دست آخر اینکه «گری سیک از عناصر فعال کاخ سفید و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران جیمی کارتر اخیراً خاطرات و مشاهداتش در مورد ایران و انقلاب سال 57 را منتشر کرده است. به نوشته سایت خبری «بازتاب» نکته جالب «گری سیک» که اخیراً به فارسی منتشر شده است، تحلیل آمریکاییها از روند انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) است و شاید همین تحلیلها از جمله عوامل شکست شاه در برابر مردم ایران بوده است. گری سیک در خاطرات خود نوشته است: سران آمریکا پذیرفتند که هر نوع سلاحی را که شاه میخواست، در اختیارش قرار دهند و بدین ترتیب به وزارت دفاع و نه وزارت خارجه آمریکا جرأت هیچ نوع مخالفتی را با این سیاست و خواسته شاه نداشتند. او افزوده است: آمریکا ایران را عبارت از شاه میدانست و برای هیچ کس از میان مخالفان شاه، میانه رو و افراطی، نقش قائل نبود تا با وی گفتوگو کند. در اینجا جای این پرسش هست: اگر ایران تا این اندازه برای ایالات متحده اهمیت داشت، چرا این دولت اجازه داد حکومت در اختیار امام خمینی قرار گیرد؟ پاسخ این پرسش از نظر گری سیک بسیار ساده است: تمام قدرت در دستان شاهی قرار داشت که وابسته به ایالات متحده بود. با وجود این، امام خمینی توانسته بود این شاه را سرنگون کند. این مقام پیشین آمریکا افزوده است: آمریکاییها این فرض را هم مدنظر داشتند که در صورت بازگشت امام خمینی و رفتن شاه، ایرانیان تحصیلکرده، به حکومت روحانیون تن نخواهند داد اما ماجرا آنگونه که آمریکاییها میخواستند پیش نرفت.