییر شعارهایشان سعی در جبران اشتباهان گذشتهشان دارند. وی با بیان اینکه انتخابات مجلس هشتم قابل پیشبینی نیست، افزود: اگر صادقانه حرف بزنیم و نه سیاسی، انتخابات مجلس هشتم از مجلس هفتم مهمتر است؛ چرا که در انتخابات مجلس هفتم مشخص بود اصولگراها پیروزند چون اصللاح طلبان لیست خوبی ارائه نکرده بودند. نماینده مردم مشهد ادامه داد: در انتخابات مجلس هشتم با توجه به عملرد دولت و مجلس و برخی مسائل سیاسی نمیشود دیگر به اصلاح طلبان به عنوان اقلیت نگاه کرد. گروههای سیاسی در چند سال گذشته در دانشگاه میدانی را باز کردهاند وی در پاسخ به اینکه وضعیت تشکلهای دانشجویی را چطور ارزیابی میکنید، گفت: طبیعت دانشجو همیشه این بوده است که متفاوت حرف بزند و دوست دارد با آنچه هست مخالفت کند، چرا که دانشجویان پرشورند. نماینده مشهد ادامه داد: همانطور که در گذشته و حال مشاهده میکنید مرکز اصلی و ثقل اکبر، دانشگاهها و دانشجو بوده است و این نشانه این است که دانشجو وظیفهاش را خوب میشناسد. وی تاکید کرد: ولی همیشه این خطر وجود داشته که دانشجو با خطهای سیاسی بیرون ارتباط تنگاتنگی داشته باشد و دانشگاه محفلی برای پیاده کردن مقاصد سیاسی، گروههای مختلف شود. ما به دانشجویان سیاسی نیاز داریم سرافرازیزدی در ادامه گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: دانشگاه باید محل نقد علمی مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد و بدون تعصب برای آنها راه حل پیدا کنیم. سرافراز ادامه داد: اما در چند سال گذشته متاسفانه دانشگاه این طور نبوده است و گروههای سیاسی در دانشگاه میدانی را باز کردهاند و در همان جهت حرکت میکنند و گروههای حاکم اجازه فعالیت به سایر گروهها را نداده و بیشتر با بحث و شلوغی هیجان کارهای خود را انجام میدهند. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ما به دانشجویان سیاسی نیاز داریم چرا که سیاست جزء لاینفک زندگی یک مسلمان است. عضو فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه" متاسفانه آنچه که معمولا با آن مواجهیم بازی سیاسی است تا سیاست واقعی و این باعث خراب شدن کار و لطمهزدن میشود، گفت: باید محیط سالم باشد و هر مدیری با هر گرایشی که روی کار میآید محیط را برای تضارب آراء فراهم کند. وی در پاسخ به اینکه اکنون محیط دانشگاه چگونه است؟، گفت: تقریبا و نه تحقیقا محیط مناسب است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه من 6 سال در انگلیس درس خواندهام، تصریح کرد: در دانشگاههای انگلیس جایی به اسم یونیوم وجود دارد که تمام تشکلهای سیاسی در آن اتاق دارند و فعالیت میکنند، ولی یک بار هم شما نمیبینید که سیستم مدیریتی دانشگاه را به هم بریزند. وی ادامه داد: این به خاطر این است که آنها در چارچوب قانون فعالیتهای خود را انجام میدهند و ما نیز اگر فرهیختهایم بایستی در چارچوب قانونی که به آن متعهد شدهایم گام برداریم و قانون را سیاسی نکنیم. دانشگاه باید خوراک جامعه را فراهم کند وی افزود: دانشگاه باید محل تولید کار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی باشد و در واقع دانشگاه باید خوراک جامعه را فراهم کند و به مردم امید دهد نه اینکه همه چیز را بر هم زند. سرافرازیزدی معتقد است: طیف وسیع دانشجوی ما خوب عمل میکند و فقط طیف محدودی هستند که وارد اینگونه مسائل میشوند و ما نباید اینها را به دانشگاه ربط دهیم. وی ادامه داد: علت سرد شدن بچهها هم همین است، چرا که میدانند پشت گروههای سیاسی معامله اتفاق میافتد و به همین دلیل دانشجو وارد عرصه سیاسی نمیشود. نماینده مشهد تاکید کرد: دانشگاه باید در چارچوب قانون وظایف خودش را انجام دهد و با دانشجو، رییس و استاد متخلف برخورد کند. وی اذعان داشت: برای این منظور بایستی قانون تدوین شود هر چند قانون داریم، ولی خود را ملزم به رعایت آن نمیکنیم و آن را نقض میکنیم. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: ما مسایل دانشگاه را سیاسی میکنیم و کسی نیست جلوی آن را بگیرد. تشکلهای دانشجویی از نظام سیاسی فاصله نگرفتهاند وی در خصوص فاصله ایجاد شده بین تشکلها و نظام سیاسی گفت: از بین کل تشکلهای دانشجویی فقط چند تشکل است که مخالف عمل میکنند. سرافرازیزدی افزود: در هر نظام سیاسی عدهای موافقاند، عدهای مخالف و زمانی که گروهی دست روی مسائل کلیدی جامعه میگذارند و آنها را زیر سوال میبرند، با همه جامعه مخالفند چرا که اصلا تفکرشان چیزی دیگری است. وی تاکید کرد: تشکلها از نظام سیاسی فاصله نگرفتهاند و فقط تعداد محدود و نفوذی وجود دارند. انرژی هستهای به یک مساله ملی تبدیل شده است وی در خصوص تحریمها و تاثیرش بر جامعه به مصوبات مجلس اشاره کرد و گفت: در رایگیریهایی که برای انرژی هستهای در مجلس تصویب شده است همه با رای بالای 200 نفر تصویب شده است. این مساله یعنی اینکه این مهم به یک مساله ملی تبدیل شده است و همه گروهها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب به آن اعتقاد دارند. وی ادامه داد: اکنون مثل قدیم نیست و حتی تهدید آمریکا هم برای مردم به طنز تبدیل شده، چرا که حمله به ایران حرف است و در صورت حمله این خود آمریکاست که ضرر میکند و در واقع مردم مثل گذشته از آمریکا نمیترسند و همه گروههای سیاسی متوجه شدند که باید منافع ملی را تعقیب کنند و همه حرفها یکنواخت است. سرافرازیزدی در خصوص موضعگیریهای زمان خاتمی گفت: موضعگیریها هیچ فرقی نکرده است و در هر دو زمان یک هدف را دنبال کردهایم با این تفاوت که در آن زمان برای اثبات اینکه دنبال شر نیستیم لازم بود تعلیق کنیم و امروز شرایط ایجاب میکند که حتی یک ساعت هم تعلیق نکنیم. وی اظهار داشت: آمریکا خیلی خوب متوجه شد که با تغییر دولت از خاتمی به احمدینژاد هیچ چیز فرق نکرد؛ چرا که مساله ملی است و ما به آنچه که باید رسیدهایم.