ارتش آمریکا اخیرا بر اهمیت نقش عشایر عراق تاکید کرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه الاتحاد -چاپ امارات- مسوولان آمریکایی در بغداد و آمریکا گفتهاند که در پی توافقنامههایی که با عشایر عراق در زمینه اوضاع امنیتی امضا کردهاند، به موفقیتهایی دست یافتهاند.
همکاری با عشایر عراق عامل اساسی در تعیین استراتژی آمریکا در عراق است.
مسوولان آمریکایی در عراق و آمریکا گفتهاند که ممکن است این استراتژی را در کشورهای دیگر نظیر افغانستان اجرا کنند.
افسر برجستهی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: زمانی که در سال 2003 به عراق وارد شدیم، نحوهی نفوذ در میان عشایر کشور عراق را نمیدانستیم.
وی تصریح کرد: بسیاری از مسوولان آمریکایی اکنون به این نتیجه رسیدهاند که عشایر عراق برای برقراری دموکراسی موثر هستند.
یکی از نظامیان آمریکایی گفت: مسوولیت من ارایهی گزارشهایی در خصوص فعالیتهای تروریستی، به عشایر و هماهنگی با آنها جهت مبارزه با شبه نظامیان است.
وی افزود: عراق جامعهای عشایری دارد و امکان تفسیر بسیاری از اوضاع وجود دارد.
ارتش آمریکا افسران آمریکایی یگانهای متعدد خود را به برقراری روابط و گسترش این روابط با رهبران عشایر عراق دعوت میکند؛ البته این سیاست به صورت برنامهریزی شده اجرا نمیشود و در میان فرماندهان و پایگاههای مختلف تفاوت دارد.
افسران آمریکایی گفتهاند: ما خواهان برقراری روابط با عشایر هستیم، چون به آنها نیاز داریم.
مبارزان عشایر در مناطق مختلف اکثرا مناطق سنی نشین و بعضا شیعه نشین مستقر هستند.
از سوی دیگر، روزنامه دارالخلیج -چاپ امارات- نوشت: مقامهای عراقی تدابیر شدید امنیتی را در اطراف منطقهی الخضرا اتخاذ کردهاند.
شاهدان عینی گفتند: نیروهای امنیتی عراق در پی عملیات یک عامل انتحاری زن در منطقه الخضرا، تدابیر امنیتی شدیدی را در این منطقه بویژه در مرکز ایست بازرسی "کراده مریم" اتخاذ کردهاند.