یکی از دانشجویان عزیز مطرح کردند که شما میگویید دانشجوها مصلحتاندیش نباشند; حالا ما آرمانگرا، پس چرا گاهی اوقات بعضی از دستگاههای اجرایی مصلحتاندیشی میکنند; این دو چگونه قابل جمع هستند . من این نکته را بگویم که مصلحت اندیشی بد، منفی و ضدارزش نیست . مصلحت اندیشی یعنی دنبال مساله یی که مصلحت است، رفتن; این که موضوع بدی نیست .
این را بدانید که دستگاه اجرایی کشور در تعامل بسیار دشوار خود در دنیا، بر سر دوراهیهایی قرار میگیرد که مجبور میشود مصالحی را در نظر بگیرد; چون اداره کشور و کار اجرایی، کار خیلی سختی است . مثال آن، این است که وقتی کسی از پای تلویزیون کوهنوردی را میبیند که با زحمت و قدم به قدم جلو می رود، با خودش می گوید: یک ذره زودتر و تندتر قدم بردار تنبل! آن پای تلویزیون نشسته، در آن ارتفاع چندهزار متری و در آن وضعیت قرار ندارد که ببیند این کار چقدر عملی است . همین مثال بر کسی که مسابقه کشتی یا فوتبال را از تلویزیون میبیند، صدق میکند . حتما دیدهاید که گاهی اوقات بعضی از تماشاگران فوتبال، دایم به بازیکنها و تیمهای مورد علاقه خود دستور میدهند: تنبل بزن! شوت کن! به هرحال، کار اداره کشور کار سختی است و البته مصلحت، هیچ اشکالی هم ندارد; ما به آنها ایراد نمیگیریم . البته حواسمان هم جمع هست که آنها همیشه غرق در مصلحت نشوند و بنده با توجه به مسؤولیتم به این موضوع توجه میکنم . اگر شما جوانها نگاه به قلههای آرمانی را کنار بگذارید، برآیند غلطی به وجود خواهد آمد; برآیند آرمانگرایی شما و چالش مسؤولان با مصلحتها، برآیند معتدل و مطلوبی خواهد شد; اما اگر شما هم دنبال مصلحتگرایی رفتید و گرایش مصلحتاندیشانه - یعنی صددرصد با واقعیتها کنار آمدن - وارد محیط فکری و روحی دانشجو و جوان شد، آن وقت همه چیز به هم میریزد و بعضی آرمانها از ریشه قطع و گم خواهد شد; دانشجویان نباید آرمانگرایی را رهاکنند; توقع من از شما عزیزان این است که پایههای معرفتی خودتان را در همه زمینهها عمیق و مستحکم کنید . یکی از کارهای بسیار مهم این است که شما میتوانید در سه زمینه علم، عدالتخواهی و آزاداندیشی کار تئوریک کنید . این کار تئوریک را میتوانید در زمینه جنبش تولید علم یا در زمینه عدالتخواهی انجام دهید . مثلا در زمینه عدالتخواهی، میتوانید قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه میفهمیم، تحقق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقعهایی داشته باشیم .