تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۷۸۸۹۲
مشروح سخنان الهام در دانشگاه امام صادق

رانت در سیاست را قبول نداریم

اشاره: نشستی با موضوع "کابینه احمدی‌نژاد در بوته نقد دانشجویی" شب گذشته (دوشنبه) از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و وزیر دادگستری در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، الهام در این مراسم با بیان اینکه در مورد قدرت دو گرایش وجود دارد اظهار کرد:‌ یک گرایش این است که قدرت را برای قدرت یا قدرت را برای خود می‌خواهد و گرایش دوم هم این است که قدرت را برای عدالت جستجو می‌کند.
وی درباره گرایش اول گفت: این گرایش به معنی اقتدارگرایی محض و سلطه محض انسان بر دیگران یعنی همین استکبار ، فساد ، طاغوت و استعمار انسان‌هاست و در واقع همه را برای خود خواستن است و اینجا قدرت موضوعیت دارد و رسیدن به آن با همه‌ ابزاری مشروعیت دارد، اما اگر قدرت ابزار باشد و هدف عدالت باشد، قدرت برای عدالت مکتب علوی است.
سخنگوی دولت با بیان گوشه‌ای از زمان حکومت حضرت علی(ع) اظهار کرد: امیرالمومنین برای قدرت جدی است و حکومت ابزار عدالت است که در آن حکومت، اگر اقتدار نباشد نمی‌توانیم حکومت را برقرار کنیم. لذا وقتی حکومت مستقر است حفظ آن برای حضرت علی(ع) جدی است.
وی ادامه داد:بنده این تعبیر را به شکل دیگری نقل کردم که برای عده‌ای تعجب‌آور بود و آن تعبیر هم آن بود که "حفظ حکومت از جان امام زمان‌ مهم‌تر است " چون امام هم خود را فدای حکومت می‌کند و حکومت همین ابزار برقراری دین و اسلام است. در واقع حکومت یک عقیده و یک جنگ جدی برای اقامه‌ی عدل است که باید برای کسب چنین اقتداری جدی بود و جلوی یک اقتدار منفی ایستادگی کرد.
اقتدار مبتنی بر عدالت، یک تکلیف مثبت است
الهام با تاکید بر اینکه اقتدار مبتنی بر عدالت، یک تکلیف مثبت است و کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند شایسته حمایتند، گفت: در یک مسیر مشروعیت برای زور است و ابزاری که در آن دنبال می‌شود این است که باید کاری کنیم که دیگران بدانند که راهی جز تکیه بر ما ندارند و این را یک نوع دموکراسی می‌دانند که ظاهر آن اقتدارگرایی از جنس اول است.
وی افزود: آنها مطرح می‌کنند که کسی که می‌تواند تهدیدها را رفع کند ما هستیم و این یعنی فشار پنهان و اجبار معنوی و ناشناخته و از نظر آنها آرامش کاذب بر عدالت پردردسر ترجیح دارد.
وی افزود: چون این فکر در جامعه غالب است این امر با زور و توطئه همان تکرار مشروعیت برای زور است و کسانی که در این مسیر هستند دنبال چنین مشروعیت‌سازی هستند.
وی افزود: آنها می‌خواهند ما تا اینجا برسیم که آرمان‌ها و خط امام(ره)‌ تحقق‌پذیر و کارآمد نیست و اگر آرمان‌های امام(ره)‌ را بپذیریم مانند امام حسین(ع) شهید می‌شویم و اگر در مسیر گفتمان امام(ره)‌ قدم برداریم نتیجه‌ی آن شهادت است و آنها تصور می‌کنند چون مردم نمی‌خواهند در این تهدید به سر ببرند نتیجه‌ی آن انحلال در عرصه‌ی جهانی می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز به تعبیر آنها یک ابرقدرت وجود دارد و آن هم آمریکا است، گفت:‌ آنها مطرح می‌کنند که همه نوع قدرت نظامی ، اقتصادی، سیاسی و همه نوع مقاومت در برابر آنها بی‌حاصل است و راه این است که ما تسلیم این نظام جهانی شویم. چرا بر سر اصول خود ایستادگی کنیم؟ و اینجایی که از اقتدار دنبال می‌شود در عمل به دنبال انحلال در یک نظام سیاسی است و با این برنامه‌ریزی پیچیده برگشت به آن فرهنگ را دنبال می‌کند.
الهام با بیان اینکه آنها در این مبانی فکری‌شان در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی موفق شده‌اند، گفت:‌آنها مدت‌ها ما را در چنین مخمصه‌ای گرفتار کرده‌اند تا اینکه در سوم تیر با آمدن دولت نهم این رویکرد و گفتمان عوض شد و حادثه‌ی سوم تیر آن رویکرد را به گفتمان انقلاب و امام(ره) برگرداند که حمایت رهبری هم همین است.
شاکله‌ عملکرد دولت بازگشت به گفتمان انقلاب است
سخنگوی دولت با بیان اینکه شاکله‌ی عملکرد دولت بازگشت به گفتمان انقلاب است، اظهار کرد:‌ حمایت رهبری یک حمایت اجرایی است و حمایت اجرایی از کارکردها و تقویت برای انجام ماموریت‌ها است که اگر این حمایت‌ها نباشد هیچ دولتی توفیقی برای کار پیدا نمی‌کند.
وی در ادامه ابرازعقیده کرد: رهبری انقلاب به دولت‌های گذشته نگاه انتقادی داشتند و دیدگاه رهبری با گفتمان سازندگی و اصلاحات انتقادی بوده است و عدالت اساس و مبنای حکومت، امری بود که مقام معظم رهبری در دولت سازندگی دنبال می‌کردند.‌ مبارزه با فقر و فساد، ‌ثروت‌های بادآورده ، کسانی که دچار سکر قدرت شده‌اند، اصلاحات آمریکایی، اصلاحات اسلامی ، این گفتمان انتقادی بود و رهبری تلاش بر اصلاح این طرز فکرها را داشتند و جایی که برخوردهای قاطع پیش می‌آمد راه را برای رویش‌ها باز می‌کردند.
باید گفتمان انقلاب و حکومت در خدمت عدالت را حفظ کنیم
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در این دولت حمایت مطلق است نه حمایت انتقادی، گفت: ولی همچنان انتقاد از آن رویکردهای سکولاریسم و غیر مبتنی بر عدالت وجود دارد و در واقع رهبری انقلاب در پیشرفت مبتنی بر عدالت تاکید می‌کند که رویکرد ما هم در آینده باید همین باشد و در واقع استمرار گفتمان انقلاب اسلامی و حکومت در خدمت عدالت، این دستاورد ماست که باید حفظ‌شان کنیم.
در ده سال اخیر وزارت دادگستری از «حیز وجود» ساقط شد
الهام در ادامه حضورش در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق در پاسخ به این پرسش که چرا در مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاء قانونی داریم؟ و هم‌چنین در خصوص نیازهای مالی قوه قضاییه و چند شغله بودنش گفت: درباره وزارت دادگستری بحث‌های مهم و جدی وجود دارد؛ بالاخص در این ده سال اخیر اتفاقاتی افتاد که وزارت دادگستری از حیز وجود، ساقط شد که احیای مجدد ظرفیت آن باید در چارچوب وزارت دادگستری باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا وزیر دادگستری با بیان این که وزارت دادگستری امری است که مربوط به سه قوه است، اظهار کرد: سال گذشته قانون بودجه تصویب شد که حقوق کارکنان دولت از طریق خزانه پرداخت شود تا تاخیری برای پرداخت حقوق کارکنان دولت به دلیل مشکلات مالی پیش نیاید، اما قوه قضاییه این مساله را نپذیرفت و گفت این امر مخل امور قضایی است و چون اختیارات مالی با نظر قوه قضاییه قابل تفویض است هیچ وقت رییس قوه قضاییه اختیارات خود را تفویض نکرده است، البته مقام معظم رهبری می‌گویند که این نحو ارتباط با دولت غلط است و بنابراین باید وزارت دادگستری را در چارچوب قانون اساسی تعریف کنید.
وی افزود: در ‌22 ماهی که در وزارت دادگستری هستم ‌5 لایحه کلیدی در دولت داشته‌ایم که از جمله آن قانون مجازات اسلامی ، آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، آئین دادرسی کیفری، لایحه حمایت از خانواده بود و هر کدام از این لوایح ‌400 و ‌500 بند و تبصره داشتند. برای مثال در مورد قانون مجازات اسلامی که به تاخیر افتاد قوه قضاییه اقدام نمی‌کرد و مجلس هم زیر بار تمدید نمی‌رفت و لایحه آن سه بار به مجلس رفت تا این که در مجلس هفتم تصویب شد و در حال حاضر لایحه عمده‌ای نداریم و در واقع لوایح خود را از طریق دولت پیگیری می‌کنیم.
مبارزه با مفاسد اقتصادی ارتباطی به وزیر دادگستری ندارد
وزیر دادگستری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این امر مربوط به ستاد مبارزه با مفاسد و در واقع مربوط به روسای قواست که وزیر دادگستری گاهی در جلسات آن دعوت می‌شود، بنابراین مبارزه با مفاسد ارتباطی به وزیر دادگستری ندارد و رشد بودجه عمرانی و اجرایی قوه قضاییه در این دولت خوب بوده است.
تمام مشاغل کلیدی‌ام را با رای سه قوه گرفته‌ام
اگر من از شورای نگهبان بروم یک جوان بیکار جای من می‌نشیند؟
الهام درباره مشاغل خود نیز گفت: تمام مشاغل کلیدی که دارم را با رای سه قوه گرفته‌ام و اگر هم اشکالی دارد، اشکال آن متوجه سه قوه است و آیا اگر من از شورای نگهبان بروم یک جوان بیکار جای من می‌نشیند؟ که در مورد این شغل هم دو قوه به آن رای داده‌اند و شما از آنها بخواهید که این کار را نکنند.
از نظر تعریف حقوقی هیچ کدام از مسوولیت‌هایم غیر از وزارت دادگستری شغل نیست
وی افزود: در مورد وزارت دادگستری هم باید گفت رییس قوه قضاییه من را به رییس‌جمهور و رییس‌جمهور هم به مجلس معرفی کردند و مجلس هم به بنده رای داد و در واقع آنها با هم به این امر رای دادند و این امر ارتباطی به من ندارد و اگر هم من این مسوولیت را نمی‌پذیرفتم آیا این فرار از مسوولیت نمی‌شد؟ و در واقع از نظر تعریف‌های حقوقی هیچ کدام از این‌ها شغل محسوب نمی شود غیر از وزارت دادگستری.
سخنگوی دولت درباره سوالی در خصوص شعارهای دولت نهم مبنی بر تلاش برای ریشه کن کردن فقر، تمرکززدایی از تهران و صحبت‌های مشایی گفت: مردی و کاری حرف درستی است و من در تمام زندگی‌ام تلاش کرده‌ام که به آن عمل کنم ولی نتوانستم، اگر شما می‌توانید به آن عمل کنید. وقتی من در کاری هستم هر چه را که دارم می گذارم. باید گفت که چه حکومتی است که مشکلاتی در آن نباشد و در واقع ما باید راهکارهایی که برای مقابله با این امر وجود دارد را پیدا کنیم.
وی افزود: در حکومت امیرالمومنین هم خطاهایی وجود داشت مانند این که استاندارش خزانه را خالی کرد اما این مهم است که باید ببینیم که با این خطا چگونه برخورد می‌شود و حکومت نسبت به خطا بی تفاوت است یا قاطع.
مسایل حوزه‌های نظارت، باید آسیب‌شناسی شوند
وی افزود: ما در حوزه‌های نظارت، مسایلی داریم که باید آسیب شناسی کنیم و درواقع خیلی از تخلفات خارج از سیستم است و مساله اشتغال نیست و این با حقوق استخدامی و شغلی بیشتر مرتبط است و شاید آن شرکت‌هایی که شما می‌گویید به کارکنانش حقوق نداده‌اند خصوصی باشد و باتوجه به این که تنها با بودجه دولت نمی شود کشور را اداره کرد باید بر این امر نظارت کرد.
الهام در ادامه تصریح کرد: سیستم اداری ما پوسیده است و حرکت دادن آن بسیار مشکل است و اصلاح این سیستم کار سختی است که باید راه بیفتد.
دولت تمرکززدایی را در خود آغاز کرد
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت تمرکز زدایی را در خود آغاز کرده و در کل کشور پخش شده است و روح تمرکز زدایی را دولت از اینجا آغاز کرده است و سیاستی مانند بنگاه‌های زود بازده برای به صحنه آوردن مردم است که در این خصوص باید گفت این سیاست چقدر مورد نقد قرار گرفت و چقدر پتانسیل دولت صرف پاسخگویی به منتقدان شد و تمرکززدایی در این است که امروز فضای کار و فعالیت ایجاد کنیم.
عمده هزینه‌ای که احمدی‌نژاد می‌پردازد مربوط به شجاعت در نظام اداری است
الهام با بیان این که سفرهای استانی کار را به سمت اشتغال پیش می‌برد، گفت: عمده هزینه‌ای که احمدی‌نژاد می‌پردازد مربوط به شجاعت در نظام اداری است و از جمله تمرکززدایی این بود که تمام دستگاه‌ها مجبور شدند که املاک مازاد خود را بفروشند و درواقع باید گفت که سیستم نظارت سیستم پیچیده ای است.
مدرک‌گرایی ارزشی ندارد
الهام درباره مدرک کردان و مباحث مربوط به آن گفت: احمدی‌نژاد نه از مدرک کردان حرف زده و نه از آن حمایت کرده و نه به آن اعتبار داده و احمدی نژاد مدارک خریداری شده را کاغذ پاره می‌داند و درواقع باید گفت که مدرک‌گرایی ارزشی ندارد و طبق گفته شهید بهشتی مدرک کاشف از صلاحیت است نه صلاحیت.
وی افزود: احمدی‌نژاد مدیر شناخته شده‌ای را پیدا کرده و این اصرار بر اشتباه نیست و باید گفت این شیوه برای کردان قابل تحلیل است آیا کردان در این ‌30 سال مدیر رده بالا نبوده؟ آیا در دانشگاه استاد نبوده؟ آن هم در جای معتبری مثل دانشگاه آزاد اسلامی.
دولت و احمدی نژاد، مشایی نیست
الهام با بیان این که با گفتمان‌های خرد نباید دولت را تحلیل کرد، درباره سخنان مشایی در خصوص ملت اسراییل گفت: برخی مسایلی که مطرح می کنیم ارتباطی به کلان دولت ندارد و در این خصوص رهبری گفتند این حرف غلطی است که آقای مشایی هم آن را پذیرفت و در واقع توبه یعنی برگشت و ملاک هم با برگشت است و این که همه دولت را به یک فرد ببندید، روش درستی نیست و دولت و احمدی نژاد مشایی نیست و گفتمان انقلاب گفتمان دیگری است.
وی افزود: شما نقد و انتقاد کنید اما نگاه باید ارزیابی و براساس مبانی گفتمانی باشد.
در ادامه این جلسه الهام در پاسخ به دانشجوی دیگری درباره شعار دولت در خصوص مستضعفان و هم چنین سفرهای استانی گفت: این حرف را قبول ندارم که دولت به جایی می رود که حرفی دارد. شما باید ببینید ما چه وضعی را تحویل گرفتیم و شما انتقاد کنید، اما نگاهتان واقع‌بینانه و امیدوارانه باشد نه با یاس.
وی افزود: درباره سفرهای استانی باید گفت که حرکت دراستان‌ها مراحل مختلفی دارد که یکی از آنها که به آن رسیدیم امید است و درواقع باید با امید حرکت کرد و نگاه دولت غلط نیست و این منابع در همه استان‌ها لحاظ می‌شود و آیا کسی که با این پتانسیل و انگیزه کار می‌کند آیا از آرمان نوکری مردم عدول کرده است و باید بگویم این کار با توجهات همه جانبه و برنامه‌ریزی درست انجام می‌شود.
وی درباره سوالی در خصوص پول نفت گفت: پول نفت باید صرف سرمایه‌گذاری و زیرساخت شود و شما در این خصوص حجم هزینه‌های عمرانی دولت را با دولت‌های قبل و هم چنین خرج اعتبارات جاری دولت با هزینه‌های عمرانی آن مقایسه کنید.
وی با بیان این که در کارهای عمرانی این گونه نیست که میدان بدهیم بلکه مردم خودشان باید در صحنه بیایند اظهار کرد: ‌37 میلیارد دلار که از درآمد نفت برای کشور هزینه شد کل این رقم در ‌8 سال برای فعالیت‌های عمرانی اختصاص داده شد و از ‌197 میلیارد دلار درآمد نفتی ‌23 درصد آن صرف کارهای عمرانی شد.
مردم به کمک دولت بیایند
وی درباره جابه جایی مدیران گفت: نگاه باید متوجه این مردم باشد و مردم نیز باید به کمک دولت بیایند و موانع را رفع کنند.
الهام با بیان این که ‌92 درصد گازرسانی روستاها در این دولت انجام شده است، اظهار کرد: این که این دولت قیمت‌ها را از روی زمین برداشت و زمین های ‌99 ساله را به صورت اجاره‌ای به مردم واگذار کرد یک انقلاب در امر مسکن بود و درواقع دولت منابع بانکی را تسهیل کرده و مرتب رصد می‌کند.
وی در این رابطه در خصوص صادرات و واردات میوه و تره بار و خشکبار گفت: از سال ‌81 تا ‌83، ‌6/29 میلیارد دلار و از سال ‌84 تا ‌86 ، ‌6/75 میلیارد دلار واردات و صادرات داشتیم و واردات سیب هم ‌6 میلیون دلار و صادرات آن ‌311 میلیون دلار بود که حال شما حجم واردات را با صادرات مقایسه کنید. آیا این روند مبارزه با فقر و توسعه کشاورزی نیست.
وی با بیان این که حجم صادرات نسبت به واردات در برنامه سوم ‌29 درصد و در برنامه چهارم ‌39 درصد بود گفت: حجم رشد بودجه اجرایی دولت در هر سال کاهش داشته و در واقع بودجه جاری پایین و بودجه عمرانی افزایش پیدا کرده است و در واقع تغییر مدیران هم در این جهت است که حوزه فعالیت در این بخش‌ها فعال شود، اما حول نظام اداری مقاومت می‌کند.
دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد
الهام با اشاره به اقدامات دولت چون توزیع سهام عدالت، کاهش نظام طبقاتی ، کاهش فاصله‌ها در پرداخت‌ها، و... اظهار کرد: مشکلات باید در زمانش حل شود و باید بگویم در سفرهای استانی مردم با انگیزه بالایی احساس می کنند که تغییراتی ایجاد شده و در واقع باید گفت که دولت به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد.
غلام‌حسین الهام، سخنگوی دولت در ادامه‌ نشست «کابینه‌ی احمدی‌نژاد در بوته نقد دانشجویی» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شد، در جواب به سوال یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه مبنی بر این‌که چرا حلقه‌ی مشاوران دولت، حلقه‌ی محدودی است؟ گفت: باید گفت که ابلاغ مشاور به هر فردی را نباید جدی گرفت.
حلقه‌ی مشاوران احمدی‌نژاد باز است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وی افزود: مشاور واقعی باید از ظرفیت‌های فکری موجود خوب استفاده کند که در این زمینه حلقه‌ی مشاوران احمدی‌نژاد باز است.
الهام گفت: خود شخص آقای احمدی‌نژاد بالشخصه سرعت انتقال ذهنی بالایی دارد؛ چه در میان مردم و چه در میان دولت و از مشورت افراد مختلفی هم در طرح‌هایی که در نظر گرفته می‌شود استفاده می‌کند.
وی در جواب سوال یکی دیگر از دانشجویان درخصوص طرح تحول اقتصادی، گفت: در طرح تحول اقتصادی، از مجامع دانشگاهی استفاده شد. این طرح محصول یک جلسه‌ی طولانی راهبردی است که با حضور بسیاری از مسوولان اقتصادی کشور برگزار شد.
احمدی‌نژاد با تزریق روح اعتماد به نفس و شجاعت به دولت، این روح را به مردم تزریق می‌کند
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که از وی درخصوص عملکرد دولت در زمینه‌ی فرهنگ پرسیده شد، گفت: در حوزه‌ی فرهنگ، مهندسی فرهنگی یک مقدار تغییر رفتار است که بخشی از آن با کارکردها و نوع تعامل مردم با دولت صورت می‌گیرد. اگر دولت مسرف باشد فرهنگ اسراف در جامعه رواج خواهد داشت. احمدی‌نژاد در دولت با تزریق روح اعتماد به نفس و شجاعت به دولت، این روح و شجاعت را به مردم تزریق می‌کند.
وی با تاکید بر اصلاح زیرساخت‌ها گفت: آقای احمدی‌نژاد درمورد اصلاح زیرساخت‌های دانشگاه تکالیف جدی بر عهده وزیر علوم گذاشته است. همین وظیفه را وزارت آموزش و پرورش در تحول نظام درسی دنبال می‌کند.
الهام گفت: برنامه‌ توسعه پنجم نیز فرهنگ اسلامی – ایرانی را ترویج می‌کند. در برنامه‌ریزی‌های کشور و هم‌چنین در تحقیقات دینی در حوزه‌ها نیز تلاش بسیاری شده است ولی می‌بایستی که عمق و وسعت بیشتری داشته باشد. با توجه به این‌که کار فرهنگی دیربازده‌تر است.
وی در جواب به این سوال که آیا دولت برای دور بعدی کادرسازی کرده است؟ گفت: در حجم نیازهای کشور ما نیازهای واقعا مناسبی داریم ولی باید آنها را شناخت و فعال کرد که این یک کار سختی است و برای به‌کارگیری آنها باید مجلس را مجاب کرد ولی برای فعال کردن نیروها نیز به ابزارهای گوناگونی نیاز است. الهام گفت: ما از سال‌های گذشته این مشکل را در کشور داریم که در طول یک دوره‌ی مدیریتی طولانی، مدیران را در تعداد اندکی از افراد محدود کرده‌ایم و به همین خاطر تغییر در نوع گفتمان کسی که 16 سال سابقه‌ی وزارت داشته است، مشکل خواهد بود. اینها مانند کسانی هستند که از همان ابتدا جلوی تغییر مدیران را در دولت نهم گرفتند که در این راه به دلیل شجاعتی که آقای احمدی‌نژاد داشتند بسیار از سوی ایشان هزینه شد و همان‌طور که می‌دانید این میزان استیضاح و سوال از وزرا سابقه نداشته است.
ارتباط مبتنی بر نگاه گفتمانی باعث تقواالهام
افزود: ما هم‌چنان  می‌شودبا مشکل کادرسازی مواجهیم که یک راه آن تحزب است که به نظر من این در کشور ما جوابگو نمی‌باشد؛ زیرا باعث اختلاف در میان افراد می‌شود. ما باید مبنا را در تشکل گفتمانی و رابطه بگذاریم؛ زیرا ارتباط مبتنی بر نگاه گفتمانی باعث تقوا می‌شود.
در ادامه‌ی این نشست، سخنگوی دولت که با سوال یکی از دانشجویان حاضر در جلسه مبنی بر چگونگی عقد قراردادهای نفتی و نوع مدیریت وزارت نفت مواجه شده بود، گفت: باید با در اختیار داشتن نفت از استفاده‌های سیاسی و اقتصادی آن بهره‌ی لازم را برد و نباید این‌گونه باشد که از فواید گوناگون آن استفاده نکنیم. در مورد مدیریت این وزارت هم باید گفت که این‌گونه نیست که تنها در یک زمینه‌ی خاص باید مدیر آن تخصص داشته باشد بلکه تصدی این وزارت نیاز به تخصص‌های گوناگون در این زمینه دارد.
مافیای نفتی، با وجود احمدی‌نژاد احساس ناامنی می‌کند
وی با اشاره به مبارزه با مافیای نفتی، ادامه داد: اگر بحث مبارزه با مافیا ادامه نداشت این همه اعتراض به دولت نبود و برخی از اعتراضات که در مورد آن در سطح جامعه صورت گرفت به دلیل این بود که پا روی دم مافیا گذاشته شده بود. مبارزه با مافیای نفتی کار مداوم و فراگیری را می‌طلبد. امروز در مجموعه مافیای نفتی، با وجود آقای احمدی‌نژاد احساس ناامنی وجود دارد.
مهم‌ترین رکن پیروزی احمدی‌نژاد، صداقت در گفته‌هایش است
الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی از رفتارهای دولت با گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نیست؟ اظهار کرد: من نیز عدم صداقت را مهم‌ترین مشکل می‌دانم. اگر کسی به عدم صدق آلوده باشد در این گفتمان قرار ندارد. مهم‌ترین رکن پیروزی آقای احمدی‌نژاد هم وجود صداقت در گفته‌های ایشان بوده است.
نباید از رییس‌جمهور توقع عصمت و عدم اشتباه داشته باشیم
سخنگوی دولت در ادامه گفت: ولی نباید از رییس‌جمهور توقع عصمت و عدم اشتباه داشته باشیم؛ زیرا می‌تواند یک فردی که برگزیده‌ی شماست اشتباه هم بکند. آقای احمدی‌نژاد را باید بر اساس اصل صحت تحلیل کنیم.
منظور از آوردن نفت بر سر سفره‌ی مردم، پیشرفت مملکت بوده است
وی اظهار کرد: برخی مواقع برداشت‌ها از یک حرف می‌تواند اشتباه باشد؛ زیرا شاید که منظور یک فرد از حرفی که زده است چیز دیگری باشد ولی دیگران چیز دیگری برداشت کنند. منظور از آوردن نفت بر سر سفره‌ی مردم، پیشرفت مملکت بوده است؛ به گونه‌ای که شیرینی آن را همگان بچشند. ولی باید گفت که با کارهای سنگین اجرایی شاید یک سری اشتباهات هم در این میان رخ بدهد.
الهام در پاسخ به سوالی که از وی در مورد محل و سطح زندگی‌اش پرسیده شد، گفت: محل زندگی من در غرب تهران زیر سایه‌ی ورزشگاه آزادی است. همه‌ی شما هم می‌توانید به آن‌جا بیایید. ماشین من یک پراید است و خودم استادیار دانشگاه تهران هستم و دارای پایه‌ی هشت یا نه با درآمد یک میلیون و صد و خرده‌ای هستم، زندگی خوبی دارم و فکر می‌کنم با توجه به امروز و گذشته، فرد بی‌نیازی هستم که این همه تحت تاثیر حضور همسرم می‌باشم.
سخنگوی دولت افزود: دو بچه دارم که نه مدرسه غیرانتفاعی رفته‌اند و نه دانشگاه آزاد. یک پسرم در دانشگاه امام صادق(ع) مشغول به تحصیل است و دیگری مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شریف گرفته است که هیچ وقت برای وی از امتیاز هیات علمی خود استفاده نکرده‌ام و هم‌اکنون نیز وی در مسکو مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی است. یکی از آنها نیز متأهل است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در برخی مواقع شاهد عدم وجود فضای آزاد در بیان نظرات دانشجویان هستیم؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود همواره یک فضای آزادی را برای بیان نظرات دیگران قائل هستند. در دانشگاه نیز فضایی بدتر از فضای دانشگاه امیرکبیر نبوده است که در آن هم ما شاهد دستگیری کسی از معترضین نبودیم. برای مثال من می‌توانم بگویم که در سفرهای استانی، آقای احمدی‌نژاد از تلاش‌های ما برای آزادی زندانیان جویا می‌شود و هنگامی که از آزادی آنها مطلع می‌شود بسیار خرسند می‌شود. این در حالی است که این مسائل ارتباطی به ایشان ندارد ولی با همه‌ی احوال روحیه‌ی ایشان به گونه‌ای است که پی‌گیر مشکلات مردم و حل آنها هستند. امروز رییس‌جمهور به دلیل پایگاه مردمی خود در میان آنان جایگاه دارد.
به احمدی‌نژاد رحم کنید
وزیر دادگستری در ادامه گفت: البته شما هم یک مقدار باید به آقای احمدی‌نژاد رحم کنید. شدت فعالیت‌های ایشان به گونه‌ای است که زمانی رهبری کار بعد از ساعت 9 یا 10 شب را به ایشان حرام کرده بودند.
الهام افزود: آقای احمدی‌نژاد با ارتباط با مردم نشاط مجددی می‌گیرد و در مورد طرح تحول اقتصادی، همان‌طور که می‌بینید بسیاری نتوانستند با وجود آن در قانون برنامه، آن را اجرا کنند؛ زیرا کسی جرأت انجامش را نداشته است و این در حالی است که بسیاری به وی انتقاد کرده‌اند که جهت موفقیت در انتخابات آتی نمی‌بایست چنین اقدامی انجام دهد، ولی باید در جواب اینها گفت که آیا باید منفعت مردم را خرج انتخابات کرد؟
حرف‌های خانم رجبی اتهام ندارد
همسرم رانت و امتیاز خاصی ندارد

به گزارش خبرنگار ایسنا در ادامه‌ی این نشست، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با فعالیت‌های همسرش ـ فاطمه رجبی ـ گفت: باید گفت حرف‌های خانم رجبی دارای اتهاماتی نیست. مجوز کتاب «احمدی‌نژاد، معجزه هزاره سوم» و کتاب بعدی، پوست ما را در وزارت ارشاد کند. ایشان فردی است که برای عقیده‌اش کار می‌کند و حتی حاضر به انجام عملیات شهادت‌طلبانه در راه عقیده‌اش است. ایشان در قبل از اصلاحات نیز می‌نوشتند، الان نیز می‌نویسند و برای فعالیت‌های خود منطق و مبانی هم دارد و هیچ رانت و امتیاز خاصی نیز ندارد.
حرف احمدی‌نژاد این است که سنگر رهبری باشیم
الهام در ادامه گفت: آقای احمدی‌نژاد کجا آبروی رهبری را خرج کرده؛ حرفش همیشه این است که ما باید سنگر رهبری باشیم. الان برخی دنبال این بحث هستند که سراغ رهبری بروند. خود آقا فرمودند که شما{احمدی‌نژاد} را می‌زنند ولی انقلاب، هدف است.
وی با بیان این سوال که در دوران اصلاحات فشارها بر رهبری چقدر بود؟ گفت: بالاتر از رهبری بحث به اسلام و سیدالشهدا هم رسید . می‌گفتند می‌توان علیه خدا هم حرف زد. امروز احمدی‌نژاد مثل خاکریزی در جلو رهبری قرار گرفته است و دیگر فشارها بر نظام نیست منتها احمدی‌نژاد سمبلی شده که باز هم به نظر من وی هدف نیست و هدف انقلاب است که باید به آن توجه کنیم. ایشان همیشه گفته ما خودمان را خرج رهبری می‌کنیم و نباید رهبری را خرج خودمان کنیم و خودمان برای رهبری هزینه می‌شویم.
احمدی‌نژاد بیشترین دیدارها را با مراجع داشته است
بین احمدی‌نژاد و مرجعیت هیچ مشکلی وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره رابطه‌ی مرجعیت با دولت گفت: راجع به مرجعیت در زمان انتخابات، استنباط این بود که موضع آقای مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی به آقای احمدی‌نژاد نزدیک بوده است و امروز همگان می‌خواهند وجهه‌ آقای احمدی‌نژاد را در نزد این دو تخریب کنند. آقای احمدی‌نژاد بیشترین دیدارها را در این دولت با مراجع داشته است و باید گفت که این مراجع نسبت به فضای موجود اعتماد دارند که نظراتشان را اعلام می‌کنند و اگر این‌گونه نبود ما شاهد اظهارنظرهای ایشان در برخی موارد نبودیم.
الهام گفت: یک عده‌ای دارند فتنه می‌کنند؛ همان کسانی که شورای رهبری را در مقابل رهبری مطرح می‌کنند ولی در این میان باید گفت بین احمدی‌نژاد و مرجعیت هیچ مشکلی وجود ندارد.
اوباما عددی نیست که نظام ما به وی نیازی داشته باشد
نامه به اوباما حرکتی بود در جهت استفاده از شرایط پیش آمده در فضای بین‌المللی
سخنگوی دولت در جواب این سوال که آیا نامه‌ی آقای احمدی‌نژاد به باراک اوباما حرکتی نادرست نبوده است و از آن نزدیکی به کسی که نماینده‌ی تفکر صهیونیسم است برداشت نمی‌شود؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد در محو صهیونیسم آن‌قدر شفاف صحبت کردند که مبانی آنان را زیر سوال برد که به نظر من اگر روز قدس ما در خیل تظاهرکنندگان حاضر نبودیم، ولی ماموریت‌مان را در این خصوص در آن روز به انجام رساندیم. از نامه‌ی آقای احمدی‌نژاد به اوباما نزدیکی احمدی‌نژاد به فردی که نماینده‌ی صهیونیسم است برداشت نمی‌شود. این نامه تنها یک کلمه‌ی تبریک داشت و مبانی‌اش تفاوتی با دیگر نامه‌ها نداشت و باید گفت که این نامه یک تاکتیک سیاسی بود برای تخریب فضایی که جمهوری اسلامی ایران را ستیزه‌گر می‌پنداشت. اوباما عددی نیست که نظام ما به وی نیازی داشته باشد و این نامه حرکتی بود در جهت استفاده از شرایط پیش آمده در فضای بین‌المللی در جهت نزدیکی فضای جهانی به صلح و سازش.
رانت در سیاست را قبول نداریم
وی در ادامه‌ی این نشست گفت: رانت در حکومت با اساس این دولت سازگار نمی‌باشد و ما رانت در سیاست را قبول نداریم. کسی در پناه حکومت نباید به آلاف و الوف برسد و نباید اخلاق کاخ‌نشینی پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات