تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۶۵۹۷۵

خاتمی:‌ از سند چشم‌ انداز دور شده‌ایم‌


سید محمد خاتمی‌ گفت: معتقدم‌ اکنون برنامه‌ چهارم‌ توسعه‌ کنار گذاشته‌ شده‌ است و از اهداف سند چشم‌ انداز دور شده‌ایم.‌ به‌ گزارش‌ خبرنگار واحد مرکزی‌ خبر رئیس‌ جمهور سابق‌ کشورمان در حاشیه‌ همایش‌ نفت توسعه‌ و دموکراسی‌ در جمع‌ خبرنگاران افزود: پول‌ نفت باید بیشتر برای‌ ایجاد زیر ساختها و حمایت از بخش‌ خصوصی‌ هزینه‌ شود. وی‌ تصریح‌ کرد نمی‌توانیم‌ در یک شب، مسائل‌ اتکا به‌ نفت کشورمان را حل‌ کنیم‌ اما باید با دو یا سه‌ برنامه‌ شیوه‌ استفاده‌ از نفت را تغییر دهیم.‌ خاتمی‌ گفت: دولت هشتم‌ سعی‌ کرد در این جهت گام‌ بردارد اما کاری‌ مشکل‌ است. وی‌ تصریح‌ کرد: سعی‌ کردیم‌ بر اساس‌ سند چشم‌ انداز 20 ساله‌ نظام‌ و برنامه‌ توسعه‌ حرکت و تلاش‌ کنیم‌ اما گویا دوستان تشخیص‌ داده‌ اند که‌ این مسیر را عوض‌ کنند. رئیس‌ جمهور سابق‌ کشورمان درباره‌ کاهش‌ قیمت نفت نیز گفت: افزایش‌ قیمت نفت موقعیت خوبی‌ برای‌ ما ایجاد کرد اما معتقدم‌ از این فرصت به‌ خوبی‌ استفاده‌ نشد. خاتمی‌ افزود: هر قدر بتوانیم‌ اتکا به‌ نفت را در بودجه‌ عمومی‌ دولت کاهش ‌دهیم‌، می‌ توانیم‌ موفق‌ تر عمل‌ کنیم‌.
وی‌ تصریح‌ کرد: کاهش‌ قیمت نفت مشکلاتی‌ ایجاد می‌ کند اما می‌ تواند منشا خیر نیز باشد و مسئولان کشور را به‌ این توجه‌ برساند که‌ بالاخره‌ باید اتکای‌ خود را به‌ بودجه‌ نفت کاهش‌ دهند. خاتمی‌ گفت: فعالیت مهمی‌ که‌ در دولت هشتم‌ انجام‌ شد تاسیس‌ حساب ذخیره‌ ارزی‌ به‌ منظور در خدمت بودن بودجه‌ نفت برای‌ جامعه‌ بود، در آن زمان نیز اتکای‌ ما به‌ نفت بود ولی‌ سعی‌ کردیم‌ هر سال‌ این اتکا را کاهش‌ دهیم‌. وی‌ تصریح‌ کرد: هرگز نمی‌ توانیم‌ اتکای‌ خود را به‌ نفت کاهش‌ دهیم‌؛ زیرا نفت سرمایه‌ ماست اما باید این سرمایه‌ تجدید ناپذیر و زیرزمینی‌ را به‌ سرمایه‌ ای‌ دائم‌ و پویا تبدیل‌ کنیم.‌ خاتمی‌ اتکای‌ بودجه‌ های‌ عمومی‌ و جاری‌ کشور به‌ نفت را وحشتناک دانست و افزود: شاید این چنین شوک هایی‌ که‌ وارد می‌ شود و قیمت نفت کاهش‌ می‌ یابد، موجب بیداری‌ شود تا به‌ فکر راههای‌ دیگری‌ برای‌ اداره‌ کشور و استفاده‌ بهینه‌ از این سرمایه‌ ملی‌ باشیم‌.
خاتمی‌ همچنین درباره‌ پرونده‌ شرکت پتروپارس‌ گفت: خوشبختانه‌ این پرونده‌ بسته‌ و مشخص‌ شد که‌ همه‌ ادعاها و سرو صداهائی‌ که‌ به‌ راه‌ انداخته‌ بودند، بیخود بود و اکنون همه‌ متهمان تبرئه‌ شده‌ اند. خاتمی‌ گفت: اکنون با رای‌ قاطع‌ قوه‌ قضائیه‌ شرکت پتروپارس‌ تبرئه‌ شده‌ است. وی‌ افزود: پتروپارس‌ یکی‌ از افتخاراتی‌ بود که‌ می‌ توانست اتکای‌ ما را به‌ شرکتهای‌ بین المللی‌ کاهش‌ دهد. خاتمی‌ گفت: اکنون این افتخار را داریم‌ که‌ خدمات فنی‌، فناوری‌ و صنعتی‌ به‌ اتکای‌ این گونه‌ شرکتها به‌ خارج‌ صادر می‌ شود. رئیس‌ جمهور سابق‌ کشورمان افزود: در دولت هشتم‌ صدور خدمات فنی‌ و اقتصادی‌ از مرز 2 میلیارد دلار گذشت و به‌ جای‌ صادرات کالای‌ خام‌ صادرات صنعتی‌ کشور افزایش‌ یافت.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات