نیاز به جنگ و درگیری دیگری نداریم - تکذیب اخبار مطرح شده مبنی بر درخواست جرج بوش رئیس جمهور آمریکا از بحرین به منظور انجام اقداماتی مشخص در جهت کمک به واشنگتن برای مهار ایران. - همکاریهای ما با ایالات متحده آمریکا از زمانهای دور وجود داشته و بحث «مقابله با ایران و غیره» مطرح نشد. - بحث مربوط به رایزنی بین دوستان، هم پیمانان و شرکاء برای دستیابی به یک دیدگاه و استراتژی واحد همواره مطرح بوده و دیدار بوش از بحرین در این چارچوب صورت گرفت. - ما در مورد موضوعات مختلف صحبت کردیم و درباره نحوه حفظ امنیت و ثبات این منطقه، به نقطه نظرهای نزدیک به هم و در بسیاری از موارد هماهنگ به هم رسیدیم و این نقطه نظرها علیه هیچ کشور دیگری نیست. - مسئولین بحرین و کشورهای خلیج فارس به بوش اعلام کردند که خواهان جنگ دیگری در منطقه نیستند. - نقطه نظر مسئولین آن گروه از کشورهای خلیج فارس که بوش از آنها دیدار میکند، در مورد بحران ایران هماهنگ است و من شکی در آن ندارم و آن اینکه ما نیاز به جنگ و درگیری دیگری نداریم. - مناسبات ایران با بحرین، مناسبات همجواری و برادری است و عمر آن به هزاران سال میرسد و ما امروز مناسبات خوبی با ایران داریم و احمدینژاد رئیس جمهور ایران نیز از بحرین دیدار کرد. - همواره تلاش میکنیم روابط ایران با همه کشورها خوب باشد و در مسیر مقابله یا درگیری قرار نداشته باشد. - ما همواره با برادران خود در ایران در مورد مسئله پرونده هستهای و غیره با شفافیت صحبت میکنیم و همیشه به دنبال افکار و راههای جدید با هدف دور ساختن هر جنگ یا حملهای از منطقه هستیم. - ایران به هیچ وجه موجب نگرانی ما نیست ولی آنچه که موجب نگرانی ماست کمبود همکاری بین همه کشورهای منطقه است و عدم این همکاری و هماهنگی استراتژیک، عامل خطر است و اگر یک دیدگاه واحد وجود داشته باشد، این دیدگاه ثبات بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و بقیه کشورهای عربی و اسلامی و سایر کشورهای منطقه را تقویت کرده و نگرانی هم پیمانان ما در جهان را رفع و به تبع آن، خطر از بین خواهد رفت. - اینکه ما بگوییم ایران، فی نفسه منبع خطر برای همه ماست، سخنی مبالغه آمیز است. - انتقاد از برخی از کشورهای خلیج فارس به دلیل اتخاذ سیاستها و موضعگیریها در مسائل منطقهای و بینالمللی بدون رایزنی با برادران و همسایگان خود. - ما با همکاری ایالات متحده آمریکا و برادران خود در شورای همکاری خلیج فارس، برای مقابله با انواع تروریسم تلاش میکنیم. - هیچ کس در «ولاء» هیچ شهروند بحرینی شکی ندارد، شهروند بحرینی بدون توجه به وابستگی آن به یک طائفه با دین مشخصی، شهروند بحرینی است و مرجع سیاسی آن، ملک حمد میباشد ولی برخی میخواهند روابط پادشاهی بحرین با جمهوری اسلامی ایران را خراب کنند. - افرادی در ایران هستند که با نوشتن مقاله به بحرین اهانت میکنند و افرادی نیز در بحرین هستند که با نوشتن مقاله به ایران توهین میکنند و ما باید با این مسئله به صورت ریشهای برخورد کنیم، ولی هر کسی در «ولاء» هر شهروند بحرین تردید کند، اشتباه میکند و هزار بار اشتباه میکند. نگران فتنهایم - ما شاهد فتنه شیعه و سنی در کشورهای مجاور هستیم و نمود زشت آن را در کشور برادر عراق شاهد بودیم و جامعه بحرین، یک جامعه مسلمان است که در آن طوائف مختلف حضور دارند و ما از این فتنه نگران هستیم و تلاش میکنیم به لغزشگاههایی که برخی از کشورها به آن رسیدهاند، نرسیم. - ممکن است افرادی باشند که در صحنه سیاسی بخواهند در جهت تخریب نظام فعالیت کرده و ناامنی ایجاد کنند - چه از داخل و چه از خارج - ولی این امر مانع پایبندی ما به حاکمیت قانون نمیشود، قانون اجازه برگزاری راهپیمایی و تجمعات را داده ولی این درست نیست که اگر کسی مخالف قانون عمل کرد، دولت به اجرای قانون و حمایت از منافع مردم پایبند نباشد. - علیرغم انتقاد معارضان از مسئله حقوق بشر، ما از این امر راضی هستیم و در این زمینه با سازمانهای حقوقی بینالمللی هماهنگی میکنیم. - اگر افرادی وجود داشته باشند که «معارضه بودن» را با هدف سرنگونی انتخاب یا ایجاد ناامنی و یا متوقف کردن روند توسعه انتخاب کنند با آنها مطابق قانون برخورد می شود. - ما زندانی سیاسی نداریم که به دلیل افکار سیاسی در زندان باشند. - افرادی هستند که تلاش دارند در بین مردم تفرقه ایجاد کنند و در مورد این افراد نیز قانون مجازاتها اعمال میشود. - طبق قانون، تظاهرات و تجمع در مقابل سفارت آمریکا برگزار شد ولی هیچ خللی در ثبات و نظم عمومی به وجود نیامد و مردم نظر خود را در مورد این دیدار (دیدار بوش از بحرین) مطرح کردند. - برخی افکار از خارج به منطقه ما آمده ولی طرح اصلاحات ملک حمد براساس توسعه آزادی، حاکمیت قانون، عدم وابستگی فکری به دیگر و آزادی انسان مطرح شد و اجرای کامل آن به زمان زیادی در این منطقه دشوار، نیاز دارد.