تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۶۷۰۸۴

متن کامل اظهارات متکی در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان


 نهیمن اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان صبح امروز به ریاست وزارت خارجه دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی - خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن سخنرانی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در نهیمن اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان به شرح زیر است:

«عالیجناب آقای احمدوف،

میهمانان و همکاران گرامی،

خانم‌ها و آقایان،

ابتدا مایلم مقدم جنابعالی و هیات همراه قزاقستانی که به مناسبت شرکت در نهمین اجلاس کمیسیون مشارکت در تهران بسر می‌برند را گرامی داشته و امیدوارم در طول اقامت فرصتی مهیا شده باشد تا ضمن برگزاری موفقیت‌آمیز نشست کمیسیون مشترک همکاران جنابعالی نیز با نمایندگان دستگاه‌های ذیربط خود در ایران آشنا و ارتباط پایداری برقرار نمایند.

عالیجناب و حضار محترم:

در طول سال جاری با پیگیری‌های روسای جمهور دو کشور، مقامات بلندپایه، کارشناسان و مسوولین مربوط فضای جدیدی برای گسترش روابط دوجانبه ترسیم و پیشرفت‌های عمده‌ای در همه بخش‌های حاصل گردیده است.

در بخش انرژی:

طرح سوآپ مشترک گاز،

پروژه‌های فنی و مهندسی متعدد در زمینه ساخت نیروگاه،

احداث پالایشگاه،

ساخت نفت کش‌های بزرگ برای ترانزیت نفت در دریای خزر،

احداث کارخانه قیر،

پروژه احداث خط لوله انتقال نفت نکا – جاسک،

مشارکت قزاقستان در پروژه‌های توسعه پارس جنوبی،

ایجاد کمپلکس پتروشیمی با سرمایه گذاری مشترک و طرح مشارکت در حوزه‌ها و میادین نفتی جنوبی ایران با سرمایه گذاری قزاقستان، فیمابین کارشناسان دو کشور بررسی و ارزیابی گردیده و امیدواریم به زودی شرکت مشترک و گروه کاری مشترک طرفین همکاری‌های خود با یکدیگر را شروع نمایند.

در بخش صنایع و معادن:

پروژه‌های راه سازی و ساختمان سازی،

کارخانجات تولید مصالح ساختمان،

پروژه ساخت مشترک ترمینال غله در بندر امیرآباد،

پروژه سواپ گندم،

طرح مشارکت در طرح‌های خصوصی سازی صنایع متالوژی،

صنایع آلومینیوم و معادن مس و متقابلا طرح مشارکت جمهوری اسلامی ایران در پروژه‌های صنایع فولاد و ذوب آهن، آلومینیوم و بوکسیت در قزاقستان، احداث شهرک‌های صنعتی در قزاقستان توسط ایران مطرح و مذاکرات مربوط تا حصول به نتیجه بین شرکت‌های ایرانی و قزاقستانی تداوم یافته است.

همچنین مداکرات مربوط به تشکیل گروه کاری مشترک حمل و نقلی، ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی و پروژه ساماندهی حمل و نقل کانتینری و طرح برقراری پرواز منظم بین شرکت‌های هواپیمایی دو کشور با جدیت از سوی طرفین پیگیری شده و موافقتنامه حمل و نقلی بین دو کشور نیز بزودی امضا خواهد شد.

در بخش همکاری‌های تجاری نیز امیدواریم به زودی حجم تجاری فیمابین دو کشور به پیش از 10 میلیارد دلار در سال افزایش یابد. در این رساتا افتتاح شعب بانکی در دو کشور، ارتقای همکاری‌های تجاری استانی به ویژه بین استان‌های ساحی، توسعه و بسط همکاری فیمابین اتاق‌های بازرگانی، بخش‌های خصوصی و فعالیت‌های نمایشگاهی و بسیاری از موارد دیگر انجام شده و افق‌های جدیدی برای گسترش هر چه بیشتر این روابط ایجاد گردیده است.

عالیجناب و میهمانان گرامی:

برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک در حالی انجام می‌شود که دولت جمهوری اسلامی ایران در حال واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی می باشد و این فرصتی طلایی برای حضور و مشارکت گسترده شرکت‌های قزاقستانی فراهم نموده است و استفاده از این فرصت یکی از راهکارهای مهم و مناسب در جهت بسط و ارتقا همکاری های فیمابین خواهد بود. از طرفی هماهنگونه که مستحضر می‌باشید مسوولیت برگزاری کمیسیون مشترک با قزاقستان هم اکنون بر عهده وزارت امور خارجه قرار گرفته، که این امر نشانگر اراده سیاسی مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها با قزاقستان در همه زمینه‌های موجود و بالقوه می‌باشد.

عالیجناب آقای احمدوف،

حضار گرانقدر:

در خاتمه همه ما امیدواریم بتوانیم با تلاش مضاعف راه دستیابی به هدف اصلی که ارتقا و توسعه همکاری‌ها و نزدیکی هر چه سریعتر دو کشور و دو ملت بزرگ، برادر و همسایه، ایران و قزاقستان می‌باشد را هموار نماییم.

اینجانب مجددا حضور در جمع مسوولین محترم قزاقستانی و ایرانی را مغتنم شمرده و موفقیت روز افزون همگی را از خداوند متعال مسالت می نمایم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات