تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۸۰۲۸۵
توافقات نشست برلین

تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نمی‌شود


وزیر امورخارجه آلمان اعلام کردکه اعضای گروه 1+5 شب گذشته بر سر یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فرانک والتر اشتاین مایر" پس از نشست اعضای این گروه ( آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان) در برلین گفت:" ما بر سر متن قطعنامه بعدی شورای امنیت توافق کردیم."

وی افزود: این قطعنامه طی هفته های آتی به شورای امنیت ارائه می شود.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه هم پس از این نشست درجمع خبرنگاران گفت که پیش نویس قطعنامه جدید، گفتگو های مستقیم  با ایران را که شامل آمریکا هم می شود، در نظر دارد.

وی تصریح کرد: "دراین قطعنامه به وضوح تایید شده درصورتی که تهران پیشنهادهای این شش کشور را بپذیرد، مذاکرات مستقیمی درباره حل همه سوالات مربوط به برنامه هسته ای ایران - با شرکت همه این شش کشور و از جمله آمریکا - آغاز شود."

لاوروف افزود: متن پیشنهادی، تحریمهای جدید علیه ایران را پیش بینی نمی کند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: قطعنامه جدید نه تنها پیشرفت ایجاد شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در شفاف سازی جنبه های برنامه هسته ای ایران را تایید می کند، بلکه از آن استقبال هم می کند.

وی خاطر نشان کرد: ایران قول داده تا پاسخها به سوالات باقیمانده مربوط به این برنامه را ظرف دو یا سه هفته آینده ارائه دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت:" قطعنامه جدید شدت تحریمها را که هم اکنون وجود دارد، افزایش می دهد و همچنین مفاد جدید را معرفی می کند."

وی ادعا کرد که نتیجه این نشست بر خلاف "ادعاهای" ایران بود که می گفت مسئله تحریمها شکافی را در این گروه ایجاد کرده است.

این مقام آمریکایی که نام وی ذکر نشده است، مدعی شد:" آمریکا بسیار خرسند است، زیرا این پاسخ ما به ایرانیهاست که شما هنوز از خطر رها نشده اید."

مقام ارشد آمریکایی همچنین ادعا کرد: این قطعنامه گسترش ممنوعیت سفر مقامهای ایرانی به همراه مسدود کردن سرمایه شرکتهای مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را پیش بینی می کند.

وی افزود: وزرای خارجه در جریان نشست دوساعته خود اختلافاتشان را در چهار نکته فنی برطرف کردند و به مذاکرات خود تا صرف شام ادامه دادند.

این مقام همچنین به زعم خود از همکاری نزدیک " کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا و "سرگئی لاوروف" همتای روسی اش در این مسئله پس از چندین ماه روابط پر تنش بین دو کشور بر سر طرحهای واشنگتن برای استقرار سپر موشکی در شرق اروپا استقبال کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، اعضای این گروه توافق کردند تا پیش از ارائه این پیش نویس به 10 عضو دیگر شورای امنیت، متن آن را توزیع نکنند.

وی افزود: این متن برخی مفاد جدید دارد که در نیویورک فاش خواهد شد.

در واشنگتن هم "گونزالو گالگوس" یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: این توافق نشان داد که ایران نمی تواند قدرتهای جهان را از هم جدا کند.

به گزارش مهر، تلاش اعضای این گروه برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران در حالی صورت می گیرد که سازمان برآورد اطلاعات ملی آمریکا( NIE ) دوشنبه 12 آذر گزارشی را منتشر کرد که در آن به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اشاره و اعلام شده بود که آمریکا از سال 2003 میلادی به خوبی از این مطلب آگاهی داشته است که تهران در پی تولید سلاحهای هسته ای نیست.

علاوه بر این ایران هم بر اینکه هرگز برنامه هسته ای نظامی نداشته، تاکید کرده است، حتی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به صراحت اعلام کرد که ایران حتی پیش از سال 2003 نیز برنامه تسلیحاتی اتمی نداشته است. از این رو تلاش کشورهای غربی برای صدور قطعنامه جدید تحریمها علیه ایران غیرموجه و غیرمنطقی به نظر می رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات