مذاکرات هستهای ایران و سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به منظور تبادل نظر در مورد برنامه هستهای ایران در بروکسی برگزار شد. جواد وعیدی مسئول هیات ایرانی درباره ادامه تماس با اروپا ابراز امیدواری کرد وزیر امور خارجه اتریش که کشورش ریاست دورهای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد اتحادیه اروپا متعهد است بحران هستهای ایران را از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل کند. همزمان با مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی، آمریکا و انگلیس با برگزاری اجلاس لندن تلاش کردند حمایت پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان را برای ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت جلب نمایند. آمریکا در اجلاس گذشته لندن در جلب حمایت قدرتهای بزرگ در زمینه یاد شده ناکام ماند. ایران و بسیاری از کشورها بر این عقیدهاند که راه حل برون رفت از بحران هستهای، تداوم مذاکرات در سطح آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت باعث پیچیدهتر شدن اوضاع خواهد شد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پایان نشست بروکسل با انتشار بیانیهای ضمن به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از فنآوری صلحآمیز هستهای، بر یافتن راهحلی برای حل مسایل هستهای ایران از طریق مذاکره تاکید کردند. اما در بخش دیگری از بیانیه مذکور بر توقف کلیه فعالیتهای هستهای ایران تاکید شده است. با این حال در بیانیه اتحادیه اروپا تصریح شده است که مساله هستهای ایران باید در چارچوب آژانش بینالمللی انرژی اتمی حل شود.
درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری اجلاس فوقالعاده شورای حکام و اظهار نظرهای متفاوت مقامات اروپایی، حاکی از آن است که اروپاییها تحت فشارهای شدید آمریکا و محافل صهیونیستی قرار دارند. هدف آمریکا این است که در اجلاس فوقالعاده شورای حکام موافقت کشورها را برای ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت جلب نماید. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا برخلاف مقررات معاهده انپیتی خواستار توقف فعالیتهای هستهای صلحآمیز ایران شد. اما وزیر امور خارجه فرانسه از ضرورت توجه ایران به درخواستهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی سخن به میان آورد. این در حالیست که دول اروپایی به گزارشهای مثبت آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تاکید محمد البرادعی بر بررسی مسایل هستهای ایران در اجلاس ماه فوریه آژانس هیچ توجهی نکردهاند. بر همین اساس منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به مقامات اروپایی توصیه کرد که با تدبیر و خردمندی از برخورد سیاسی و گزینشی با پرونده هستهای ایران پرهیز کنند. ایران ترجیح میدهد مسایل مربوط به پرونده هستهای که بخش مهم آن تولید سوخت هستهای است در گفتوگوهای سازنده و با تفاهم طرفین حل شود. زیرا ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت، منجر به توقف همکاریهای داوطلبانه ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواهد شد و پروتکل الحاقی نخستین قربانی اقدامات زیادهخواهانه اروپا و آمریکا خواهد بود.