تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۶۶۰۲۳
مرتضی تمدن مشاور اقتصادی احمدی‌نژاد

پول نفت در جیب مردم است (بخش پایانی)

کیوان مهرگان اشاره: مرتضی تمدن تا دیروز مشاور اقتصادی احمدی نژاد بود اما دوشنبه شب گذشته با تصویب هیات وزیران کلید استانداری پایتخت را از کامران دانشجو تحویل گرفت.وی که از حامیان پروپا قرص احمدی نژاد است حاضر است برای دفاع از وی هر موضعی را بر زبان براند البته وقتی به او گفتم با این نوع دفاع اگر در دولت خاتمی از شما دعوت به همکاری شود می پذیرید، لبخند زد و گفت من آماده خدمتم.

ـ * خودشان اعلام کردند من بیمار هستم و نمی توانم ادامه بدهم.
** حال کسی بیمار باشد و به زور نگه دارند چی؟ قبلاً داشتیم. فراوان.
ـ * یکی را مثال بزنید.
** بگذارید وارد جزییات و حریم شخصی افراد نشویم.
ـ * حریم شخصی نیست، بحث دولت است و ما داریم در مورد دولت بحث می کنیم.
** شما هر چقدر که بالاو پایین کنید، من نمی گویم.
ـ * وجود ندارد که نمی گویید.
** حتماً وجود ندارد.
ـ * قطعاً وجود ندارد که نمی گویید.
** ولی اینکه یک برادری به راحتی می آید کنار احمدی نژاد خدمت می کند و بعد از آن به راحتی می رود کنار این نشانه این است که مردم با یک رئیس جمهور به مفهوم واقعی پاک، سالم، خدمتگزار و دلسوز مواجه هستند.
ـ * وقتی این پاکی، سلامت و خدمتگزاری در کنار آن گرانی، تنگنا، بیکاری...
** مردم حرف های شما را تکرار نمی کنند.
ـ * چرا؟
** هرکسی مشکل خودش را در چارچوب خودش بررسی می کند.
ـ * مردمی که با گرانی مواجه هستند؟
** مردم دارند می بینند چه توفانی از گرانی دنیا را دارد در می نوردد.
ـ * در کجای دنیا؟
** در همه جای دنیا.
ـ * مردم در همه جا زندگی نمی کنند، در ایران زندگی می کنند.
** برخلاف نظر من و شما مردم دقیق هستند و همه چیز را در نظر دارند.
ـ * مردم از امکاناتی که در دنیا وجود دارد استفاده می برند.
** هر کس در تماس با خودش امکانات را استفاده می کند. این چه ربطی دارد.
ـ * وقتی کارگری مثلاً با یک نان و ماست شکم خود را سیر می کرد امروز آن نان و ماست را نمی تواند تامین کند.
** این احساسات خود شما است. احساسات خود را داخل زندگی مردم نکنید.
ـ * تورمی که به 25 درصد رسیده، این احساسات است؟
** مردم می فهمند دولت شان گرانی را قبول دارد.
ـ * دولت که منکر گرانی است.
** نه. دولت هیچ وقت...
ـ * آقای الهام و آقای احمدی نژاد گرانی را تبلیغ رسانه ها می دانستند. می گفتند اینها سیاه نمایی است.
** مردم می دانند دولت شان گرانی را قبول دارد و به دنبال حل این گرانی ها است. این برای مردم خیلی مهم است.
ـ * مگر دولت چقدر فرصت دارد؟
** انواع روش ها برای حل مشکل گرانی وجود دارد و مردم دارند می بینند که دولت از همه روش ها استفاده می کند.
ـ * دولت چرا گرانی را آورد که حالاآن را از بین ببرد؟
** نه، گرانی یک روند و رشد طبیعی دارد که طبعاً به وجود می آید ولی در کنارش مکانیسم هایی هم وجود دارد که می تواند گرانی را تعدیل کند. الان دولت از این مکانیسم ها دارد استفاده می کند.
ـ * در دولت احمدی نژاد مسکن 300 درصد افزایش پیدا کرد، یعنی سالی 100 درصد. این یعنی اینکه دولت باعث افزایش گرانی شد و خودش هم می خواهد آن را پایین بیاورد.
** نه دولت باعث گرانی نشد. عوامل تاثیرگذار بیرونی وارد معادله شدند و تعادل مسکن را به هم زدند.
ـ * عوامل بیرونی چه چیزهایی بود؟
** عوامل بیرونی را باید در جای خود بحث کنیم ولی می خواهم عرض کنم که علم و آگاهی مردم به اینکه 1- دولت درد آشنا است و 2- دولت به دنبال حل درد است، احمدی نژاد را نزد افکار عمومی محبوب می کند.
ـ * نمی تواند.
** داریم می بینیم که شما هر کاری بکنید این موج را نمی توانید برگردانید. یعنی این یک توفان...
ـ * اگر محبوبیت آقای احمدی نژاد وجود دارد پس چرا برخی اصولگراها از ایشان برگشته اند؟
** این سلیقه یی است و هر کسی مختار است نظر بدهد.
ـ * اکثر قریب به اتفاق اصولگراها معتقد هستند آقای احمدی نژاد رئیس جمهور...
** اینها اصولگرا نیستند. ما اولاً اصولگراها را یک طیف وسیع و گسترده می دانیم. ثانیاً در بین جریان اصولگراها تکثر و تنوع تفکر وجود دارد. مثل سایر تفکرات و تشکلات نیست که بسته و جزم باشد. یعنی ما در جریان اصولگرا تنوع افکار داریم، تنوع سلیقه داریم.
ـ * این تنوع می تواند منجر به تعدد کاندیدا بشود.
** هنوز زود است که بتوان نظر داد.
ـ * حزب موتلفه گفته است ما به دنبال کاندیدای روحانی هستیم.
** من تا زمانی که اینها به عنوان بیانات رسمی موضع خود و نقش شان را اعلام نکنند نمی توانم از اینها به عنوان سند یاد کنم.
ـ * شما اتمسفر سیاسی کشور را کاملاً رسمی می دانید؟
** آنجا که منجر به حضور در صحنه انتخابات یا موضع کاندیداتوری بشود باید رسمی بشود.
ـ * من به شما خبر بدهم که آقای روحانی ستاد خود را فعال کرده است.
** این موضع رسمی نیست. شما ممکن است صبح تا شب خیلی از این صحبت ها بشنوید.
ـ * من خبر دارم
** البته عیبی نیست.
ـ * بنابراین از آقای احمدی نژاد عبور می کنند.
** من این را عبور از احمدی نژاد نمی دانم.
ـ * شما با این حساب فکر دوره انتخابات یازدهم را هم کردید؟ رفتید در انتخابات و پیروز هم شدید؟
** آرزو بر انسان ها عیب نیست.
ـ * بر جوان ها عیب نیست.
** ما که جوان هستیم.
ـ * واقعیت این است که جریان اصولگرا به شدت دچار تفرقه شده است و آقای قالیباف یک سر طیف اصولگراها، آقای توکلی یک سر طیف...
** گفت تو مو می بینی و من پیچش مو. شما در حیاط خلوت اصولگراها حضور ندارید.
ـ * چرا اتفاقاً حضور داریم.
** در حیاط خلوت اصولگراها جز وحدت، انسجام و اتکا به همدیگر در انتخابات آینده هیچ حرف دیگری وجود ندارد.
ـ * چرا سیمای زیبای وحدت را در ملاءعام نشان نمی دهند؟
** به موقع نشان خواهند داد.
ـ * چرا الان نشان نمی دهید؟
** لازم نیست به این زودی ما همه چیز را بگوییم و همه چیز را رو کنیم.
ـ * به معنای این است که وجود ندارد. اگر بود حتماً نشان می دادند.
** من با اطمینان به شما بگویم خیلی خوشحال نباشید زیرا در حیاط خلوت اصولگراها وحدت و انسجام جدی وجود دارد.
ـ * به نفع کی؟
** به نفع خود آنها، به نفع جریان اصولگرا.
ـ * این نامزد چه کسی است؟
** امیدواریم این نامزد رئیس جمهور فعلی باشد. شما که مخالف عوض شدن مدیران هستید خیلی زیبا خواهد بود اگر یک چهار سال دیگر این اتفاق بیفتد.
ـ * نه زیبا نخواهد بود.
** پس شما مخالف تثبیت مدیران خواهید بود.
ـ * اینکه یک وزیر 10ماهه عوض بشود نشان دهنده نحوه اشتباه گزینش همکاران یک رئیس جمهور است.
** اگر شما این را قبول دارید باید آن را نیز قبول داشته باشید.
ـ * قبول داریم. چهار سال آیا فرصت کمی نیست برای یک رئیس جمهور؟
** به نظرم شما دارید دچار پارادوکس و تناقض گویی می شوید. شما وقتی می گویید تثبیت مدیریت...
ـ * اگر اینجور باشد باید بگوییم که بعد از 8 سال هم عوض نشود.
