علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم در شرایطی بر پیگیری ماجرای پرداخت چک 5 میلیون تومانی به نمایندگان برای پسگرفتن امضاهای طرح استیضاح کردان از سوی مدیرکل پارلمانی دولت تاکید کرده است که محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی احمدینژاد مطالب منتشر شده از سوی نمایندگان درباره این ماجرا را تهمت و افترا و بیان اکاذیب و فضاسازی برای رسانههای مخالف و مغرض دانست.
پس از آنکه برخی از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه از تلاش عباسی مدیرکل پارلمانی دولت و معاون محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی احمدینژاد برای پرداخت 5 میلیون تومان چکپول به اسم کمک به مساجد و پس گرفتن امضاها از استیضاح کردان خبر دادند، روز گذشته برخی از اعضای دولت از جمله علی کردان وزیر کشور و محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی رئیسجمهور تلاش کردند با انداختن توپ به زمین مجلسیان از خود رفع اتهام کنند. در شرایطی که دولتیها تلاش میکردند نقش خود را در پرداخت چک پول 5 میلیون تومانی برای حفظ کردان تکذیب کنند، روحالله جانی عباسپور نماینده بوئینزهرا و یکی از طراحان طرح استیضاح کردان در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا از گسترش دامنه لابیها و رایزنیهای وزارت کشور برای حفظ کردان خبر داد. عباسپور گفت که دامنه لابیها و رایزنیهای وزارت کشور از ارائه چکهای 5 میلیونی به نمایندگان، تا بررسی درخواستهای نمایندگان در فرمانداریها و استانداریها گسترده شده است. به گفته نماینده بوئینزهرا، مدیران ارشد وزارت کشور برای جلب نظر نمایندگان و گرفتن رای اعتماد از مجلس برای تداوم وزارت کردان به نمایندگان اعلام کردهاند که «هر درخواستی دارید برآورده میکنیم.» عباسپور درخصوص تکذیبیه محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی احمدینژاد درباره پیشنهاد اعطای چک پولهای 5 میلیون تومانی به نمایندگان نیز گفته است: چک پولهای 5 میلیون تومانی یک بخش کوچک از پیشنهادهای وزارت کشور برای انصراف نمایندگان از استیضاح کردان است.
واکنش معاون پارلمانی احمدینژاد
افشای اقدام مدیرکل پارلمانی دولت در پرداخت پول به نمایندگان برای پس گرفتن امضاها از طرح استیضاح کردان گرچه از سوی نمایندگان حامی دولت در مجلس صورت گرفت و شنیده شد علیاصغر زارعی نماینده تهران که از لیست رایحه خوش خدمت به مجلس راه یافته، بر گوش عباسی، مدیرکل پارلمانی دولت سیلی زده است اما محمدرضا رحیمی روز گذشته در نامهای خطاب به عوض حیدرپور (نمایندهای که پرداخت چکپول 5 میلیونی را افشا کرد)، مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان را «تهمت و افترا» به دولت خواند. محمدرضا رحیمی معاون پارلمانی احمدینژاد از سوی برخی از نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی و... متهم است که مدرک دو قلوی دکترای کردان را دارد. در همین رابطه روزنامه کیهان و سایت خبری الف از رسانههای اصولگرایان هنگام انتشار خبر پرداخت رشوه به نمایندگان برای منتفی شدن استیضاح، از نقش رحیمی در این موضوع خبر داده و رحیمی را بهعنوان دوست نزدیک کردان معرفی کردهاند. اما رحیمی در نامه خود نوشته است:
1 - جنابعالی در تاریخ 9/7/1387 طی نامهای به معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری تقاضای 10 میلیون تومان وجه نقد برای کمک به مساجد حوزه انتخابیه خود کردید که معاونت مذکور تقاضای شما را در تاریخ 15/7/1387 به منظور تصمیم مقتضی به معاونت اجرایی رئیسجمهوری منعکس و نهایتا با 5 میلیون تومان کمک مالی موافقت شد و وجه مذکور طی چکی در ساعت ۱۱روز چهارشنبه 8/8/1387 از سوی یکی از مسوولان مالی معاونت اجرایی در قبال اخذ رسید تحویل جنابعالی شد.
2 - این در حالی است که جنابعالی قبل از امضای رسید مذکور، در ساعت نه و سی دقیقه صبح انصراف خود را از استیضاح وزیر محترم کشور اعلام و برگه آن را که کاملا متفاوت با رسید چک مورد اشاره میباشد در اختیار دفتر ویژه دولت قرار داده بودید که جناب حجتالاسلام و المسلمین مسعودپور معاونت حقوقی مجلس شاهد و ناظر برگه انصراف شما بوده است.
3 - متاسفانه بعد از افشای انصراف شما از استیضاح و اطلاع تعدادی از نمایندگان مجلس، تحت تاثیر اعتراض آنها قرار گرفته و یکباره شاهد سناریوی عجیب و مشمئزکننده علیه روابط دولت و مجلس بودیم و شما ادعا کردید که فریب مدیریت دفتر ویژه دولت در مجلس را خوردهاید و این در حالی است که یکی از مواردی که همواره شما و دوستانتان علیه وزیر کشور بیان میکنید علت فریب خوردن وی در اعتماد به فردی در جریان اخذ مدرک دکترای افتخاری است و حال شما خود مدعی فریب خوردن شدهاید.
5 میلیون ریزش رای یا ذخیره رای
اظهارات محمدرضا رحیمی با واکنش عوض حیدرپور نماینده شهرضا مواجه شد. عضو فراکسیون اصولگرایان که روز چهارشنبه از اقدامات مدیرکل پارلمانی دولت برای پرداخت چک پول 5 میلیون تومانی جهت منصرف کردن نمایندگان از استیضاح کردان خبر داده بود در پاسخ به رحیمی و در دفاع از خود تاکید کرد مطالب عنوان شده از سوی معاون پارلمانی احمدینژاد کذب محض است. حیدپور در گفتوگو با خبرگزاری فارس خطاب به احمدینژاد گفت: اگر شما با آقای کردان برخورد کرده و او را از کار برکنار کردید، به قول دوستان فعال در عرصه کامپیوتر 5 میلیون رأی برای انتخابات آینده «سیو» میکنید و چنانچه روز سهشنبه بخواهید از ایشان دفاع کنید، دیگر شما در واقع بر شاخ نشستهاید و بن میبرید. ما غصه میخوریم که وضعیتی پیش بیاید که معاون حقوقی شما مطالبی کاملا نادرست و دروغ را به بنده نسبت بدهند و پیش از آنکه به بنده داده شود در رسانهها منتشر شود. وی افزود: اگر آقای احمدینژاد خودش آقای کردان را برکنار نکند، بداند که روز سهشنبه در مجلس کسی به دفاع ایشان گوش نمیدهد و دفاع آقای احمدینژاد از کردان مساوی با از بین بردن میلیونها رأی برای دولت اصولگرا و آقای احمدینژاد خواهد بود. حیدرپور تاکید کرد: آقای احمدینژاد باید هوشیار و به هوش باشد و بداند که جریانی در دولت ایشان هست که میخواهد در مجلس رأی بخرد. من نمیخواستم این موضوع را مطرح کنم اما نگرانی من این است که در آینده طرحها و لوایحی بیاورند و آقایان با پول و چک راه بیفتند و بخواهند که نمایندگان به چیزی رأی بدهند یا ندهند. بنده به عنوان رزمنده دفاع مقدس و برادر دو شهید، نگران هستم و دغدغه انقلاب اسلامی را دارم. وی تصریح کرد: از آقای رئیسجمهور میخواهم همین صبح شنبه افراد دفتر هیات دولت در مجلس را اصلاح کند و آقای مسعودپور (معاون حقوق دفتر دولت) عباسی (مدیرکل پارلمانی دولت) و حتی رحیمی (معاون پارلمانی رئیسجمهور) را برکنار کند تا به خودشان اجازه ندهند به مجلس که به قول حضرت امام عصاره فضائل ملت است، اینطور اهانت کنند. حواس ما آنقدر جمع هست که چیزی را نخوانده امضا نکنیم و کسی نتواند کلاهی بر سرمان بگذارد. نماینده شهرضا در مجلس گفت: برای آقای احمدینژاد غصه میخورم و دلم میسوزد که وزیر کشورش آنطوری باید امضا بگیرد و معاون حقوقی و امور مجلسش هم یک مشت حرف کذب و دروغ را علیه من منتشر کند و به رسانهها بفرستد. حیدرپور در نامه خود آورده است: بنده وقتی به آقای عباسی مراجعه کردم، به او گفتم که برگه انصراف از استیضاح را به من بده و عباسی هم متوجه شد که من آن نامه را «خوانده بودم و نخوانده امضا نکردم». من میخواستم بدانم آیا صداقت و درستی در دفتر هیات دولت در مجلس هست یا نیست. وی بیان داشت: آقای رحیمی بنده را به برخورد نسنجیده و شتابزده متهم کرده و گفته است که اظهارات من موجب حملات ناجوانمردانه علیه دولت و مجلس شده است و سایر نکاتی که در این نامه به آن اشاره شده است. اما آن چیزی که بنده گزارش دادم، دقیقا عین حقیقت اتفاق افتاده بود و حالا که آقای رحیمی اینطور شتابزده وارد میدان شده است، به ذهن من نکاتی تبادر میشود که لازم است بیان کنم. نماینده شهرضا خاطرنشان کرد: نگرانی بنده این بود که در ماجرای استیضاح آقایان بیایند و بحث کمک و رأی خریدن و رأی جمع کردن به طریق پول پخش کردن را تعقیب کنند و متأسفانه این اقدام اتفاق افتاد و من خودم آگاهانه وارد این حرکت شدم. امروز میخواهم به آقای رحیمی بگویم که موضوعاتی که خطاب به بنده در نامه خودتان نوشتهاید کذب محض است و هم آقای مسعودپور و هم جنابعالی و هم آقای عباسی حتما باید پاسخگو باشید که چنین دروغهای محضی را بیان کردهاید. حیدرپور ادامه داد: ورود من به این موضوع در راستای دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع از مجلس و برخورد با فریبکاری بوده است. عوض حیدرپور را همه میشناسند و من از نیروهایی هستم که عمر خود را در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس سپری کردهام و خودم از پشتیبانان دولت نهم بوده و هستم.
مجادله کردان و کیهان
نامهنگاریها بر سر موضوع پرداخت 5 میلیون تومان چک پول به نمایندگان برای پس گرفتن امضاهای خود از استیضاح کردان محدود به محمدرضا رحیمی و عوض حیدرپور نشد. علی کردان وزیر کشور که طرح استیضاح او به دلیل ارائه مدرک جعلی تحصیلی در دستور کار روز سهشنبه نمایندگان قرار دارد نیز در نامهای خطاب به شریعتمداری، مدیرمسوول کیهان نسبت دادن ماجرای پرداخت 5 میلیون تومان به نمایندگان به او را بیتقوایی و استفاده از امکانات بیتالمال برای مقاصد و نیات و اوهام شخصی توصیف کرد. کردان در نامهای به شریعتمداری نوشت: «اتفاقی که روز چهارشنبه نیز رخ داد موضوعی است که ارتباطی به بنده پیدا نمیکند و من از رسانهها در جریان آن قرار گرفتم و همچنین بررسیهای اینجانب نشان میدهد که موضوع دادن چک 5میلیون تومانی به نمایندگان برای ساخت و تعمیر مساجد، بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان در ماه مبارک رمضان از آقای رئیسجمهور میباشد و اهدای این کمک از بعد از ماه مبارک در جریان بوده و ارتباطی به استیضاح اینجانب ندارد.» نامه کردان بدون پاسخ نماند. روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات وزیر کشور او را از سوی مخالفان دولت نهم به «ذخیره شب انتخابات» توصیف کرد و نوشت: «نمایندگان استیضاحکننده از اصلیترین نمایندگان طرفدار دولت هستند وگرنه، نمایندگان مخالف دولت که آشکارا از شما حمایت میکنند و به خاطر برخی از اقدامات نسنجیده جنابعالی از شما با عنوان «ذخیره شب انتخابات» برای تخریب جبهه اصولگرایان یاد میکنند!» کیهان در حالی کردان را «ذخیره شب انتخابات» از نظر مخالفان دولت برای تخریب چهره اصولگرایان میداند که به اعتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس، حمایت احمدینژاد از ادامه وزارت کردان را برای نقشآفرینی کردان در انتخابات ریاستجمهوری بعدی به نفع دولت نهم میدانند. در همین رابطه، علی قنبری نماینده ایلام معتقد است هزینهای که احمدینژاد برای دفاع از کردان میپردازد، در صورت ابقای او در شب انتخابات ریاستجمهوری جبران خواهد شد.