به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل ایران را به ایجاد بیثباتی در خاورمیانه متهم کرد و تاکید ایران بر لزوم خویشتنداری 1+5 را رد کرد. وی با اشاره به اظهارات متکی برای خویشتنداری اعضای شورای امنیت سازمان ملل تا پس از انتشار گزارش آژانس گفت که مهم نیست نتیجه تحقیقات آژانس چه باشد، تا زمانی که تهران فعالیتهای غنیسازی خود را متوقف نکرده و از درخواستهای مربوطه پیروی نکند همچنان با فشار شورای امنیت روبرو خواهد بود. این دو دو مساله کاملا جداگانه است. وی مدعی شد که تحقیقات آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره برنامه هستهیی ایران "تاثیری جوی دارد، نه سازنده" و شورای امنیت در حال دنبال کردن درخواستهای قطعنامه قبلی در زمینه تعلیق غنیسازی است. خلیلزاد گفت: آنها از این مساله پیروی نکردهاند، بنابراین این وجهه شورای امنیت است که به عنوان سازمانی که در زمینه برقراری صلح و امنیت در جهان مسوول است به خطر افتاده است. وی همچنین تهران را به تلاش برای ایجاد بیثباتی در منطقه تحت نفوذ خود متهم کرد و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر دخالت تهران در ناآرامیهای عراق مدعی شد: ایران میگوید که حامی دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق است، اما در عین حال شورشیان عراق را تربیت میکند. متکی چنین اقدامی را رد کرده و از "نیش و کنایهها و تبلیغات آمریکاییها علیه ایران" شکایت کرد. وی گفت که ایران حق دارد بگوید که "سیاستهای آمریکا و افغانستان اشتباه و نادرست بوده است، چرا که آنها شکست خوردهاند. آمریکا باید سیاستهای خود در قبال عراق را نیز تغییر داده و اصلاح کند". در ادامه این گزارش آمده است: متکی در اظهارات پیشین خود با خبرنگاران تا حدودی تصمیمهای واشنگتن در زمینه عراق را تحسین کرده و گفت که هرگونه اقدامی برای کاهش نیروها در عراق "تصمیم خوبی خواهد بود". به گزارش خبرگزاری فرانسه، خلیلزاد درباره سیاستهای خارجی آمریکا در قبال عراق مدعی شد که دادن اجازه به ایران برای داشتن توانایی غنیسازی "برای جهان بسیار خطرناک است".