مشاور ارشد رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اعتمادسازی بین کشورها باید دوطرفه باشد، خاطرنشان کرد: ملت ایران نسبت به برخورد با فعالیتهای صلحآمیز هستهای به غرب بیاعتماد است و کشورهای غربی باید اعتماد مردم ایران را جلب کنند. مشاور ارشد رئیس جمهور در خصوص ادامه همکاریهای ایران با آژانس خاطرنشان کرد: طبق یک روش مشخص، مذاکرات با آژانس در حال پیشرفت است و به بسیاری از سؤالات آژانس پاسخ داده شده است. ثمره هاشمی با بیان اینکه قطعنامههای قبلی شورای امنیت علیه برنامه صلحآمیز هستهای ایران براساس اطلاعات غلط صادر شده است، گفت: احتمال تهیه قطعنامه جدید بیاساس و تهی از واقعیت است. وی در ادامه افزود: اگر قرار باشد از حیثیت شورای امنیت حفاظت شود باید از صدور قطعنامه جدید جلوگیری کرد و این برعهده کشورهای میانهرو است که اجازه ندهند برخی دولتهای تندرو حیثیت شورای امنیت را پایمال کنند. ثمره هاشمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره درباره مسائل مختلف است، خاطرنشان کرد: ما از هرگونه پیشنهاد و خلاقیت که حقوق جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران را به رسمیت بشناسد، استقبال میکنیم. مشاور ارشد رئیس جمهور ضمن تاریخی خواندن روابط دو کشور، از مواضع سازنده سوئیس درخصوص ایران تشکر کرد و گفت: پیگیری و به نتیجه رساندن قرارداد فروش گاز به سوئیس را گامی بلند در مسیر گسترش روابط اقتصادی با سوئیس میدانیم و از نظر جمهوری اسلامی ایران، اراده سیاسی برای این امر وجود دارد و امیدوارم در آیندهای نزدیک این قرارداد توسط مقامهای عالی دو کشور امضاء شود. «آمبول» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات، جمهوری اسلامی ایران را از کشورهای مهم و در عین حال تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه برشمرد و تاکید کرد که دولت متبوعش برای نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارزش قائل است. قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس با اشاره به اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران برای کشورش، گفت: همچون گذشته برای ایفای نقش مثبت و سازنده در خصوص فعالیتهای هستهای ایران اعلام آمادگی میکنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانههای ریاست جمهوری، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور در ملاقات با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس که در حاشیه اجلاس سالانه داووس در این کشور انجام شد، در مورد همکاری ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گفت: ایران از ابتدا طبق مقررات آژانس عمل کرده است تا اینکه برخی کشورها با بهانههای سیاسی و فشار به آژانس بینالمللی انرژی اتمی پرونده را از آژانس خارج و آن را سیاسی کردند.