کمیته آزادسازی باغ قلهک با صدور بیانیهای از اقدامات اخیر نمایندگان مجلس برای بازپسگیری باغ قلهک تشکر کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر میباشد:
«مفتخریم به اطلاع تمامی ایرانیانی که دل در گرو میهن عزیزمان دارند و لحظه لحظه زندگیشان در مسیر پیشرفت ایران عزیز میگذرد، برسانیم که بالاخره پس از گذر از برخی سختیها و ناملایمتیها، به روزهایی رسیدهایم که پیگیریهای فرزندان دلسوز ایران عزیز در «کمیته آزادسازی باغ قلهک» به بار نشسته است و یکی از گامهای جدی در بازپسگیری این باغ که بیش از یکصد و هفتاد سال است ننگ حضور قدم انگلیسیها را بر خود تحمل میکند برداشته شده است.
در اقدامی تحسینبرانگیز 62 نفر از نمایندگان خانه ملت طی نامهای خطاب به رئیس مجلس خواستار دخالت دیوان محاسبات در رسیدگی دوباره و عاجل در بررسی به تصرف غیر قانونی باغ قلهک توسط دولت انگلیس شدهاند.
در این نامه، نمایندگان خطاب به غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی آوردهاند: «طبق اسناد و مدارک موجود باغ قلهک در سال 1278 هجری توسط ناصرالدین شاه قاجار جهت نشیمن ییلاقی به سفارت وقت انگلستان به صورت سکنی واگذار شده است و این عقد صرفاً حق انتفاع به نحو خاص را افاده میکند نه انتقال عین و ملکیت و یا حتی استفاده در غیر مورد اشاره شده در عقد ضمن آنکه با فوت یکی از متعاقدین آن عقد نیز عملاً باطل شده است.»
این دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که به راستی دقت نظر و تبع بلندشان ستودنی است، با استناد به نظرات کارشناسی شده ضمن اشاره به برخی تخلفاتی که انگلیسیها در خصوص این باغ مرتکب شدهاند، به منظور پاسداری از بیتالمال مسلمین که از جمله اصلیترین مواد قانون دیوان محاسبات کشور است، با اشاره به اختیارات قانونی این دیوان از رئیس کل دیوان محاسبات خواستهاند که موضوع تصرف غیر قانونی دولت انگلستان بر باغ قلهک، در اسرع وقت، در دستور کار این دیوان قرار داده شود.
«کمیته آزادسازی باغ قلهک» ضمن تقدیر از این دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با نامه خود و خواسته به حق خود، تلاشی دوباره جهت تحرک نهادهای ذیربط برای اقدام فوریتر در جریان بازپسگیری باغ قلهک ایجاد نمودهاند، از دیگر نمایندگان محترم خانه ملت نیز که با اعتماد هممیهنانمان پا به عرصه مجلس نهادهاند، درخواست دارد تا با پیوستن به صاحبان امضای نامه مذکور که در استعمارستیزی بر همکاران خود سبقت گرفتهاند، و پیگیری جدی این موضوع به نحو مقتضی از تمامی روشهای قانونی بهره گیرند و مسیر رفع تصرف این باغ را هموارتر نمایند.
همچنین اعضای این کمیته به نمایندگی از دیگر جوانان استعمارستیز ایران عزیز که سابقه تلخ استعمارگری روباه پیر بخشی از سابقه تاریخی کشورمان را تیره نموده است، از تمامی نهادها و سازمانهایی که به نحوی موظف به پیگیری موضوع میباشند درخواست داریم که مجدانه پای در راه بگذارند. به نظر میرسد حضور و پیگیری نهادهایی چون کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران و... از جمله سازمانهایی هستند که امید میرود با درک شایسته وظیفه سازمانی خود، همچون نهادهای پیشرو این امر، در حرکتی گروهی و سازمانیافته، بیرق استعمارستیزی را بر دوش کشند و به معنی واقعی، یدالله مع الجماعت را معنا دهند.
همچنین تلاش و پیگیری برخی رسانهها و مطبوعاتی که دلسوزانه در ایفای نقش رسانهای خود در نهضت آزادسازی باغ تصرف شده قلهک اهتمام نمودهاند، تقدیر میکنیم و امیدواریم تا برافراشته شدن پرچم فتح و ظفر بر فراز این باغ ادامهدهنده این راه باشند.»
به امید آزادسازی باغ قلهک