** ما می گوییم در یک جایی مدیریتی وقتی عوض می شود شاید شرایطی ایجاد کند شما می گویید نه اینجا باید تثبیت مدیریت باشد.
ـ * آقای تمدن 10 ماه با چهار سال فرق می کند.
** اجازه بدهید بگویم ما تلاش مان این باشد که ان شاءالله همواره دود سفید از جریان اصولگرایی بلند شود و همواره اصولگراها در منافع کلیدی و مسائل حیاتی که مربوط به سرنوشت مردم است از منافع گروهی و شخصی کناره گیری می کنند و همواره جریان اصولگرا بر کارآمدی اصرار دارد و کارآمدی را در همه چهره های خدومی که اعلام آمادگی کردند در صحنه انتخابات داریم می بینیم اما نهایتاً یکی از آنها خواهد ماند که قاعدتاً نشان می دهد گرایش به آن است که مدیریت باثباتی در کشور داشته باشیم و استمرار خدمتگزاری دولت نهم را در دولت دهم شاهد باشیم.
ـ * باز شما می گویید خدمتگزاری ولی مردم قائل نیستند که در دوران اصولگراها خاطرات خوشی داشتند. شب های تابستان بی برق...
** انتخاب پی در پی اصولگراها در انتخابات نشان می دهد که خلاف فرمایشات شما است. ما با توجه به میزان مصارف برق و با توجه به میزان تولید برق می توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که برای حل مشکل کمبود برق دولت برنامه مدون دارد. ما در دو سناریو برای حل این مشکل برنامه داریم. سناریوی اول تکمیل نیروگاه های برقابی است که به سرعت دارد انجام می شود و سناریوی دوم اتکا به برق هسته یی است که طراحی نیروگاه های آن آغاز شده است و اتفاقاً نقطه عطفی در کار ما است به دلیل اینکه بروز این مشکل نشان می دهد که ما باید به انرژی های پایدار فکر کنیم.
ـ * یعنی این یک سناریوی از پیش برنامه ریزی شده بود؟
** نه، مشکلات پیش آمده را عرض می کنم.
ـ * یعنی دولت تعمداً می خواست در جامعه...
** نه، اصلاً این طور نیست. مگر دولت مردم آزار است؟
ـ * قبل از اینکه این مشکلات پیش آمد نمی توانست پیش بینی کند؟
** پیش بینی شدت مصرف برق در این حد نبود. پیش بینی کاهش میزان آب و خشکسالی در این حد نبود یعنی با بحرانی که خشکسالی در کشور ایجاد کرد می توان گفت ما با کمترین خسارت از کنار آن عبور کردیم.
ـ * شما می گویید خشکسالی، ما در دوره آقای خاتمی هم خشکسالی داشتیم.
** نه، در دوره آقای خاتمی به این شدت نداشتیم.
ـ * نمونه آن این بود که زاینده رود خشک شد.
** باید به بیلان آبی کشور در آن زمان مراجعه کنیم.
ـ * شما مگر نمی گویید اتاق فکر و اتاق تصمیم گیری دارید چرا در اینجا فکری نکردید؟
** فکر کردند.
ـ * اگر کردند چرا با خاموشی ها روبه رو بودیم؟
** همین که تا این لحظه مدیریت شد و به کمترین میزان رسید این به معنای آن است که بحران خاموشی ها مدیریت شد. وضع خشکسالی و کاهش آب سدها ویران کننده بود. اگر می خواستیم عوارض واقعی کاهش میزان منابع آبی را مدیریت نکنیم، حجم خاموشی ها وحشتناک بود.
ـ * به نظر شما ملت باید از دولت برای این اوضاع تشکر هم بکند؟
** تشکر نباید بکنند. باید یک خسته نباشید بگویند و تشویق کنند دولت را تا به سمت منابع انرژی پایدار برود. برود به سمت استفاده بهینه برای تولید برق، مثل برق هسته یی و برود به سمت اینکه مردم و دولت در یک نقطه یی برای الگوی بهینه مصرف برق به تفاهم برسند. یعنی هم کاهش مصرف و هم افزایش تولید برق.
ـ * معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرده است ما با قطعی گاز روبه رو هستیم. معاون وزیر نیرو در امور برق هم پنج ماه قبل اعلام کرده ما کمبود برق داریم.
** اعلام کردند، اشکالی ندارد.
ـ * پس چرا مدیریت نکردند؟
** اعلام اینکه ما کمبود داریم، مدیریت است. اگر اعلام نکند مدیریت نیست و قطعاً در اینکه اعلام کمبود می کند در کنارش همزمان چاره جویی می کند. ما داریم خطوط تقویت فشار گاز را در کشور به سرعت اجرا می کنیم یعنی برای پاسخ به کمبود گازی که در کشور به وجود آمده ما الان داریم نیروگاه های برقابی که با بودجه مضاعفی که دولت روی آن گذاشته به سرعت سامان بدهیم. ما الان داریم طراحی نیروگاه های هسته یی خود را انجام می دهیم.
ـ * اینها چه موقع نتیجه می دهد؟
** نتیجه می دهد. طبعاً در این دولت و دولت های آینده. همه آن موقوف به این دولت نیست.
ـ * یعنی تا زمانی که این دولت مستقر است مردم با این کمبودها روبه رو هستند؟
** نه، ان شاءالله در همین دولت نتیجه شیرین این اقدامات را خواهند چشید.
ـ * یعنی در زمستان امسال ما شاهد قطع گاز و آب و برق نیستیم؟
** نه، چنین نیست کسی چنین ادعایی نمی کند و مواظب باشید شما هم چنین ادعایی نکنید.
ـ * وزیر نیرو چنین چیزی گفته بود. گفته ما در زمستان تداوم خاموشی ها را داریم و مشکل قطع گاز را هم داریم.
** شما می گویید شاهد قطع گاز و آب و برق نیستیم، من می گویم نه چنین نیست و احتمال دارد با مشکل مواجه بشویم.
ـ * یعنی احتمال دارد؟
** بله، احتمال دارد.
ـ * وزیر نیرو این مساله را گفت و گفت که احتمال قطعی داریم.
** این یعنی مدیریت. شما وقتی می دانید که چه اتفاقی می افتد یعنی محاسبه دارید یعنی عدد و رقم دارید یعنی حساب و کتاب دارید. ولی وقتی دیمی هر اتفاقی افتاد شما نتوانید یک سناریو داشته باشید این یعنی عدم مدیریت.
ـ * دولت سالانه چقدر درآمد ارزی داشته است؟
** هر سال فرق می کند. کدام سال ها را مدنظر دارید؟
ـ * سه سال دولت آقای احمدی نژاد.
** فرض کنید 80 ، 90 میلیارد دلار.
ـ * مردم سهم خود را از این 80 ، 90 میلیارد دلار چقدر می دانند؟
** همه آن در جیب مردم می رود. هیچ چیز تو جیب احمدی نژاد نمی رود.
ـ * نگفتم تو جیب احمدی نژاد می رود.
** یعنی مطمئن باشید پول درآمد کشور نه تو جیب اجانب می رود، نه تو جیب احمدی نژاد. همه تو جیب ملت می رود.
ـ * کجا تو جیب ملت می رود.
** سوال کنید آیا بهینه توزیع می شود یا خیر؟ برای اینکه آیا بهینه توزیع می شود یا خیر پاسخ فراوان است که الان مجال آن نیست که من الگوی توزیع منابع را در کشور را برای شما توضیح بدهم، بگذارید برای یک جلسه خاص تحت عنوان «نحوه توزیع منابع در کشور» ولی در کلیات مردم مطمئن هستند درآمد کشور نه در جیب اجانب می رود نه در جیب احمدی نژاد و همه در جیب ملت است و ملت می توانند بگویند نحوه بهینه آن را توضیح دهید و از دولت بخواهند.
ـ * در این سه سال 270 میلیارد دلار درآمد داشتیم حدود 21 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی داریم، بقیه این پول کجا رفت؟ اگر مستقیم به مردم می دادید مردم باید الگانس سوار می شدند.
** همه آن در کشور خرج شده است.
ـ * اولاً عدد شما غلط است.
** خود شما گفتید.
ـ * شما گفتید 90 میلیارد سالانه...
** ... پس کشور را با چی اداره می کنید. با هوا اداره می کنید. منابع بودجه را که 55 درصد پول نفت است از کجا می آورید.
ـ * 45 درصد بقیه؟ شما فقط 21 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی دارید.
** حساب ذخیره ارزی. بخشی از ذخیره ارزی نیز حساب و کتاب گذاشته اید که باید خرج شود. معنای حساب ارزی این نیست که تا ابد آن پول را خرج نکنید. خرج مسائل فوری و آنی و اورژانسی کشور بکنید که کردید.
ـ * نه برق تامین شد، نه آب تامین شد...
** چرا همه اینها که گفتید در آن تامین شده و دولت برای مخارج خود صورت حساب دارد و تراز دارد. تراز آن هم تفریغ بودجه است که پایان سال می آید در صحن علنی مجلس و ملت ایران گوش خواهند کرد که پول درآمد کشورشان چگونه خرج شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات