تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۶۶۰۰۹
توافقنامه ابوظبی و یک شرکت اسرائیلی

امنیت خلیج فارس در معرض تهدید


دکتر مصطفی پارسایی‌پور
منابع عربی حاشیه خلیج فارس گفته اند که این دولت امارات و حکومت ابوظبی است که به حاتم بخشی در حق این شرکت سوئیسی- اسرائیلی پرداخته است! برخی منابع سوئیس نیز گفته اند که شرکت مذکور که یک تاجر اسرائیلی – امریکایی به نام "ماتی کوخافی"(Kochavi Mati) آن را اداره می کند به نام "Asia Global Technologies" مشهور است و به اختصار به نام AGT شناخته می شود و در مناقصه های ابوظبی در دولت حاشیه خلیج فارس برنده شده است و جالب تر این که این شرکت با شرکت اسرائیلی معروف به (IAI) که در زمینه دستگاه های امنیتی خاص دریانوردی و فرودگاهی تخصص دارد، همکاری دارد .
بنابه گفته این منابع، کوخافی رئیس شرکت (STG) از پیشرفته ترین شرکتهای فعال در زمینه خدمات امنیتی می باشد و پیش از این شریک صنایع هوایی اسرائیل در زمینه فروش اطلاعات و ابزارها و فناوری مراقبت از فرودگاه های امریکا و دیگر مناطق از جمله خاورمیانه بوده است .
ساختار مرموز
بر اساس اطلاعات فاش شده تعدادی از برجسته ترین فرماندهان نیروی هوایی و دستگاه های امنیتی در شرکت (STG) فعالیت می کنند که از جمله آنها "ایتان بن الیاهو" فرمانده بازنشسته نیروی هوایی است و همچنین تعدادی از کارکنان بازنشسته موساد و شین بیت و ارتش اسرائیلی(IDF) نیز برای این شرکت کار می کنند. نکته مهم در روابط بین این دولت حاشیه خلیج فارس و این تاجر اسرائیلی اینکه قراردادها در تمام بندهای خود شامل بخشهای امنیتی و نظامی و اطلاعاتی بسیار مهم در این کشورمی باشد چه آنکه این شرکت اسرائیلی طرحهای زیادی را برای ارتش و دستگاه اطلاعاتی و اداره های امنیت ملی که مسئولیت فراهم کردن امنیت و اطلاعات سری برای این کشور را دارند، فعالیت داشته است. این شرکت اسرائیلی همچنین متعهد شده است که در زمینه فعال سازی سامانه های سلاح های پیشرفته و سامانه های امنیتی وآموزش دادن کارشناسان اطلاعاتی و کارمندان امنیتی برای حمایت از مرزها و مقابله با عملیاتی نظیر گروگان گیری، کودتا یا تلاش برای اشغال اهداف راهبردی نظیرتاسیسات نفتی ؛ همکاری نماید و خدمات ارائه کند. کارشناسان امنیتی و دفاعی در منطقه خلیج فارس معتقدند که این قرارداد به شرکت اسرائیلی اجازه می دهد که به کمیت عظیمی از اطلاعات حیاتی از امنیت راهبردی و معلومات نظامی منطقه احاطه کامل یابد و در نتیجه مستقیما و بدون امکان نظارت و رصد جابجایی این اطلاعات برای کشور عربی، به اسرائیل منتقل شود .
این کارشناسان بر این باورند که چنین مساحت بسیار گسترده برای فعالیت شرکت اسرائیلی در این کشور عربی زمینه بسیار مناسبی برای جاسوسی این شرکت امنیتی اطلاعاتی حتی در دیگر کشورهای عربی منطقه و امور تجسسی بر ضد ایران فراهم می کند. این کار با ساخت و نصب دستگاه های نظارت و رصد و جاسوسی در کشتی های جنگی و تجاری این کشور و نیز هواپیماهایی که به کشورهای اطراف رفت و آمد دارند، امر دشواری نخواهد بود . این کارشناسان گفته اند که این معامله برای اسرائیل "معامله عمر" است، چرا که به معنی نفوذ امنیتی به شبکه و دستگاه های اطلاعاتی این دولت و از این طریق گامی به سوی نفوذ به ادارات و نهادهای امنیتی و نظامی و اطلاعاتی کشورهای مجاور می باشد. اخبار دیگری حاکی است که یکی از فرزندان شیخ زاید نیز در برابر پورسانت های بسیار بالا در تصویب قرارداد این دولت با شرکت اسرائیلی به ظاهر سوئیسی ؛ نقش مهمی داشته است . گفتنی است که روزنامه صهیونیستی "هاآرتض" چند روز پیش فاش کرد که دهها تن از ژنرالهای بازنشسته دستگاه های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل به عنوان مدیر در تعدادی از شرکتهای برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فعالیت می کنند و تعدادی از شرکتهای نظامی اسرائیلی نیز نقش گسترده ای در این دولتها برعهده گرفته و مشغول فعالیت هستند .
طبق اعتراف این روزنامه: ژنرالهایی که پیش از این در مناصب مهم و حساس موساد و شاباک(امنیت داخلی) و ستاد مشترک ارتش خدمت می کرده اند اکنون در شرکتهای اسرائیلی دولتی و شرکتهای خارجی تحت تملک سرمایه داران یهود که برخی از آنها علاوه بر تابعیت آن کشور ،تابعیت اسرائیلی نیز دارند، فعالیت دارند .
درباره چارچوب کاری این ژنرالهای اسرائیلی بازنشسته "هاآرتض" تاکید می کند که این نظامیان بازنشسته مسئول ارائه راهنمایی و مشاوره های امنیتی به دستگاه های امنیتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره چگونگی بکارگیری سامانه های تسلیحاتی پیشرفته تازه خریداری شده ، و چگونگی بکارگیری جنگ ابزارهای اطلاعاتی و نیز آموزش دادن عناصر امنیتی محلی هستند. هاآرتص تاکید می کند که درآمدهای این ژنرالها بالغ بر دهها میلیارد دلار می باشد و علاوه بر آن آنها به شکل تنگاتنگ با سران دستگاه های امنیتی اسرائیل نیز همکاری دارند، به نحوی که ژنرالهای بازنشسته بر اساس قوانین اسرائیل مجبور به همکاری و هماهنگی فعالیت های خود با فرماندهان هستند و شرکتهای نظامی و امنیتی اسرائیل به شکل مستقیم در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فعالیت دارند و مهمترین آنها "شرکت ارتقای صنایع نظامی اسرائیل «رافائل» " و شرکت "صنایع هوایی اسرائیل" می باشند که دو شرکت دولتی تحت نظر مستقیم فرماندهان ارتش هستند .
یکی از این ژنرال ها "دورون الموگ"فرمانده منطقه جنوبی ارتش اسرائیل درسالیان گذشته است که در آغاز انتفاضه الاقصی مسوول فرماندهی ارتش در منطقه غزه بود .
نقش آمریکا
هاآرتض می افزاید که "کوخافی" مدیر شرکت مذکور یک اسرائیلی است که در امریکا ساکن شده و ثروت خود را با کار در زمینه ساختمان در سالهای اخیر جمع کرده است و به خصوص بعد از حوادث 11 سپتامبر وارد عرصه امنیت داخلی شده و با دستگاه های امنیتی اسرائیل رابطه برقرار کرده و افسران ارشد بازنشسته را در شرکت خود بکار گرفته است .وی چند سال پیش متعهد شد که در النقب در مناطق اشغالی فلسطین نزدیک مرز با اردن دانشگاهی بسیار مجهز بسازد تا روابط دو طرف بهبود یابد که البته این طرح اجرا نشد .
جالب این که بدانیم تعدادی از این ژنرال ها که هم اکنون در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فعالیت می کنند در زمان خدمت در ارتش رژیم اسرائیل به دلیل فرماندهی عملیات سرکوب و کشتار عمومی مردم فلسطین، از سوی دادگاه های اروپایی به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده و تحت تعقیب هستند. دادگاه انگلیس در سال 2006 حکم دستگیری "الموگ" را به دلیل نقش وی در جنایات "حی الدرج" در غزه سال 2002 و کشتار 17 فلسطینی از جمله 9 کودک بی گناه در عملیات ترور شیخ شهید " صلاح شهادة" از فرماندهان نظامی سابق حماس، جنایتکار جنگی دانست. ژنرال دیگر "گیورا آیلاند" است که در آغاز انتفاضه الاقصی در منصب فرمانده شعبه عملیاتی ستاد مشترک ارتش اسرائیل بود و عملا مسئول پیگیری تمام عملیات های ترور و نابودسازی دهها تن از فرماندهان بلندپایه مقاومت فلسطین بود که طی آنها صدها شهروند بی گناه نیز کشته شدند و دادگاه اسپانیا اخیرا در حکمی وی را جنایتکار جنگی دانسته و دستور بازداشت وی را صادر کرد. در پایان باید گفت که این توافقنامه خطرناک بین ابوظبی و شرکت اسرائیلی باعث نفوذ رسمی دهها تن از جاسوسان موساد و شین بیت و شاباک اسرائیلی به منطقه خواهد شد و این به معنی دستاوردی بسیار بزرگ و تاریخی برای تل آویو در زمینه امنیت و اطلاعات است که می تواند از طریق آن به تمام کشورهای همسایه این کشور میزبان گریزهای تجسسی زده و از جمله ایران را از نزدیک تحت مراقبت و رصد قرار دهد و حتی برای عملیات اطلاعاتی و نظامی بر ضد ایران برنامه ریزی کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات