تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۷۷۴۴۳
عضو اقلیت شورای شهر تهران عنوان کرد:

ما خودمان را جدا از شهرداری می‌دانیم


گروه اجتماعی، ثمانه قدرخان: مهنوش معتمدی آذر عضو کمیسیون فرهنگی _ اجتماعی شورای شهر تهران دیروز از چند خبرنگار رسانه ها خواسته بود که در اتاق کارش حاضر شوند تا تکلیف شورای شهر با شهرداری را مشخص کند. او پشت میز شیشه ای ۸ نفره اتاقش نشست و گفت: «من شروع کنم یا شما؟» قرار شد، خودش شروع کند. معتمدی آذر گفت: «می خواهم بگویم شهردار مردم را به حساب نمی آورد ولی نمی دانم از چه جمله ای شروع کنم؟» و ادامه داد: «ما چند نفر در شورای شهر باید استخوان در گلو، این دوره شورای شهر را سپری کنیم ولی اجازه نمی دهیم تفرقه میان ما رشد کند.» وی در طول گفت وگو حتی یک بار هم شهردار را با نام «قالیباف» مورد خطاب قرار نداد و مکرراً می گفت: «شهردار وقت تهران»! این عضو شورا خبر از ارسال تذکرات شفاهی و چند تذکر آیین نامه ای به قالیباف داد مبنی بر اینکه باید در مورد لوایح خود با شورای شهر در تعامل باشد. معتمدی آذر در پاسخ به این پرسش «شرق» که شورای شهر تهران برای اعتراض به شهردار از کدام اختیار قانونی خود استفاده کرده است، گفت: «اخیراً چند تذکر کتبی که آخرین مرحله است به شهردار ارائه کرده ایم.» معتمدی آذر در پاسخ به این پرسش که قصد استیضاح شهردار تهران را دارید صریحاً گفت: «فعلاً نه» و ادامه داد: «ایشان هیچ وقت با شورا کار نکرده و همیشه به عنوان یک فرمانده نظامی تصمیم گرفته و اجرا کرده است.
امیدواریم تجربه کار با شورا را پیدا کند و از این تجربه ای که به دست می آورد مشکلات مردم حل شود.» وی ادامه داد: «به نظر می رسد که تفکر شهرداری نسبت به شورای شهر و مردم تغییر کرده است. گرچه در گفت و گوهای اولیه قرار بود که شهرداری و شورای شهر مثل هم یک بدنه واحد به نظر برسند اما در طول زمانی که گذشت اتفاقات دیگری روی داد و احساس می شود که این دو مجموعه در تعامل با یکدیگر قرار ندارند.» اختلافات به وجود آمده میان اعضای شورای شهر تهران و قرار گرفتن دو طیف حداقل و حداکثری این دو گروه در تقابل با یکدیگر زمانی رخ نموده است که شورای شهر تهران روزهای تصمیم گیری در مورد بودجه یک سال آینده شهرداری تهران را در دستور کار دارد و مهم ترین بحث های میان دو گروه رودرروی هم در شورای شهر را دامن می زند. مهنوش معتمدی آذر از لحن گفته هایش چنین القا می کرد که به نمایندگی از تعدادی اعضای معترض شورا نسبت به عملکرد شهردار تهران سخن می گوید، او چند بار تاکید کرد که برخورد شهردار وقت تهران تعامل میان اعضای شورای شهر تهران را نیز به هم ریخته است و «انشقاق» میان این مجموعه یکدست را به همراه داشته است. این عضو شورای شهر توضیح داد: «پیش از حضور شهردار جدید، شورای شهر و شهرداری مثل یک بدنه واحد محسوب می شدند و این تنها یک دلیل داشت آن هم کفایت و تدبیر مدیری همچون احمدی نژاد بود اما در طول این مدت سپری شده و حضور شهردار جدید به نظر نمی رسد که ایشان قصد تعامل داشته باشند و چنین مبنایی در شهرداری تهران وجود داشته باشد که دو مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران یک واحد به حساب آمده و در راستای اهداف مشخص خود عمل کنند.» وی با خاطرنشان کردن این نکته که قالیباف از شورای شهر و اعضای آن فاصله گرفته و بدون توجه به نظرات این مجموعه تصمیم گیری می کند تاکید کرد: «این برخورد یک اشتباه بزرگ برای مدیریت اجرایی شهر تهران است به این معنا که هرگاه شهرداری از شورای شهر در مقام سیاستگزار در مدیریت شهری فاصله بگیرد و مجموعه شورای شهر و تصمیمات این گروه را ازجنس خودش نداند یک حرکت نزولی را آغاز کرده و دچار خطا خواهد شد.» این عضو شورای شهر با جدا دانستن مردم و شورای شهر به عنوان نماینده مردم از شهرداری تهران، عنوان کرد: «ما خودمان را به عنوان نماینده مردم در کنار مردم و جدا از شهرداری می دانیم چرا که اعضای شورای شهر نماینده مردم هستند و اگر یک مدیر مردم را اصل ببیند و خدمتگزاری به مردم را اصل قرار دهد و دنبال کسب رضایتمندی برای آنها باشد موفق خواهد بود.» مهنوش معتمدی آذر موفقیت مدیرشهری را در کسب رضایت مردم منوط به تعامل مستقیم با شورای شهر دانست و گفت: «شورا از جنس مردم است و اگر مدیریت اجرایی شهر تهران (شهردار) بتواند با شورا تعامل داشته باشد یعنی با نمایندگان مردم در ارتباط بوده و به مشکلات مردم واقف خواهد شد.» وی با نقد عملکرد قالیباف و مقایسه فعالیت وی با دوره شهرداری محمود احمدی نژاد تصریح کرد: «نگاه شهردار قبلی نسبت به شورا اینگونه بود که شورای شهر را همچون شهرداری می دیدند و این همگرایی و همفکری تا آنجا پیش می رفت که آقای احمد ی نژاد وقتی قصد داشت از بودجه شهرداری خرج کند با نظر شورای شهر عمل می کرد و با شورا مشورت می کرد. در دوره شهردار قبلی اعضای شورای شهر تهران به صورت مستقیم در تصمیم گیری های شهردار و مسائل تهران دخالت می کردند و همه چیز با نظر شورا انجام می شد، در حالی که در این دوره ما عملاً چنین چیزی را نمی بینیم.» وی در توضیح گفته هایش عنوان کرد: «هر یک از اعضای شورای شهر وقتی مشکلی در تهران می دید مثل آب گرفتگی معابر، ایجاد چاله، سد معبر یا هر مشکل دیگری، سریع با شهردار تماس می گرفت و شهردار نیز سریعاً مشکلات را حل می کرد. شهردار قبلی به هیچ عنوان شورای شهر را از خودش جدا نمی دانست و شورا را خیلی مستند تر می شمرد ولی در این دوره آنگونه که ما به تعامل با شهرداری عادت کرده ایم رابطه و تعاملی میان این دو مجموعه وجود ندارد.»
مهنوش معتمدی آذر با بحرانی شدن مشکلات تهران که در نتیجه عملکرد شهردار فعلی خواهد بود اتفاقات جدید همچون قطع درختان لویزان را به دلیل قصور قالیباف دانست و تصریح کرد: «عامل اتفاق لویزان خود شهردار بوده است. چون مدیریت بادرایت شهردار قبل اجازه نداد که چنین اتفاقی رخ دهد.» اختلاف ریشه دار میان ۷ نفر از اعضای شورای شهر تهران با شهردار از زمان رای گیری انتخابات برای تعیین شهردار تهران آغاز شد و مسائل بسیاری پیرامون خود داشته است. چرا که محمد باقر قالیباف با ۸ رای موافق در مقابل ۷ رای مخالف در میان اعضای شورای شهر به ریاست شهرداری تهران رسید و ۷ عضو مخالف با انتخاب وی که فرد دیگری را برای مسند مدیریت شهری تهران برگزیده بودند مخالفت ها و اعتراضات خود را در طول ۵ ماه ریاست قالیباف بروز دادند. این اختلافات تا آنجا پیش رفت که چندی پیش این هفت نفر مخالف جلسه شورای شهر را در مخالفت با لوایح شهردار تهران به تعطیلی کشاندند. در شرایط فعلی نیز که شورای شهر مشغول از سر گذراندن لایحه بودجه سال ۸۵ شهرداری تهران است اعضای مخالف با آشکارکردن مخالفت خود با عملکرد قالیباف به صورت علنی نکاتی را در مصاحبه های خود یا در صحن علنی شورای شهر طرح می کنند. تا آنجا که حسن زیاری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر و در خلال جلسه علنی برای ابراز واکنش به حضور نیافتن قالیباف در جلسات تصمیم گیری برای بررسی بودجه سال ۸۵ شهرداری تهران گفت: «آنقدر آقای قالیباف را ندیده ایم که دلمان برایشان تنگ شده است.» مهنوش معتمدی آذر نیز در پاسخ به این پرسش که این گونه نقد علنی و شدید از قالیباف به زمان انتخابات و رای ندادن به وی بازمی گردد به «شرق» گفت: «بله شروع اختلاف با شهردار وقت از زمان انتخاب ایشان بود که ما موافق نبودیم ولی این روند می توانست ادامه پیدا نکند. اختلاف سلیقه میان هرکس ممکن است وجود داشته باشد ولی این اختلاف سلیقه می توانست با درایت خوب ایشان پایان بگیرد.» این عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی و زیست شهری شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که نظر شفاف اعضای مخالف قالیباف با ابراز واژه «تعامل» و تاکید بر آن چیست؟ تصریح کرد: «وقتی اعضا می گویند در مورد یک لایحه باید کار کارشناسی صورت بگیرد شهردار باید این فرصت را به اعضا بدهد که طرح ها و لوایح را بررسی کنند. ولی ایشان از زمان ریاست خود لوایح دو فوریتی بسیاری را به شورای شهر ارجاع داده است و خواستار تصویب سریع آنها است و حرکت هایی نیز به همین واسطه روی داده است مثل وام ۳۵۰ میلیارد تومانی که به صورت دو فوریتی از شهرداری به شورا فرستاده شد و بدون اینکه در شورا مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تصویب شد و رفت. این اتفاقات برای اعضای شورای شهر نگران کننده است.» وی افزود: «ما باید بدانیم بودجه شهرداری صرف انجام چه پروژه هایی می شود. به همین منظور این لایحه باید به صورت یک فوریتی به شورا فرستاده می شد تا با صرف وقت کافی مورد بررسی دقیق و کامل قرار گیرد. چنین حرکتی در مورد بزرگراهی که هم اکنون در دست احداث است نیز روی خواهد داد.» معتمدی آذر تاکید داشت که مدیر اجرایی شهر تهران باید بر حرکت های اجرایی طمأنینه به خرج دهد. وی همچنین تصریح کرد: «در زمان آقای احمدی نژاد وقتی یک لایحه به شورا فرستاده می شد و شورا در مورد آن اختلاف نظر داشت ایشان می گفتند ایراد ندارد و از آن می گذشتند تا تعامل میان این دو مجموعه به هم نخورد چون ایشان به همگرایی این دو گروه معتقد بودند. حتی ایشان به دلیل نظر اعضای شورای شهر لوایح دو فوریتی را هم به ما ارجاع نمی دادند.» معتمدی آذر در پاسخ به این پرسش که نباید به دلیل اختلاف نظر میان بعضی اعضای شورا از مشکلات شهر چشم پوشی کرد و لایحه ای به شورا ارجاع نداد عنوان کرد: «منظور ما این نیست که شهردار به ما لایحه ای ندهد ولی باید با ما در تعامل باشد و بدانیم چه در شهر می گذرد. در واقع سلیقه ها متفاوت است و متاسفانه شهردار وقت تاکنون کار با شورا را تجربه نکرده است.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات