تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۷۰۸۸۱

اقتصاد آمریکا، روسیه و چین در سال 2009


مونا مشهدی‌رجبی
بیشتر از یک ماه تا پایان سال 2008 میلادی و آغاز سال 2009 میلادی باقی مانده است و اغلب سازمان های بین المللی و مراکز جهانی اقدام به ارائه پیش بینی هایی در مورد وضعیت اقتصادی و صنعتی جهان در سال 2009 میلادی کردند. مجله اکونومیست هم در ویژه نامه سال 2009 میلادی خود پیش بینی هایی در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف جهان در سال 2009 میلادی ارائه کرده است که برخی از آنها را می بینید:
اقتصاد آمریکا
در ماه های اخیر اقتصاد آمریکا بحران های زیادی را پشت سر گذاشت. بحران هایی از قبیل رشد فزاینده بیکاری، تضعیف بازارهای مالی و کاهش نرخ رشد اقتصادی که همگی موجب تضعیف زیرساخت های اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور شده است. بسیاری بر این باورند که اوضاع اقتصادی آمریکا با روی کار آمدن باراک اوباما رییس جمهوری منتخب مردم تغییر می کند به خصوص که شعار انتخاباتی وی تغییر بود و با این شعار توانست ذهن میلیون ها آمریکایی را به طرف خود متمایل سازد. در ماه های گذشته برای ایجاد تعادل نسبی در اقتصاد قوانین اقتصادی در این کشور تغییر کرد و میلیون ها دلار به اقتصاد تزریق شد.این مبالغ برای نجات اقتصادی آمریکا و نجات بازارهای مالی و بانک ها استفاده شد و تا اندازه ای هم در ممانعت از ورشکستگی این موسسات موثر بود. در این سال بزرگترین مشکل اقتصادی آمریکا رکود بازار مسکن و حراج هزاران خانه توسط بانک ها به دلیل ناتوانی مالکان آن در باز پرداخت اقساط بانکی بود. گفته می شود این بزرگ ترین رکود بازار مسکن از سال 1930 میلادی تاکنون بوده است و انتظار می رود این وضعیت تا انتهای سال 2010 میلادی ادامه داشته باشد. اصلاح این بازار از دهه آینده میلادی آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود در سال 2009 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی آمریکا برابر با 14هزار میلیارد و 839میلیارد دلار باشد و نرخ رشد آن نسبت به سال جاری میلادی 2/0درصد تنزل یابد. این کشور در سال 2009 میلادی رشد 2 درصدی نرخ تورم را تجربه می کند و انتظار می رود ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور به 48 هزار و 400 دلار آمریکا برسد.
اقتصاد روسیه
روسیه همچون دیگر کشورهای نفت خیز جهان اقتصادی وابسته به نفت دارد و رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب شد تا درآمد کلانی نصیب اقتصاد این کشور شود. طبق گزارش های موجود هم اکنون ارزش ذخایر ارزی و طلای موجود در روسیه بسیار زیاد است و این کشور در زمره پنج کشوری قرار دارد که بیشترین ذخایر ارز و طلارا دارند. این ذخایر کلان نتیجه دریافت مبالغ زیاد بابت فروش هر بشکه نفت در سال 2008 میلادی بود ولی با توجه به کاهش قیمت نفت انتظار می رود این ثروت کلان نیز به تدریج رو به افول گذارد. کاهش درآمد نفتی سبب تنزل بودجه دولت می شود و از مازاد حساب جاری موجود در این سرزمین که در اثر فروش نفت 147 دلاری نصیب آنها شد، می کاهد. انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی در این کشور تنزل یابد ولی همچنان مشکل تورم در اقتصاد این کشور وجود داشته باشد. در این شرایط آسیب پذیری نظام بانکی روسیه در برابر بحران های موجود بیشتر می شود و ارزش روبل واحد پول این کشور به دلیل این تزلزل نظام بانکی و اقتصادی کاهش خواهد یافت.
از طرف دیگر روسیه در سال های اخیر میلیاردها دلار سرمایه خارجی جذب کرد و آن را در توسعه بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی مورد استفاده قرار داد. اما بعد از حمله روسیه به گرجستان و مخالفت وی با جامعه جهانی در این زمینه حجم زیادی از سرمایه های خارجی از این کشور خارج شدند. سرمایه داران وضعیت اقتصادی این کشور را پر ریسک می دانستند و همین مساله میلیاردها دلار از سرمایه ها را از خاک روسیه خارج کرد. پیش بینی می شود اقتصاد این کشور اروپایی در سال 2009 میلادی با نرخ 4 درصد رشد کند که نسبت به سال پیش از آن کاهش خواهد داشت.
این کشور در سال آینده میلادی با تورم بیشتر از 5/11 درصد مواجه می شود که می تواند زندگی ساکنان آن را با مشکلات معیشتی همراه کند. شایان ذکر است پیش از این نیز هزینه زندگی در کشور روسیه بیشتر از دیگر نقاط دنیا بود و وجود ذخایر کلان نفت و گاز در این سرزمین نتوانسته بود رفاه اقتصاد را برای مردم آن به همراه بیاورد. انتظار می ورد در سال 2009 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور اروپایی به 1680میلیارد دلار برسد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن برابر با 11 هزار و 880 دلار آمریکا شود.
اقتصاد چین
اقتصاد چین در سال های گذشته با سرعت بسیار زیادی رشد کرد و به عقیده شمار زیادی از اقتصاددانان وجود این کشور و رشد سریع اقتصادی آن بود که موجب شد تا اقتصاد امروز دنیا کاملاوارد رکود نشود. اما هم اکنون دولت چین با مشکل بزرگی مواجه است و آن مشکل ایجاد توازن و تعادل بین رشد اقتصادی و رشد تورم است.
اگرچه تورم در این کشور در سال آینده میلادی کاهش می یابد ولی این کاهش به دلیل سیاست های دولت نیست بلکه به دلیل تضعیف اقتصاد این کشور و اقتصاد جهان است و در صورتی که گام نادرستی در مسیر کنترل هر یک از این دو بخش برداشته شود می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگ اقتصادی و ناآرامی های اجتماعی در این کشور شود.
مطالعه اوضاع اقتصادی چین در سال های گذشته نشان می دهد اقتصاد این کشور در سال2008 میلادی با سرعت 5/11 درصد رشد کرد ولی با توجه به وجود بحران در جای جای اقتصاد جهان انتظار می رود در سال 2009 میلادی نرخ رشد اقتصادی آن کشور به کمتر از 10 درصد برسد و این سیر کاهش رشد در سال های آتی نیز ادامه یابد. پیش بینی می شود اقتصاد این کشور تا سال 2010 میلادی همچنان در مسیر کاهش قرار داشته باشد و از آن پس دوباره رشد خود را از سر گیرد.
رشد اقتصاد چین در سال های گذشته سبب شد تا استاندارد زندگی و درآمد سرانه مردم این کشور نیز افزایش یابد و از نرخ فقر در آن کاسته شود. مردم چین که سال ها به دلیل نرخ بالای رشد جمعیت با مشکلات معیشتی مواجه بودند هم اکنون توانایی خرید انواع اتومبیل های جدید و وسایل زندگی مدرن را دارند و این موفقیتی بزرگ برای دولتمردان چینی محسوب می شود. این کشور در سال های اخیر درهای خود را روی سرمایه گذاران خارجی گشود و هم اکنون میلیاردها دلار از سرمایه های اروپایی و آمریکایی در این کشور فعال هستند. اقتصاد چین در سال 2009 میلادی با نرخ 8 درصد رشد می کند و رتبه پنجمین کشور در فهرست کشورهایی که بیشترین نرخ رشد اقتصادی را دارند از آن خود خواهد کرد. ارزش تولید ناخالص داخلی چین در سال 2009 میلادی به 4 هزار و 818 میلیارد دلار آمریکا می رسد و ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور برابر با 3 هزار و 600 دلار خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات