تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۷۶۸۱۷
محسن رهامی ‌تشریح کرد

تصمیمات جدید ستاد انتخاباتی کروبی


حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسن رهامی ‌که اخیرا بنا به درخواست دبیرکل حزب اعتماد ملی به ستاد انتخاباتی وی پیوسته و علاوه بر ریاست شورای مشاوران، مسئولیت برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی کروبی را به عهده گرفته، به تشریح فعالیت‌های این ستاد پرداخت. ‌
مسئول برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، اظهار کرد: آقای کروبی پس از برگزاری جلسات با کسانی که علاقه‌مند به کاندیداتوری ایشان بودند، جمعی را دعوت به کار و این اقدام را در قالب شورای مشاوران آغاز کردند و کار با دعوت افرادی از داخل یا خارج از حزب اعتماد ملی و افراد دانشگاهی تشکیل شد. وی با بیان اینکه تلاش‌ها بر این بوده که اقدامات انتخاباتی آقای کروبی مختص به حزب اعتماد ملی نباشد، افزود: آقای کروبی شخصیتی ملی و فراجناحی هستند. جمع‌بندی ما این بود که افراد تنها در قالب حزب اعتماد ملی وارد ستاد انتخاباتی نشوند؛ به همین دلیل بود که در شورای مشاوران هم افرادی خارج از حزب برای همکاری دعوت شدند. رهامی ‌تصریح کرد: ما در حال برنامه‌ریزی برای اساس انتخابات هستیم و کمیته‌سیاست‌های راهبردی ذیل شورای معاونان شکل گرفته است. علاوه بر این کمیته‌برنامه‌ریزی برای آماده کردن برنامه‌های ایشان تشکیل شده که مامور تدوین برنامه‌های مختلف آقای کروبی شده است. همچنین کمیته ‌دیگری به نام کمیته‌استان‌ها شکل گرفته که کیفیت ارتباط با تهران و شهرستان‌ها را مشخص می‌کند و ما در این رابطه از تجارب حزب اعتماد ملی نیز بهره گرفته‌ایم. ‌
مسئول برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، در ادامه با اشاره به راه‌اندازی ستاد برنامه‌ریزی انتخابات مهدی کروبی با مسئولیت وی، یادآور شد: این اقدام یک‌ماه پیش صورت گرفت و شورای‌عالی برنامه‌ریزی کمیته‌های مختلفی را تا به حال فعال کرده است که معاونت امور بانوان، استان‌ها، بین‌الملل، امور تبلیغات خارج از کشور، احزاب و نهادهای مدنی، نمایندگان ادوار، روحانیون و ایثارگران و همچنین کمیته‌های دفاع از حقوق شهروندی، امور فرهنگیان، جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان، اصناف، صنعتگران و تولیدگران، ورزشکاران، نخبگان، هنرمندان و چهره‌های ماندگار، بازنشستگان، مذاهب و ادیان و امور کارکنان و کارگران، از کمیته‌ها و معاونت‌هایی است که تاکنون فعال شده و مسئولان و شرح وظایف آنها نیز مشخص شده است.
‌رهامی ‌تاکید کرد: تلاش ما این است که سازماندهی اساسی به تمامی‌حوزه‌های معاونت‌ها و کمیته‌ها بدهیم، تفکیک وظایفی صورت گیرد و از تداخل در آن جلوگیری شود. همچنین قرار است مسئولان کمیته‌ها گزارشی را به صورت هفتگی در مورد عملکرد خود ارائه کنند. ‌ وی درباره‌ریاست ستاد مهدی کروبی نیز گفت: ما اصراری نداریم که رئیس ستاد، داخل و یا خارج از حزب باشد، نظر ما بیشتر بر توانایی و سوابق افراد است و افرادی چون آقای کرباسچی مورد نظر دوستان هستند.
مسئول شورای مشاوران مهدی کروبی، در ادامه درباره‌ اینکه گفته می‌شود کروبی به برخی افراد قول معاون اولی در دولت خود را داده نیز گفت: ایشان به‌طور قطعی قول انتصاب کسی را در وزارت و یا معاونت نداده است و اساسا روش ایشان اینگونه است که از پیش این موضوع را قطعی نکنند. همچنین بعید است آقای کروبی خارج از نظر شورای مشاوران نظری بدهند، بلکه حتی اگر نظر اکثریت شورا با ایشان سازگار نیست، ایشان نظر جمع را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، همکاری در ستاد انتخاباتی لزوما به معنای پذیرفتن مسئولیت در دولت آینده احتمالی نیست. همانطور که افراد زیادی ازجمله اینجانب در دو دوره انتخابات آقای خاتمی‌فعالیت داشته و مسئولیت کمیته حقوقی ایشان هم برعهده من بود و پس از آن بدون هیچ توقعی به معلمی‌ در دانشگاه بازگشتم. ‌
رهامی‌ همچنین درباره سفرهای انتخاباتی کروبی، یادآور شد: در کمیته سفرها، برای برنامه‌ریزی سفرها اقدام می‌شود. ایشان تاکنون سفرهای غیررسمی‌به زنجان و کرمانشاه و سفری رسمی‌به کردستان داشته‌اند. همچنین آقای کروبی سفری هم به قم داشته‌اند که در آنجا با مراجع دیدار کرده‌اند. در این کمیته برنامه‌ریزی شده که تا زمان انتخابات، آقای کروبی به همه‌استان‌ها سفر کنند و شروع این سفرها نیز به لحاظ اهمیت منطقه‌کردستان از این استان بوده است. ‌ مسئول برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، درباره‌رئیس کمیته‌تبلیغات ستاد انتخاباتی کروبی نیز گفت: تاکنون با آقای بهروز افخمی ‌و محمد قوچانی، همچنین چند نفر دیگر صحبت شده؛ البته آقایان قوچانی، عبدی و گرامی‌‌مقدم و خانم کدیور در شورای مشاوران امور رسانه با ما همکاری می‌کنند. ‌
محسن رهامی‌ در ادامه‌ این گفت‌وگو به تشریح مواضع شخصی خود در انتخابات آینده و ارزیابی وضعیت اصلاح‌طلبان در این دوره پرداخت و گفت: به اعتقاد من اگر جریان اصلاح‌طلب با چند کاندیدا وارد عرصه‌انتخابات شود موفق نخواهد شد؛ زیرا رای‌ها می‌شکند و همانند دوره‌گذشته تشتت آرا صورت می‌گیرد. ‌ این عضو هیات ‌علمی ‌دانشگاه تهران، یادآور شد: من پیش از این هم مدل ائتلافی را مطرح کرده‌ام. به هر حال شرایط ما مثل آمریکا نیست که یک حزب بتواند همه دولت را از بین افراد خود تشکیل دهد. ما به مدل ائتلافی نیاز داریم، به این معنی که به جای تکیه بر شخص رئیس‌جمهور می‌توانیم مجموعه‌دولت را ببینیم؛ البته ترکیب ائتلاف باید مشخص شود و مردم بدانند مثلا معاون اول، وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و وزیر کشور رئیس‌جمهور آینده کیست. این قطعا در رای کاندیداها تاثیر دارد. ‌
دبیرکل سابق انجمن اسلامی ‌مدرسین دانشگاه‌ها، ادامه داد: حرف من این است که نمی‌توان گفت رئیس‌جمهور وام‌دار کسی نیست؛ زیرا رئیس‌جمهور وام‌دار همه است و باید تکلیفش را با مردم مشخص کند. برای مردم مهم است که دولت آینده چه سیاستی در حوزه اقتصادی دارد. اصلاح‌طلبان به جای اینکه بگویند از بین ما دو نفر، یک‌نفر انتخاب شود، باید بگویند یک‌نفر از میان همه‌اصلاح‌طلبان و بقیه هم به رای او کمک و طرح دولت ائتلافی را مشخص کنند تا برنامه از این طریق پیگیری شود. ‌ وی با تاکید بر لزوم تعامل رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری، نیروهای مسلح، مجلس و قوه‌قضاییه افزود: طبیعی است که بخش عمده‌ای از قدرت در خارج از قوه مجریه یعنی نهاد رهبری، مجلس، قوه‌قضاییه و سایر نهادهای خارج از قوه مجریه است، پس رئیس‌جمهور باید بتواند با آنها تعامل و خود با هدایت سیاست‌های کلی از هر نوع چالش با نهادهای دیگر پیشگیری کند و مانع حرکت‌های فرسایشی شود.
معاون اول رئیس‌جمهور هم باید فرد برنامه‌ریز و اجرایی قوی باشد تا دولت را به سمت اجرای برنامه‌های اعلام‌شده هدایت کند که لازمه ‌همه ‌اینها تشکیل دولت ائتلافی و اجماع همه اصلاح‌طلبان است. ‌رهامی ‌در ادامه اظهار کرد: من برای آقایان خاتمی‌و موسوی احترام زیادی قائلم. آنها از ذخیره‌های انقلاب و نیروهای باارزش هستند و باید از ورود آنها به رقابت انتخاباتی استقبال کرد. من در دوره‌نهم انتخابات ریاست‌ جمهوری در سمت دبیرکل انجمن اسلامی ‌مدرسین چندین بار با آقای میرحسین موسوی برای ورود به انتخابات مذاکره و بر این امر اصرار کرده‌ام. علاوه‌بر این در دو دوره انتخابات آقای خاتمی‌هم از ایشان حمایت کردم.
‌وی تاکید کرد: هنوز مشخص نیست آقای خاتمی‌می‌آید یا آقای موسوی اما مردم را نباید خیلی در انتظار گذاشت؛ زیرا فرصت ارائه‌برنامه به مردم و تبلیغ محدود است و تکلیف احزاب روشن نیست. همین باعث شده ما به لحاظ زمان‌بندی از جریان رقیب عقب بمانیم؛ اگرچه جریان محافظه‌کار و اصولگرا هم به اجماع قطعی نرسیده‌اند ولی ریاست دولت در اختیار جریان اصولگرا است و طبعا امکان حضور پررنگ آنان در میان مردم و رسانه‌ها بیشتر فراهم است تا نامزدهای جریان اصلاح‌طلب. ‌
این عضو هیات علمی ‌دانشگاه تهران، با بیان اینکه سران اصلاحات باید به فکر ائتلاف باشند، افزود: نباید طوری باشد که ما به جای رقابت با جناح‌های دیگر با خود رقابت کنیم؛ زیرا این مساله به بدنه‌اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند؛ به‌ویژه اگر حرکت‌های تخریبی و حذفی صورت بگیرد، جریان اصلاحات آسیب جدی خواهد دید. ‌
این فعال سیاسی تصریح کرد: به نظر من آقای کروبی گرچه اعلام کرده تصمیم قطعی برای ماندن در صحنه دارد اما این سعه‌صدر را دارد که به میزان رای و سهمی‌که گروه‌های دیگر اصلاح‌طلب در انتخابات دارند به آنها سهم بدهد. به هر حال انتخابات ریاست‌ جمهوری امر خیرخواهانه‌ای برای ثواب و پاداش اخروی نیست بلکه مشارکت در قدرت است و لازمه‌مشارکت در قدرت این است که قواعد را رعایت کنیم. رئیس‌جمهور از طریق صندوق‌های رای باید قدرت اجرای قانون را پیدا کند و لازمه‌این امر سهیم‌کردن دیگران در قدرت است. ‌رهامی ‌با بیان اینکه مدل دولت ائتلافی در برخی کشورها مثل آلمان وجود دارد، یادآور شد: به جز این مدل‌ها امکان ایجاد قدرت منسجم وجود ندارد. در غیر این صورت ما وضعیت انتخابات گذشته را داریم که 70 درصد رای بین کاندیداهای اصلاح‌طلب تقسیم شد و در نتیجه‌فردی از جناح مقابل از صندوق‌ها بیرون آمد. اگر مدل ائتلاف رعایت نشود و عقلای قوم قواعد بازی را رعایت نکنند، مطمئن باشید دولت اصلاحات از صندوق‌ها بیرون نمی‌آید.
‌دبیرکل سابق انجمن اسلامی ‌مدرسین دانشگاه‌ها، در ارزیابی از احتمال ورود میرحسین موسوی به انتخابات نیز اظهار کرد: آقای موسوی هنوز در این باره به شکل قطعی اعلام نظر نکرده‌اند اما به لحاظ دیدگاه و مواضع اساسی اداره کشور، آقای موسوی و آقای کروبی به هم نزدیکند و هر دو از یاران امام و شخصیت‌های مقبول ملت هستند؛ البته به نظر من برای آقای موسوی مهم است که در صورت ورود ایشان بر کاندیداتوری ایشان اجماع می‌شود یا نه؟ و آیا با بودن آقای کروبی در عرصه‌انتخابات ایشان حاضر است کاندیدا شود؟ ‌
وی با بیان اینکه کروبی امکان تعامل بیشتری با مجلس، قوه‌قضاییه و مراجع دارد، گفت: آقای موسوی هم طبعا قدرت و تجربه‌بیشتری در اجرائیات دارد. ‌این فعال سیاسی تاکید کرد: قدرت رئیس‌جمهور صرفا در کاریزماتیک بودن و مقبولیت مردمی‌او نیست بلکه در چگونگی استفاده از ذخیره‌های کشور است. نباید دید حذفی نسبت به کسی داشته باشیم بلکه مردم می‌توانند به سبدی از افراد رای دهند که از پیش برایشان معرفی شده‌اند. قطعا وجود افراد برنامه‌ریز و کسانی که در بین مردم مشروعیت و مقبولیت دارند وزنه دولت را در داخل و خارج بالا می‌برد و این امر باعث می‌شود دولت امکان مقابله با بحران‌ها در داخل و خارج از کشور را داشته باشد. ‌
این عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران، ادامه داد: در انتخابات گذشته ما مدل ائتلافی را پیشنهاد کردیم اما دسته‌بندی‌های ایجاد شده باعث شکست اصلاح‌طلبان شد و ما نباید اجازه تکرار تجربه قبل را بدهیم. به هر حال ترکیب دولت باید شفاف باشد و کسانی که توانایی حل معضلات را دارند باید در قالب دولت معرفی شوند و به مردم این اطمینان را بدهیم که رئیس‌جمهور برای حفظ منافع ملی ملاحظات را کنار می‌گذارد. ‌ وی در پایان گفت: شاید اوایل انقلاب اشکالی نداشت که مردم تنها به صرف شناخت کلی و ارائه چند سخنرانی، به یک نفر رای دهند، زیرا ما نیروی باتجربه‌اجرایی در بین نیروهای انقلابی کمتر داشتیم اما اکنون تجربه‌30 سال اداره‌کشور را داریم، سیاست‌های مختلفی را پیاده کرده‌ایم و نفع و ضرر آن را هم دیده‌ایم. نمی‌توان سیاست تجربه و تکرار را جلو برد و کشور را به آزمایشگاه تبدیل کرد بلکه مردم باید برنامه‌های قطعی و مدون دولت را بدانند و این خارج از دولت ائتلافی امکان‌پذیر نیست. ‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات