گروه سیاسی، ایرج جمشیدی: احتمال حمله نظامی به ایران بسیار بسیار پائین است، ایران به سوی تحریم نمیرود، درهای مذاکره همچنان باز است و میتوانیم درون یک همکاری دیپلماتیک به منطق جدیدی با اروپائیان برسیم. جملات فوق اظهارات «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی است که در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران پارلمانی بیان کرد. مسئول پرونده هستهای ایران دیروز در مجلس حاضر شد و طی یک جلسه غیرعلنی دو ساعته آخرین تحولات هستهای را به نمایندگان گزارش داد. علی لاریجانی وضعیت ایران را در پی تصمیم شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای گزارش پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد کاملاً عادی توصیف کرد. این دومین حضور لاریجانی در مجلس ظرف کمتر از یک ماه است. لاریجانی در شرایطی در مجلس حاضر شد و بلافاصله با حضور او جلسه علنی مجلس غیرعلنی شد که روز قبل از آن یعنی در بعد از ظهر یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش علاءالدین بروجردی رئیس این کمیسیون و نماینده مجلس در شورای عالی امنیت ملی درخصوص استراتژیهای هستهای شنید.
اگرچه پیش از تصمیم شورای حکام برای گزارش پرونده ایران به شورای امنیت نمایندگان مجلس انتقاداتی را از دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح میکردند اما این بار نمایندگان ترجیح دادند انتقاد نکنند و بیشتر بر ایستادگی تاکید کنند.
پیروی از الگوی مقاومت کره شمالی راهکاری بود که در جلسه کمیسیون امنیت ملی بر آن تاکید شد. در این جلسه همچنین به الگوی عراق و لیبی به عنوان دو الگوی شکستخورده، اشاره شد و اعلام شد اگر ایران هم به راه این دو کشور برود و ایستادگی نکند نخواهد توانست به پیروزی برسد اما الگوی مقاومت و ایستادگی به پیروزی منجر خواهد شد. با این وجود سخنان اصلی را علی لاریجانی به زبان آورد. وی که این روزها به شدت درگیر پرونده هستهای است و از زمانی که روی کار آمد، به همگان اطمینان داد با پیروی از الگوی مقاومت و ایستادگی در عرصه سیاست خارجی به خصوص پرونده هستهای حقوق ملت ایران را استیفا خواهد کرد و هیچگونه امتیازی نخواهد داد، دیروز هم همین مسائل را بیان کرد و گفت: اینکه تیم هستهای هیچ امتیازی نداده بسیار مهم است. لاریجانی این سخن را در پاسخ به سئوال خبرنگاری داد که از او درباره عملکرد 6 ماهه تیم هستهای جدید و دستاوردهای این تیم پرسید. این خبرنگار پرسید آیا قبول دارید علت مسائل به وجود آمده اخیر و گزارش پرونده ایران به شورای امنیت ناشی از عملکرد تیم هستهای جدید است و اگر تیم هستهای قبلی فعالیت میکرد، وضعیت این گونه نمیشد، لاریجانی لبخندی زد و گفت: مسئله به این کوچکی نیست اگر اصغرآقا و اکبرآقا جای خود را عوض کردند پس اصل موضوع هم عوض میشود. مسئله استراتژیکتر از این حرفها است هم برای ما و هم برای دیگران مهم است. تیم مذاکره کننده سلایق مختلف دارند و ما باید توجه داشته باشیم که برد در مذاکرات به دادن امتیاز نیست. لاریجانی به عملکرد تیم هستهای جدید اشاره کرد و گفت: اینکه تیم مذاکره کننده حاضر نشد به طرف مقابل امتیازی بدهد و در موضع خود ایستادگی کرد، نکته فوقالعاده مهمی است و افراد مذاکره کننده باید مورد حمایت قرار بگیرند وگرنه امتیاز دادن را به پای نجابت نمیگذارند و یا اینکه برویم امتیازی بدهیم و برگردیم. طرح این موضوع از سوی لاریجانی منجر به سئوالی دیگر در همین زمینه شد. خبرنگاری پرسید: اما قعطنامه قبلی آژانس با 22 رای به تصویب رسید ولی قعطنامه اخیر با 27 رای به تصویب رسید، چرا؟ لاریجانی پاسخ داد: کشورها براساس منافع و دستهبندیها و قول و قرارهایی که پشت صحنه این تصمیمات گذاشته میشود، تصمیمگیری کرده و رای میدهند. ممکن است کشوری با ما منافع مشترک یا در برخی مواقع منافعش به گونهای دیگر باشد. بنابراین مسئله غنیسازی و تولید سوخت هستهای یک مسئله تفننی برای ایران و سایر کشورها نیست. آینده توسعه کشور ما به فناوری هستهای بستگی دارد و منابع انرژی فسیلی از جمله نفت و گاز اگرچه در ایران وجود دارد ولی پایان پذیرند. سئوال بعدی درباره احتمال حمله نظامی به ایران بود. خبرنگاری پرسید: اخیراً یک سناتور آمریکا طرح حمله نظامی به ایران را مطرح کرد در این زمینه چه پاسخی میدهید؟ لاریجانی گفت: این موضوع احتیاجی به موضعگیری ندارد و به نظر من آن سناتور دچار خوابآلودگی بوده و زمانه را خوب درک نکرده است چون همه کسانی که در اروپا و آمریکا در مسائل سیاسی صاحبنظر هستند، میدانند مسئله گزینه نظامی احتمالش بسیار بسیار پایین است. لاریجانی به قدرت ایران اشاره کرد و گفت: کسی جرات نمیکند به کشوری که این همه ظرفیت و توان دارد، حمله کند. حتی در مورد تحریمها هم میگویند ما فعلاً راجع به آن بحث نمیکنیم چه رسد به حمله نظامی. لاریجانی گزارش پرونده ایران به شورای امنیت را هم یک عملیات روانی توصیف کرد و گفت: تئوری شورای امنیت بیش از آنکه ماده مفیدی در خود داشته باشد بیشتر به عنوان عملیات روانی مورد توجه قرار میگیرد که شما اصحاب رسانه باید به آن توجه داشته باشید. خبرنگاری پرسید اگر پرونده به شورای امنیت ارجاع شد چه میکنید؟ لاریجانی گفت: فعلاً بحث ارجاع مطرح نیست بحث گزارش مطرح است و ممکن است در این فاصله بحثهای زیادی مطرح شود. خبرنگاری پرسید آیا دانشمندان اتمی ایران به توانایی شکافتن هسته اتم رسیدهاند؟ لاریجانی گفت: بله. خبرنگاری از لاریجانی پرسید آیا هنوز به دنبال بازی برد – برد هستید؟ وی پاسخ داد: ما همیشه به این موضوع توجه داریم و به دنبال این نیستیم در این قضیه با کسی جنگ کنیم بلکه میخواهیم در شرایط مسالمتآمیز حقوق ایرانیان را استیفا کنیم. لاریجانی افزود: به همین دلیل درهای مذاکره باز است و اروپاییان هنوز هم میتوانند مذاکره کنند. ما هنوز ظرفیت اروپا را صفر نمیدانیم و آنها میتوانند به روشهای دیگر مذاکره کنند. خبرنگاری پرسید اما شما اخیراً اعلام کردید گزارش پرونده ایران به شورای امنیت به معنای پایان دیپلماسی است اما اکنون باز هم از مذاکره صحبت میکنید؟ لاریجانی پاسخ داد: ما همیشه درهای مذاکره را باز میکنیم. ممکن است برخی کشورها با ما رفتار خوبی نداشته باشند اما در مواردی با هم اشتراک منافع پیدا کنیم. بنابراین اروپاییان با جنس دیپلماسی که پیگیری میکردند میخواستند بگویند ظرفیتها تمام شده است اما ما از هیچ ظرفیتی غفلت نمیکنیم و همه را به مذاکره دعوت میکنیم. وی گفت: همه طرق مسالمتآمیز را طی میکنیم اما در عین حال در دفاع از حقوق خود کوتاهی نخواهیم کرد. لاریجانی درباره طرح روسیه هم گفت: این طرح قابل بررسی است و اگرچه ظرفیت آن کاهش یافته و برای آن زمان مطرح بود نه این زمان ولی با این وجود حرفمان درباره این طرح همان حرف گذشته است و دیپلماتهای ایران باید آن را بررسی کنند. وی گفت: در شرایط فعلی باید تعبیر دیگر نسبت به طرح روسیه داشت.
خبرنگاری پرسید به این ترتیب آیا ممکن است در ماه مارس که گزارش البرادعی ارائه میشود پرونده ایران به حالت اولیه برگردد. لاریجانی گفت: کسانی که از کشورهای غربی مبدع چنین قطعنامهای بودند سخت هزینه رفتارشان را مورد مطالعه قرار میدهند و اگر تلاش کنند درون یک همکاری دیپلماتیک با جنس دیگری بتوانند با ایران به منطق جدیدی برسند، امکان پیشبینی وجود دارد و آن وقت شرایط متفاوت خواهد بود.
لاریجانی درخصوص اینکه آیا بحث بودجه سایه که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده را شورای عالی امنیت ملی بررسی میکند و آیا چنین بودجهای ضرورت دارد، گفت: این بحث را مجلس بررسی میکند و ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد و چنین احساسی هم ندارم که احتیاج باشد چنین بودجهای در نظر گرفته شود. شرایط، شرایطی نیست که کشورهای دیگر به راحتی رفتار سخت نسبت به ما نشان دهند.
وی درخصوص عواقب بررسی پرونده ایران در شورای امنیت گفت: این بحث در پروسه زمانی متفاوت است و امروز نباید حد آخر را در نظر گرفت. ابتدا ممکن است ایران را ملزم کنند که قطعنامه شورای حکام را اجرا کند. البته این را هم میگویم آنها دستشان بسته نیست اما هزینههای خودشان را هم در نظر میگیرند. وقتی بحث تحریم مطرح میشود آنها فوری اعلام میکنند که اگر تحریم شود قیمت نفت بالا میرود و ضرر میکنیم. در واقع نباید در این قضیه اضطراب داشته باشیم. وی گفت: ما باید با آرامش برخورد کنیم و صبور باشیم. لاریجانی درخصوص برخورد با کشورهای دیگر که به قطعنامه شورای حکام رای مثبت دادند، گفت: ما با کشورهای مختلف منافع مختلف داریم. دبیر شورای عالی امنیت ملی درخصوص نگاه ایران به شرق و اینکه گفته میشود این نگاه اشتباه بوده است، گفت: هیچ وقت نباید نگاه خودمان را محدود به یک بخش کنیم. باید از همه ظرفیتها بینالمللی استفاده کرد. با یک اقدام نباید یک ظرفیت را کنار گذاشت، همانطور که هنوز ظرفیت اروپا را صفر نمیدانیم. در نگاه به شرق هم ما براساس منافع خودمان عمل میکنیم. البته انتظار این بود که روسیه و چین براساس شرایط منطقه رفتار معقولتری داشته باشند. اما این دلیل نمیشود که رفتارمان را با آنها تغییر دهیم و باید با درایت و صبوری از همه ظرفیتهای بینالمللی استفاده کنیم. لاریجانی درخصوص زمان دقیق شروع فعالیتهای مربوط به غنیسازی گفت: در نامهای به آژانس این زمان را اعلام کردهایم و بازرسها باید برای این اقدام به ایران بیایند که این کار در چند روز آینده انجام میشود. وی درباره تغییر تیم مذاکرهکننده هستهای گفت: این تیم تغییر نخواهد کرد و به کار خود ادامه خواهد داد.