تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۷۴۵۴۳

شکست نومحافظه‌کاران


ماراتن دو ساله انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده با پیروزی باراک اوباما به پایان رسید.
به گزارش "الف" از خبرگزاری‌ها، باراک اوباما با بدست آوردن 349 الکتروال در مقابل 163 رای الکتروال، رییس‌جمهور ایالات متحده شد.

بنابراین گزارش، اوباما نزدیک به 52 درصد آرای امریکایی‌ها را کسب کرد و به عنوان اولین رییس‌جمهور افریقایی - آمریکایی راهی کاخ سفید شد.
جان مک مکین، رقیب جمهوری‌خواه اوباما در یک سخنرانی در فونیکس آریزونا با پذیرش شکست، راهیابی اوباما را به کاخ سفید تبریک گفت و به هوادارانش گفت که ناامید نباشند و به اوباما احترام بگذارند. او افزود: هر تفاوتی هم بین ما باشد، همه ما امریکایی‌ هستیم. این شکست مال من است نه مال شما.
بوش نیز در تماس تلفنی با اوباما، انتخاب او را به ریاست جمهوری ایالات متحده تبریک گفت.
اوباما در سخنرانی پیروزی خود که در حضور هزاران هوادار خود در شیکاگو انجام شد گفت که این پیروزی نشان‌دهنده این نکته است که آمریکا پذیرای تغییر است.
انتخابات دیروز امریکا همچنین با دوشکست دیگر برای جمهوری‌خواهان همراه بود و دموکرات‌ها هم در سنا و هم در کنگره به پیروزی رسیدند. بنا به گزارش سی.ان.ان از شمارش آرای انتخاباتی، نسبت نامزدهای دموکرات به جمهوری‌خواه در سنا 56 به 40 و در کنگره 251 به 171 است.
در این ارتباط دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری‌ آمریکا گفت: این پیروزی واقعیت شکست آمریکا در سراسر جهان است
وی گفت: اوباما با شعار "ما نیازمند تغییر هستیم" وارد مبارزه انتخاباتی شد و پیروزی این شعار اقرار ملت آمریکا به شکست سیاست‌های بوش در جهان است. هر کس در آمریکا رئیس‌جمهور شود چاره‌ای ندارد جز آنکه از سیاست‌های بوش برگردد و این به سود ملت آمریکا و ملل جهان است. ‌آمریکایی‌ها مجبورند برای نجات خود از باتلاقی که بوش برای آنها درست کرده است سیاست خود را تغییر دهند.
"ایهود اولمرت" نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی نیز گفت: رئیس جمهور آینده آمریکا دوست اسرائیل خواهد بود.
جنبش حماس نیز از باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا خواست تا از اشتباهات دولتهای پیشین این کشور به ویژه جرج بوش در قبال جهان عرب و اسلام درس عبرت بگیرد.7 "فوزی برهوم" سخنگوی رسمی جنبش حماس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: اوباما باید از اشتباهات دولت های پیشین آمریکا به ویژه دولت بوش که افغانستان، عراق، لبنان و فلسطین را ویران کرد درس بگیرد.سخنگوی حماس افزود: ما با هیچ کشوری حتی آمریکا با وجود سیاست جانبدارانه اش از دشمن صهیونیست مشکلی نداریم و هیچ مانعی برای برقراری رابطه طبیعی با آمریکا به منظور شرح و توضیح قضیه فلسطین وجود ندارد.
از طرف دیگر دموکراتهای آمریکا در انتخابات روز گذشته توانستند علاوه بر کاخ سفید، کنگره این کشور را نیز فتح کنند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز گذشته علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات کنگره را نیز برگزار کرد، رویدادی که اهمیت بسیار زیادی برای جمهوریخواهان این کشور داشت.بر همین اساس در انتخابات کنگره آمریکا، دموکراتها توانستند کرسیهای ایالتهای ویرجینیا، نیوهمشایر، کارولینای شمالی، کلرادو و نیومکزیکو در سنا را تصاحب کنند و به این ترتیب تعداد کرسی دموکراتها در سنای آمریکا به 56 کرسی رسید. پیش از انتخابات روز گذشته، دموکراتها از مجموع 100 کرسی سنا، 49 کرسی را در اختیار داشتند و هم اکنون با این پیروزی دموکراتها اکثریت را در سنا در اختیار دارند.البته برنامه دموکراتها برای بدست آوردن 60 کرسی در سنا بود تا بتوانند برنامه های خود را بدون نیاز به جمهوریخواهان به سرانجام برسانند.
همچنین اتحادیه اروپا پیروزی چشمگیر "باراک اوباما" را به وی و مردم آمریکا تبریک گفت و خواستار همکاریهای جدید با دولت آتی وی شد. اتحادیه اروپا با ستودن پیروزی "باراک اوباما" بعنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، خواستار سیاست جدیدی از سوی دولت بعدی این کشور در روابط بین دو قاره اروپا و آمریکا شد.
"نیکلا سارکوزی" نیز دقایقی بعد از قطعی شدن پیروزی "باراک اوباما" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ارسال پیامی پیروزی چشمگیر وی را به او تبریک گفت.کاخ الیزه دقایقی بعد از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در پیامی که برای همتای تازه منتخب آمریکایی خود ارسال کرد، این موفقیت چشمگیر وی را به او تبریک گفت. در پیام سارکوزی آمده است: مردم آمریکا با انتخاب شما گزینه تغییر، گشایش و خوشبینی را برگزیدند در حالیکه جهان در مشکلات بسیاری غرق است و در تردید به سر می‌برد، مردم آمریکا وفادار به ارزش‌هایی که هویت کشورشان را ساخته است، با قوت تمام ایمان خود به پیشرفت و آینده را ابراز کردند.
در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ضمن تاریخی برشمردن پبروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کرد: روابط آمریکا و اسرائیل در انتظار آینده روشنی است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "ایگال بالمور" در واکنش به پیروزی "باراک اوباما"، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:« اسرائیلی‌ها به دو دوست بزرگ اسرائیل تبریک می‌گویند؛ "جان‌مک‌کین"، نامزد جمهوری خواه به خاطر مبارزات تبلیغاتی خوب خود و "باراک اوباما" به خاطر پیروزی تاریخی خود.»
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی افزود: ما مطمئنیم که این دوستی وعده آینده روشنی را برای روابط اسرائیل و آمریکا می‌دهد.
از طرف دیگر مردم و نمایندگان پارلمانی عراق با پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امیدوار به خروج اشغالگران از کشورشان و تغییر در سیاست خاورمیانه‌ای کاخ سفید شدند. "محمود عثمان"، نماینده ائتلاف واحد کردستان عراق در پارلمان (دارای35 کرسی) در واکنش به پیروزی باراک اوباما گفت: امیدواریم که اوباما سیاست آمریکا در عراق و آنچه را که در سال‌های پیش در این کشور به وقوع پیوسته مورد بازنگری قرار دهد. وی افزود: اوباما باید قبل از اتخاذ هر تصمیمی دقت کند. من معتقدم که وی اوضاع عراق را بررسی کرده و تصمیمات مثبت اتخاذ می‌کند.
در پی پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاخص بورس های آسیا رشد پیدا کرد و قیمت نفت و طلا افزایش یافت.به گزارش بلومبرگ، امیدواری بازار به اتخاذ سیاست هایی از سوی اوباما برای از میان برداشتن رکود در اقتصاد امریکا علت افزایش ارزش سهام شرکت ها و در نتیجه رشد شاخص ها در این روز عنوان شده است.اوباما بلافاصله پس از قطعی شدن پیروزی خود در انتخابات خواهان تصویب طرح جدیدی در کنگره برای حل بحران اقتصادی این کشور شد.ارزش سهام شرکت خودروسازی تویوتا که بیشترین محصولات خود را در امریکای شمالی به فروش می رساند با 1/8 درصد افزایش در روز چهارشنبه مواجه شد. سهام شرکت بی اچ پی نیز 5/8 درصد افزایش پیدا کرد.بر اساس این گزارش شاخص آسیا اقیانوسیه 1/4 درصد رشد پیدا کرد.شاخص بورس نیکی ژاپن در روز چهارشنبه با 406 واحد رشد به 9521 واحد رسید. شاخص تپیکس نیز با 56 واحد رشد و شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ با 689 واحد رشد مواجه شد. در مجموع همه بورس های آسیایی بجز بورس تایوان در این روز با رشد شاخص از دو تا هفت درصد مواجه شدند.بازارهای نفت و طلا نیز در واکنش به نتیجه انتخابات امریکا با افزایش قیمت در روز چهارشنبه مواجه شدند. قیمت نفت سبک امریکا در این روز با افزایش 5 دلاری به 95/68 دلار رسید.هر اونس طلا نیز با افزایش 20 دلاری نسبت به روز گذشته به 756 دلار رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات