تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۸۰۲۲۵

پیش‌دستی رفسنجانی


گروه سیاسی: در شرایطی که رسانه‌ها در انتظار اعلام خبر خوش هسته‌ای از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بودند، اکبر هاشمی ‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌دستی کرد و در حالی که احمدی‌نژاد همچنان در استان خراسان رضوی حضور داشت، هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت خبر خوش را اعلام کرد.

به گفته هاشمی، ایران اولین واحد از دستگاه‌های سانتریفیوژ را که شامل 164 دستگاه است راه‌اندازی، به آن گاز تزریق کرده و به تولیدات صنعتی آن دست یافته است.

این خبر را هاشمی در شرایطی اعلام کرد که روز دوشنبه، احمدی‌نژاد پیش از سفر به مشهد وعده داده بود در این سفر یک خبر خوش هسته‌ای را به مردم اعلام می‌کند. اما تاخیر احمدی‌نژاد در بیان این خبر موجب شد هاشمی پیش‌دستی کند تا در آستانه سفر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران که قرار است امشب صورت گیرد، ایران یک گام دیگر به سوی تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای برداشت تا آن گونه که هاشمی گفته است، البرادعی در زمان ورود به ایران با شرایط تازه‌ای مواجه شود.

دیشب پس از اعلام این خبر از سوی هاشمی، مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور برای اعلام خبر پیوستن ایران به کشورهای هسته‌ای جهان و دستیابی به 5/3 درصد اورانیوم غنی شده صنعتی از سوی ایران و کامل شدن چرخه سوخت هسته‌ای در روز 20 فروردین در مشهد مقدس برگزار شد که به دلیل دیر برگزار شدن این مراسم امکان گزارش کامل آن میسر نبود.

اما رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت از راه‌اندازی 164 دستگاه سانتریفیوژ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد و گفت: ‌ایران اولین واحد از دستگاه‌های سانتریفیوژ را که شامل 164 دستگاه است، راه‌اندازی، به آن گاز تزریق کرده و به تولیدات صنعتی آن دست یافته است.

وی با اعلام این مطلب ادامه داد: بهتر می‌دانیم کار این دستگاه‌ها را گسترش بدهیم تا یک واحد صنعتی کامل به دست بیاید. ما به ده‌ها نوع از این ابزارها نیاز داریم تا بتوانیم کارخانه غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج احتمالی سفر محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بیان داشت: زمانی که البرادعی وارد ایران شود، با شرایط جدیدی روبه‌رو خواهد شد. ما از مسوولان پرونده هسته‌ای ایران می‌خواهیم تا در این خصوص عاقلانه تصمیم‌گیری کنند تا کارها به روند عادیش باز گردد.

این گزارش خاطر نشان کرد، هاشمی‌رفسنجانی که در فاصله سال‌های 1989 تا 1997 رییس‌جمهور ایران بوده است، پرونده هسته‌ای ایران را در وضعیت کنونی بسیار پیچیده دانست و گفت: علت پیچیده بودن این مساله آن است که تمامی قدرت‌های بزرگ این پرونده را از نزدیک پیگیری می‌کنند و ایران نیز در دفاع از حق مشروع خود بسیار جدی است.

رفسنجانی ادامه داد: ‌پیش‌بینی در خصوص آینده پرونده هسته‌ای با توجه به حضور بیش از یک طرف موثر در این مساله مشکل است.

رییس‌جمهور اسبق ایران درباره مذاکرات ایران و دولت آمریکا در خصوص اوضاع عراق تاکید کرد: این مذاکرات چیز جدیدی نیست و قبل از آن نیز مذاکراتی میان دو کشور زمان جنگ آمریکا علیه افغانستان و عراق نیز وجود داشته است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین فاش کرد: زمانی که آمریکا افغانستان را تحت اشغال خود درآورده، تماس‌های بین طرفین ایرانی و آمریکایی در این خصوص انجام شد به گونه‌ای که سفیر آن دو کشور در افغانستان برای بررسی اوضاع و آخرین تحولات افغانستان با یکدیگر دیدار می‌کردند. بعد از ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2003 نشستی میان مسوولان ایرانی و نمایندگان دولت آمریکا در خصوص تحولات عراق برگزار شد. این مذاکرات تا همین حد به پایان رسید. اخیرا نیز آمریکایی‌ها از سرگیری نشست‌های دو طرف را خواستار شده‌اند.

رفسنجانی در ادامه به احتمال بررسی مسایلی غیر از عراق در دیدار احتمالی نمایندگان ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود:‌ در صورتی که آمریکا حسن نیت خود را نشان دهد، احتمال می‌رود مسایل دیگری غیر از عراق نیز در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر مذاکرات دو کشور فقط در خصوص اوضاع عراق است، اما معمولا مسایل بزرگ پس از طی مسایل کوچک‌تر شروع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سفر روز یک‌شنبه‌اش به کویت گفت: این سفر تاثیر مثبت و مهمی بر آینده روابط دو کشور دارد.

هاشمی ‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در این گفت‌وگو با خبرگزاری کویت با اشاره به سفرش به کویت که بنا به درخواست رسمی شیخ ‌صباح‌ الاحمد الجابر الصباح، امیر این کشور انجام می‌شود، بیان داشت: روابط فعلی ایران و کویت روابطی مستحکم و عمیق هستند.

وی با اشاره به مشترکات تاریخی، جغرافیایی، دینی و تجاری مشترکی که دولت‌های کویت و تهران را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، درباره مهم‌ترین مسایلی که در دیدار با مسئولان کویتی آن را مطرح خواهد کرد، بیان داشت:‌ ترجیح می‌دهیم در خصوص مسایل حائز اهمیت منطقه به ویژه حوادثی که عراق و فلسطین شاهد آن هستند، به بحث و گفت‌وگو بپردازیم؛ چرا که این مسایل تاثیر و ارتباط محکمی با دولت‌های ما دارند.

وی تصریح کرد: در دیدار با مسئولان عالیرتبه کویتی رایزنی‌هایی نیز درباره آخرین دستاوردهای پرونده هسته‌ای ایران انجام خواهد شد؛ چرا که در این مساله نیاز به مشورت و گوش دادن به نظرات دوستان و همسایگان وجود دارد.

رفسنجانی در بیان دیدگاهش در خصوص میزان و سطح روابط آینده دو کشور در سایه دولت جدید کویت به دست شیخ صباح‌الاحمد گفت: الحمدالله روابط خوب و دوستانه‌ای با تمامی کادر رهبری کویت دارم. از امیر کویت تا شیخ ‌نواف ‌الاحمد الجابر ‌الصباح، ولیعهد تا شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح، نخست‌وزیر این کشور.

وی هم چنین به روابط خوب و دوستانه‌اش با شیخ جابرا لاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت اشاره کرد و افزود: مایل بودیم قبل از مرگ امیر فقید سفر کوتاهی به کویت داشته باشیم اما سرنوشت مانع شد.

قرار است سفر رفسنجانی به کشورهای منطقه از فردا با سفر به دمشق و سپس کویت آغاز شود.

لازم به ذکر است رضا سلیمانی، مدیر کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تایید گفت‌وگوی هاشمی رفسنجانی با خبرگزاری رسمی کویت، دلیل این مصاحبه را سفر قریب‌الوقوع وی به کویت دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات