تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۷۷۰۴۹
گزارش تحلیلی فارس

غزه، فریاد مظلومیت ملت فلسطین

اشاره: غزه امروز به روشنی مظلومیت ملت فلسطین را فریاد می‌زد که در سایه سکوت جامعه جهانی و دولت‌های عرب درقبال تجاوزگری و محاصره ظالمانه صهیونیست‌ها، همچنان استوار و مقاوم چشم به یاری ملت‌های مسلمان دوخته‌است.

به گزارش فارس، رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن دولت منتخب و مردمی ملت فلسطین به رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" نوار غزه را تحت محاصره همه جانبه خود قرار داده‌است.
رژیم صهیونیستی با حمایت غرب بویژه آمریکا که از شعار دموکراسی دم می‌زنند، ملت فلسطین را صرفا به خاطر انتخاب جنبش حماس به عنوان گزینه دموکراتیک خود در انتخاباتی سالم و شفاف مجازات دسته جمعی کرده و بار دیگر پوچی شعارهای خود را به جهانیان اثبات کردند.
ارتش رژیم صهیونیستی در طول این مدت به شیوه‌های مختلف برای اعمال فشار بر مردم نوار غزه از جمله محروم کردن آنها از حداقل نیازهای ضروری خویش روی آورده‌است تا شاید بتواند آنها را تسلیم شروط، زیاده خواهی و باج خواهی‌های خود کند و شعله مقاومت گروههای مبارز فلسطینی بویژه جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در این منطقه خاموش کند.
اما صهیونیست‌ها نه تنها نتوانستند شعله مقاومت در غزه را خاموش کنند بلکه مبارزان فلسطینی با اندک امکانات و تجهیزات خویش در برابر ماشین نظامی رژیم صهیونیستی و تجاوزگری و جنایات این رژیم ایستادند و با توان موشکی خویش، توازن را برقرار کردند به گونه‌ای که صهیونیست‌ها به ناچار بحث برقراری آتش بس دوجانبه را پیش کشیدند.
اشغالگران صهیونیست در طول دوره برقراری آتش‌بس نیز همانند خوی همیشگی خود، آن را نقض کردند و از تقریبا یک ماه پیش دوره تازه حملات هوایی و زمینی خود علیه ملت تحت محاصره نوار غزه را آغاز کردند که در جریان آن شماری فلسطینی شهید و شمار دیگری نیز زخمی شدند.
مبارزان فلسطینی نیز در پاسخ به این حملات و تجاوزگری صهیونیست‌ها شهرک‌های صهیونیست‌نشین در فلسطین اشغالی را با موشک‌های خود از جمله برای اولین‌بار با موشک‌های "گراد" هدف قرار دادند و توانمندی خویش را بار دیگر به اثبات رساندند.
رژیم صهیونیستی که بار دیگر خود را ناتوان از مقابله با توان موشکی مبارزان فلسطینی می‌یابد با سوء استفاده از شرایط منطقه‌ای و جهانی از پنجم ماه نوامبر (15 آبانماه)به تشدید محاصره نوار غزه پرداخت و گذرگاههای ارتباطی این منطقه را بست و از ورود کمک‌های انسانی و بشردوستانه نهادهای بین‌المللی، سوخت، مواد غذایی و دارویی به این منطقه جلوگیری کرد و باعث بروز فاجعه انسانی در این منطقه شد.
ابعاد این فاجعه انسانی روز به روز با تداوم بسته بودن گذرگاهها و جلوگیری از ورود مواد غذایی افزایش می‌یابد که به گونه‌ای که آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (آنروا) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد: اوضاع غزه هیچ گاه اینقدر مصیبت‌بار نبوده‌است.
"کارین ابوزید" کمیسر عالی این آژانس تاکید کرد که اگر نظامیان رژیم صهیونیستی به کامیونهای امداد اجازه ورود فوری به غزه را ‌ندهند مردم در گرسنگی فرو خواهند رفت.
وی با اشاره به پایان یافتن تمامی منابع غذا در غزه افزود که رژیم صهیونیستی از ورود هر گونه کمک به نوار غزه ممانعت کرده‌است و مردم غزه سوختی برای تنها نیروگاه برق خود و همچنین آبی برای خوردن ندارند.
هرچند "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل نیز از رژیم رژیم صهیونیستی خواست تا گذرگاه‌های غزه را باز کند و اجازه ورود سوخت و کمک‌های انسانی به این منطقه را بدهد، اما این رژیم همانند همیشه با بی توجهی به خواست جهانی، درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد را رد کرد.
بحران انسانی و زیست محیطی در نوار غزه با گذشت محاصره ابعاد تازه‌ای به خود گرفته‌است و همه جنبه های اقتصادی، آموزشی و خدماتی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
"جمال الخضری" رئیس کمیته مردمی مقابله با محاصره، میزان زیان‌های مستقیم ناشی از محاصره غزه را 750 میلیون دلار برآورد کرد و گفت که فلسطینیان ده‌ها میلیون دلار نیز به صورت غیرمستقیم زیان دیده‌اند و 140 هزار فلسطینی نیز به خاطر محاصره شغل خود را از دست داده‌اند.
"عصام یونس" مدیر مرکز حقوق بشر "المیزان" فلسطین نیز هشدار داد که محاصره نوار غزه و افزایش میزان فقر و بیکاری آینده تحصیلی کودکان فلسطینی در این منطقه را به شدت تهدید می‌کند.
به گفته این مرکز، پدیده کودکان کار در دروه اخیر در خیابان‌های نوار غزه گسترش یافته ‌است زیرا این کودکان برای سهیم شدن در کاستن از بار سنگین معیشتی خانواده‌های خود باتوجه به محاصره تحمیلی و ظالمانه رژیم صهیونیستی مجبور هستند تا کلاس‌های درس خود را ترک کرده و به اشغال بپردازند.
یونس گفت: 85 درصد ساکنان نوار غزه زیر خط فقر به سر می‌برند و میزان بیکاری نیز به خاطر محاصره تحمیلی صهیونیست‌ها علیه غزه به بیش از 65 درصد افزایش یافته است.
اداره آب فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وقوع یک بحران انسانی در اثر عدم تصفیه بهداشتی آب و گسترش بیماری‌ها در میان شهروندان غزه هشدار داد و اعلام کرد که درصورت استمرار محاصره و عدم تصفیه آب آشامیدنی به علت قطع‌های مکرر برق و نبود مواد لازم برای تصفیه آب تعداد بیماران غزه با شدت بیشتری افزایش خواهد یافت و این در حالی است که ظرفیت فعلی بیمارستان‌های غزه از تعداد بیماران بسیار کمتر است و قطع برق و نبود امکانات و تجهیزات لازم برای درمان بیماران افق مناسبی را نوید نمی‌دهد.
بحران کمبود گاز مصرفی نیز شدت گرفته‌ و رژیم صهیونیستی همچنان از ورود سوخت لازم برای راه اندازی نیروگاه اصلی برق نوار غزه جلوگیری می‌کند که باعث شده‌ تا مردم این منطقه برای سومین هفته متوالی شب‌ها را در تاریکی سپری کنند به گونه‌ای که شماری از بخش‌های غزه در طول شبانه روز بیش از 20 ساعت برق ندارند.
در برابر این شرایط ناگوار انسانی نوار غزه، متاسفانه شاهد اقدام عملی جامعه جهانی و اکثر کشورهای عربی و اسلامی برای شکستن محاصره غزه و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به محاصره غیرقانونی خود علیه ملت فلسطین نیستیم و آنها صرفا به صدور بیانیه در این زمینه بسنده می‌کنند.
حتی کشور مصر در همسایگی نوار غزه نه تنها گذرگاه رفح را بازگشایی نمی‌کند بلکه از ورود کمک‌های انسانی مردم مصر از طریق این گذرگاه به نوار غزه جلوگیری می‌کند و وزیران امور خارجه کشورهای عربی نیز در مصوبه اخیر خود دبیرخانه اتحادیه عرب را مامور می‌کنند که با همین کشور مصر که خود از ورود کمک‌های انسانی مردم مصر به غزه جلوگیری می‌کند، هماهنگی به خرج دهد و دارو و مواد غذایی به نوار غزه ارسال کند.
اما درمقابل این موضعیگری‌های انفعالی و بی تحرکی دولت‌های عرب، شاهدیم که ملت‌های عرب و مسلمانان همانند گذشته با‌ آمدن به خیابانها و برپایی تظاهرات در کشورهای مختلف از جمله ایران، سوریه، اردن، مصر، لبنان و موریتانی با محکوم کردن جنایت صهیونیست‌ها، بر ضرورت اقدام عملی برای رفع محاصره نوارغزه تاکید و آمادگی خود را برای کمک به ملت فلسطین اعلام می‌کنند.
در این شرایط، مردم نوار غزه با وجود محاصره تحمیلی و ظالمانه صهیونیست‌ها و اربابان غربی آنها همچنان استوار و مقاوم در برابر ناملایمات و سختی‌های طاقت فرسا ایستادگی می‌کنند و در سایه سکوت جامعه جهانی و دولت‌های عرب درقبال محاصره ظالمانه صهیونیست‌ها، همچنان چشم به یاری ملت‌های عرب و مسلمان دوخته‌اند تا از یک سو، با افزایش دامنه اعتراضات و فشار بر دولت‌های خود، آنها را وادار کنند تا موضع واحد و قاطعی در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی گرفته و به این رژیم برای توقف تجاوزگری فشار بیاروند و از سوی دیگر، برحجم کمک‌ها و مساعدت‌های خود به ملت فلسطین بیفزایند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات