راهبرد هویج و چماق درقبال برنامه هسته ای ایران همواره مطرح بوده است دوکفه این راهبرد نیز به تناسب روند تحولات مرتبط با موضوع هسته ای همواره متعادل نبوده است در این راستا یکی دو روزی است که به نظر میرسد فضای تبلیغی رادیوهای بیگانه به طرف چماق سنگینی میکند بهانه این سنگینی نیز ناشی از دو عامل است اظهارات بی پایه ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل و نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران در این زمینه باراک ادعا کرده است اگر ایران به بمب اتمی مسلح شود امکان دارد که از ان برای حمله به آمریکا استفاده کند بحث درباره تهدیدات علیه ایران همچنین با اظهارات دریاسالار ویلیام جوزف فالن رئیس پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا در توصیه به اسرائیل مبنی بر اینکه حمله نظامی به ایران اقدامی بی نتیجه است دنبال شد در همین راستا نتانیاهو نیز مدعی شده است اگر حکومت اسلامی ایران به سلاح اتمی دست یابد وضع بسیار خطرناکی در منطقه و جهان ایجاد خواهد شد.
اقدام جدید خزانه داری آمریکا در توقیف شرکت ارسا ادعای وابسته به بانک ملی ایران بر اساس این فضای تبلیغی رادیوها همزمان بر دو گزینه تهدید و تحریم تاکید کردهاند تا ضمن برجسته جلوه دادن ایران هسته ای توجهات را معطوف به عواقب دستیابی ایران به سلاح هسته ای کنند این مسئله زمانی پراهمیت جلوه میکند که خط مشی باراک اوباما هنوز در قبال ایران مشخص نشده است به عبارت دیگر به نظر میرسد تاثیرگذاری بر سیاست خارجی دولت اوباما درقبال ایران هدف دیگری است که دنبال شده است برجسته نمودن اقدام خزانه داری آمریکا نیز در راستای انزوای مالی و تجاری ایران قابل توجیه است.